Kommentar

Er du voksencool?

Vi er voksencool og det betyder, at vi har bibeholdt ungdommens åbenhed, fleksibilitet, innovationslyst og har kombineret dem med de mere klassiske voksen-dyder som overblik, overskud, ansvar for fællesskabet og selvindsigt
Debat
14. juni 2010

Siden 1950'erne har det aldersmæssigt kun været saliggørende at være ung. Aldersforskeren Dominic Abrams har påvist, at størstedelen af befolkningen mener, at de er unge, til de er 49 år. Hvilket fabelagtigt selvbedrag!

Selv iført alverdens omvendte caps, lårkorte nederdele og botox i litervis, kan man ikke indskrive sig i ungdommens rækker, hvis man er over 40 (og faktisk heller ikke over 30!). Bare spørg en rigtig ung om det. Man er blot en ynkelig used-to-be, og det øger ikke ens markedsværdi, at man ikke tør se virkeligheden i øjnene. Men nu er der heldigvis for os +40 nye aldersboller på suppen: Det er ved at være cool at være voksen. Sådan rigtig cool. Og tegnene er alle vegne, men et af de sikreste er, at der nu produceres tv-serier til os. Sex and the City er selvskreven (undersøgelser viser, at de 55-64-årige kvinder bruger mere end 56 procent mere på tøj end gennemsnittet, kan vi forvente at se Carrie og hendes veninder i mange, mange år endnu!) Lipstick Jungle, Cougar Town og Desperate Housewives er også. Flest til kvinder, fordi mænd altid har haft det privilegium foran kvinderne, at det er sexet for dem at blive ældre. Og mere magtfulde. Det er først ved at komme til deres hun-kollegaer nu. Hvad vil det sige at være voksen i dag? Ja, man kan være det på den gammeldags måde og give indtryk af at have opgivet fremskridtet, at være stagneret, forudsigelig, kedelig og sat.

Tiden er med os

Men den nye generation af voksne er langt fra sådan! Vi er voksencool og det betyder, at vi har bibeholdt ungdommens åbenhed, fleksibilitet, innovationslyst og trendopmærksomhed, og har kombineret dem med de mere klassiske voksendyder som overblik, overskud, ansvar for fællesskabet, selvindsigt, stamina og langsigtet fornuft. Ikke dårligt, vel? Det lyder nærmest som et overmenneske - og indrømmet, det er måske nok at stramme den lige lovlig meget. Men - det viser sig at være ganske tæt på virkeligheden for mange voksnes vedkommende, og grunden til at det virker så provokerende er, at det i flere generationer har været næsten pinligt og skamfuldt at være voksen. Når man så hylder voksenlivet som en skøn livsfase, virker det straks mistænkeligt og ude at trit med virkeligheden.

Tiden er imidlertid med os. For det første er vi ved at blive så mange, at vi ikke længere kan sparkes til hjørne som en uinteressant og usexet borger/forbruger-gruppe. Men det er ikke kun derfor. Vores bevidsthed om, at livet ikke er forbi med nye og spændende oplevelser, bare fordi vi har etableret os med karrierejob, kernefamilier og græsslåmaskiner, er ved at være etableret som en sandhed, alle voksne kan tage til sig.

Vi er ved at opfinde en hybrid-livsform, der gør os til de Frie III'ere; dem der både kan have familie, karriere og uforudsigelige spændende liv, fordi vi ikke anser os selv for færdigpakkede, når vi er over 40.

Ny livsfase

Tværtimod starter en ny og spændende livsfase, hvor vi stadige er nysgerrige efter livet, men også gerne vil gøre den der berømte forskel som alle taler om, og som voksen rent faktisk har en reel mulighed for at gøre, fordi erfaringen og overskuddet til at koncentrere sig om andet end sig selv (som man jo skal, når man er ung, selvfølgelig!) er til stede. Men hvor bliver producenterne af varer til os voksne af? Hvorfor er der endnu ikke nogen, der for alvor kommunikerer intelligent og i øjenhøjde med os voksne i en kommerciel sammenhæng?

Vi er stadig den gruppe i befolkningen, hvis største attraktion er at få fjernet eller skjult noget, som rynker, appelsinhud eller skaldethed. De udbydere, der kan få os til at elske vores livsfase, er de mærker, som vi vil komme til at elske og støtte loyalt. De vil nemlig anerkende det, vi selv har forstået, at nok begræder vi tabet af den glatte hud og de stramme muskler og hele livet foran os, men til gengæld oplever vi, at vi faktisk føler os attraktive på langt flere planer end før.

Wake up marked! I har en stor forbrugergruppe der bare venter på at blive opdaget - på den cool måde.

Emilia van Hauen, Sociolog og foredragsholder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

erik winberg

Sjov og lidt ironisk artikel ! - altid enteresant når menesker husker kritikken - og ikke glemme selvkritikken.

Der er mere preserende emner at tage fat om, end - endnu mere gjøl og gejl.

mvh.

Niels Mosbak

Vi gider ikke forbruge mere - det er ikkun glimmer og boblende glar....