Interview

Venstrefløjens forfald er store nyheder

Der er ikke sket nogen højre-drejning blandt svenske jour-nalister. Venstrefløjen er i krise, og det er mediernes ansvar at dække det politiske klima, som det er, siger politisk kommen-tator fra Svenska Dagbladet Sanna Rayman
Debat
15. september 2010

Det er store nyheder, når den fløj, som har siddet på magten i mange år, bliver vippet af pinden. Og det har intet med journalisternes politiske tilbøjeligheder at gøre. Det mener Sanna Rayman, som er lederskribent og politisk kommentator for Svenska Dagbladet. Politisk er Sanna Rayman selv til højre for midten, men der er stor forskel på at være kommentator og almindelig journalist, forklarer hun: »Det er jo mit job at mene noget. Men det er slet ikke mit indtryk, den almene journalist i Sverige lader sig påvirke af egne politiske interesser. Og det gælder for begge fløje,« siger Sanna Rayman.

I forgårs kritiserede en sammenslutning af anonyme journalister de svenske medier for at favorisere højrefløjen, men det har ikke hold i virkeligheden, mener Sanna Rayman.

»Man skal forstå, at vi jo har en ret special historie. Socialdemokraterna har siddet på magten i mange år. Og mange troede, at de ville klare sig godt til valget nu, så det er naturligvis en stor nyhed, når det går dem skidt,« siger Rayman.

- Undesøgelsen viser blandt andet, at der i løbet af de seneste måneder har været 18 negative forsider om Mona Salin fra So-cialdemokraterna og kun fem om Frederik Reinfeldt fra Modera-terna. Synes du ikke, det er en skæv fordeling?

»Nej, for Socialdemokraterna ligger dårligere i meningsmålingerne, end de har gjort i årtier. Enhver journalist ville se det som en nyhed. Det ville tværtimod være underligt ikke at dække det.«

- Ifølge undersøgelsen handler det ikke kun om tilbøjeligheden i medie-dækningen, men også om hvor meget de forskellige partier fylder i artik-lerne. Den viser, at 57 pct. af den politiske dækning handler om højre-fløjen. Hvordan hænger det sammen?

»Jamen, de sidder jo også i regering, så det er helt naturligt, at de fylder lidt mere. Og syv procents forskel er meget lidt. Man må også huske på, at Sverige har klaret sig godt gennem krisen, og det er der mange, der tillægger regeringen. Det er klart, det vil give sig til udtryk i mediebilledet.«

- Undersøgelsen viser, at godt 90 procent af alle ledere i dagbladene hælder politisk mod højre ligesom dem, du skriver. Tror du ikke, at det har nogen som helst påvirkning på journalistikken?

»Altså, generelt tror jeg ikke, at lederne har nogen stor indflydelse på befolkningen og slet ikke på journalisternes dækning. Desuden, hvis man kigger på læsertal, så er der næsten ingen, der faktisk læser lederne.«

- De anonyme journalister kritiserer i brevet den almene journalist for selv at gå efter økonomisk gavn ved at få regeringen genvalgt? Tror du, det er tilfældet?

»Jeg kan slet ikke se, at der skulle være nogle holdbare argumenter for, at det er tilfældet. Jeg kender godt til forslaget om hjælp i hjemmet og så videre, som da også er smart. Men man kan slet ikke generalisere på den måde og påstå, at journalisterne prøver at påvirke valget for at få deres græsplæner klippet billigt. Det tror jeg ikke på,« siger Sanna Rayman.

Serie

Duellen

Seneste artikler

• ’Stress er et gummibegreb’

8. oktober 2014
    Hvis man skal forstå væksten i stress, er den strukturelle kritik af, at arbejdsmarkedet kræver mere af os, for forenklet, siger Nanna Mik Meyer, professor i sociologi
  • ’Medbestemmelse kan stresse’

8. oktober 2014
    Jeg har aldrig nogensinde mødt nogen, der stresser, fordi de ikke oplever demokrati på arbejdspladsen, siger livstilscoach Sofia Manning
  • Kan godt diskuteres

27. august 2014
    Ser man på årsagerne til, at så mange bliver dræbt på vej til Europa, handler det mere om den førte politik end om konventionerne, siger Martin Lemberg-Pedersen, der er adjunkt på Centre for Advanced Migration Studies, Københavns Universitet
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her