Kommentar

Fordomme og romaer

Vi er i Danmark gode til at skabe socialt udsatte ud fra den måde, vi omtaler mennesker, der er anderledes. Der skal bare en god del fordomme til fulgt op med noget diskrimination. Og hvis så man tilsætter lidt racisme, eventuelt pakket ind og skjult som kulturforskelle, er den hjemme
Debat
28. juli 2010

I begyndelsen af denne måned blev 23 romaer indfanget på Amager og senere udvist fra Danmark, beskyldt for sådan lidt forskelligt.

Jeg er næppe den eneste, der kan huske, hvordan man i begyndelsen af 1980'erne lagde skylden for en stor del af den berigelseskriminalitet, der skete i de danske storbyer, på stofmisbrugerne. I 1990'erne var det andengenerationsindvandrene, der stod for tur. Igen og igen blev de hængt ud i den offentlige debat for at være storkriminelle, sådan mere eller mindre alle til hobe. Nu har vi så fundet en anden gruppe at hænge ud. Det er de fattige, der ser en mulighed for at tjene penge andre steder end i deres hjemland. Et åbent Europa ligger lige uden for døren og har i fællesskab meldt ud, at der er fri bevægelighed for arbejdskraften.

Men, men, men ... det skal nu, hvis den danske justitsminister lykkes i sit ærinde, være slut for de fattigste og socialt udsatte. Og intet middel er helligt for at undgå de, der især skiller sig ud.

En gruppe af de migranter, vi møder i Danmark, er rumænere, men tilhører et minoritetsfolkeslag. De er statsborgere i et andet EU-land, men omtales konsekvent som romaer, altså ud fra deres etnicitet i stedet for deres nationalitet. De er i hvert fald ikke velkomne her i landet, kan jeg forstå på debatten i aviserne. Vores justitsminister giver udtryk for, at de efter hans mening er et stigende problem, der skaber utryghed for borgerne. Og han mener, at nogle af de omrejsende grupper med deres kriminalitet og kultur skaber en generel modstand mod den frie bevægelighed i Europa. »Det kan vi selvsagt ikke være interesseret i«, slår han fast.

Københavns overborgmester følger op og vil kræve, at regeringen gør mere for at få de romaer udvist, som begår kriminalitet og opholder sig ulovligt i Danmark.

Det drejer sig om en lille gruppe på 200 - 300 personer. De spiller musik i gaderne, nogle tigger. Og nogle begår sandsynligvis også kriminalitet. På så spinkelt et grundlag kaster vi os ud i at jagte en gruppe af dem, fange dem ind og sende dem ud af landet.

Det er ikke så meget dem, der bliver udsat for sådan en behandling, jeg bekymrer mig over. De kan deres historie og ved, at deres folk - nogle gange sammen med jøderne - gennem tiderne har været udsat for racistisk udløste overgreb, der var langt, langt værre. De skal nok klare sig.

Angst for det fremmede

Nej, hvad jeg bekymrer mig over er at være vidne til en så gennemført ubehagelig udstødelsesproces. Det er sådan, vi gennem vores sprog og handling skaber socialt udsathed. Det gælder ikke bare i forhold til de migranter, der lever et andet liv end det autoriserede, men også i forhold til andre grupper af mennesker, der lever livet anderledes end flertallet. Og her sker det med en justitsminister og en overborgmester i spidsen.

I de mere end 30 år, hvor jeg har beskæftiget mig med udsatte mennesker, har jeg også beskæftiget mig med de mekanismer, vi benytter os af for at udstøde særlige grupper. Jeg har set ,hvordan fordomme og mangel på respekt for mennesker, der ikke er så værdifulde og er anderledes, er effektive elementer til at fornedre og ydmyge og dermed skabe alibi for at fratage dem basale rettigheder. Jeg har også set, hvordan det længe har været i orden med en skarpere linje over for dem, der har anden etnisk baggrund.

Vi har længe vidst, at der er en overrepræsentation af mennesker med anden etnisk baggrund blandt de socialt udsatte og fattige her i landet. Er det nu, fordi det er dem, der ikke kan være med, eller fordi vi behandler mennesker med en anden etnisk baggrund diskriminerende og endda racistisk?

Mig siger begivenhederne og debatten om de formentlig rumænske statsborgere af romafolket, at det gør vi. Vi diskriminerer, og vi er racistiske. Det bekymrer mig. Det er vel en af de farligste veje at slå ind på.

Men det bekymrer mig også, hvis vi skal skelne mellem hvem der må flytte rundt, og at det derfor kun er 'arbejdskraft', vi er interesseret i og ikke mennesker. Jeg lægger vægt på den rigdom, som mennesker, så forskellige de er og så forskelligt de lever, udgør.

Som jeg indledte med at skrive, er vi gode til at skabe socialt udsatte ud fra den måde, vi omtaler mennesker, der er anderledes. Der skal bare en god del fordomme til fulgt op med noget diskrimination. Og hvis så man tilsætter lidt racisme, eventuelt pakket ind og skjult som kulturforskelle, er den hjemme.

Hvor var man oppe at køre i købstaden for 100 år siden, når det omrejsende cirkus med 'sortsmuskede' og 'upålidelige' artister kom til byen. Småborgeren har jo altid været bange for det fremmede og anderledes.

Preben Brandt er formand for projekt UDENFOR

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Holger Nielsen

Kirurgisk præcision!

Dorte Sørensen

Tak til Preben Brandt for den Kommentar. Bare en lille sidebemærkning, så vidt jeg hørte Frank Jensen, så krævede han at staten handlede, da OVK har indført en lov, der forbyder kommunerne og væresteder at hjælpe østarbejder.

De pågældende romaer slog sig ned i en park og en offentlig bygning. Derudover havde de næppe så mange likvide midler til deres rådighed, at man på nogen måde kan opfatte dem som turister.

Og arbejdstilladelse havde de næppe - så havde vi nok hørt om det fra en eller anden sur arbejdsgiver, der netop havde mistet sin medarbejder i denne forbindelse.

Udlændinge af alle etniske oprindelser og nationaliteter skal være velkomne i dette land, men de skal naturligvis overholde vores lovgivning, og deres ophold skal kunne retfærdiggøres. Hvis jeg tog til Sverige uden en krone på lommen og stillede mit telt op og slog mig ned i en af deres folkeparker, så ville de svenske myndigheder nok også reagere og bede mig om at smutte hjem til Danmark igen - og evt. assistere mig med hjemrejsen om nødvendigt. Det har intet med racisme eller diskrimination at gøre.

Man kan ikke bare tage til udlandet og gøre som det nu passer en, herunder bryde den lokale lovgivning under påberåbelse af, at man tilhører en særlig kultur, hvor den slags er normen.

Slettet Profil

"De spiller musik i gaderne" - Måske de kan få en arbejdstilladelse på det grundlag...

"Derudover havde de næppe så mange likvide midler til deres rådighed, at man på nogen måde kan opfatte dem som turister."

Jeg har selv tomlet rundt i EU, da jeg var yngre, uden nogen særlige "likvide midler", og har sovet i telt på marker, bag restepladser, hvis det var nødvendigt eller jeg ikke gad andet.

Det er aldrig faldet mig ind, at jeg ikke skulle være turist - Jeg hyggede mig. Jeg drog hjem, da pengene løb op, men hvis jeg ikke havde været så udkørt( og en kylling), kunne jeg selv havde fundet på at spille på gaden, for at kunne få råd til mad og fortsætte endnu nogle måneder. Det kræver noget mod, for' hvis man ikke kan få nogen penge, bliver man måske nødt til at tigge, bare for at komme hjem.

Medmindre de aldrig forlader landet( eller begår hård kriminalitet), kan jeg ikke se hvorfor andre fattige EU borgerer skal smides ud - Hvad sker der ved at sove i en park? Politiet kan bare smide dem ud af parken, hvis det bliver et stort problem - Ud af landet er overkill.

"OVK har indført en lov, der forbyder kommunerne og væresteder at hjælpe østarbejder." No wonder de begår kriminalitet - Måske jeg stjal noget mad selv, hvis ingen ville hjælpe mig og jeg havde x antal km hjem, om jeg overhovedet havde noget at komme hjem til. Lad dog nomaden være i fred.

Travis Malmzon

" Vi diskriminerer, og vi er racistiske. Det bekymrer mig. Det er vel en af de farligste veje at slå ind på."

Det ville være en befriende fornyelse hvis disse påstande blev dokumenteret, og debatten tog afsæt i denne dokumentation.

Ellers kommer vi jo ingen vegne.

Dorte Sørensen

Travis Malmzon
Er eksemplet med de 23 roamer, der bliver udvist pga. de overnatter i et tomt posthus og på Amager fælled samt det nye eksempel med, at DF og Venstre nu ønsker forskelsbehandling af om unge må gifte sig og bosætte sig i Danmark efter nationalitet ikke eksempler nok.

Christian Cuomo Coppola

@Jan Hansen

Jeg kan egentlig ikke helt se problemet i, uanset lovgivning, at man midlertidigt har slået sig ned et par steder, hvor de næppe er til voldsom gene, for at bruge nogle måneder på at tjene lidt til at forsørge deres familier i hjemlandet, som sandsynligvis har næsten ingenting at leve for. Selvfølgelig er det nemt som forkælet dansker at være sig selv nærmest. Men er vi ikke en kende for hårde over for de fattige befolkningsgrupper, uanset nationalitet, som rent faktisk bare prøver at finde en måde at overleve på, og som drager ud i verden - vel vidende, at de som romaer (eller blot som fattige) skal stå model til alskens eksempler på undertrykkelse, overgreb og sågar racisme - med det formål at finde lidt til at forsørge deres børn, søskende og forældre med? Jovist, ganske vist må man ikke bare slå sig ned hvor som helst, men vi taler om mennesker i en ekstrem situation. Er loven til for mennesket, eller er mennesket til for loven?

Jeg finder det foruroligende, at man end ikke er interesseret i at få klargjort, hvorvidt der er begået egentlig kriminalitet (udover at overnatte på en tom plads), inden man tager et så drastisk skridt som at sende denne gruppe mennesker(!) ud ad landet.

Skulle der endelig være begået mild kriminalitet, hvilket jeg ikke i ethvert tilfælde vil afvise, ville det måske være på sin plads, hvis Danmark og enhver anden undertrykkende nation tog et kig på sin egen medvirken til at drive mennesker ud i så ekstreme situationer, at de ikke har ret mange alternativer.

Det er mit indtryk, at romaerne selv gør alt for at leve op til fordommene.

Christian Cuomo Coppola

@Roar

Hvad baserer du egentlig et sådant indtryk på? Det er da noget af en påstand. Du siger rent faktisk, at man, når man er roma, anstrenger sig for at bekræfte de fordomme, som du og andre har om en hel befolkningsgruppe.

Men jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre, hvad der har givet dig et sådant indtryk. Jeg har på fornemmelsen, at du ikke engang har indladet dig på rent faktisk at tale med et af de mennesker, du så fint fordømmer. I hvert fald har jeg, ud fra de bekendtskaber jeg har blandt romaer, et radikalt andet indtryk af dem.

Morten Nielsen

- At udvise udlændinge, som holder i motorvejens nødspor for at platte forbipasserende til livsfare for alle
- At udvise udlændinge, som camperer uhumsk på fremmed mands eller offentlig ejendom og derved forstyrrer den offentlige orden og almindelig æstetik
- At udvise udlændinge, som tigger eller platter sig til et udkomme og derved forstyrrer den offentlige orden og almindelig æstetik
- At udvise udlændinge, som ikke er i besiddelse af midler til kost og logi og dermed nødvendigvis må tigge, platte eller stjæle sig frem
- At udvise udlændinge, som begår kriminalitet

er ikke racisme eller xenofobi, det er rationel samfundshygiejne.

Udlændinge, også romaer, som har penge, betaler for kost og logi, overholder loven og ikke er til gene for andre, er selvfølgelig velkomne til at besøge Danmark, og bliver da heller ikke udvist uanset etnicitet eller proveniens.

Den konkrete udvisning har intet med racisme eller xenofobi at gøre.

Slettet Profil

"rationel samfundshygiejne" - føj for et ord.

"Den konkrete udvisning har intet med racisme eller xenofobi at gøre" - Måske ikke, men det er i hvertfals at gå i meget små sko.

Håber ikke alle lande i EU, går i lige så små sko som her, ellers ender nationalstaterne med at blive små fængsler for de EU bogerer der ikke er på første klasse.

Christian Cuomo Coppola

M Nielsen:

Kun udlændinge? Er danskere i samme situationer da anderledes?

Morten Kjeldgaard

Hellere fattig og fri end trælbundet og rig. Hvad er der galt med det?

ked af at sige det, men de naive humanister taler mod bedrevidenende: Sigøjnerne (lad mig stege i helvedet for at bruge dette politiske ukorrekte ord ;o) er kraftigt overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikerne, så jeg har intet behov for at holde hånden over dem, uagtet at der jo helt sikkert er mange af dem, som lever et helt legitimt liv uden plat,svindel og meget andet skidt.

Jeg gider ikke have folk med basis i udslidte telte på amager Fælled platte sig igennem Kbh - sorry, men de må videre i teksten ! Jeg orker ikke at høre, at de er socilat udsatte --de er platugler uden hæmninger !

Morten Nielsen

@ Kristian Bevan
Hvilket af begreberne "rationel", "samfund" og "hygiejne" har du noget imod?
Synes du ikke at samfundet bør minimere hjemløshed, smittefare, tiggeri, plat, tyveri og anden kriminalitet, offentlig uorden og trafikfare på fornuftig vis?
Hvis du synes det er småligt at udvise i den konkrete sag, er du så indstillet på at politiet en anden gang anviser lignende grupper gæstelogi hjemme hos dig, eller er din largesse hovedsageligt baseret på andre folks penge og velvillighed?

@ C Coppola
Ja, danskere i samme situation er anderledes. De forventes og har ret til at henvende sig til kommunen og vil så blive anvist logi og få penge til mad, tøj og andre livsfornødenheder.

@C. Coppola:

Jeg finder det interessant, at du mener, at det er helt ok, hvis man slår sig ned i et telt på en mark eller i en tom bygning et eller andet sted mhp. at tjene penge, som de kan sende hjem til deres familie.

Så kan jeg måske også slå mig ned i en hvilken som helst park i nogen måneder mhp. at tjene penge? Eller er det kun de "fattige" der må det?

Og hvorfor kun midlertidigt? Hvis nu man finder fast arbejde, må man så ikke blive boende i parkerne og nedlagte offentlige bygninger, hvis man kan affinde sig med det?

Det kan du måske stå inde for, men jeg finder det yderst betænkeligt - navnligt, når der er børn involveret. Det er ganske enkelt uansvarligt, hvis man som forælder slår sig ned i en teltlejr i en park mhp. at leve der i flere måneder.

Derudover vil diverse fagforeninger sikkert også se skævt til dette, da en del af det arbejde, romaerne så kan tage, jo bliver taget fra de lokale ufaglærte. Og romaerne er jo nok ret ligeglade med diverse overenskomster, og lader sig derfor gladeligt underbetale.

Jeg tror, det var sidste sommer, at man afslørede adskillige østeuopæere - vist nok polakker - der havde slået sig ned i en nedlagt bygning. Der var bl.a børn i bygningen, og det eneste disse østeuropæere havde af "bekvemmeligheder" udover tag over hovedet, var en gammel madras, de kunne sove på om natten.

Det er den slags forhold, du åbenbart slutter op om.

Lad os nu sige det lige ud... 'racehygiejne'.... dette grimme ord ikke noget politisk parti vil forknippes med...

Drop nu det racisme-fis. Der har boet romaer/sigøjnere i Danmark siden 1500-tallet. I dag bor der ifølge WikiPedia mellem 2000 og 4000 af dem i Danmark - primært i Helsingør (hvor der bor omkring 500) og Skælskør. De er overrepræsenterede i kriminalitetsstatitsikkerne men andre klarer sig fint i Danmark - f.eks. familien Benneweiss.

Der er i øvrigt en god artikel om romaerne i Danmark på Romnet.dk: http://www.romnet.dk/index.html?forside.html&1

Thorsten Lind

....rationel samfundshygiejne - hvor poetisk!

Næste gang vi har balladen,
med disse skæve eksistenser,
kunne vi måske tilbyde dem et bad og en aflusning.
."I skal bare tage tøjet af, og gå derind..............."

Tak til Preben Brandt for artiklen,
Den rammer sømmet rent.
( eller ligtornene - om man vil, av av ....!) ~~*~~

Christian Cuomo Coppola

@Jan Hansen:

Du glemmer at nævne alternativet. Hvad er egentlig alternativet for de mennesker? Det er åbenbart en udbredt misforståelse, at de gør det her af lyst.

Og ja, slå du dig bare ned på en græsplæne eller i en forladt bygning, hvis du har lyst.

Hans Jørgen Lassen

Så vidt jeg har forstået, blev kolonihavehuse i området ribbet for elektriske ledninger.

Det er vel ikke racisme, at man helst vil være fri for den slags generende ting.

Derimod er det racisme, at romaerne mener at kunne tillade sig den slags over for "de andre", danskerne. Det er mangel på respekt over for andre, når man stjæler fra dem og hærger deres hjem.

Dorte Sørensen

Hans Jørgen Lassen
Hvordan kan du være så skråsikker på, at det var de 23 romaer, der har stjålet i de nævnte huse, når politiet ikke kunne eller måske ikke ville bevise det.

Søren Kristensen

"De spiller musik i gaderne."

Mange af dem kan ret beset ikke spille, med mindre de bevidst skjuler eventuelle evner for at virke endnu mere sølle? I hvert fald kan det diskuteres om det musikanterne frembringer er berettiget til at blive kaldt musik. (Enkelte kan faktisk).

Forleden var i Dragør på en solskinsdag og havnen var fuld af sommergæster. Lydtapetet i hovedgaden blev varetaget af en "sortsmudsket" harmonikaspiller som var ganske ferm til undgå at spille nogen bestemt melodi. For et trænet musikøre som mit var det ganske uudholdeligt i længden, men det havde en eller anden dansktop-ekvilibrist såmænd også været (når idyllen bliver for omfattende opstår kvalmen). Pointen er at hvide velnærede folk som nød frokost og fadøl var glade og ganske uanfægtet, som om de kollektivt tænkte: lev og lad leve. Så altså under de rette omstændigheder er der tilsyneladende ingen racisme blandt jævne mennesker. I hvert fald ikke i Dragør.

@Coppola:

Alternativet for disse mennesker - og jeg går ud fra, at du taler om de romaer, der rejser rundt som tiggende nomader i Europa - er vel at ændre holdning til den livsførelse, de fører. De kunne f.eks. slå sig ned i det land, hvor de er statsborgere i, uddanne sig, sørge for, at deres børn uddanner sig (frem for at rende rundt fra en meget tidlig alder og tigge sig til penge gaderne, i toge og på stationer) osv. Med andre ord leve et normalt liv.

Det er der tusindvis af andre romaer, der har gjort. De har indset, at livet som nomade, der primært overlever på tiggeri, kriminalitet og plat, ikke er holdbart og nogen ønskværdig tilværelse - navnlig for deres børn.

Og kom så ikke med bonderomantiske tanker om, at det er deres "kultur". Som nævnt har tusindvis af romaer integreret sig, og lever som alle andre mennesker på de kanter, de nu engang lever - herunder op mod 4.000 i Danmark.

....det er mig ufatteligt, at man helt ukritisk vil forsvare hver en lille minoritet uagtet, at nogle af dem er dybt kriminelle ---- det ville være befriende, hvis alle betonhumanisterne i dette forum ville forholde sig nuanceret til tingene og iskoldt tage afstand fra de(og kun dem) romaer/sigøjnere eller alle mulige andre, som laver kriminalitet, hærværk eller det, der er værre !
Jeg er helt indifferent overfor, om de har haft det svært ---de skal bare holde snitterne væk fra mine ting (pung, kolonihavehus, bil eller noget helt fjerde) ---- det er helt afgørende for, at de nogensinde får en chance for at blive integreret.
Længe leve de romaer, som på fornem vis udlever deres kultur i rammerne af vores samfund ---det er fedt og øger mangfoldigheden.
Dem, som ikke kan finde ud af basal adfærd, skal bare sendes hen, hvor peberet gror ---gider ikke have, at de fucker alting op.

Karsten Olesen

Efter den Europæiske Menneskeretskonvention har enhver krav på retfærdig rettergang:

Artikel 6
"Stk. 1. Enhver skal, når der skal træffes afgørelse enten i en strid om hans borgerlige rettigheder og forpligtelser eller angående en mod ham rettet anklage for en forbrydelse, være berettiget til en retfærdig og offentlig rettergang inden en rimelig frist for en ved lov oprettet uafhængig og upartisk domstol."

Med Østeuropas EU-indtræden har man givet romaer og andre østeuropæere fri bevægelighed - og dermed er de som statsborgere i EU-lande også retssubjekter.

I København findes der idag såvel folk der lever af (ulovligt) tyveri som af (lovlig) flaskesamling,
men at udvise folk gruppevis, kollektivt og uden retshandling er et retsovergreb.
Det vil resultere i politiichikaner efter hudfarve og frisure, og at Danmark glider mere i retning mod apartheid - spørg bare Københavns "indfødte" ikke-hvide - de taler udmærket dansk.

En række debattører på denne tråd har argumenteret udfra at "man har altid kunnet" udvise de og de personer, udfra hvad de "synes bør" være gældende, eller at et land "bør" kunne smide "uønskede personer" ud.

Men den tilstand gælder ikke længere efter EU-udvidelsen.

Man kan anse at EU-udvidelsen skal trækkes tilbage - grundet umulighed - og rette henvendelse til politikerne derudfra.

I så fald skal Danmark udsende en ensidig erklæring om, at man ikke ser sig i stand til at overholde udvidelsestraktatens bestemmelser - eventuelt genindføre visumbestemmelser.

Man kan diskutere - om der bør iværksættes særlige internationale sociale programmer - hvordan byrden skal fordeles mellem de enkelte lande - eller om der skal tillægsregler til for sociale forhold for indenfor EU vandrende arbejdere.

Men blot at foretage gruppevise retsovergreb mod personer - hvoraf en del ernærer sig på lovlig vis - er at gå udenom problemet.

Naturligvis har romaer og andre minioriteter ret til at opholde sig i Danmark. Det har de som en konsekvens af EU`s politik om fri bevægelighed indenfor EU`s grænser. Romaerne skal naturligvis overholde gældende lovgivning i det land de opholder sig i. Gør de ikke det skal de stilles for en domstol, der da afgør hvorvidt forbrydelsens art og karakter kan føre tll en domsfældelse og heraf udledt udvisning.

I den pågældende sag er romaerne ikke stillet overfor en domsstol, hvilket er et overgreb imod deres retssikkerhed.

Romaerne skulle derfor ikke ha været udvist.

Dette er pinligt for Danmark.

Hans Jørgen Lassen

EU er som bekendt et kapitalistisk foretagende.

Den frie bevægelighed handler om arbejdskraftens frie bevægelighed, så kapitalisterne kan tjene mest muligt.

Ideen var sådan set ikke, at store eller små forbrydere skulle gives frit spil til at udfolde sig her eller hist.

Det er i øvrigt ikke en ret at opholde sig i et andet EU-land ubegrænset. Der er altså visse detaljer i den der forordning, som gør, at man faktisk kan smide folk ud efter et vist stykke tid. Jeg kan ikke lige huske dem, altså detaljerne.

Slettet Profil

@Hans Jørgen Lassen
"EU er som bekendt et kapitalistisk foretagende.
Den frie bevægelighed handler om arbejdskraftens frie bevægelighed, så kapitalisterne kan tjene mest muligt.
Ideen var sådan set ikke, at store eller små forbrydere skulle gives frit spil til at udfolde sig her eller hist."

Og

@Morten Nielsen:
"Synes du ikke at samfundet bør minimere hjemløshed, smittefare, tiggeri, plat, tyveri og anden kriminalitet, offentlig uorden og trafikfare på fornuftig vis?"

1: En dommer bestemmer om man har begået en forbrydelse - Ikke politiet.

2: Hvis kun velbemidlet har fri bevægelighed i EU, er EU et to-delt klasse samfund.
Hvis man vil have et EU må man acceptere, at det omfatter alle dets borgere ikke kun de rige - Ellers skulle man ikke havde valgt at være medlem af EU.

@Morten Nielsen:
"Hvis du synes det er småligt at udvise i den konkrete sag, er du så indstillet på at politiet en anden gang anviser lignende grupper gæstelogi hjemme hos dig,"

- Det ville ikke være første gang, jeg har haft folk i lignende situration boende. Som sagt, bare de ikke bliver til evig tid.

Det kan da godt være, at de 23 romaer havde krav om at komme for en domstol ifølge EMRK (som i øvrigt er en integreret del af dansk ret)., og derfor ikke skulle have været udvist.

Men det har stadigvæk intet med racisme at gøre.

I øvrigt tror jeg ikke, at en domstol havde været i tvivl om skyldsspørgsmålet. Det er ulovligt, at campere og slå lejre op, hvor det passer en samt at rykke ind i bygninger uanset om de er offentlige, private, tomme eller beboede. Og romaerne her blev taget på fersk gerning.

I øvrigt kunne man måske også have taget den danske sociallovgivning i brug og tvangsfjernet de børn, der måtte have boet i lejren. Men det er vist en anden snak.

olivier goulin

@Søren Kristensen

Ja, det er en skam, at det kun er de underlødige gademusikanter, der kommer herop - for jeg skal edder-lynemig love for, at findes Romaer, der kan spille. De skulle komme herop i stedet.

Tag til Ungarn eller Rumænien, og du vil finde masser af Roma-orkestre, helt ukendte bands, som optræder til Roma-bryllupper, afholdt udendørs på de små veje i byerne. Det er formidabel musik, der svinger som død og helvede; men man skal have øre for de orientalske rytmer og skalaer.

/O

olivier goulin

Skulle man endelig nævne een ting, som Romaerne faktisk har beriget Europæisk kultur med - så er det netop deres musik.

/O

Niels østergård

Uden at jeg i øvrigt vil forholde mig til det smarte i at Danmark tilslutter sig diverse internationale aftaler, uden tilsyneladende intentioner om at overholde disse, er der dog en ting der springer i øjnene i denne tråd.
Fortalerne for at de 23 romaer blev smidt ud af Danmark for at bosætte sig i et udbombet fabriksanlæg på Njalsvej er sjovt nok de samme som ikke har det store problem med at acceptere at Israel har bosat store dele af det område, der ellers var tiltænkt palestinenserne.

Claes Pedersen

De store sociale og kriminalitet problemer, der er med Sig¢jnerne er ikke kun et dansk problem, og Frankrig vil også sende Romaerne tilbage til Bulgarien og Rumænien, selvom den form for Kriminalitet som Sig¢jnerne begår er i den milde ende, i forhold til vise grupper af indvandre fra muslimske lande, så bliver vi n¢d til tage hånd om de problemer både i Danmark og EU.

Men vil man hjælpe mennesker er det, det positive man skal bygge på, og Sig¢jnerne spiller flot musik og har haft stor indflydelse på eropæisk folkemusik og populær musik.

Men ellers var det måske en god idet vi blev bedre til hjælpe de fattige lande i Europa med deres sociale problemer, og ikke brugte så mange på militær magt ude i verden.

Hans Jørgen Lassen

hvis Danmark og enhver anden undertrykkende nation tog et kig på sin egen medvirken til at drive mennesker ud i så ekstreme situationer

Det er vist ikke "Danmark", der har dikteret romaernes livsform, men dem selv.

Christian Cuomo Coppola

@Olivier Goulin:

Nogle af de gode er her faktisk også. Således er f.eks. jeg stødt på både en orkesterleder og en konservatorieunderviser blandt romaerne i kbh. Man hører dem desværre bare ikke spille deres egen musik, da det ikke bliver taget godt imod i Danmark.

Frankrig er nu også trådt i karakter......

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2010/07/29/010927.htm?rss=true