Kommentar

Vi er på vej til Mexico

København var og er en vigtig brik på vejen mod det endelige mål, som er en juridisk bindende klimaaftale. Cancun er næste stop
12. juli 2010

Op til fodbold-VM i Mexico i 1986 var der så megen diskussion om luftfugtigheden og højden, at én af de danske spillere til sidst fik nok: »Nu gider vi altså ikke høre mere om den tynde luft«.

Sådan er der sikkert også mange, der har haft det herhjemme med klimaforhandlingerne oven på Danmarks værtskab for klimakonferencen i Bella Center. Siden da har debatten i Danmark været langt mindre intensiv og har ofte drejet sig om, hvorvidt det var det danske formandskabs skyld, at verden ikke kom længere i Bella Centeret. Mindre end et halvt år inden den næste klima-konference skydes i gang i Cancun, er der imidlertid god grund til at gøre status og ikke mindst se fremad.

»Succes har mange fædre; fiasko er forældreløs,« sagde præsident Kennedy. Og lad det være sagt med det samme: det danske COP-formandskab har ingen problemer ved at tage medansvar for Københavner-aftalen (Copenhagen Accord). Ganske vist indfriede København langt fra forventningerne, men lige så klart er det, at mødet ikke bør klassificeres som en fiasko.

Klima skal løses globalt

I modsætning til de utallige møder i årene op til København lykkedes det rent faktisk at få taget fat på nogle af de helt centrale politiske knaster, som alle i årevis var enige om skulle fjernes, men som trods alle anstrengelserne fortsat bestod. F.eks. at både i- og u-landene skal bidrage til reduktionsindsatsen og princippet om, at såvel i- som u-landene skal underkaste sig internationalt tilsyn med deres CO2-reduktioner ('MRV').

Selv om EU ikke spillede en central rolle i de sidste dage i Bella Centeret, er der ingen tvivl om, at EU's vedvarende pres op til København var afgørende for, at alle store udledere også kunne tilslutte sig, at temperaturen ikke må stige mere end to grader. Et afgørende fremskridt, da klimaproblemet kun kan løses globalt. Husk på, at EU kun står for 13 pct af verdens emissioner, mens f.eks. USA og Kina til sammen står for næsten 40 pct.

Det lykkedes ikke at få den politiske aftale vedtaget som en fælles FN-beslutning i København, men siden har mere end 130 lande tilsluttet sig aftalen. Og endnu mere essentielt: størsteparten af indholdet er blevet løftet ind i den FN-tekst, som forhandlerne nu bakser med i Bonn. Dermed er de fremskridt, som er blevet opnået uden for den formelle FN-proces i det lille improvisoriske Arne Jacobsen rum i Bella Centeret med udvalgte nøglelande, nu blevet formaliseret. Eller sagt på anden vis: København er et tegn på, at beslutninger i en mindre kreds ('minilateralisme') kan give ny dynamik til den multilaterale proces, hvor alle lande deltager.

Pengene skal arbejde

Tilsvarende blomstrer klimasamarbejdet efter København også på andre fronter. Tysklands kansler Angela Merkel har sagt, at vi skal skabe nogle uformelle 'handlingsspor', som kan få en positiv effekt på den formelle forhandlingsproces. Også her spiller Københavner-aftalen en rolle. F.eks. er verdens rige lande godt i gang med at skaffe de 30 mia. dollar til verdens fattige lande, som blev lovet i København. Fra dansk side har vi sikret, at vores klimapenge bliver nogle af de allerførste, der kommer ud at arbejde.

Aftalen har også styrket indsatsen imod afskovning i u-lande. Der skabes nu en stor pulje til klimavenlig skovdrift i u-landene på hele fire mia. dollar. Det var resultatet af det vellykkede møde i Norge i maj måned, hvor den danske statsminister var særligt indbudt for at hjælpe til med at få beslutningen realiseret. Også dette gennembrud har aftalen i København en væsentlig aktie i.

Kort sagt: København var og er en vigtig brik på vejen mod det endelige mål, som er en juridisk bindende klimaaftale. Cancun er næste stop. Det er endnu for tidligt at gisne om, hvad der kommer ud af Cancun, men ledetråden er - som en af mine rigtig gode mexicanske samarbejdspartnere har udtrykt det: »Vi skal fokusere på, hvad der er muligt i stedet for at bruge kræfterne på at tale om, hvad der ikke er muligt«.

Næste formelle FN-runde finder sted fra den 2. til den 6. august i Bonn. Inden da vil vi være blevet en hel del klogere på, hvad der rent faktisk er muligt. Jeg er netop vendt hjem fra møder i Rom i den såkaldte MEF-kreds ('Major Economies Forum') og i midten af juli afholder den amerikanske energiminister et større møde om energipolitik. Umiddelbart efter drager jeg til Mexico City for at drøfte perspektiverne for Cancun med det kommende mexicanske formandskab.

Sammen med Mexico vil vi være ambitiøse og realistiske: Vi skal videre uden at have forventninger oppe i skyerne - oppe i den tynde luft. Og vi skal heller ikke erklære FN-processen for død, hver gang det ikke går, som vi håbede. Men hvem ved? Måske kan det jo netop føre til, at COP16 - i modsætning til COP15 - rent faktisk overrasker positivt?

Lykke Friis er klima- og energiminister (V)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

COP16 fortjener folkelig opbakning og begejstring. En ægte begejstring, som hos et barn, der finder en krabbe. En begejstring der breder sig, som ringe i vandet. Intet er så stærkt som en folkelig begejstring. Alle bør være med til at løse vores fælles klimaproblem. Men magien og begejstringen forsvandt under COP15. Politikerne byttede tavst den folkelige appel ud med et paramilitært politikorps i verdensklasse. Tillykke Friis.

Ole Falstoft

'alle store udledere også kunne tilslutte sig, at temperaturen ikke må stige mere end to grader'
Ja det er jo fint men nu venter vi bare at hensigtserklæringen følges op med handling - det mangler vi at se
Hvis ambitionerne i en klimaaftale stadig sættes med hensynstagen til de mest negative og modvillige lande når vi aldrig i mål - så hellere en aftale med flere niveauer - hvor de med de mest ambitiøse mål går sammen i et samarbejde om at udvikle klimavenlige løsninger. Så kan de andre vælge at 'hoppe med på vognen' eller blive efterladt på civilisationen lodseplads

Steen Erik Blumensaat

Og himlens årvågne vogter, Heimdal, vil ride fra Himmelbjerg på hesten guldtop, med Lykke friis bagpå for at vogte os mod bjergriserne.
--dig blev i urtiden
så led en livslod lagt;
våd på bagen
står du vagt stedse
og værner Valhals fred.-

Steen Erik Blumensaat

Endnu et druk og ædegilde, hvor deltagerne nægter at betale regningen og sender den videre. Frås og pral, druk og hor.
Minneral manegment servis, usas indenrigsministerium, dem der skulle lovgive og holde opsyn med oliebrancen, knæppede tog cokain, og horede med oliefolket. Godt orgie.

Karsten Johansen

Et typisk propagandainnslag fra en propagandaminister.

Den globale klimakatastrofen har forlengst passert the point of no return, men makthaverne og de profittgriske er langtfra fornøyde ennå: de er selvsagt optimister og regner med at det ennå kan nå å bli produsert flere milliarder spaltekilometer hykleri og løgn som de kan markedsføre seg på, før den tragiske sannheten blir umulig å skjule lenger.

http://www.thedailyshow.com/watch/wed-june-16-2010/an-energy-independent...

http://tintin.colorado.edu/CVEN5718/Readings/Mercer_Nature_1978.pdf

http://video.hint.no/mmt201v10/osc/?vid=55

Vi er ennå langt fra der, hvor mer enn mikroskopiske milliontedeler av menneskeheten begriper hva det innebærer å svi av karbonlagre som det har tatt jorda hundrevis av millioner av år å bygge opp, på ca. 150 år - en rystelse av en dimensjon som iallfall ikke har inntruffet på jorda siden for 60 millioner år siden, da dinosaurene døde ut, eller i det minste siden PETM for 55 millioner år siden, da temperaturen i Nordpolbassengets overflate lå på pluss 25 i middel på grunn av CO2 fra gigantiske vulkanutbrudd i bl.a. Nordatlanten og nok den frigivelse av frossen metan, som den drivhusoppvarminga som da oppsto, førte med seg.

La meg bare nevne, at Nordpolishavet allerede nå er på vei i løpet av vel et tiår over i en tilstand det antakelig ikke har vært i på 5-10 millioner år.

Christian Olesen

Jeg er ellers sympatisk indstillet over for Lykke Friis, på trods af stemmen, men hvis hun er parat til at sidde i en regering støttet af DF, blir hun temmelig hurtig uinteressant.
Hvordan kan man det?

Op til fodbold-VM i Mexico i 1986...bla bla

Frk. Friis kunne mere relevant have genkaldt sig demonstrationerne op til OL i Mexico i 1968...

Marianne Mandoe

Det lader til at den danske regering er de eneste der ikke anser COP15 for at være så pinlig og mislykket en affære at den ikke skal glemmes hurtigst muligt.

Vi andre HAR ædt regningen, og vil helst glemme at det nogensinde fandt sted. Man må så bare håbe at Mexicanerne er noget mere kompetente.

Ole Falstoft

Det er da fint at du håber på en succes i Mexico Marianne! Jeg troede at du med din holdning krydsede fingere for endnu en fiasko. Det skal vel ikke ende med at hele verdenen bøjer sig for det nye 'vatikan' IPCC?
Selvom de danske værter var pinlige under COP15 mener jeg ikke man kan tillægge dem hovedskylden for at den ikke blev en succes. Æren for det tilkommer først og fremmest Kina, Indien og USA

Martin Pedersen

Så skal vi igennem den samme omgang ævl og kævl igen igen i Mexico. Hvad med at vi her i Danmark stemte nogle politikere ind, som kunne skrive under på slagordene "100% ren energi om 10 år". Ja ja klimaproblematikken kender ingen nationale grænser, men det ville klinge mindre hult, hvis vi får fejet for egen dør først.

Marianne Mandoe

@ Ole.
Åbenbart kan det ikke gentages ofte nok over for dig,
Men en gang til for Prins Knud.
Jeg har aldrig benægtet den Globale Opvarmning.

At din og min tilgangsvinkel ikke er den samme, betyder ikke at vi ikke arbejder i samme retning.
Nemlig nedbringning af menneskeskabt forurening.
At dit og mit holdningsmæssige standpunkt, hvad angår effekten af den forurening, burde heller ikke stå i vejen for at vi kan arbejde i samme retning.

Nemlig at nedbringe den menneskelige forurening.

Nu har du, af flere omgange, været ret personlig. Så lad mig stille dig et par personlige spørgsmål.

Hvad gør DU for at forurene mindre?
Har du f.eks. installeret varmepumpe til at tage sig af dit behov for opvarmning i huset og varmt vand?
Det har jeg. At have et varmt hus og varmt vand i hanerne forurener det samme som at have to cirkulationspumper kørende.

Sorterer du dit affald strengt og sørger for at de enkelte dele kommer præcis derhen hvor de kan genanvendes?
Det gør jeg. 6 forskellige containere til kildesortering.

Sørger du for at når du skal transporteres fra et sted til et andet, så foregår det på den miljømæssigt mest hensigtsmæssige måde?

Jeg er træt til døden af at høre på AGW-tilhængere der samtidig bliver blege hvis man kræver at de lever op til deres egen retorik.

Jeg vil gerne have et forureningsfrit miljæ. Men at jeg samtidig ikke mener at det vil påvirke jordens overordnede klima mere end det hjælper at tisse på en skovbrand, er i den sammenhæng ganske irrelevant.

Marianne Mandoe

Kan COP16 hjælpe til at nedbringe forureningen, jamen så ønsker jeg dem alt mulig held og lykke.
Også selvom jeg mener at grundlaget for den forureningsbekæmpelse som COP16 vil kunne implementere,(hvis alt går vel) er en smule misforstået.

Ole Falstoft

Marianne: Fint nok -men nu handler konferencen i Mexico jo primært om klima ikke om forurening i al almindelighed.
Jeg forstår ikke hvorfor du bliver så stødt over at jeg minder dig om dine egne holdninger -du står vel ved dem? Er det nu at blive 'personlig' at minde folk om hvad de har udbassuneret i medierne vidt og bredt? Jeg har aldrig udtalt mig om din person som jeg ikke kender
Det er da i denne sammenhæng uinteressant for andre at få at vide hvad jeg personlig foretager mig for at nedbringe forureningen.
Det gør vel ikke mine argumenter mere eller mindre rigtige?
Men jeg kan da godt nævne et par ting:
- jeg har solgt bilen og har ikke tænkt mig at købe en før elbiler er et realitskt alternativ
- jeg køber økologisk hvor jeg kan og har helt droppet konventionelt svinekød og kyllinger
- hvor jeg bor er jeg ikke selv herre over opvarmningsmetoden men jeg har arbejdet for at vi får et briketfyr i ejendommen i stedet for det konventionelle fyr - og jeg håber det lykkes trods visse bureaukratiske forhindringer
- i min kommune sorterer man kun affald i 2 grupper ('grønt' og 'andet) så der kan jeg ikke konkurrere med dig der
tillykke!

Marianne Mandoe

@ Ole.
Så vidt jeg husker har du af flere omgange udtalt dig ret "tvivlende" om mine evner til at forstå Klimadiskussionen, så vil jeg sige at du har været ret personlig. Som du selv siger.... du ved ikke noget om mig.

Et godt råd. Drop briketfyret. Partikelforurening. Noget der helt sikkert vil komme afgifter på. Specielt nu hvor de (heldigvis) har smækket den afgift på brændeovne.