Kommentar

Romaerne og det tragikomiske teater

Midt i EU's officielle år til bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse er den danske reaktion at smide en gruppe romaer på porten. Det udstiller den manglende politiske vilje til at ville gøre noget reelt ved problemerne, mener Heiner Lützen Ank.

Midt i EU's officielle år til bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse er den danske reaktion at smide en gruppe romaer på porten. Det udstiller den manglende politiske vilje til at ville gøre noget reelt ved problemerne, mener Heiner Lützen Ank.

Esben Salling

Debat
15. juli 2010

Det tragikomiske i den forgangne uges udvisning af 23 romaere er egentlig ikke, at regeringen og Københavns overborgmester på denne måde symbolhandler i forhold til et reelt problem. Åh, Gud, de er jo dog kun politikere.

Nej, det tragikomiske er i langt højere grad, at den skammelige aktion sker midt i EU's officielle år til bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse og derved i al sin pinlighed udstiller det reelle problem i arbejdet mod fattigdom og social eksklusion: den manglende vilje fra politisk side til virkelig at ville gøre noget ved problemet.

Den danske del af markeringen af fattigdomsåret blev skudt i gang ved en stort anlagt konference 4. marts. Fra regeringen deltog såvel socialministeren som beskæftigelsesministeren, og at netop disse to ministre deltog, viser med største tydelighed, at kampen mod fattigdom og social udstødelse for den danske regering er et spørgsmål om, hvor hurtigt folk kan komme tilbage til arbejdsmarkedet. Der er ikke den sociale udfordring, man ikke kan arbejde sig ud af. Det er kun et spørgsmål om vilje.

Eller som beskæftigelsesministeren formulerede det i sin tale:

»Mit bud er, som jeg sagde i begyndelsen (af talen), at vejen tilbage til fællesskabet kan begynde med et nyt glimt i øjet. Med nyt mod på tilværelsen. Med tro på en fremtid med arbejde og kolleger«.

Spørgsmål ingen stiller

Hermed er altså sagt, at det bedste middel mod f.eks. psykisk sygdom og misbrug er at komme ind på arbejdsmarkedet. Og for det andet at den fattigdom og social udstødelse regeringen, modvilligt, vil arbejde imod, udelukkende er den fattigdom, der viser sig hos danske statsborgere. For beskæftigelsesministeren gjorde sig med dette citat næppe til talsmand for at hjælpe romaere og andre såkaldte ulovlige migranter ind på det danske arbejdsmarked. De må sejle deres egen sø eller allerbedst smides ud af landet.

Nej, hvad denne skammelige udvisning af romaerne, gode europæiske statsborgere, stiller til skue, er, at ikke én eneste politiker, hverken fra regeringen, oppositionen eller det københavnske rådhus har benyttet lejligheden til at hæve sagen op på et højere plan: nemlig at fattigdom og social udstødelse i højere og højere grad er et europæisk problem. Et fælles europæisk problem, der kræver fælles europæisk handling.

Hvorfor har ingen politikere, allerhelst naturligvis regeringen selv, i forbindelse med denne skandaløse udvisning og midt i EU's fattigdomsår stillet det åbenlyse spørgsmål: hvad kan vi gøre ved fattigdom og social udstødelse i en fælles europæisk indsats?

Heiner Lützen Ank er kampagne-leder i Kirkens Korshær

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Tak til kampagneleder i Kirkens Korshær for dette læserindlæg. Håber at politikkerne hellere vil lytte til en kristen med fingeren på pulsen af fattigdommen i Danmark og ikke bare affærdiger ham på samme måde som, når en iman forsøger at pege på problemer i det danske samfund.
Derudover vil jeg lige bemærke at flere socialdemokrater o.a. har påpeget, at problemet skal løses ved en samlet EU indsats og ikke ved, at de enkelte EU-lande gør al for at smide dette mindretal af EU borgere ud af de enkelte EU-lande. Derudover er romaerne ikke en ens gruppe .

PS: Det virker direkte komisk, når regeringen vil tørre problemet af på de enkelte kommuner, når regeringen med daværende velfærdsminister Karen Jespersen i spidsen fik vedtaget en lov, der forbyder kommunerne og væresteder at hjælpe østarbejder mv.

Max Andersen

Jeg skulle da mene, at Danmark trækker sin del af læsset. For eksempel kører romaerne i Helsingør Lamborghini:

http://www.bt.dk/danmark/sigoejnerne-i-helsingoer-vaelter-sig-i-dyre-biler

Dorte Sørensen

Hvis vi skal holde stilen med dit link, så burde jeg tage et link fra gårsdagens aviser, hvor det fortaltes ,at en mand i Køge havde smidt sin kæreste ud nøgen. Med andre ord danske mænd smider der kærester nøgne på gaden.

Max Andersen

Dorte, dit verdensbillede har det vist bedst med at alle mørkhårede er ofre for et eller andet.

Hvad angår romaerne i Helsingør, så har kommunen i over et årti slået knuder på sig selv for at få inkluderet særligt børnene i det danske samfund, med et ganske pauvert resultat.

Hvis man nægter at tage imod en udstrakt hånd (hænder i dette tilfælde), er man ikke "marginaliseret", så er man dum.

Dorte Sørensen

Max Andersen
Hvis du virkelig ønsker at forsætte disse tåbelige eksempler, så kan jeg påpege at den meste vold i Danmark foregår i hjemmene, hvor danske mænd gennem mange år har været voldelige overfor deres samlever mv.

Travis Malmzon

Det giver altså ingen mening at prøve at løse Rumæniens sociale problemer i Danmark.

Hvilken mening skulle der være i at disse mennesker skulle omplantes til et andet samfund end det de er opvokset i.

Vi ved jo alle at folk kun flygter hvis de er virkeligt forfulgte, så hvorfor udsætte disse stakkels mennesker for samme traumatiske oplevelse.

Klement Pedersen

Det er selvfølgelig en slags overskrift at skrive Romaerne Og det Tragikomiske Teater. Men der er for lidt substans i indholdet af artiklen.
At kæde den aktuelle udvisning sammen med EU's fattigdomsbekæmpelse etc. holder ikke vand.
Det er ærgeligt og typisk for den type "overskrifter" at forslag til løsninger mangler, og når det er tilfældet må man stille sig spørgsmålet om hvad man skal bruge artiklen til?

leif rasmussen

Jeg kan anbefale Information at beskrive den bestialske forfølgelse, som disse EU-borgere i dag er udsatte for i Ungarn og Rumænien.
Det vækker minder fra Tyskland i 1930erne. Både de nazistiske bøllers overfald på kvinder og børn og myndighedernes passivitet eller direkte opmuntring.

Max Andersen

Du er sgu´ for sjov, Dorte. Det er jo det rene ævle- bævle.

Dit universalargument imod alt hvad udlændinge foretager sig af slyngelstreger i DK er, at nogle danske mænd slår deres kærester/koner?! Hvad tror du der foregår i andre lande?

Og skal vi endelig diskutere vold mod kvinder, er 29 % af alle cirka 15.000 henvendelser til kvindekrisecentrene i 2009 foretaget af kvinder uden dansk statsborgerskab, og af ovennævnte 29 %, er halvdelen familiesammenførte.

http://www.lokk.dk/Billeder/publikationer/statistikker/2009/Lokk%C3%A5rs...

(side 18)

Der kan man da tale om en solid overrepræsentation.

Og hvis du synes at 15.000 årligt voldsramte kvinder i Danmark er mange, så tjek hvad Amnesty skriver om fx. vore tyrkiske venners relationer til kvinder:

http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/02-06-04/amnesty-vold-mod-kvinder-bredt-a...

Børnene får iøvrigt også "kærligheden" at føle:

http://politiken.dk/indland/article642479.ece

Så er fødekæden jo desværre også sikret til næste og næste og næste generation.

Det permanente radikale solstik/boksebold, Manu Sareen, mønstrer naturligvis "tolerance" og "forståelse" for denne absurde praksis, og mener at forældrene prygler poderne fordi "de elsker deres børn". Vi lader den lige stå et øjeblik.

Diverse vrangforestillinger om danske mænds voldelige natur, står i skarp kontrast til virkeligheden.

Både overordnet og relativt set, vil jeg til hver en tid foretrække at bo i Danmark, uanset køn og alder, hvis jeg frygtede vold:

http://www.bt.dk/krimi/danmark-er-blevet-mindre-voldeligt

@Heiner L. Ank

Fin artikel du kommer med og også et udemærket spørgsmål du har til politikerne.

Men hvad mener Kirkens Korshær man skal for at bekæmpe fattigdom og social udstødelse?

Det mangler lissom i din artikel.

Der er ingen tvivl om at god måde at mindske følgerne af psykisk sygdom er at arbejde, det man nu kan. Og arbejde er vel også en god måde at bekæmpe fattigdom på.

Jeg ved godt at alle psykisk syge ikke kan arbejde, men jeg tror dog at en del kunne hvis de fik den rigtige hjælp, specielt blandt de unge under 28.

Mikkel Bang Jørgensen

@Max Andersen:
Der er jo fanden tilforskel på fastboende Romaer, og tilrejsende fattige Romaer fra Rumænien og Bulgarien...
Man er jo ikke ens bare fordi man tilhører samme befolkningsgruppe. Du er jo heller ikke den samme som bumsen nede på bænken selv om i begge er danskere...
Drop nu genereliseringerne ;-)

Mikkel Bang Jørgensen

@ Travis.
Nej, de Østeuropæriske sociale problmer skal ikke løses i Danmark. De skal løses i EU-regi. Det er "os" i EU, der har gjort dem til medlemmer af EU. Det giver dem rettigheder, så som fri indrejse, og det giver "os" en forpligtigelse til at løse sociale problemer.
Det giver også Romaerne forpligtigelser ganske vist. Men sociale problemer skyldes vilkår. Og det ER et problem med deres uheldige adfærd, og det ER et problem at de er fattige.
Det er også et problem at der foregår progromer mod Romaer midt i vores dejlige civiliserede EU anno 2010.

Hans Jørgen Lassen

Max,

du skal ikke tage Dorte alvorligt.

Ligesom en større flok andre debattører benytter hun som standardargument, at man ikke kritisere folk for at gøre noget kriminelt, for der er andre, der gør eller har gjort noget lige så slemt eller værre.

Dumt, dumt, dumt.

Man kan ikke kritisere Israel, for der blev slået 6 millioner jøder ihjel af nazisterne, og terrorister myrdede et antal i München under olympiaden.

Derfor kan israelerne tillade sig alle mulige skurkestreger, inklusive at myrde ni civile på et tyrkisk fragtskib.

Det er simpelthen så underlødig argumentation, og vi ser den igen og igen i disse debatspalter.

Benjamin Bach

@Hans og Max
Nu startede hele debatten jo med, at Max afsporede den med en afsporet bil i Helsingør. Så fyldte Dorte lidt på, og kørte Max helt ud i grøften. Faktum er, at debatten handler om hvad Danmark politisk set kan gøre ud over blot at smide romaer ud af landet.

I Max' link ulmede lidt en antagelse af, at folk bare vil give dem opholdstilladelse og lukke øjnene for integrationsproblemer. Det kunne være, at det var det, du skulle debattere, Max. Hvem er det, der vil give romaerne opholdstilladelse? Og hvilke problemer ser du ved det? Og mener du, at det er rigelig handling fra DKs side blot at smide dem tilbage til Rumænien (de kommer vel bare igen...)?

Dorte Sørensen

Hans Jørgen Lassen skriver –
” Max,
du skal ikke tage Dorte alvorligt.
Ligesom en større flok andre debattører benytter hun som standardargument, at man ikke kritisere folk for at gøre noget kriminelt, for der er andre, der gør eller har gjort noget lige så slemt eller værre.
Dumt, dumt, dumt.
Man kan ikke kritisere Israel, for der blev slået 6 millioner jøder ihjel af nazisterne, og terrorister myrdede et antal i München under olympiaden.
Derfor kan israelerne tillade sig alle mulige skurkestreger, inklusive at myrde ni civile på et tyrkisk fragtskib.
Det er simpelthen så underlødig argumentation, og vi ser den igen og igen i disse debatspalter.” -

Hvor har du det det fra, har du onde drømme eller udlægger du indlæggene efter din fri fantasi. Jeg var så naiv at tro, at en debat i Information ikke skulle ned på det niveau.

Niels østergård

Så vil jeg med dette link forsøge at få debatten op på et lidt højere niveau, og samtidig genskabe den gode stemning.

http://politiken.dk/bagsiden/atsbagsiden/article1014870.ece

Max Andersen

Hans Jørgen:

Jeg har aldrig taget Dorte alvorligt. Det er den samme ultranegative, tøsefornærmede plade der kører i én uendelighed fra den kant.

Og vi er fuldstændigt enige om at alle der laver svinestreger skal have hammeren - ingen skal kunne gemme sig bag race, køn, seksualitet, religion, politik, historie etc. etc. og undgå at komme i søgelyset når de kvajer sig.

Mikkel Bang Jørgensen:

"Der er jo fanden tilforskel på fastboende Romaer, og tilrejsende fattige Romaer fra Rumænien og Bulgarien…"

Tjah...

Den største gruppe er i Helsingør, og kom fra det samme område i tidligere Jugoslavien til Danmark som gæstearbejdere i slutningen af 70´erne.

Allerede fra starten var der en del af gruppen der skilte sig negativt ud, både socialt, kulturelt og økonomisk.

Da Helsingør værft lukkede i ´83, blev denne førnævnte gruppe betydeligt større (cirka 20 familier), og i dag, 27 år senere, kæmper kommunen stadig med 2.,- og 3. generationsefterkommerne, der groft sjofler skolepligten og laver kriminalitet af forskellig art.

Kommunen har siden prøvet forskellige tiltag, bla. træk i kontanthjælpen hvis børnene ikke kom i skole, særlige roma-klasser, roma-boliger og et socialkontor udelukkende for romaer.

Alt sammen tiltag der (på bekvem afstand af problemerne, forstås) er blevet skudt ned af det omgivende samfund under parolen "etnisk ligestilling".

Så kommunen, skatteyderne og romaerne sidder stadig i suppen, mens vi, på 30. sæson, opfører det politisk korrekte skuespil: "alle er éns, kultur er irrelevant og giver vi bare penge nok, bliver alt godt igen på et ikke nærmere defineret tidspunkt".

Benjamin Bach:

Takker for de sikkert velmenende råd, men jeg foretrækker nu selv at beslutte hvad og hvordan jeg debatterer - og med hvem.

det er da helt sikkert at gøre noget reelt, at den siddende regering bevidst ignorerer problemet, eller bidrager til dets forværring. Man skal sørme ikke komme her og beskylde den for at sidde med hænderne i skødet.

Dorte Sørensen

Max Andersen
Jeg ved ikke om det er besværet værd, da du har besluttet, at mine meninger ” er den samme ultranegative, tøsefornærmede plade der kører i én uendelighed fra den kant.” Men jeg tillader mig alligevel at komme med en lille bemærkning mht. Helsingørs tidligere behandling af romaerne, hvor Helsingør kommune overtrådte de gældende love ved at trække roamerne i kontanthjælp, hvis deres børn ikke mødte op i skolen mv. At så OVK senere har ændret loven så denne taktik nu er lovlig er en anden sag , men at Helsingør overtrådte den danske lovgivning skal vel også med i det billede.

ellen nielsen

"Nej, hvad denne skammelige udvisning af romaerne, gode europæiske statsborgere, stiller til skue, er, at ikke én eneste politiker, hverken fra regeringen, oppositionen eller det københavnske rådhus har benyttet lejligheden til at hæve sagen op på et højere plan: nemlig at fattigdom og social udstødelse i højere og højere grad er et europæisk problem. Et fælles europæisk problem, der kræver fælles europæisk handling."citat slut

Såvidt jeg er orienteret og selv har oplevet i Rumænien, er de fleste romaer ikke "gode europæske statsborgere".
Det er generelt et folkefærd, indvandret østfra, som gennem mange generationer ikke har villet eller ønsket at integratiere sig i Europa og følge lov og orden i de lande, som de har bosat sig i!
De har socialt udstødt sig selv med medfølgende fattigdom,
og DK skal ikke tage imod flere borgere, som ikke ønsker at leve under frihed, men på betingelse af dansk lov og orden!

Christian Olesen

Store dele af debatten er dybt pinlig, lige som Burka debatten, jo mindre og dummere sagen er jo flere har en mening.
Det er dybt tragisk at Danmark er blevet så fattig og fascistisk at alt hvad der ikke er Hr. og Fru Hakkebøf, ja det skal forbydes.
Max Andersen er det dit dæknavn Johnny Hansen (Greve)

Jeg er glad for, at myndighederne sender disse mennesker tilbage til deres hjemland.
Andre (EU) landes problemer skal da ikke eksporteres til Danmark. Vi har nok at se til i forvejen.
Det er en underlig opfattelse hos en del danskere, at Danmark er det eneste land i verden, hvor alverdens folkeslag kan bo og leve og forlange rettigheder, de ikke har gjort sig fortjent til og f.eks. blive behandlet for medbragt 'anti-social behavior'.
Derimod synes jeg, at vi skulle tages os bedre af vores egne sociale tabere.

Max Andersen

Man ophører aldrig med at forundres over typer som Christian Olesen, der mener at modspillet til "Hr. og Fru Hakkebøf" er omrejsende tyvebander samt uintegrerbare umuliusser fra de varme lande, og de der ikke er enige er nazister. Basta!

Og hvem er "Hr. og Fru Hakkebøf" egentlig? Og hvad har de gjort Christian Olesen? Jeg kender fx. flere sushi-spisere og vegetarer, der heller ikke mener at det er fedt at få nappet tegnedrengen eller ryddet sommerhuset af tilrejsende platugler.

Og flere af disse ikke-hakkebøfspisende personer er sågar venstreorienterede.

Har de så i virkeligheden bare heller ikke erkendt deres nazisme, eller hvordan fungerer det?

Jeg tror Christian Olesen må tilbage i ungdomshusets svedehytte, og gentænke sin aftapning af "tolerance og frisind".

Hans nuværende version minder i ganske overhængende grad om at være udtænkt i et paranoidt politisk miljø, der svømmer over af kulturelt selvhad, kolonialistisk arvesynd og en dybtliggende, irrationel hævntørst mod landsmænd, der ikke mener (spiser?) det samme som ham selv.