Kommentar

Mediekommentar: Skjult kamera og angiveri

Det er efterhånden en sommertradition, at plejesektoren afsløres med skjult kamera. Det kan undre, at medierne ikke sender deres skjulte kameraer ud til faggrupper med større prestige
9. juli 2010

Det har været interessant at følge, hvordan TV 2 i sin afsløring af svindel i hjemmeplejen dygtigt har udnyttet moderne journalistiske elementer som skjult kamera og opfordringer til seerne om at bidrage med deres erfaringer, hvad de har gjort i overvældende grad.

Angiveri i en højere sags tjeneste, kunne man kalde det, og forargelsen har været massiv over hele linien. Det er ikke så mærkeligt. Selvfølgelig bliver man rystet over dokumenteret svindel og snyd - oven i købet over for samfundets svageste. Embedsmænd og politikere står i kø for at korse sig og samtidig vaske hænder i Pilatus' håndsæbe, og der synes nu at være almindelig enighed om, at det er et ledelsesproblem vi har med at gøre.

Socialminister Benedikte Kjær har meget travlt med at understrege, at ledelsesproblemet hører hjemme i kommunerne, og at det er dem, der har ansvaret.

Den holder bare ikke i byretten. Problemerne i plejesektoren skyldes i udstrakt grad den holdning, der har gennemsyret de politiske lag fra øverst til nederst under den borgerlige regering: Omsorg; det er noget enhver idiot kan yde.

Social- og sundhedshjælperuddannelsen har været benyttet som et opsamlingsheat for dem, der ikke kunne nå målstregen på anden måde, og man har tvunget uvillige og ukvalificerede bistandsmodtagere i arbejde som hjemmehjælpere. Der er omhyggeligt ikke blevet talt om, hvordan det må være for svage og hjælpeløse medborgere at få uengagerede og negative - for nu at sige det pænt - hjemmehjælpere ind i deres hjem. Det er det, man inden for fagbevægelsen kryptisk omtaler som problemer med rekrutteringsgrundlaget, fordi man ikke vil fornærme sine medlemmer.

Agurketradition

Så når Benedikte Kjær nu udtaler, at det er kommunernes ansvar at ansætte kvalificerede folk, er det i bedste fald latterligt, i værste uanstændigt. De kvalificerede folk har ikke været til stede, og hvorfor skulle de også søge ind i et fag, der er lavtlønnet og kemisk renset for anseelse alle andre steder end i skåltaler.

Det ved regeringen naturligvis udmærket godt, og det er også derfor vi tilbagevendende hører om nødvendigheden af at importere arbejdskraft til plejesektoren. Her kunne der måske blive et personsammenfald med en anden af sommerens føljetoner; de filippinske au pair-piger. De skal jo ikke have så meget i løn.

Det er efterhånden en årligt tilbagevendende agurketidshistorie, at plejesektoren bliver afsløret med skjult kamera. Højst usædvanligt er TV-Avisen hoppet med på konkurrentens solohistorie og opfordrer også deres seere til at maile ind med viden om overgreb og uregelmæssigheder i hjemmeplejen. De har åbenbart ikke forberedt deres egen sommerserie og må derfor lukrere på TV 2's, ligesom en række aviser hver dag gentager det, man kunne se i tv aftenen inden.

Hvad med dig selv?

Det kan undre, at medierne ikke som en forfriskende afveksling sender deres skjulte kameraer ud til faggrupper med større prestige. Hvad med børsmæglere, advokater, spindoktorer og politiske kommentatorer? Mon ikke de trænger til at blive set efter i sømmene?

Det skulle da ikke undre mig, om man med skjult kamera blandt højtlønnede erhvervsledere kunne opsnappe vidensdeling som ville chokere en godtroende befolkning. For slet ikke at tale om godtroende politikere.

Hvor mange af os kunne bestå skjult kameraprøven? Jeg er da ikke sikker på, at jeg kunne. Mon ikke man kunne blive afsløret i at sidde med en bog i solen, selv om man bildte sin redaktør ind, at man arbejdede i sit ansigts sved?

Skjult kamera er fantastisk godt til at skabe forargelse. Når det drejer sig om strukturelle problemer er det mere tvivlsomt, om det også kan skabe forandring.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Tak til Lone Kühlmann for den mediekommentar.
Håber at rekrutteringerne, løn og arbejdsforhold for sundhedsassistenter ikke glemmes i forargelsen over disse fundne brådne kar.
Med andre ord hvorfor er så mange ukritisk blevet sent over i plejesektoren. Havde de ikke været bedre at gøre arbejdsforholdene bedre så de egnede og gode sundhedsassistenter var forblevet i faget og ikke flygtet over i andre erhverv.

Er historier som denne ikke mere en god aflednings manøvre for regeringens ansvar og manglende opfyldning af sit valgløfte fra 2001, hvor de lovede afskaffelse af minuttyranniet. Her IGEN et valgløfte som OVK ikke har indfriet og gjort det modsatte ved at indfører endnu mere styring og kontrol.

PS: En regering hvor de ledende minister heller vil på ferie både i og udenfor skoleferien osv. … er det vel ikke så mærkeligt at nogle svage personer ikke finder det forkert selv at fifle lidt til egen fordel.
Med Thor Pedersen, der som finansminister fiflede med sin landbrugsstøtte, sket der jo heller ikke noget andet end at han blev forfremmet til Folketingets formand.

Jens Thorning

Uden at prale skrev jeg selv noget lignende, omend ultrakort, på et såkaldt socialt medie og fik rasende modkommentarer, især for at gøre opmærksom på, at de forklædte journalister må formodes at tjene over dobbelt så meget som dem, de afslører.

Og så er der i øvrigt ingen, der interesserer sig for, hvad det er for et amerikansk tidsstudie-institut, der i sin tid har belært benovede kommunale danskere om stopurets velsignelser.

Jannik Sørensen

Såvel DR som TV2 afslører da både læger, brugtvognsforhandlere, chatkonsulenter og rævekager i kommunerne...

Travis Malmzon

Det er sq da utrolige krumspring som foretages for at smøre kommunal slenrian af på en borgerlig regering.

Som om disse problemer opstod med et trylleslag i 2001.

Og med hensyn til erhvervsledere og andre i den private sektor, så har vi det privilegie at vores arbejde kan aflæses på bundlinien.

Hvis der er overskud går det godt, og hvis der ikke er overskud går det ikke godt, og så er det ud af klappen.

Måske skulle man skele lidt til denne model i plejesektoren.
Det kan i hvert tilfælde ikke blive værre end det allerede er.

Slettet Bruger

Danskere som helhed bliver da regemæssigt afsløret som fidusmagere. Folk, der over hækken hurtigt kan blive enige om, at lovene er forkerte, kan fortolkes bredere og mere filosofisk eller ikke gælde i konkrete tilfælde, fordi man er på røven, har travlt, befinder sig i nødstilfælde, hylder det store frisind etc.

Måske mange ikke længere praler med, at de er gode til at køre branderter hjem, men accepteret er folks egne skatteunddragelser, forsikringssvindel, sorte arbejde, vennetjenester, studehandler, ulovlige downloads, sælgerløgne, rapserier fra arbejdspladser og forskellige forhold, der i finere kredse kan betegnes som netværksarbejde, markedsføring eller lobbyisme i ædle sagers tjeneste.

Altså en slags national lovbrydersport i Olsen bande landet, hvor det er fint nok og egentligt lidt sjovt bare man forstår at holde det på et rimeligt niveau. Således bliver folk i sidste fase af livet efter mange års træning også ofte ganske ferme til at udføre svære krumspring i ældrebureaukratiet f.eks. vedr. arveafgifter, tilkendelser af procenter og pensionstillæg eller til at gemme opsparinger i bankbokse og under hovedpuder, så de endnu engang kan modtage Yvonnes udhulede ældrecheck.

Altså ikke noget særsyn når hjemmehjælpen udebliver eller hvis 9 ud af 10 'fejl' er til kommunens egen fordel. Men problemet opstår generelt, når personer fra andre generationer, folk af anden politisk observans, religion, tøjstil eller i andre erhverv går over for rødt lys. Så er det dårligt opdragede unge lømler, fascister, kapitalister, røde svin, hjemmehjælpere eller indvandrere med en helt forkert kultur. Mennesker med dårlig moral, som simpelthen ikke kender spillereglerne og ved hvordan man snyder på en anstændig måde.

Nu begynder jeg at forstå, hvorfor den offentlige sektor stadig ansætter flere og flere og tilfører nye midler, til trods for skattestop og nedskæringer:

Det er et værktøj til at skjule ledigheden. De ledige kan lige så godt ansættes og arbejde, frem for at få passiv løn, udgiften er den samme.

Vagn Buch-Pedersen

Utroligt, at Claus Hjort Frederiksens veldokumenterede fiflerier sort set forblev upåagtede af den samlede presse, mens man nu kaster sig frådende over hjemmehjælperne. Jovist er det ikke rimeligt at snyde, men se bagved - visiteringer til 10-timers arbejde, som de selv må få til at gå op med 7,5 timers arbejdsdage og lignende. Det er heller ikke anstændigt. Heller ikke at hele slænget af ministre og toppolitikere, der har fiflet på forskellig vis stadig er urørte - eller ligefrem forfremmet.

Mads Kjærgård

Ja man kan jo sende et tv-hold ind i Folketingssalen og konstatere at den som regel kun er en 1/3 fyldt, fordi vore kære folkevalgte ikke synes de har nødigt at gå på arbejde og sådan er det over hele linien. Og så var der noget med en ældre dame der var død, det var også hjemmeplejens skyld, men damen havde frabedt sig at man lukkede sig ind og da det snildt koster et par tusind uden for arbejdstid med en låsesmed så er det måske også svært for det offentlige at skulle til pungen hver gang en eller anden ikke lige er til stede! Smøre det af på regeringen, jamen den er jo øverst ansvarlig og siddet i 10 år nu, på tide den snart begynder at tage et ansvar i stedet for at tørre ansvaret af på alle andre, vist det eneste den kan finde ud af!

Vi lever i et overvågnings- og angiversamfund som næppe siden Besættelsens dage og må,som artiklen anfører, interessere sig for, hvem det rammer. Efter Besættelsen var det de små fisk, man dømte, mange store gik fri, og de store, der blev dømt, blev hurtigt benådet.
Klassekampen fortsætter den gamle danske sportsgren, så vi kan føle os som et samlet folk, spise os trætte og sove os sultne, som også brødrene Price nok ville sige.

Inge Sørensen

I aftes hørte jeg på TV Midtvest at man ingen klager havde fået i deres region, jeg gad derfor godt vide hvor de får deres oplysninger fra.

I sept. 2008 blev min mor bevilget hjemmepleje 4 gange i døgnet efter en hospitals indlæggelse, ellers var hun vant til kun og have rengøringshjælp 45 min. hver 14. dag.

Jeg har ikke bestilt andet i den tid min mor var tilknyttet hjemmeplejen end at klage over diverse hjemmehjælpere, men intet hjalp, jeg kunne lige så godt tale til en dør, resultatet ville være det samme.

Inden min mor blev udskrevet fra hospitalet blev der holdt et møde med visitationsenheden fra Holstebro kommune på hospitalet. På mødet deltog min søn, min mor, personale fra hospitalet og jeg.

Her blev man enige om at mor skulle tilses af en hjemmeplejer 4 gange i døgnet, hun skulle have hjælp til alt som med tiden evt. kunne nedtrappes. Det skulle være sådan at vi som pårørende var trygge ved at mor blev udskrevet til eget hjem, samtidig skulle det også være tryg for min mor.

Min søn og jeg var rørende enige om efter mødet at det havde været en hel gavebod fra kommunens side, der var ikke den ting mor ikke kunne få hjælp til. Men ak og ve! En ting er hvad man bliver lovet en anden ting er hvad der bliver ført ud i livet.

På andendagen efter mor var blevet udskrevet havde der endnu ikke været en hjemmeplejer, de kom først da jeg ringede og spurgte om ikke de havde glemt min mor.

Mere end en gang glemte de det sidste aftenbesøg, det kunne jeg se når jeg kom ind til mor næste dag og hun ikke havde fået sin medicin.
Selv om de var i hjemmet var det heller ikke altid de huskede og give mor sin medicin. Der kunne gå flere uger hvor hun ikke kom i bad, hver gang undskyldte de sig med at det var mor der ikke ville i bad. Ofte var mor beskidt i tøjet når jeg kom ind til hende, skulle jeg have hende med til familiebesøg eller andet, måtte jeg hver gang ringe og minde hjemmeplejen på at mor skulle være ren når jeg hentede hende.

Sidste sommer kom mor i behandling for hudkræft på Århus Universitetshospital, 27 strålebehandlinger skulle hun have, det var meget vigtigt hun kom hver dag fik jeg at vide. Hver fredag efter strålebehandlingen var der lægekonsultation og hver onsdag fik mor nye tider til næste uges behandling.
Da mor havde meget svært ved at huske aftalte jeg med hospitalet at jeg selv kørte hende derned hver onsdag og fredag, de andre 3 dage skulle hun køres med patientbefordring, på disse dage skulle der være en hjemmeplejer der sørgede for at hun kom afsted.

Nu kender jeg min mor og vidste hun kunne finde på og sige til hjemmeplejeren at hun ikke ville afsted, da hun på grund af sin dement ikke kunne se formålet med det. jeg sagde derfor til flere af de hjemmehjælpere der kom hos mor samt 2 forskellige ledere i hjemmeplejen at skulle det ske min mor ikke ville med, skulle de straks ringe til mig for så kunne jeg overtale hende gennem telefonen. Samtidig skrev jeg det også på en blok og med mit telefonnr.

Alligevel blev jeg en torsdag ringet op fra hospitalet i Århus, min mor havde ikke været med patientbefordringen, om jeg kunne komme ned med hende med det samme. Jeg måtte smide hvad jeg havde i hænderne og køre ind efter mor så hun kunne komme til århus.
På vejen ind efter mor ringede jeg til lederen i hjemmeplejen, her var de helt og aldeles uforstående over at mor ikke var kommet afsted, hjemmeplejeren der skulle sørge for hende havde ikke givet meddelse om at hun havde ladet mor blive hjemme.
Ofte når jeg kom ind for at køre mor til Århus var hun beskidt i tøjet, det til trods for at hjemmeplejen skulle sørge for hun personlig pleje.
En dag på vej til Århus syntes jeg mor så rigtig beskidt ud med bl.a. fedtet hår, jeg ringede til lederen og spurgte hvornår mor sidst havde været i bad. Svaret var, jeg kan se at badning og rengøring er sat i bero mens din mor skal være i strålebehandling, jeg kan ikke fortælle dig hvorfor for det står der ikke noget om på skærmen.
Jeg har personligt været på besøg når der skulle gøres rent, ofte blev det kun til lidt overfladisk rengøring som var overstået på et kvarter, det til trods for at mor var visiteret til 45 min. Andre gange blev der slet ikke gjort rent på grund af sygdom blandt de ansatte hjemmeplejere.

Jeg har inden for de sidste 2 år læst i avisen om en ældre mand som skulle have hjælp til og komme i seng, denne ældre mand blev en aften glemt af hjemmeplejen så han måtte sidde en hel lang nat på sin sofa. En anden mand som var blevet visiteret til hjælp fra hjemmeplejen til bl.a. sin medicin glemte man helt og aldeles fra hjemmeplejen, han blev senere fundet død i sin lejlighed på grund af Holstebro kommunes svigt.

1. dec. 2009 flyttede min mor på plejehjem herefter troede jeg at nu kunne jeg begynde og slappe lidt af, men nej det kniber stadig gevaldigt med rengøring, hvilket kan ses på billederne jeg har vedhæftet.
I onsdags blev jeg ringet op af afdelingslederen som bad mig om at købe piskefløde og evt. jordbær som mor kunne få i sin koldskål da hun har lagt syg siden lørdag og næsten ikke har kunne indtage hverken vådt eller tørt. Samtidig fortalte hun at der var bestilt en maskine som mor skulle have sin astmamedicin gennem, da hun ikke havde kræfter til at suge i de inhallatorer som hun ellers fik hver dag.
Jeg købte som aftalt fløde og jordbær og tog ind til mor, medens jeg er hos hende kommer en sygeplejerske med maskinen som hun nu skulle have sin medicin gennem, da alt var gjort klar med masken på mor gik sygeplejerske igen og kom tilbage efter ca. 20 min. Jeg fortalte sygeplejersken at det nok ikke var så godt at lade mor lægge alene med masken da hun ville tage den af, nu sad jeg her heldigvis så der er ikke sket noget.

Næste dag (i går) kommer min datter fra Hjørring på besøg hos sin Mormor (min mor), det første vi ser da vi træder ind til mor er at hun lægger alene på sofaen med astmamasken, hun har forsøgt og tage den af så medicinen var sprøjtet ud over sofaen, vi tilkalder hjælp og jeg siger til denne plejer at det nok ikke er så godt at lade mor lægge alene så længe hun får sin medicin gennem masken, svaret var "det plejer vi at gøre"
Senere kommer en plejer ind som jeg aldrig tidligere har set som skal tilberede mad til mor, hun varmer suppe og finder en portion jordbær, på jordbærene er der kommet flødeskum fra dåse på og intet andet. Jeg fortæller plejeren at jeg var blevet bedt om at købe rigtig piskefløde som mor skulle have på jordbærene, igen var svaret de andre siger at sådan plejer de at gøre. Plejeren spurgte desuden min datter om hun ville holde øje med at mor fik sin mad hvorefter hun bare gik igen.

Afdelingslederen kom ind mens vi var der, så jeg spurgte om mor ikke fik gjort rent for prøv engang og se på gulvene, det eneste svar jeg fik var, ja vandet vil ihvertfald blive sort når det bliver vasket, men hvad vil du have jeg skal gøre. Da jeg påtalte optrinnet med astmamaskinen var svaret, jeg har sagt til personalet at de ikke må lade din mor lægge alene med masken. Hun spurgte om hvor længe vi havde været der og om der i dette tidsrum havde været en plejer inde og tilbyde mor noget at drikke, da vi svarede nej til dette svarede hun, jeg har ellers sagt til personalet de skal gå ind hver time og tilbyde din mor noget at drikke.

Min datter var chokeret over de meget beskidte gulve jeg går sygemeldt og må ikke lave ret meget så da vi blev alene greb min datter spand og klud og vaskede alle gulvene, det var så den hygge der blev min datter til del sammen med sin Mormor.

Jeg er helt og aldeles uforstående overfor hvordan TV MIDTVEST i aftes kunne fortælle at der ingen problemer er her i området.

Karriererådgiver Bodil Damkjær

Når den uformelde ledelse får magten!
Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvordan det har sneget sig ind i debatten, at årsagen til at der snydes i Hjemmeplejen skyldes, at 10 % af de, der er ansat er tvunget til at arbejde der. Det er den svageste gruppe, der får skylden, de der ikke kan forsvare sig. I TV2 udsendelse vises det tydeligt at nyansatte oplæres af dem der er ansat.

Det er ikke de svageste der bestemmer. Det har altid været de stærkeste, der bestemte. Jeg syntes pressen bør se på, hvordan arbejdsmiljøet påvirkes, når den uformelde ledelse/de toneangivende medarbejdere har magten og sætter reglerne og rammerne op for, hvordan arbejdsopgaverne løses. Jeg er meget sikker på at den uformeldeledelse har taget magten i hjemmeplejen, enten fordi der er sparet ledelseslag væk og indføre selvstyrende teams eller ved at lade de ansvarlige ledere overskue mange medarbejdere samtidigt.

En uformeld leder bevarer oftest magten på arbejdspladsen ved at mobbe og fryse nye medarbejdere ud, der påpeger problemer. På en arbejdsplads, hvor snyd og svindel er udbredt vil nye medarbejdere, der ikke indordner sig blive frosset ud. Den formelle ledelse vil vende det blinde øje til, fordi de er sat ud af spillet og har ingen indflydelse.

Efterhånden, som svindlen ikke bliver anmeldt ender du selv med at være skyldig. Det er den samme metode, som kriminelle rekruttere nye kriminelle med.

"Den holder bare ikke i byretten. Problemerne i plejesektoren skyldes i udstrakt grad den holdning, der har gennemsyret de politiske lag fra øverst til nederst under den borgerlige regering: Omsorg; det er noget enhver idiot kan yde.

Social- og sundhedshjælperuddannelsen har været benyttet som et opsamlingsheat for dem, der ikke kunne nå målstregen på anden måde, og man har tvunget uvillige og ukvalificerede bistandsmodtagere i arbejde som hjemmehjælpere." Citat indledningen til denne artikel.

Karriererådgiver Bodil Damkjær

@Inge Sørensen
Jeg tvivler ikke på, at det du fortæller om din mor er rigtigt, sådan som du oplever det.

Der er bare det ved det, at hvis man som jeg, har erfaring med plejehjemmenes arbejdsmetoder, så er der fejl i din genfortælling, som springer mig i øjnene!

Hvor er væskeskemaet?
En fejl er at lederen spørg dig om, din mor har fået noget at drikke. Normalt vil der ligge et "Væskeskema" på stuen, hvor der føres kontrol med, hvad, hvornår og hvor meget beboeren drikker.

Inge Sørensen

Kære Bodil Damkjær

Der er desværre ingen fejl i min fortælling, ligesom der heller ikke findes et VÆSKESKEMA hos min mor og har aldrig gjort det

Dorte Sørensen

Inge Sørensen
Min erfaring med hjemmeplejen er fra flere kommuner, da min mor var i hjemmeplejen de sidste år før hun dødede samt flere fra min vennekreds og familie i flere forskellige kommuner har fået hjemmehjælp, her er der mange måder hvor nogle kommuner var bedre på nogle områder og dårligere på andre områder. Men deres fælles erfaring var ,at LANGT, LANGT de fleste i den kommunale hjemmepleje forsøgte at give brugeren den bedste hjælp inden for de rammer den kommunale visitation havde berammet. og disse er igen underlagt de økonomiske muligheder den enkelte kommune har og får lov til fra regeringens side.
I mine øjne ligger problemet mere i de nævnte ting i Lone Külhmanns Mediekommentar og er dermed også et regerings ansvar selv om socialministeren og beskæftigelsesministeren har travlt med at tørrer ansvaret over på kommunerne .

PS: Kan avisens læserbreve ikke godt kunne kommenteres dagen de bliver trygt i avisen, mon ikke det ville bringe en mere omfattende debat.
Bemærkning til Inger Støjbergs læserbrev i dagens avis – ” Flekxicurity består” Her påstår at økonomer er enige med ministeren om at 2 år på dagpenge giver flere i arbejde.
Dels er det ikke det økonomerne siger, da der skal være job til den ledige før ansøgningerne giver ”pote”. Det er Inger Støjberg blevet spurgt om hvordan en halvering af dagpengeperioden skulle give flere jobs. Inger Støjbergs svar har bl.a. været til Line Barfods vedvarende spørgsmål været at Line Barfod lever i en anden verden med sine marxistiske lærebøger.
Derudover vil det danske arbejdsmarkedet miste sin fordel ved at det er let for en arbejdsgiver at hyre og fyre, når dagpengeperioden og dermed lønmodtagernes sikkerhed halveres så vil fagforeningerne da kræve længere opsigelsesvarsler, som den der findes i de andre lande som Danmark sammenligner sig med.
Men når Inger Støjberg stolt kan sige til P1-morgen at hun gør meget for en aktiv arbejdsmarkedets politik og hun har modtaget ikke mindre end 1700 forslag til forbedringer af aktiveringsordningerne . I mine øjne viser så mange forslag mere, at regeringens aktiverings politik ikke hænger sammen.

Dorte Sørensen

PS: Hvorfor er regeringen og DF ikke ude med tilfredshedsundersøgelserne, hvor de fleste hjemmeplejebrugere angiver stor tilfredshed med deres hjemmepleje. Disse undersøgelser plejer OVK ellers at ”slå” kritikere i hovedet med og sige, at brugerne er så tilfredse så der er intet at komme efter.

Lykke Johansen

Kære Inge Sørensen!

Skrækkelige forhold du fortæller om!
Du undrer dig over, at TV MidtVest ikke kunne fortælle om problemer i deres område.
Årsagen er måske, at andre, der har oplevet lige så beskæmmende dårlig hjælp til deres pårørende, og deres oplevelser med henholdsvis hjemmehjælpere og plejepersonale, heller ikke har klaget på rette sted.
Jeg tror ikke, det nytter at nøjes med at klage til de involverede ansatte. Det ændrer ingenting
Der skal klages til den øverst ansvarlige på området på rådhuset. Måske endda til selveste borgmesteren.

Nu er "katten lukket ud af sækken". Der er for alvor blevet sat fokus på problemerne med især hjemmehjælpernes pleje, opførsel og svigt.

Måske kunne det blive startskuddet til at pårørende i hele landet danner et stort fælles netværk (evt. facebook-gruppe), hvor man dels kan fortælle om/afsløre skandaløse forhold, dels optræde som pressionsgruppe overfor politikere. Både de kommunale politiere, folketingsmedlemmerne og de for området ansvarlige ministre.

mariann offersen

Har gennemlæst Inge Sørensens historie.

Det er nærmest umuligt at passe et dement menneske tilfredsstillende i en hjemmepleje, som naturligvis et nødsaget til at benytte mange forskellige hjælpere for at dække alle dage og hele døgnet.

Her hos os (i Italien) skaffer man sig en rumænsk eller bulgarsk "badante" som bor hos familien og klarer alle opgaver. Det er ofte sygeplejersker der tager disse job. Når hun har brug for afløsning hidkalder hun en "kollega" fra hjemlandet.

Hvad hjælper det at pukke på hjemmehjælperne og hjemmeplejen, eller at stille op blandt de efterhånden mange firvillige hjælpere, der ganske gratis skal erstatte det sociale arbejde og det uddannede personale, når vanskeligheden findes i regeringens spareiver, den nedvurderede arbejdskompetence og manglen på en velfærdskultur? Tillid kommer før kontrol.

Slettet Bruger

Som midlertidig løsning er hjemmehjælp nok en fornuftig løsning, men det virker som et unødigt spild at bruge halvdelen af områdets ressourcer på at skulle køre rundt og servicere borgere på spredte adresser med hjemmehjælp, sygeplejersker, udbringning af mad mv, hvis der ellers er tale om permanente ordninger. Hvor mange ansatte er der mon tale om? Kunne man ikke få lang bedre service for samme penge med andre tilbud, centrale løsninger, plejeboliger, ældreboliger o.lign. i alles interesse?

Erik Tvendager

Den lette adgang til billeddokumentation er ikke kommet et sekund for tidligt, Det skal dokumenteres når regeringen tvangsudskrevne arbejdskraft er en fiasko og politiet skal filmes hvis de tæsker en fartdjævel de lige har fanget fordi de ikke har modtaget undervisning i psykologi, eller ikke har hørt efter da de blev uddannet.
I konkurrencesamfundet er vinderen ham der smider sit affald i vejkanten og taberen er ham der skal samle det op! Når vi er konkurrenter og ikke medejere af det samme samfund er det nødvendigt at kontrollere hinanden mere, sådan er det.

Peter Jensen

Dét, vi indtil videre har fået at vide om hjemmepleje og hjemmehjælp er måske ikke helt så overraskende, når arbejdet er organiseret som det er (minutstyring, PDA-kontrol, ringe supervisionsforhold, en presset ledelse samt en stigende distance til brugerne). Og når vi ved at ikke blot Københavns kommune, men også en række andre i landet, som et led i regeringens beskæftigelsespolitik har hyret tvangsindskrevne ledige uden uddannelse - og iøvrigt haft vanskeligt ved at rekruttere kompetente medarbejdere blandt også de uddannede, så giver det jo næsten sig selv. Især når vi parallelt er opmærksomme på at en del medarbejdere i hjemmeplejen slås med nedslidning af både fysisk og psykisk karakter.

Men ikke overraskende tager visse opinionsdannere og politikere nu fat i tanken om at konkurrenceudsættelse af og privatisering af den offentlige sektor er svaret på de nuværende udfordringer - selvom vi rundt omkring i de forskellige offentlige sektorer har set at konkurrenceudsættelse og privatisering har bevirket såvel fordyrelse som kvalitetsproblemer. Fra en kant af er f.eks. sygehusvæsenet blevet dyrere i takt med markedsgørelsen. Udgifterne til jobformidling er steget i takt med markedsgørelsen. Tilbud til handicappede og socialt udsatte er blevet dyrere i takt med markedsgørelsen. Undervisningssektorens udgifter er steget i takt med markedsgørelsen. Og sådan kunne man blive ved og ved og ved - det står ganske åbenlyst at de besparelser, som fortalere for hard-edged økonomisk incitamentsstyring, privatisering, udlicitering og konkurrence taler om, udebliver. Tværtom bevirker de fordyrelser. Og det mest forstemmende er vel at kvaliteten ikke øges.

I selve hjemmeplejehelvedet oplever mange medarbejdere, specielt FOA-organiserede SOSU-assistenter og -hjælpere, sig kraftigt beklikkede ... og i ren og skær afmagt gør de sig nu til borgerens lønslaver via behjertede badges og postmoderne voice-strategier. Denne mediebårne 'afdækning' sætter jo sindene i bevægelse, og en SOSUpsykopat er nu legitimt mål for mistanke, hån og halløj. I sig selv næppe fremmende for et bedre rekrutteringsgrundlag - endsige en øget fastholdelse af arbejdsstyrken på området.

Hvis man istedet retter blikket mod selve 'afdækningen', falder flere forhold i øjnene:
1) Man konkluderer at medarbejdere, som opholder sig i plejecentret i 1-2 timer, holder pause. Men man aner reelt intet om hvad pågældende medarbejder foretager sig; vedkommende dokumenterer måske. Vedkommende deltager måske i møder. Vedkommende rekvirerer måske hjælpemidler. Måske sidder vedkommende på lokum med tynd mave og feber. Journalisten aner intet herom, men alligevel konkluderes det at der 'holdes pause'.
2) Man konkluderer at en tur i et indkøbscenter alene har til formål at medarbejderne kan gøre private indkøb. Man overvejer ikke om der indkøbes varer til borgere - eller bestilles sådanne. Man overvejer intet, journalisten konkluderer at medarbejderne var der i alene et privat ærinde. Uden at man reelt aner nogetsomhelst herom.
3) Man følger og filmer en kvindelig medarbejder, som i en time opholder sig i eget hjem. Man konkluderer at hun holder pause og feder den. Man overvejer ikke om kvinden mon kunne føle sig intimideret og forfulgt af kamera og journalist - og efter aftale med sin leder er kørt hjem for at undgå forfølgelsen. Nej, man konkluderer at hun 'holder pause'.

Det giver sig selv at en sådan undersøgelsesform ikke er særligt pålidelig - endsige det mindste professionel. Og selvom den samtidig afdækker groft svig, så fremstiller den en lang række forhold ganske unuanceret - og indimellem direkte fejlagtigt. TV2 har nu udvidet 'afdækningen' til at omfatte indkald af mails fra private mennesker, og disse mails fremstiller man nu som bevis på snyd alle mulige steder. Man beskæftiger sig ikke med hvilke former for snyd, der er tale om - og man kan i sagens natur ikke tjekke kilderne(s pålidelighed) mere indgående. Nej, istedet konkluderer man i raskke fjed ud over marken at der er snyd overalt - og at de 'brådne kar' er over os. De har inficeret systemet. Der må luges ud, skrues om, rettes op og trimmes til! Og det må hellere ske igår end imorgen!

Og en halv befolkning erklærer sig enige i at sådan er tingenes tilstand; vi ved nærmest det hele allerede. Og kontrol er den eneste vej frem; topstyring via teknologi, så de (hjemmeplejesvinene, altså) holder sig indenfor det elektriske hegn og fatter hvad håndholdt velfærd er for noget. Herunder de velkendte, rette værdier.

louise Andersen

Det er mennesker, vi snakker om de damer og herre. Alle laver fejl !
Hjemmehjælpen og plejehjems ansatte gør det bedste de kan for at prøve at gøre alle glade og tilfredse med de rammer der nu en gang er blevet sat. Og der findes mennekser som aldrig vil blive tilfredse med det bedste om det så blev serveret på et sølvfad er det ikke godt nok for dem eller deres familie.

Jeg er selv ansat i Helsingørs hjemmepleje og elsker mit job som hjemmehjælper, og det ved jeg også at mine kollegaer gør, selv i de hårde tider.
Mine kollegaer og jeg kæmper hver dag for at få trådende til at hænge samme, så det kan gå op i en højere enhed så alle kan gå glad fra arbejde og føler at man har gjort en forskel for hvert enkelt borger.
For der er ikke noget værre end, at gå fra arbejde og føle man ikke har gjort en skid tilfredsstillende.

Men jeg kan blive ved at fortælle om de mange ting som kan få en booket køreplan til at vælte omkuld og gøre en stresset og ikke mindst presset, så som bl.a pda´er (kørelisten stå i håndhold computer) og virker til tider ikke, ingen køretid mellem borger, nødkald (akut besøg), cykel punkteret, borger der har lagt afføring ud over hele lejligheden og skal i bad og ordnet lejlighed ( som der måske kun var et tilsyns besøg hos dement på 5 minutter) eller inkøb for en borger som man har 25 min til (der er plus transport til og fra borger, også skal der også skrives indkøbsseddel) og nogle gange skal man også på apoteket og stå i kø der også, og mange gange kommer man 20-40 minutter bagefter i køreseddlen efter et indkøb.

Men vi alle har prøvet at blive glemt af f.eks læger, lærer eller føtex medarbejderen som skulle hente jasmin ris fra lageret som aldrig kom tilbage.....

Jeg vil gerne tage lars løkke med rundt på tur både en dag og aften, også kunne han prøve selv i 2 dage og se om han kan holde til det, for det er jeg 99% sikker på at han ikke kan....

Henrik Herskind

Vidunderlig kommentar, Lone!
Efter min erfaring er problemet med SOSU-personalet, HVORDAN de bruger deres tid. Det ville være en stor fordel, hvis de kunne agere proaktivt i forhold til problemer, som det KUNNE være særdeles relevant at få deres hjælp til. I stedet agerer de reaktivt i forhold til nogle ganske få opgaver, beskrevet i visitators "afgørelse".
Hos min gamle mor, der ikke længere behersker oprydningens kunst, hober aviserne sig således op i monumentale bunker. Hentet bliver den nemlig med stor præcision.

Dennis Granquist

Tak til Lone Kühlmann for sætte emnet til debat!
Nu hvor de skjulte kameraer snurrer så flittigt, kunne man med fordel placere et par stykker hos diverse medieredaktioner samt partiernes pressetjenester. Det ville være en gevinst for valgkampsdebatten (og formentlig afgørende), hvis offentligheden kunne få dokumenteret, hvordan de kommende politiske personsager bliver fremtvunget. Desværre findes der næppe journalister i landet med det fornødne mod eller evne til at finde bjælkerne i egne øjne. Og dog - måske har Informations dygtige journalister modet?

Strukturreformen var et anslag mod det primære demkrati. Det var et bevidst træk fra Løkke og Co. New Public Management er institutionaliseret mistillid. Man udarbejder et kontraktforhold, hvor grundtanken er at man skal gennem opgaven med så lav indsats, at man lige netop ikke bliver fanget i den kontrol, der automatisk er knyttet til kontrakten.
Når vi ellers hører Løkke og Co. fortælle om strukturreformens velsignelse, så er det fordi man nu kan kræve at alle kommuner efterligner dem, der gør det billigst. Det får så navnet 'best practice' - og der bliver peget fingre af kommuner, der har dyrere løsninger.
Venstre vil videre: Nu anbefaler man at vi får udenlands arbejdskraft til halv pris.

Martin Vindum

Ja man kan vel ikke andet end sige tak til Lone Kühlmann og hendes indlæg.
Travis, du tager helt fejl, når der er røde tal på bundlinien, betaler vi alle, for ledernes uduelighed se bankpakke 1-2-3-----

MVH
Martin Vindum

Pleje i eget hjem var et tilbud frem for de gamle aldersrenteboliger, ligesom førtidspension var et tilbud til de nedslidte. Hjemmeplejen blev imidlertid hurtigt et spareobjekt, men forestiller Martin Wagner sig, at plejehjem er en løsning for hjemmeplejen i de ældres egne kendte omgivelser, står samfundet med en langt større regning - bortset fra et ganske andet syn på ældre og ældreomsorg (institutions- og sorteringsmodellen). Tankegangen bunder som sædvanlig i en tro på en yderst kortsynet rationalisering (synergieffekt).

Peter Hansen

Det bliver ikke rigtig godt, før vi (igen) kan vende arbejdsmarkedet ryggen og selv varetage vore børns, syges og gamles tarv.

Lise Pedersen

Ja, Lone har ret, hvem kan bestå skjult kamera-prøven.
Dertil kommer at man må huske på hvilke arbejdsvilkår som hjemmeplejen skal operere med.
Arbejdsvilkår som flertallet af Inf's læsere fra den såkaldte kreative klasse har svært ved at forestille sig:
Benhårde tidsplaner. Totalt fravær af indflydelse på egen arbejdssituation. Alt er skemalagt efter skriftlige retningslinier. Og vé den medarbejder, er fraviger disse og handler pr. konduite.

Skaberne af "New public management" har forlængst sagt undskyld, det var en fejl at indføre det i styringen af offentlige opgaver. Ikke desto mindre lever det i bedste velgående og reducerer en stor gruppe medarbejdere til robotter i nøjagtigt målbare styringssystemer.

Ved I hvad - jeg tror også at jeg ville skulke hvis jeg blev nødt til at arbejde under de vilkår. Hvis man behandler ansatte som potentielle snydere vil de også udvikle sig i den retning