Læserbreve

Debat fra dagens avis
1. september 2010

Kvalitet er uønsket

Kåre Fog, Veksø

Jeg har længe undret mig over, hvordan DR kunne have råd til at oprette alle mulige ekstrakanaler og ekstra-programmer, DAB-radio-kanaler, og hvad ved jeg. Nu viser det sig, at det har DR da heller ikke. Men i stedet for at spare på ekstrakanalerne, sparer man på kerneydelsen og afskediger 104 medarbejdere på bl.a. DR1 og DR2. Det værste er mønsteret i fyringerne: Alt, hvad der smager af kvalitet, seriøsitet, tænksomhed eller fordybelse, beskæres. Kun tom underholdning bliver tilbage. Ligesom man jo nedlægger P2 med den klassiske musik.

Der må eksistere en eller anden hemmelig sabotage-gruppe et sted, som har besluttet, at alt, hvad der ikke er fordummende eller sløvende, skal skæres væk. I øvrigt er jeg næsten holdt op med at se fjernsyn. Der er ingen grund til det længere. Jeg håber, at denne mandags strejker blandt DR's journalister ikke er en enlig svale, men fortsætter og fortsætter, indtil DR bliver tvunget til fornuft.

Sensationelle overskrifter

Ulla Paarmann, Bagsværd

Lige da jeg hentede Information i postkassen her til morgen (31. august), blev jeg stødt over dagens forside: »Danskerne raser. Svenskerne er ligeglade«.

Jeg er dansker og aldeles ikke rasende over de svenske mediers afvisning af Sverigedemokraternes reklamefilm, og det kender jeg heller ikke nogen, der vil være.

Inde i bladets artikel fremgår det da også, at det kun er Dansk Folkeparti, der opponerer mod de svenske mediers holdning, og de 'raser' ikke. De er bare 'forargede'.

Hvem er det dog, I har sat til at lave sådanne Ekstrabladslignende overskrifter?

Ukritisk og urigtig artikel

Hanne Lyng Winter, havbiolog i Greenpeace

Artiklen om Greenpeace's afsløring af omfattende piratfiskeri i Kattegat (26. august) er fuld af usande påstande. Greenpeace har ikke lavet ulovlige optagelser! Det er nemlig ikke ulovligt at filme fartøjer med trawlet i vandet i et fredet område. Derimod er det indiskutabelt ulovligt at fiske i et totalfredet område. I artiklen siger fisker Jan Nordahl Petersen blandt andet, at »hvis man ikke rører i havbunden, bliver den sur, og så forsvinder fiskene«, og »hvis vi fik lov at fiske efter jomfruhummere, så kunne man måske få bestanden tilbage«. Magen til vrøvl skal man lede længe efter, og det ved trawlfisker Jan Nordahl Petersen godt. Der var masser af fisk i havet, før trawlerne kom til.

Trawlfiskeriet er skyld i langt de fleste af de problemer, vi oplever i fiskeriet i dag; overfiskeri, udsmid og ødelæggelse af stenrev og tangskove. At bundtrawling er intet mindre end en katastrofe for både økosystemet og fiskeriet blev påvist i en rapport fra EU-Parlamentet så sent som i maj. Det er for eksempel på grund af trawlforbuddet i Øresund, at fiskebestandene har det meget bedre der end i Kattegat.

Det er fiskeriet, der er skyld i, at der ikke er torsk at finde i Kattegat. Så i stedet for at opfinde alle mulige syndebukke, skal fiskerne koncentrere sig om at overholde reglerne, sådan at der også er fisk i Kattegat i fremtiden.

DF-kritik under lavmålet

Margrethe Monika S. Hansen, redaktør for netavisen P77, Marstal

Den 30. august langer Dansk Folkeparti i Information ud efter politikere, som vil deltage i årets ramadan-afslutningsmiddag på Christiansborg.

Lad mig i den forbindelse minde Dansk Folkeparti om, at muslimer i Danmark også er del af det danske samfund.

At deltage i en højtidsfest, som tusinder af danske borgere fejrer, er positivt. Det er ikke negativt, sådan som Dansk Folkeparti gør det til.

Desuden er Lars Løkke Rasmussen (V) også statsminister for de danske muslimer, og han burde slet ikke have nogen betænkeligheder omkring sin deltagelse i afslutningsmiddagen på Christiansborg.

Visitationer og polarisering

Michael Bjørn Hansen, København K.

Man kan ikke holde øjnene tørre, når man læser Informations omtale (30. august) af Eskil Halbergs afhandling om visitationszonerne: »Derfor indskrænker man den enkelte borgers frihedsrettigheder - de risikerer at blive kropsvisiteret af politiet uden begrundet mistanke - i bytte får borgerne tryghed«. Afhandlingen beskæftiger sig tilsyneladende ikke med visitationernes virkning på de mange visiterede medborgere. Selv om det ikke er en betingelse for visitation, at der foreligger mistanke, er det alligevel de personer, der adskiller sig fra hr. og fru Danmark, der særlig er i politiets søgelys. Det er dem, der i politijargonen bliver kaldt 'røvhullerne'. Se bogen 'Hvad må politiet', s. 18. Som advokat har jeg det indtryk, at visitationerne reelt ikke betyder meget, men at de bruges som en ekstra mulighed for at tjekke dem, som politiet i forvejen har fordomme over for.

Jeg ved ikke, om der føres statistik, men det er mit indtryk, at personer af anden etnisk oprindelse er overrepræsenterede ved politiets visitationer. Det er ydmygende for en indvandrer gang på gang at blive udsat for en visitation. Det er den slags ydmygelser, der bidrager til polariseringen af samfundet. Øget polarisering er ikke vejen til øget tryghed.

Alle har de samme muligheder

Martin Henriksen, MF og socialordfører for DF

Information skriver 30. august om et speciale, der konkluderer, at »dansk kultur udelukker nydanskere fra elitefodbold«. Specialet er begået af Martin Gregersen fra DPU ved Aarhus Universitet. Nu er pædagogik jo ikke en eksakt videnskab, og konklusionen må siges at være diskutabel. Faktum er, at enhver i Danmark har samme mulighed for at blive fodboldspiller på eliteniveau, forudsat at evnerne og talentet ellers er til stede. Det er op til det enkelte talent at rette sig ind efter fodboldverdenens normer og regler. Det er noget sludder, at dansk fodbolds fokus på taktik skulle udelukke nogen fra at få en fodboldkarriere.

Hvis man har talentet og ikke udnytter det, er det altså ens egen skyld. I øvrigt er det usandt, at vi aldrig har haft en stor fodboldstjerne med udenlandsk baggrund i Danmark. Peter Bolesaw Schmeichel, der var polsk statsborger, indtil han fyldte syv år, er en af de mest succesfulde danske fodboldspillere nogensinde.

Svinelugt og huspriser

Holger Ø. Mortensen, Odder

Flere ejendomsmæglere forsøger at negligere betydningen for huspriser på ejendomme beliggende nær svinefarme: »Svin har kun lille betydning for huspriser«. Hvis interesser tjener de?

Det står i skærende kontrast til en undersøgelse udarbejdet for AKF (Anvendt KommunalForskning). Her er konklusionen, at tab på lugtplagede ejendomme på f.eks. Vestsjælland er op til 25 pct., mens tallet for Østjylland er på 15-16 pct. (husprismodellen). Det menes, at ca. 30.000 ejendomme landet over er plaget af gener fra nærliggende svinefarme. Og visse ejendomme er plaget af stank, støv og støj 365 dage om året. Disse huse er på det nærmeste usælgelige - og ejerne er reelt stavnsbundne til deres bolig. Visse landsbyer med en eller flere svinefarme bliver nærmest lagt øde, fordi ingen ønsker at købe hus der.

Det er bemærkelsesværdigt, at man ikke kan forvente erstatning på grund af en sådan reduktion af ejendomsværdi. Grundlovens § 73 om ejendommens ukrænkelighed er mere end overtrådt.

Torsk

Søren Blaabjerg, Hørning

Nogle mener, der er for få torsk i de danske farvande. På den anden side kan man også mene, at der er lovligt mange af dem, såvel til lands som til vands.

Telefonsælgernes triumf

Kim Scholer, Vesterbro

I årevis har jeg hørt telefonsælgere slå en lidt vel familiær tone an, når de forgæves har prøvet at sælge mig Jyllands-Posten og gud ved hvad ellers; »Jamen hør nu, Kim, det her tilbud ...«, » ... og Kim, det gælder kun tre måneder«, osv. Kim mig her og Kim mig dér.

Og nu er det altså slået igennem i almindeligt sprogbrug med familie, venner og bekendte, der i en to-minutters samtale typisk vil gentage mit fornavn fem-ti gange. Skiftet, Kim, synes at være sket på få måneder, nogenlunde så hurtigt som da Jerntæppet faldt. Det er telefonsælgernes triumf, Kim. >

Er der nogen chance for, at vi kan gå tilbage og tale som normale mennesker igen?

Afsked

Kirsti Rix Forsman, Bagsværd

Deadline. Et ejendommeligt udtryk. En død linje, bag hvilken ligegyldighedens tåge sænker sig. Kan man forestille sig, at DR2's 'Deadline' skal beskæres så meget, at konceptet ikke længere kan rumme programmets kerneværdi? At dømme efter P1's radioaviser m.m. kan det ikke udelukkes, at det i en given sammenhæng interessante må vige for det uvedkommende. Danse, danse, dukke min ... Kunne man ligefrem forestille sig, at det kunne være en medvirkende årsag til, at legendariske Kurt Strand forlader 'Deadline'? Uanset hvad, man kan forestille sig, er vi mange, der vil savne ham!

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Bill Atkins

@Michael Bjørn Hansen,
Godt set! Og..

Øget polarisering er ikke vejen til øget tryghed.

Nej, men intet tyder på at højrekræfterne i dette land ønsker øget tryghed. Visse subkulturer tirres i en uendelighed – men de er tilsyneladende modne nok til at styre deres ærgrelse …og godt for det.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dana Hansen

@Michael Bjørn Hansen:

Jeg plejer at udvide argumentet med at man før har set negative effekter af både visitationszoner og øgede beføjelser til politiet.

Et fremragende eksempel er de omfattende uroligheder i Liverpool i 1982 (Toxteth Riots). Den efterfølgende undersøgelseskommission placerede ansvaret solidt i skødet på byens politimyndigheder.

anbefalede denne kommentar