Kommentar

Fra misinformation til Information

Uden på nogen måde at sætte sig ind i tingene, uden på nogen måde at tænke dybere over tingene viderefører Kristen Bjørnkjærs leder den 15. juli ukritisk BT's dybt krænkende mistænkeliggørelse af min rejseaktivitet som borgmester og af min person. Det troede jeg faktisk ikke, jeg skulle opleve i Dagbladet Information
Debat
21. juli 2010

Er Information kommet dertil, hvor BT's sensationsjournalistik bare er noget, man viderefører ukritisk - og endda går videre og drager konklusioner på i sine ledere?

At BT skriver historier om mig, som uden dokumentation mistænkeliggør mig som politiker, er jeg efterhånden vant til - selv om jeg nok ikke ligefrem 'synes om det', som Kristen Bjørnkjær frejdigt konkluderer. Men når lederskribenter i seriøse dagblade, som det nærværende, med soltræt sommerpen fylder lederen med indsigtsløse fordomme, så kræver det en kommentar.

Så selv om det egentlig er for sent, så skal jeg gerne sætte læserne lidt ind i sagen, så Kristen Bjørnkjærs besynderlige lighedstegn mellem mig og Ludvig XIV ikke står alene.

Global arena

Jeg har haft 48 rejser på 4,5 år - især som teknik- og miljøborgmester fra 2006-2010. Det lyder af meget - og det er det også. Det er næste en hver måned, dog er de fleste ud den ene dag, hjem den næste. Og der er tre gode grunde til den høje rejseaktivitet. Det er primært flere års optakt til klimatopmødet, det er Københavns medlemskab og poster i flere internationale byorganisationer, og det er selvfølgelig kommunens ny internationale strategi fra 2007.

Københavns Borgerrepræsentation vedtog i 2007 en international strategi, som skulle opprioritere og styrke hovedstadens internationale arbejde. Strategien har tre hovedmål: at tiltrække internationale events, at vise København som menneskelig og miljøvenlig storby og at manifestere København som vidensby. Teknik- og Miljøforvaltningen har været hovedansvarlig for 9,5 af strategiens 18 temaer. Det gør den til enhver tid siddende teknik- og miljøborgmester til ét af Københavns ansigter på den globale arena.

Københavns Kommune er endvidere næstformand for den europæiske byorganisation Eurocities, der bl.a. arbejder for at styrke de europæiske storbyers rolle i klimakampen, og jeg har varetaget hvervet som næstformand i Copenhagen Capacity. Fra 2006-2008 har jeg været formand for Eurocities Mobilty Forum og fra 2008-2009 delt formandskabet for organisationens Climate Working Group. Herudover har jeg arbejdet i regi af byorganisationerne ICLEI og C40. Som formand for Eurocities Mobility Forum havde jeg bl.a. ansvaret for at varetage byernes interesser over for EU-Kommisionen, og gennem møder med EU's transportkommisær, Jaques Barrot, og en række EU-parlamentarikere lykkedes det at få skrevet Eurocities synspunkter direkte ind i kommissionens 'Green Paper On Urban Transport'.

Optakt til klimatopmøde

Der har desuden været tilrettelagt en roadmap-proces op mod klimatopmødet i København, bl.a. i regi af ICLEI og C40, som jeg har deltaget i. Roadmap-processen handlede om at få indskrevet byernes rolle i klimaaftalen, og det tekststykke, som byerne har fået indføjet er stadig en del af den bindende aftale, der forhandles op til COP16 i Mexico senere i år. Samtidig lykkedes det at samle ca. 100 af de mest indflydelsesrige borgmestre i hele verden til et borgmestertopmøde i København om en fælles sag: At styrke byernes rolle i klimakampen.

Alle rejserne har haft et stramt program, og har der været tale om en fridag, har det eksempelvis været en søndag på en lang rejse til New Zealand, som i øvrigt ikke var betalt af skatteborgerne, men af arrangørerne. Og jeg mener klart, at skatteborgernes penge er givet godt ud.

Eksempelvis er rejserne med til at profilere byen som grøn bæredygtig cykelby. At de for eksempel i New York kalder cykelstier for Copenhagen Lanes, og de i Melbourne taler om 'Copenhagenize the streets' er af uvurderlig betydning for byen og er et tegn på, at København virkelig er ved at slå sig fast som grøn bæredygtig cykelby. Det har stor betydning for Danmark og København - både turistmæssigt og økonomisk.

Et andet eksempel på skatteborgernes udbytte er de events, som rejserne er med til at bringe til byen. Klimatopmødet, borgmester-topmødet, World Outgames, IOC-topmødet og den netop overståede verdens største cykelkonference Velocity i Øksnehallen. På lang sigt pågår også et arbejde med at skaffe Expo til København i 2022. Det sker ikke, hvis omverdenen ikke kender os.

Så ingen er sure, hvilket BT i øvrigt heller ikke skriver, tvært imod er mange glade for rejsernes resultater - derfor kan man undre sig over, at Information finder det så foragteligt.

Resten af lederen består af en samling fordomme om min person fundet i allernederste skuffe. Og der må være grænser for, hvad man skal kommentere på.

Klaus Bondam (R) er beskæftigelses- og integrationsborgmester i København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Respekt for det svar! Nu mangler Information bare at give en undskyldning.

Dorte Sørensen

Tak til Bondam for den opsang og til Information for at bringe den.
Herefter en stille bøn til Information om at være mere forsigtige i ukritisk at vider bringe andres historier.