I knap et år har jeg siddet i rådgivningen på www.delebarn.dk, og spørgsmålene har været mange undervejs. At deles om børnene efter en skilsmisse er ikke nemt for alle, der er megen sorg og mange følelser at tage hensyn til, mange stemmer der skal høres. En af de stemmer, der skal høres, er barnets, hvilket jeg har fundet ud af ikke er uproblematisk.
For nylig blev jeg inviteret til møde i Børnerådet, idet de skal lave en undersøgelse om delebørn i forbindelse med, at den nye forældreansvarslov skal revideres i 2011. Loven blev gennemført i 2007 på trods af eksperternes anbefalinger, og udgangspunktet for forældreretten bevægede sig fra ene forældremyndighed til fælles forældremyndighed, for at sikre barnet kontakt til begge forældre. Loven har selvfølgelig de bedste hensigter, men erfaringer viser desværre, at der kan være en tendens til, at det, der er bedst for barnet, kan drukne i mors og fars rettigheder. Praksis, når far og mor ikke kan finde ud af at samarbejde, er, at børn skal høres i statsamtet, og den dag til mødet fik jeg indblik i noget omkring det med at høre og spørge børnene selv, som jeg synes er relevant i den videre diskussion.
Vi kom til at tale om en ældre undersøgelse fra 2001, hvor man havde undersøgt, hvad og hvor meget børn mener, de skal være med til at bestemme i forbindelse med en skilsmisse. Børnene blev spurgt direkte, om de synes, at de skal være med til at bestemme, hvor de skal bo i tilfælde af skilsmisse, hvem de skal bo mest hos, hvilken deleordning de synes vil være bedst, og ikke mindst hvilken alder, de synes, et barn skal have, før det skal spørges om de her ting.
Loyalitetskonflikten
Ikke overraskende synes børn, at de skal være med til at bestemme det meste. Børn kan nemlig godt lide at blive taget alvorligt og have medindflydelse i en familie. Men, og der viste sig faktisk at være et stort men: Undersøgelsens resultater var nemlig misvisende, forstået på den måde, at det ikke var alle de børn, der havde udtalt sig, der var skilsmissebørn, og når man gik undersøgelsen efter i sømmene, viste der sig at være forskel på, hvad de børn, der var delebørn, mente, i forhold til de børn, der boede i almindelige kernefamilier. Børn der ikke kender skilsmissens virkelighed og smerte, viser det sig, vil ofte gerne være med til at bestemme rigtig meget, mens børn, der står midt i kaosset og konflikten, ofte har det rigtig svært med at være med til at bestemme, hvor de skal bo, hos hvem og hvor meget.
Det giver mening - ingen børn i verden har lyst til at blive spurgt, om de holder med far eller mor? Lige netop det spørgsmål bliver nok heller aldrig stillet fra offentlig side, men det gør det måske på en måde alligevel - i et barns hoved? Børn er kloge og kompetente, de er også som hovedregel 100 procent loyale over for begge forældre, og bare det at blive bragt ind et offentligt sted, hvor de ved, nogle andre skal bestemme, og de ved, at det, de siger der, vil blive medtaget i den beslutning, der træffes, vil udgøre en risiko for at stille barnet i en frygtelig loyalitetskonflikt.
De skal have en stemme
Som illustration på dette kan jeg fortælle en historie om en knægt på 12 år, hvis mor vil have ham med til Sydamerika i seks uger. Hold dog helt op, hvor skal de ud og opleve meget sammen, og efter mors mening findes ikke bedre uddannelse end det at rejse. Far er af en anden mening: Et barn skal passe sin skole og sine kammerater og har ikke godt af at blive hevet ud af sine vante rytmer i så lang tid. Han nedlægger veto.
Det vil mor ikke finde sig i og meddeler, at hun tager af sted som planlagt, hvilket gør far meget sur. Han vælger at gå i statsamtet for at forhindre rejsen. Her bliver det klart, at det kan han ikke, med mindre han vil søge fuld forældremyndighed, og endvidere bliver det klart, at vælger han den løsning, skal drengen høres, da han er 12 år. Mor vil ikke opgive sin tur, og drengen får at vide, at han måske bliver nødt til liiige at komme ind til nogle flinke mennesker og sige, om han gerne vil med på den rejse eller ej. Drengen, der jo er stor nok til at forstå, at der er opstået konflikter, går fuldstændig i baglås, faktisk næsten i koma. Han vil bare så gerne ud på den rejse, men han vil under ingen omstændigheder ind og sige det til nogen i statsamtet.
Historien ender heldigvis med, at far opgiver det med statsamtet, og Sydamerika bliver en realitet, men den viser, at her var der et delebarn, der virkelig ikke ville spørges eller have medbestemmelse i fars og mors konflikt. Heller ikke selv om det 'bare' handlede om en rejse til Sydamerika. Uanset hvor pænt far og mor formulerede det, blev det åbenbart for ham et slags 'Sophies Valg'.
Så er det, jeg ransager mit hjerte og spørger mig selv - synes jeg, at børn skal have en stemme? Så afgjort, JA. Synes jeg, de skal høres? Så afgjort, JA. Synes jeg, deres mening er lige så vigtig, som de voksnes? Så afgjort, JA. Men ærligt talt, i lige præcis det her dilemma, som med den nye forældreansvarslov er blevet endnu mere tydeligt, er jeg faktisk kommet i tvivl om, hvordan vi bedst varetager barnets tarv? Kan vi overhovedet være bekendt at spørge, når barnet står midt i orkanens øje?
Renée Toft Simonsen er psykolog og forfatter. Hun skriver på skift på denne plads med Mette Bom, Pernille Rosenkrantz-Theil og Emilia van Hauen. I næste uge skriver Emilia van Hauen
Kirsten Svejgaard
Du overser jo helt, måske har du ikke læst det sidste link, at dommerforeningen er positivt indstillet over for loven. Hvis det er tilfældet, så prøv at læse det igen.
"Så siger du, at de organisationer, der har udtalt sig om loven, er interesseorganisationer! Hvad mener du med det?"
Lige præcis hvad jeg siger alle foreningerne er pr. def. interesseorganisationer. De varetager deres egne interesser. Det gør dem da ikke til eksperter på forældreansvarsloven...
Jeg er godt nok ved at være træt af snakke med dig, for du bliver ved med at være arrogant.
Hvad mener du med at jeg ikke giver barnets tarv højeste prioritet. Hvor er det nu lige det jeg siger sådan?
Jeg har udtrykkeligt sagt at det er en forenklet tankegang ikke at forstå at det er forældrene der skal varetage barnets tarv, og at man derfor ikke kan se bort fra dem.
Kvindeforeningerne vil alle have den gamle lov tilbage, og hvorfor mon... skulle det være fordi de mener at børnene tilhører dem?
Feminister er bare de værste chauvinister... og derfor er de noget af det mest upopulære man overhovedet kan finde, psykologer eller ej.
Hvorfor indrømmer du ikke bare, at du mener at moderen skal have lov til at opføre sig som hun vil. Så er du i det mindste ærlig.
Jamen hvorfor pokker tror du, at regering og folketing i sin tid sendte lovforslaget til høring i netop disse foreninger? Det var selvfølgelig fordi, disse foreninger har de relevante eksperter blandt deres medlemmer.
Hver af disse organisationer har nedsat deres egne små grupper af folk, som var særligt kyndige på børne- og familieområdet. Disse grupper skulle sætte sig grundigt ind i lovforslaget og komme med deres vurderinger af, hvordan det ville virke i praksis.
Når høringssvarene var sendt til foketing og regering, var det jo meningen, at disse skulle læse dem og derudfra tage stilling til, om de kunne stemme for forslaget, eller om loven skulle smidiggøres på de områder, hvor der var advarsler. Noget kunne tyde på, at en hel del ikke har gidet læse dem.
Et klogt folketing og en klog regering ville selvfølgelig have taget hensyn til de advarsler, der kom fra folk, som dagligt stod med "fingrene i dejen", men vi har ikke et klogt folketing eller en klog regering. Vi har en flok magtliderlige stræbere, der selv tror, de er klogere end alle eksperterne tilsammen. Og så har vi en endnu større flok trofaste partisoldater, der stemmer, som føreren befaler, selv om det er stik imod grundloven.
Politikerne har lyttet til foreningerne, men heldigvis har de ikke taget kvindeforeningernes mening til efterretning, fordi deres agenda er nem at gennemskue.
Moderen skal alene have al magt over børnene efter en skilsmisse, og det er forlængest en gammeldags indstilling, der hverken er i tråd med EU reglerne eller den danske ligestillingslov.
Du bliver ved med at påstå at kvindeorganisationerne er eksperter, men du tager fuldkommen fejl. Der er markant forskel på hvordan vi opfatter hvad en ekspert er.
En ekspert skal have evnen til at lægge sine personlige holdninger væk, og behandle emnet sagligt og uvildigt, og det ved langt de fleste godt et det gør feminister ikke.
Derfor er de politiserende for egne interesser, og derfor utroværdige. Det har de bevist ved at udtale som om emner uden at kunne føre belæg for påstande, fordi der aldrig har været for andet end undersøgelser over den gamle lovs tema, IKKE den nye.
Det er mere end et forsøg på snyd, det er helt og aldeles forsøg på politisk svindel fra disse foreninger.
Siden du er ude af i stand til at forstå, at feministforeningerne er utroværdige i denne sag, så lad mig fremhæve eksperterne i foreningen FAR.
De er eksperterne, også selvom de heller ikke har materiale nok til en vurdering af den nye lov.
Så hvor vil du hen Kirsten Svejgaard? Hver gang jeg spørger dig om noget så svarer du ikke, eller du snakker uden om.
Det er for nemt at gennemskue dig.
Det er faktisk ret enkelt : vi ska have det maskuline/manden mere ind i børns opvækst. Dette har fællesansvarsloven hjulpet til med. Indtil nu har det næsten udelukkende været kvinden, som har haft med børneområdet at gøre, og resultaterne har ikke været overbevisende. Så mænd ta nu " kampen op ". Manden står for mange gode værdier, som børn kan have overordentligt fordel af. Vi skal have et velafbalanceret samfund hvor vores kære børn kan spejle sig i begge køn, og disses køn meget forskellige adfærd. Kan også se nu at mændene er i fuld gang, med at påtage sig dette store ansvar,: at være en reel forældre for sit barn. Det kommer til at blive stort - og vil forandre verden til det bedre, og hvem ønsker ikke det ? Så lad os komme videre og væk fra stenalderstadiet og rigtigt ind i det postmoderne samfund !!!!!
Sider