Kommentar

Tak for rejsen gennem fortrydelserne

De seks udvalgte i kronikkonkurrencen var velskrevne, og man kan kun sende en tak til kronikørerne for at have delt disse meget personlige fortrydelser med os
22. juli 2010

Jamen, jamen, jamen, det har jo været helt fantastisk - en hel uge, hvor sodukoen og weekendens krydsordsopgave ikke var det første, jeg gik i gang med, end ikke Georg Metz' klumme kom i første række. Velskrevne var kronikkerne, og jeg er lige ved at tro, at dommerkomiteen har ladet dem offentliggøre i den rækkefølge, så den mest flyvende velskrevne kom til sidst.

Men kronikørerne og sikkert også de 35 andre har åbnet deres hjerter og skrevet om fortrydelser, de fandt væsentlige i deres liv. Mette Jacobsens er en socialrealistisk beretning om et ældre par i Paris, en oplevelse, som jeg forstår, har fulgt hende og stadig følger hende; at fravælge et efterskoleophold som 15-årig, som bliver skæbnebestemt for den kloge Mette Bording Nybo, så hun må tilbringe sit voksne liv som efterskolelærer, er en erfaring, vi er mange, der gør.

Jesper Larsens 'Det forkerte farvel' er vores allesammens frygt, dette ikke at bruge øjeblikket, ikke at forstå dette øjebliks betydning på det rette tidspunkt, er en kronik værdig. 'Skammen fra 4. klasse' af den 18-årige Mette Kristina Mortensen er en aktuel historie, som mange gør sig skyld i, men det er godt at se refleksioner over episoden - så længe efter.

Opvækstvilkårenes betydning beskrives klart i 'Fravalget af en uddannelse' af Lin Hansen og virker ikke så nutidig, som den er, og viser hvor stor forskel, der er på opvækstvilkårene i det lille land Danmark; den bliver forhåbentlig læst af skolefolk og politikere.

Og endelig retorikerens, Karin Skrydstrup Hegelunds flyvende fortrydelse over ikke at have nydt nuet. Den er så rasende velskrevet, at kun en retoriker kan skrive den.

Det er alle alvorligt mente fortrydelser, et skrifte, som de fleste ville holde for sig selv, og kronikørerne skal have tak for at de delte dem med os. De giver anledning til eftertanke, og også ærefrygt: 'Tænk, at turde afsløre 'det'!'

Jeg hører til den ældste generation af læsere af aviser, kronikker, bøger, faglitteratur, og nok på grund af min alder, men også i valget af et alvorligt emne, vil jeg stemme på Jesper Larsens 'Det forkerte farvel!'.

Det besluttede jeg allerede den dag, jeg læste den første gang.

Tak for rejsen gennem fortrydelserne. Jeg ville ønske de andre 35 også kom som kronikker, men det blev nok for meget. De var alle vedkommende.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu