Læserbrev

Ghettoen, den moralske fjende

Ghettoen er mere end en samling betonhuse. Med statsmini­sterens åbningstale er de blevet symbolet på alt det, der ikke er dansk
Ghettoen er mere end en samling betonhuse. Med statsministerens åbningstale er de blevet symbolet på alt det, der ikke er dansk.

Ghettoen er mere end en samling betonhuse. Med statsministerens åbningstale er de blevet symbolet på alt det, der ikke er dansk.

Christian Ringb©°k

9. oktober 2010

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lagde i sin tale ved Folketingets åbning stor vægt på, at der skal gøres en særlig indsats på ghettoområdet.

Statsministeren formår her at bruge begrebet ghetto som det danske samfunds illegitime fjende. Hvad har det af konsekvenser?

I talen konstrueres ghettoen som det danske samfunds modsætning udgjort af arbejdsløse, indvandrere og kriminelle. Lars Løkke konstruerer på klassisk vis et 'os' og et 'dem'. Ghettoen og dens beboere repræsenterer anormaliteten, som vi normale danskere spejler os i for at få bekræftet vores egen identitet og selvtilstrækkelighed.

Ghettoen undslipper således det særligt danske, men danner samtidig grundlaget for skabelsen af det. Ghettoen fungerer med andre ord som løftestang for forestillingen eller fantasien om det virkelige eller rigtige danske samfund. Ghettoen og resten af samfundet er splittet, men alligevel gensidigt afhængige.

Fjendebillede

Det problematiske i statsministerens fremstilling er, at ghettoen præcis udstilles som det, der forhindrer det danske samfund i at blive lykkeligt og homogent. Et samfund, hvor de danske værdier frit kan blomstre. Med udgangspunkt i det anormale (ghettoen) slipper Lars Løkke Rasmussen endvidere behændigt uden om at definere de danske værdier og det danske samfund. Et smart, men ikke nødvendigvis bevidst, træk da disse værdier netop ikke kan defineres, for de er konstruktioner eller fantasier.

Med sit retoriske greb skaber han en illusion om, at ghettoen har frarøvet eller ødelagt det, der kunne have dannet grundlag for vores identitet. Faktisk skærer Lars Løkke det selv ud i pap, med den enkle sætning: »Vi skal have ghettoen tilbage til samfundet.« Desværre er det et løfte, der ikke kan indfries. For ghettoen eksister ikke. Den er en fantasikonstruktion, der bruges til at definere de danske værdier og det danske samfund.

Gennem statsministerens retorik og fantasikonstruktion kommer ghettoen til at fremstå som det danske samfunds moralske fjende. Ghettoen kan med god samvittighed rives ned, da den ikke er at betragte som ligestillet med resten af samfundet og dermed heller ikke en legitim del af det.

Der kan man frygte, at regeringen i forsøget på at slippe af med den misforståede tolerance overfor ghettoerne begynder at rive mennesker såvel som boligblokke og mure ned. Man efterlades med det indtryk, at den evige politiske kamp mellem os og dem i form af demokratisk debat, argumentation og overbevisning er opgivet til fordel for en kamp, hvor splittelsen er trukket såekstremt hårdt op, at det åbner for en legitim eliminering af den ene part.

Tobias Liebetrau, København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Venstre - Partiet der tømte statskassen -
kører i samme plovfure som altid -
og det som Venstre sår- der i marken- er SPLID.

Anders Jersin-Mikkelsen

Hold nu op!! TL påstår at ´ghettoen er et sted hvor "dem" og "os"-problimatikken ikke huserer, det fortæller meget om dín realitetssans(ta' en tur til Vollsmose) Tanken om en opbrydning af ghettoerne er en naturlig fremgangsmåde; men ingen venstreorienteret har endnu haft pondus til at gennemføre dette projekt. Villy Søvndal nævner det en sidste løsning, men leverer hver gang et smøret smil, når han nævner muligheden - læs han ser det ikke som en reelt redskab!!!!???

Ventre har en historie i forbund med de Konservativ folkeparti at træde på dette segmentet i befolkning de som ikke har.

Helt op i 30erne og langt ind i krigen. At støtte disse meget hårde tiltag mod de såkaldte ”svage”

Bønderne brokkede sig altid over dags lejerne når vinteren kom. De havde anvendt dagslejre da de skulle høste. Når høsten var i hus skulle de så hurtigt som muligt forlade sognet.

Konservativ og Venstre de fasteholdte i årevis i folketinget bevarelse revselsesretten altså på deres tyende at slå på deres ansatte.

Venstre fastholdt igen sammen med Konservative folkeparti at børn ned til 6 år skulle arbejde i landbruget og i industrien.

Arkiverne fra krigen ligger stadigvæk låst inde selv om de vil give os en meget detaljeret oplysning om hvor personer som var organiseret i DNSP ellers vandrede hen i det danske samfund. Ligesom det vil give os en meget mere indsigtsfuld oplysning om hvordan det kan være at de to partier ikke har lært af deres egne erfaringer.

Nedenstående oplysning mener jeg er glemt og byrde nævnes igen og igen

Før krigen under I 30erne har Jyllandsposten, skrevet i en leder. “Når man har fulgt jøde-spørgsmålet i Europa i årtier, kan man til en hvis grad forstå tyskernes animositet overfor jøderne.” Jyllandsposten havde altså en hvis forståelse for Krystalnattens udtryk for tyskernes “modvilje” overfor jøderne.

Det samme vil man nok i dag mene om Jyllandspostens holdning til Muslimer, arbejdsløse, de skal jo plages, det må man jo forstå!

Desværre var der en del fra venstre fløjen der var af samme opfattelse altså store dele af arbejderbevægelsen som var af den samme opfattelse at jøderne var et problem der skulle løses før og under krigen.

Ikke tit men heller ikke sjældent høre jeg blandt de gamle ”Det eneste Hitler gjorde galt, var at han ikke fik slået de sidste jøder ihjel”

Hvorfor ripper jeg op i denne del af historie skrivningen?

Fordi at vi er begyndt at hive de samme travere ud af skabet, og Villy Søvndal er ikke langt fra at være enig med Lars Løkke. Ligesom de var før krigen at nu hvor dem der bor i ”Ghettoerne” ikke længere er efterkommere danske daglejere men af muslimske indvandre.

Husk at de første Socialdemokrater blevet fængslet og tortureret af de andre partier.

Så nu kan venstrefløjen godt begynde at tampe de svage fremmede, glem ikke at indtil nu har venstrefløjen holdt hånden over Ghettoerne siden de blev bygget.

Det der er sket er at nu kommer Nationalsocialisten også ud af stalden på den danske venstrefløj. Den godt gemte hest.

Venstre stjal deres gårde fra Lensgreverne, de forlangt at få den jord de boede og arbejde på udleveret pr. lov.

Her forleden foreslog de at folk kunne købe deres almennyttige boliger, i en Venstre optik altså i et historisk tilbageblik havde beboerne bare taget boligerne og erklæret dem for deres egne, ellers havde de skudt kongens soldater. Det var billedet dengang i 1800 tallets Danmark.

Det giver heller ikke mening at venstre vil lukke Christiania og normalisere den de brød med normerne da de fik deres egen jord udleveret

Jeg er sikker på at Lensgreverne havde og har det svært med den løsning :-).

Mange af de riffel klubber der findes rundt i provinsen er i mange tilfælle blevet skabt for at forsvare sig mod kongehusets og Lensgrevernes indsamling af skat. Fra den jord som de havde arbejdet på i generationer, uden at eje den.

Så med det Venstre historisk perspektiv, ville beboerne selv overtage deres bolig uden beregning og r deres arbejdspladser. På line med fæstebønderne som jo overtog boligen samt jorden de arbejdede på.

Igen hvorfor skriver jeg det her, det er fordi at Bondevenstre og venstre fløjen begge har optaget sort skorterne i deres partier som fortabte sønner uden at diskutere om disse fætre ikke bare var mere ærlige og mindre pragmatiske end de selv var og er.

Dansk folkeparti er jeg overbevist om er efterkommere af ærlige og mindre pragmatiske forfædre, som udlevede deres drømme og overbevisning om et kulturelt racerent Danmark. Før og under krigen. Holdninger som jeg er overbevist om at vi i dag finder blomstre i den danske politik.

Det er på tide at debatøre begynder at hive disse perspektiver ud af skabet og ikke er bange for at blive beskyldt for selv af være efterkommer af en Kollaboratør. Dømt eller ikke dømt.

Den Almennyttige sektor er ikke blevet genstand for en fair behandling hverken fra Venstrefløjen eller Højrefløjen,

Begge fløje profitere af beboerne begge fløje æder sig ind på den ikke så lille økonomi der er forbundet med at 1 million lejre som indtil flere gange har betalt gennem deres huslejer deres bolig.

Venstrefløjens akademikere tjener tykt på at stå for det humanitære arbejde mens højer fløjen tjener endnu federe på at vedlige holde og bygge boligerne.

Begge dele uden den succes som alle taler om udebliver. Det der foregår er en strukturel udbytningen fra alle aktøre i denne sag.

Bolig bevægelsen skal til at oppe sig den er blvet for fed og lasket. den skal til at komme med nye og bedre visioner for sig selv. et perspektiv kunne være at skabe en ungdombevægelse så der virkelig kunne komme gang i den. på alle tangenter de er boligbevægelsen råstof eller er der noget jeg har misforstået. måske er det derfor at Boligbevægelsen har så store problemer det er at de endnu ikke har set beboernes børn som et aktiv i deres arbejde som den resurse de skal leve videre på i fremtiden og derfor heletiden skal være i dialog med den.

Kirsten Svejgaard

Det er helt rigtigt set af Tobias Liebetrau.

Løkke og co. anvender en sædvanlig magtstrategi: peg på en syndebuk og få fjolserne til at kaste sig over den, så de ikke lægger mærke til de virkelige problemer.

Fed analyse Tobias, kort og præcis og en god start. Jeg giver dig meget ret i "Ghettoen" er et fantasien om den "Anden", eller næsten som det er en homo sacer.
Jeg tror at det ville hjælpe artiklen et nøk opad hvis du hade også inkluderet ghettoens historie og hvilken position det har til den kollektive hukommelse.
Glæder mig at læse mere fra dig.

Jeg vil medgive at artiklen er god men som sædvanligt glemmer den pæne at kigge ind i egne rækker,

At påstå at gettton ikke eksistere, er at begynde at inddrage metafysik. det er som at påstå at et sommerhus område ikke eksisterer, men er fantasi vi selv har skabt. det er således at dem som bor i almennyttige boliger er dem som har mindst råd til også at eje et sommerhus.

Med hensyn til at rive ned så bor idag på Nørrebro i miljøer som blev revet ned for at skabe bedre og smukkere miljøer i bymidten.

Det jeg frygter er når de nu skal til at rive ned skal de også bygge op så er der nogen som skal tjene på det. Her mener jeg at man skal til at se om man ikke kan lave en overbetaling således at der er nogen af beboerne som jo har faglige kompetance ville kunne stå for renovering og og nedrivningen i steddet for den strukturelle udbytning der sker i disse bygge projekter f.eks, savnes der sociale klausuler når de bliver udliciteret.

Jeg kan næsten høre Chenny hviske Bush i øret, først så sælger vi den Amerikanske stat Raketerne så bevilliger vi genopbygningen, så sælger vi olien. det blive ren fed forretning. Det samme står der med sikkerhed en del Arkitekt firmaer og entreprenøre og venter på at hjælpe Løkke med at udføre selvfølgelig til overbetaling. business as usual. :-)

Dorte Sørensen

Fabian Laier siger:
Fabian Laier, der er ret sjovt, at du nævner nedrivningerne i de københavnske brokvarter. Disse nedrivninger var netop årsagen til al de betonbyggeri på vestegnen som i dag bliver kaldt ghettoer. De nordlige kommunerne i københavnsområde ville jo ikke opfører sociale boligbyggerier og derfor blev konstrationen så stor i vestegnen.
Hvorfor vil regeringen dog rive gode boliger ned, hvor vil de så genhuse beboerne.
I Gellerup ved Århus er der i øjeblikket en afstemning i gang om beboerne ønsker nedrivninger af gode boliger. Det bliver spændende at se resultatet af den.( Kilde P1-morgen i dag) I mine øjne bør sagen gribes anderledes and. Fx kunne politiet tage imod tilbudet fra direktøren i de sociale boligbyggerier om at oprette lokale døgn politistationer i områder, hvor huslejen ville blive betalt af boligselskaberne. Der er mange andre måder en brug af nedrivning.

Mads Kjærgård

Okay jeg er ret sikker på at nogle borgere som bor i disse ikke Ghettoer gerne vil bytte med andre ude på Østerbro. Ghettoer eller ej prøv at gå ind i områderne, gå ind i trappeopgangene og se hvordan der overmalet med bandeslagord, der er pissset og skidt i opgangene, lamper er smadret og knapper til lys olign. er brændt af, de gamle på 8 sal er nødt til at gå op fordi elevatorens knapper er afbrændte og ikke virker. Det er er l....sted at bo og ikke alle har muligheden for at flytte!

Mads Kjærgård

Læg dertil at du ikke kan lade dine børn gå alene hjem fra skole fordi de risikerer at blive overfaldet af bander. Løkke har squ ret for en gangs skyld, og for en god ordens skyld, så er der ligeså mange indvandrere som er kede af denne tingenes tilstand som oprindelige danskere.

Dorte Sørensen

Mads Kjærgård
Dit eksempel viser i mine øjne netop at der skal andre metoder til end nedrivning og den gentagende negativ omtale.
Fx har flere skole haft succes med at gøre eleverne ansvarligt for deres skole. Det kunne også ske i boligselskaberne. Fx. kunne de beboere der sviner , smadre mv. i området sættes til selv at skulle rydde op. Bare et eksempel.

Der så megen økonomi i at vedlige holde den almennyttige sektor at der arbejde nok hvis man gav los og sagde at dem der bor der skla om nogen komme i førset række når der skal ansættes folk i byggeriet det vil skabe en vækst i disse områder og en masse mannagaliserede unge vil få lærepladser og den korporative tanke vil blive udlevet hele vejen og ikke som nu hele vejen ned i entreprenørenes lommer. til overpris.

der er ikke brug for mere politi og kontrol det skaber som sagt bare mere vold,

Men uddannelse og arbejdspladser i den rækkefølge,

Arbejde er der massere af i bygge industrien især inden for den almennyttig sektor De er de eneste der har penge de ligger i Landsbygge fonden.

Kommunerne de skal kræve at dem som løser komunale opgaver skal ansætter nogen som de har fordel af de ansætter på det kommunale budget. F.eks de unge mennsker der bor i Ghettoerne der har svært ved at få lærepladser. og tilbyde dem bagefter at få nogle af de der liciteringer når de er færdig uddannede så vil du se at ghettoerne rykkede og ville skabe vækst, og ifølgelykke kan det sagtens ske til overpris ligesom for at få det sat igang. ;-)

Der så megen økonomi i at vedlige holde den almennyttige sektor at der arbejde nok hvis man gav los og sagde at dem der bor der skla om nogen komme i førset række når der skal ansættes folk i byggeriet det vil skabe en vækst i disse områder og en masse mannagaliserede unge vil få lærepladser og den korporative tanke vil blive udlevet hele vejen og ikke som nu hele vejen ned i entreprenørenes lommer. til overpris.

der er ikke brug for mere politi og kontrol det skaber som sagt bare mere vold,

Men uddannelse og arbejdspladser i den rækkefølge,

Arbejde er der massere af i bygge industrien især inden for den almennyttig sektor De er de eneste der har penge de ligger i Landsbygge fonden.

Kommunerne de skal kræve at dem som løser komunale opgaver skal ansætter nogen som de har fordel af de ansætter på det kommunale budget. F.eks de unge mennsker der bor i Ghettoerne der har svært ved at få lærepladser. og tilbyde dem bagefter at få nogle af de der liciteringer når de er færdig uddannede så vil du se at ghettoerne rykkede og ville skabe vækst, og ifølgelykke kan det sagtens ske til overpris ligesom for at få det sat igang. ;-)

Dorte Sørensen

Fabin Laider
Jeg må desværre skuffe dig Landsbyggefonden har i dag underskud, fordi OVK har trukket 9 mia. kr. ud af lejernes månedlige indbetalinger til renovering af lejlighederne og nærområde.
Men dit forslag om at skaffe lærerpladser til de unge i de sociale boligområder ved at sætte nogle flere renoveringsopgaver i gang stemmet godt sammen med et forslag fra direktøren for de sociale boligselskaber i P1-formidag i fredags( mener jeg det var).

Mads Kjærgård det har du ret i at det er alle glade for at det blev sådan at man kan gå afslappet i skole.

Jeg husker at der var en gruppe danskere som overfaldt indvandre på vej til skole fra 70erne og op gennem 80erne indtil at indvandre selv tog affære og begyndte at slå igen de var blevet teenagere. ca 10 år efter at det var begyndt. det samme foregik i Sydhaven, på broerene. dengang var der ikke nogen der skrve om det eller ville optage rapport. politiet ved dem jeg taler om at dette ikke blive løst ved at deres tilstede værelse men en kombination af konsekvens fastarbejde, uddannelse,og at man bliver anerkendt på trods af sin hudfarve og religion.

Det har jeg nævnt for boligbevægelsen i cirka 15 år men nu hvor du oplyser mig om at kassen er tom så kommer kreativiteten på bordet altså 20 år forsent ;-) der massere af danske uneg der i 80erne kunenn have brugt den model jeg lige har nævnt. omkring en social klausul.

Slettet Bruger

Man hører så tit om de danske værdier og om folk, der længes efter disse. Skal man mon her tilbage omkring 1700 tallet for at finde deres udspring?

I gyldne perioder, hvor en mand var en mand og herre i sit eget hus med alt hvad dertil hørte af rettigheder eller til andre tider under enevælden med det romantiske kongehus, retssamfundet, dødsstraffen, torturen, stavnsbåndet og drukkenskaben, så alle kunne nyde og føle værdierne.

Måske drejer de ypperlige danske værdier sig særligt om en importeret mellemøstlig religion og om frelsen i det næste liv eller den strenge censur og revselsesretten.

Desværre forsvandt en del gode værdier i perioden, hvor de røde fagforeninger dukkede op, kvinderne blev inspireret af fremmede tanker og krævede stemmeret.
Men heldigvis har gode danske værdier overlevet og eksisterer stadig i visse loger og topstyrede partier med lobbyisme, hemmelige aftaler, afpresning og et stort mod til at kæmpe mod det udefra påtvungne demokrati. Tidens tapre modstandsfolk må her begå de nødvendige karaktermord.

Og så er der alle de nære værdier, som kan defineres ud fra særligt gode dage med fødselsdagsflag i Pia Kærsgaards barndomshjem og muligvis et par stykker i præstefætrenes, hvor de ikke fik med kæppen eller blev tvunget til at recitere gamle bøger. Den slags må fejres til at revse de uciviliserede, så de kan lære af den gode kultur.

Thomas Petersen

Er selv opvokset i Albertslund-tåstrup beton "ghettoer". Hvad sker der?? Man har jo aldrig ønsket at gøre noget? flot at lave endnu en gruppe og bla bla! jeg er fra 70' og mit unge liv var i de miljøer. Allerede da jeg var dreng var det indlysende hvor det bar hen. Til at brække sig over endnu en gang ordgejl fra det politiske danmark. MEN HVAD SKER DER? NUL! Brug dog de Fu*"&%¤" ressourcer der er i områderne istedet for at løse dem med DF politik eller forfejlet gode intentioner fra det pædagogiske danmark der er en flok akademikere der fatter brik! Der er så meget at hente i de bydele men man vil hellere sætte magt foran almen viden for dem som bor der og bruge det konstruktivt. Fy for satan..jeg er så træt af folk der snakker og grupper fra 68'er resterne der tror de ved noget. KOM NU IGANG MED NOGET RIGTIGT!!!

Alan Jørgensen

Jeg har faktisk overvejet, om det værd at deltage i denne debat, men da emnet ligger mig meget på sinde, vil jeg dog alligevel komme med et par indspark.

Først og fremmest er jeg led og ked af sammenligningen med jødeforfølgelserne i 30'erne og 40'erne. Vor tids indvandrere er vor tids indvandrere og ikke vor tids jøder! Det er ren plat, at lave en sammenligning og er jo reelt bare endnu en firkantet måde at stille tingene op - lidt Løkkes ghettosnak om "dem" og "os"! Forskellene er utallige og lighedspunkterne lige så. Der er dog også nogle markante forskelle, som handler om måden hvorpå mindretallet agerer. Vi så ikke jøderne lave kriminalitet og brand i gaden. De antastede ikke andre mennesker med kropsvisitationer (Blågårdsgade, Kbh) eller stillede sig op i grupper og virkede intimiderende på tilfældige forbipasserende (Hothers Plads). De satte heller ikke containere i brand og kastede brosten efter Politi og Brandfolk (Gellerup, Vollsmose, Tingbjerg). Hertil kommer at mange af problemerne kommer af en stor tilgang til bandemiljøet, hvor narkohandel er blevet en stor del af forsørgelsesgrundlaget - og ja, jeg er bekendt med, at der står etnisk danske rockere på den anden side og kæmper om det samme marked.

De er ydermere interessant, at vores mindretal af indvandrere faktisk har vokset sig så stort, at vi ser det højeste niveau af jødeforfølgelse i Danmark. Vi ser desuden nu resultatet af en fuldstændig homogen indvandrer-beboersammensætning i Rosengården i Malmø, hvor problemerne efterhånden tårner sig op og hvor forfølgelsen af jøder nu har været så bastant, at antallet af jøder i Malmø er faldet fra 5.500 til under 700 på bare 5 år.

Jo, retorikken kan i visse sammenhænge siges at være den samme som i 30'erne, men det er de fysiske metoder ikke. Det er trods alt ikke statsmagten, der brænder butikker af og maler Davids stjerner eller Halvmåmer på indvandrernes butikker. Hertil kommer, at de midler og metoder de unge frustrerede tager i brug har vi heller ikke set i dette omfang. Jeg mener faktisk også, at ghetto-snakken er mere reel og relevant end nogensinde, for man ser jo faktisk, at de mest velfungerende og velintegrerede indvandrere (her taler jeg ikke engang om de assimilerede) er flyttet fra områderne. Det var en tendens, jeg allerede bemærkede i midt 90'erne, da jeg var ansat i en butik i Gellerupparken i Århus.

Jeg tror desværre ikke, vi kommer uden om, at der efterhånden er skabt et parallelsamfund i visse bydele af Danmark. Jeg ved fra min tid i Københavns Kommunes Socialforvaltning, at der blev brugt mere end 1 mia. årligt på socialt udsatte børn og unge. Desværre har vi set nogen positiv effekt, når snakken falder på de uroligheder vi har set de seneste par år.

Derfor må jeg sige, at det måske netop er sådan, at man er nødt til rive murene ned for at genopbygge noget mere stabilt og inspirerende for de mennesker, der skal bo der. Jeg kan nemlig på forhånd sige, det ikke bliver mig. Jeg er led og ked af stenkastende børn og truende unge på min gade. Jeg er led og ked af at blive kaldt rascist, når jeg reagerer på associal opførsel eller når min kone er blevet kaldt for en luder. Det er muligt, at det er kulturberigende, men der har jeg for længst sat grænsen!

Vi bliver pludselig bombet med oplysninger om at alle landet sociale boligområder (det har de ikke heddet i 20 år!) er lovløse ghettoer, hvor vilde horder driver rundt på jagt efter hvide mennesker.
Kan vi ikke få tallene frem, som disse oplysninger må hvile på?
Eller er det bare propaganda?

Dorte Sørensen

Alan Jørgensen
Med din beskrivelse af parallelsamfund så må fodboldholdenes tilhængere også være et parallelsamfund, da de også smadre toge, gader og laver andet vold.
Derudover må Malmø også have et parallelsamfund af danskere.
Er det ikke bedre at forsøge at løse problemerne med at forsøge at give de unge indvandre muligheder i vort samfund i stedet at pege fingere af dem. I mine øjne kommer man længst med tillid og et positivt syn på hinandens være måder.

Ang. ghettoer og paralellsamfund,
samt nedsmeltningen af alm. retstilstand:

Riv lortet ned
deportèr slynglerne til Nordøstgrønland!

Opfør i stedet et moderne bæredygtigt parlament,
tegnet af de fremmeste arkitekter.

Cut den sidste forbindelse til kongefamilien,
og omdøb stedet til ......?

...sideløbende gennemføres en grundlovsrevision,
med stor folkelig opbakning. Alle danskere vil bakke op om denne revitalisering af demokratiet.

Hvad venter vi på?

Multikulturalisterne har jo bare fået , hvad de ønskede!
Spis nu bare suppen og ikke alt det piveri om for meget chilli!
I har selv puttet den i!

Alan Jørgensen

@ Stig Larsen:
Jeg henviser i udgangspunktet ikke til noget statistisk materiale, men alene til mine egne erfaringer fra Gellerup i Århus, hvor jeg arbejdede 4 år i Netto inden, jeg måtte skifte butik, da jeg ikke kunne gå i fred, når jeg havde fri - jeg havde jo været så uforskammet at tage nogle stykker for butikstyveri (vi havde landets højeste svind) samt nyheder i pressen (som klart også er en part i sagen - ghetto = nyheder).

@ Dorte Sørensen:
Du har ret i din observation ang. fodboldbøller. Der er skabt en parallelitet til det omgivende samfund. Det er ligeledes en sag for Politiet at dæmme op for dette.
Omkring dit syn på danskere i Malmø, må jeg sige, at min forståelse for din sammenligning hører op. Mig bekendt, er der ingen problemer med danskerne i Malmø, udover de har bosat sig i klynger, betaler svensk skat og i øvrigt ikke opfatter sig som svenskere, men som en del af Øresundsregionen og dermed Københavnere. Malmø er jo reelt bare en forstad til København i deres optik.

@ Jon Vølund:
Ja, jeg er jo desværre tilbøjelig til at give dig ret. DR kørte et super interessant program, hvor en invandrerkonsulent og en jobkonsulent skulle forsøge at skabe jobs og muligheder for unge af mellemøstlig oprindelse. Et af problemerne med at stå op om morgenen var jo, at de unge helst ville køre op og ned ad Nørrebrogade (Kbh) hele natten. Den ene sagde det ret præcist, da han blev spurgt om hvad drømmen var. Han sagde bl.a.
"Jeg vil gerne være direktør og tjene 40.000 om måneden - efter skat", hvorefter indvandrerkonsulenten spørger, om det så ikke var en idé at få gennemført 9. klasse. Jeg har afsluttet en længerevarende videregående uddannelse - og jeg må til min store skam meddele, at jeg ikke tjener 40.000 kr.

Og når vi nu er kommet til det statistiske, så kan jeg henvise til Ministeriet for Flygtning, Indvandrere og Integration: http://www.nyidanmark.dk/bibliotek/statistik/aarbog_om_udlaendinge/2004/.... Under tabel 4.6 ses det, at:
".I forhold til deres andel af befolkningen, er indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande stærkt overrepræsenterede i kriminalstatistikken. Blandt de dømte er indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overrepræsenterede med en faktor på to, idet indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande i 2002 udgjorde 10,0 pct. af alle dømte, mens de kun udgjorde 4,7 pct. af befolkningen på 15 år og derover."

Ja, regeringen måtte jo opgive at lave beboerne om til ejere, så nu vil de drive lejerne ud og rive husene ned. Men det er stadigvæk ikke staten der ejer husene.

MODERNE DEMOKRATI.

Getto, sig mig, taler man om Gellerup eller Hellerup, eller med andre ord, hvilken slags kriminalitet taler vi om?
De skal ud, skal de, ud på gaden!

Imidlertid forlyder det, at man nu går ind for flertalsdemokrati og selvbestemmelse, men det demokrati varer næppe længe. Vi kender den slags demokrati fra lukninger af plejehjem, skoler, biblioteker og måske tydeligst fra sygehuse, hvor den ene afdeling efter den anden lukkes lidt efter lidt, og pø om pø siges personalet op, indtil der hverken kan spares eller fungeres, og udsultningen standser enhver modstand, og til sidst kan alle indse, at det ikke nytter noget mere. Demokratiet er hjemme, beboerne ude.

Tobias Liebetrau

Tak for kommentarerne, positive som negative. Et kort svar til/på nogle af indlæggene.

Margaret Thatcher sagde engang, at samfundet ikke eksisterer. Jeg giver hende ret. Samfundet eksisterer ikke, men vores forestilling om det gør.

Min pointe er, at analysen viser, at universalliseringen af danske værdier og det danske samfund, har brug for et referencepunkt i form af ghettoen, for derved at kunne udtrykte sin egen partikularitet. Danskheden er således på en gang tom og alligevel altid-allerede fyldt af en kamp mellem partikulariteterne ”os” og ”dem”. Spørgsmålet er så, hvordan vi vælger at tage denne kamp. Netop i besvarelsen af det spørgsmål viser det sig, hvorfor statsministerens retorik og underliggende fantasikonstruktion er farlig.

Universalierne er betegnelsen i Europa siden oldtiden for almenbegreberne, der udviklede sig i middelalderen til striden mellem kejser og pave. Hvem ejer "almenerne" (almenbegreberne) i modsætning til "det specielle"? Det angår bestemmelsen af det værende, det der er grundlag (ontologien), nu altså værdierne, hvilket måske da betyder en bestemmelse af og et krav på de almene værdier i samfundet, mere en politisk end en filosofisk afgørelse.

Kære Alan Jørgensen og Jon Vølund Madsen

Jeg er glad for at i er tilbage. Ligesom jer er jeg led og ked af at den megen vold og disrespekt for andres frihed.

Jeg voksede op i Ghettoen på Vestegnen. jeg oplevede volden fra de grupperinger der slog deres kvinder ihjel og gik med skydevåben. De endte med mange års fængsel.

Venner der er døde i deres eget blod eller i en overdosis.
Venner der måtte se deres forældre stavre plørefulde hjem.

Jeg har set og oplevet unge indvandrere af ressourcestærke familier fra Chile og Vietnam blive hærdede forbrydere og stadigvæk være det. ikke nogen af dem er muslimer.

Desuden er jeg bekendt med at volden og kriminaliteten og skyderierne samt drabene er faldet og faldet uanset hvad i påstår.

Alan Jørgensen fortæller om sit sociale arbejde, så må jeg minde dig om at volden i socialcentrene blev så voldsom at man dengang 80erne begyndte at ansætte vagter i socialcentrene og det var ikke på grund af. muslimer men på grund af Brian. og tak for at jeg endnu engang kan belære jer om den nærmeste historie :-)

Jeg kan huske om unge der kastede sten mod politiet i Ryesgade, line 8 der holdt op med at køre fordi at den blev stenet af unge. Sorte hest (lokummet) slangebøsserne med Jernkugler med mere i den hårde kerne i Bz miljøet. vrede unge der ikke følte at de blev hørt og som der ikke var arbejde eller uddannelses pladser til i 80erne. også skal vi ikke glemme Sankt Hans torv i 1992. 18 maj

Alan Jørgensen

@ Fabian Laier:
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke er på et anti-islam korstog !!

Jeg mener dog, at du negligerer de oplevelser jeg har haft ved at henvise, at etniske danskere også tidliger har opført sig som idioter. Du negligerer også, at jeg har angivet et statistisk grundlag for at indvandrere til Danmark i gennemsnit begår dobbelt så meget kriminalitet som etniske danskere. Det kan man naturligvis vælge at bagatellisere ved at henvise til, at etniske danskere også begår kriminalitet. Det gør det vel ingenlunde bedre, eller at jeg behøver at acceptere, at vores tilflyttere generelt laver mere kriminalitet!? Det betyder vel heller ikke, at jeg skal acceptere overfald (spark i ryggen) pga. jeg bare passer mit arbejde eller at min kone og jeg skal acceptere, at hun bliver kaldt en luder, fordi hun er blond!?

Jeg vil dog godt lige sige, at jeg har flere venner af nordafrikansk (Marokko og Tunesien), Tyrkisk og mellemøstlig herkomst (Palestinænsere og Jøder). De er yderst velintegrerede og har arbejdet hårdt for at nå høje stillinger - på lige fod med jeg selv. De er mindst lige så bekymrede og frustrerede over situationen. Den rammer nemlig alle - også dem. Derfor kan jeg sige, at dette ikke handler om anti-islam, men at jeg synes, det er rimeligt, at man kan forvente, folk som minimum bidrager positivt til fællesskabet! Og det gør man altså ikke ved at begå dobbelt så meget kriminalitet !!

Kære Alan Jørgensen

jeg er ked af at du og din kone skulle opleve en så nedværdigende behandling. og tvivler ikke på sandhenden i historien. desværre kan jeg som sagt genkende scenariet fra det kvarter jeg voksede op i. men som sagt begået af danskere. Og det er det der min pointe og den er altså. og nu håbr jeg altså at du lytter efter, de unge mennesker der begår disse ting vokser op i samme områder der altid har huset unge der har fyldt væres fængsler i danmark, de der flere tusinde pladser vi har stående i Nyborg ringe Jyderup og vesterfængsel og i skive er altså ikke bygget til indvandre men til danskere, og de fleste der kom i fængsle kom altså ikke fra Hellerup eller Risskov elelr Silkeborg men fra Brokvaterne. og de kom altså fra boligområder hvor kriminalitet var mere end dobbelt så høj som i andre dele af landet. Altså de danske unge fra de samme sociale vilkår begår kriminalitet i samme hyppighed. sammenlign en indvandre der bor på strandvejen med en dansker der bor på i samme område.

Hej Fabian,

Jeg kan kun nikke genkendende til mange af de ting du skriver og give dig medhold. Men der er lille "men" Den danske befolkning har på ingen måder tolerance, og har altid været afvisende for det fremmede.

En fremmed uanset tilhørssted/land vil der altid blive skulet til i det danske samfund. Ikke fordi at de alle er racister, men fordi det det "fremmede" har svært ved at blive accepteret i samfundet.

En arisk race feks. en Polak, Ester eller en Tysker har en camouflage iform af sit skind, men hvis personen ikke snakker perfekt dansk ryger han/hun også ned i hierakiet. Dog ikke som den muslimske dame som bær et tørklæde :)

I Frankrig eller England har historien en anden klang, hvor det fremmede forlængst er accepteret, og med tiden er befolkningen i de lande meget mer tolerante

Keep up the good work :)

Søren Kristensen

Man må gå ud fra at de traurige betonkasser fra 70´erne skal erstattes af noget andet og bedre og at staten betaler byfornyelsen? I så fald er der jo tale om at fremrykke offentlge investeringer og det er jo noget også S og SF bør kunne forholde sig til. Og hvem har mon lyst til at bo i en skotøjsæske - når først de har prøvet noget der er bedre?

Jeg ved det ikke men Nørrebro og Vesterbro er fyldt med folk fra Provinsen, de bor i Skotøjsæsker, og kommer ude fra landet af ;-)

Kære Nesse

jeg er ikke helt enig i dit men, du har ret i at danskernes selvforståelse kræver en del revision.

Det samme gør Franskmændende jeg har været i Frankrig, de ha ligeså mange problemmer med tolerance.
forstil dig være sort i Paris der, de bliver stoppet konstant for at få tjekket deres identitet, plus de har det svært med at respektere folk der ikke taler Fransk.

Også til et kildent emne den fantastiske Tyrkiske Tolerance jeg synes det er mærkeligt at der er så få Tyrkiske kvinder der har giftet sig med Danskere. dem jeg kender som har mødt deres mand i Tyrkiet? kan du forklare årsagen?

Alan Jørgensen

@ Nesse Celik:
Det er interessant, du lige nævner Frankrig. Jeg er ret sikker på, at du ikke oplever harmonien så entydigt som du beskriver den. Jeg er ret sikker på, at du kan opleve problemer i Marseille og Paris som langt overstiger, hvad vi har set i Danmark. Franskmændene har jo med Front Nationale og Jean Marie Le Pen også sit svar på DF, Pia K. og Glistrup (http://da.wikipedia.org/wiki/Jean-Marie_Le_Pen)

Og når du nu nævner England, så vil jeg også gerne lige nævne, at det ikke tyder på, at problemerne er meget mindre eller færre. Du skal huske på, at der ofte kan skelnes mellem to typer af indvandring, hvor det ofte fremstår mere ønskeligt med højtuddannede Indere og Pakistanere end med Somaliere uden uddannelsesmæssig og social kapital. Et af problemerne med indvandringen fra de ikke-vestlige lande til Danmark er, at de koster 1 % af BNP årligt, hvor velfærdsstaten har en indbygget mekanisme, der hedder, at indvandring gerne skulle være med til at øge velstanden ...

England har også i stor stil set uroligheder fra de samme kanter som vi ser dem i Danmark. Bid mærke i, at det faktisk er Politiet, der løber fra demonstranterne:
http://www.youtube.com/watch?v=-nqxP2bpF7I

Jeg vil desuden gerne spørge, om man som dansker skal acceptere de ting, der bliver sagt i følgende klip på YouTube. Det er fra Rådhuspladsen i København http://www.youtube.com/watch?v=AeUzAk1nXy4.
Selv hvis disse unge mænd er blevet kaldt grimme ting i sin spæde ungdom, så må jeg indrømme, at det aldrig vil kunne forsvare de ting de siger og hvad det står for.

@ Fabian Laier:
Du kan forsvare alting med henvisning til at det også var slemt i 80'erne, men din sammenligning er ikke helt fair. Hvad med at spørge de ældre på Hothers plads, om de synes det er sjovt at være nabo til Mjølnerparken og ikke kunne være i fred. Noget tyder på, at sikkerhedshegn er blevet meget mere moderne og at det er en trend, der breder sig:
http://jp.dk/indland/aar/article2209334.ece

Pointen er vel bare, at tingene er gået fra slemt til værre og når nu man ikke har set nogen synderlig positiv effekt af de tusindevis af andre tiltag, så er det måske værd at se på nye initiativer. Jeg gætter på, at man vil ekspropriere, genhuse og bygge nyt.

Når man ser nøgternt på tallene, så fylder indvandrere af ikke-vestlig herkomst mere i kriminalstatistikkerne end de etniske danskere. Vi kan konstatere, at volden, ifølge Politiet, ikke er steget de seneste mange år, men at volden er blevet grovere. Hvis du ser på den tendens og at indvandrere fylder mere i statistikkerne, så kan man fristes til at slutte, at mere vold begås af indvandrere og de er grovere i deres udførelse af volden.

Hej Fabian & Allan,

Årsagen til at jeg netop nævner England og Frankrig skyldes at de udlændinge der bor der, har i meget lang tid været en del af velfærdsstaten og bidraget til denne.

Når du rejser ind i England ser du i paskontrollen, Indere med deres klassiske klæder.

Det er ikke mer end et par år siden at man overhovedet optog udlændinge til dansk politi
Man indrykkede store annoncer i aviser mm. for at optage dem i Politiet. Det samme gælder Hæren.

I de to gamle kolonimagter ser du også mange andre offentlige stillinger som er besat er udlændinge, også Somaliere som Pakistanerer mm. Læger, Sygeplejsker, Lærer, osv. Du kan ikke Danmark finde mange Universitetslærer med udlandsbaggrund (asiatisk)

Du kan ikke undværer uroligheder med så meget kulturel blanding, der vil altid værer stridigheder og konflikter også i DK som UK og Frankrig.

Der findes ikke en ligning der løser disse. Men som helhed skal vi være mer tolerante overfor ALLE vores medmennesker og mer informativ.

Jeg kan huske da nogle af de første Somaliske flygtninge kom til DK./ Nørrebro, kunne man ikke forstå hvorfor deres hustrurer smed skrald ud gennem vinduet. Der var ingen der havde fortalt dem at sådan gør man IKKE i DK. Idag eksisterer problemet ikke da man oplyste dem hvor det skulle smides hen.

Allan, jeg kan også finde mange klip som danskere udtaler på You T, som jeg ikke bryder mig om, men det er netop her jeg viser min tolerance og tænker "hvor er det godt at ikke alle danskere er så`n "

Fabian,

Du spørger
#Også til et kildent emne den fantastiske Tyrkiske Tolerance jeg synes det er mærkeligt at der er så få Tyrkiske kvinder der har giftet sig med Danskere. dem jeg kender som har mødt deres mand i Tyrkiet? kan du forklare årsagen?#

Har mennesket ikke en tendens til at søge det der er nærmest en selv. En som har samme baggrund, kultur, religion mm.

Jeg mener selv dyr finder sammen med egen race, hvorfor skulle mennesket så ikke :)

Bortforklaringer?
Diskussionen bevæger sig over på indvandrere og på den sproglige formåenhed. Set over generationer, er vi stort set alle indvandrere og taler forskellige sprog, men vi har det måske som antimuslimer, for hvem muslimer er et praktisk skyllemiddel for utilfredsheden i tilværelsen.

Ghettoer har vi altid haft, eftersom krage søger mage. Og ghettoer findes i alle samfundslag, men mest udskældt er oftest de fattige kvarterer. De lugter! Det bemærkelsesværdige er, at vi skælder ud i stedet for at deltage i deres aktiviteter.
Ryesgade blev nævnt, og jeg husker Ryesgade i 40' og 50'erne, dengang gaden var ubrudt helt inde fra "det mørke Nørrebro". Én gang om året, så vidt jegf husker, foranstaltede kommunen og (frivillige) pædagoger efterårsferie for børnene. En regnfuld halvkold dag travede jeg som tilløbende med en lille pige ved hånden ud ad landevejen fra Kulhuse, en ilter og viljestærk pige, der på Nørrebro havde lært at sige fra, men endnu ikke at tale rent, så da hun blev utålmodig, udbrød hun i en rivende hurtig og kraftfuld talestrøm: "Te du ik er dø, får du et bark i øven, då du yer til alvmånen." (- hvilket åbenbart betød: hvis du ikke er sød, så får du et spark i røven, så du ryger til halvmånen).
Sagen drejer sig vel om, at vi forstår hinanden og indser, at vore vilkår er forskellige, men ikke mere forskellige, end at vanskeligheder kan løses i fællesskab.

Morten Lustrup

'Ghettoer eller ej prøv at gå ind i områderne, gå ind i trappeopgangene og se hvordan der overmalet med bandeslagord, der er pisset og skidt i opgangene, lamper er smadret og knapper til lys olign. er brændt af, de gamle på 8 sal er nødt til at gå op fordi elevatorens knapper er afbrændte og ikke virker. Det er er l….sted at bo og ikke alle har muligheden for at flytte!'

Kjærgård. Kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvad du baserer denne udtalelse på?

Har i forbindelse med vikararbejde, mens jeg boede i Århus, udført forskellige rengøringsopgaver i Gellerup Parken (Århus), der efter hvad jeg kan forstå på ghettodebatten, skulle være en af de værre ghettoer i Danmark.

Når jeg skulle møde derude alt for tidligt om morgenen, kunne jeg godt føle mig utryg. Men ikke mere, end hvad jeg har oplevet andre steder i landet. Er aldrig blevet overfaldet derude og er aldrig blevet truet. I hvert fald ikke af indvandrere.

Virksomheden fik alle de grelle opgaver af boligselskaberne i Århus V og offentlige institutioner. De udførte opgaver i Gellerup var: Vask af trappeopgange, rengøring af tømte lejligheder (hvor beboere som regel, pludselig var forsvundet). For samme firma har jeg udført arbejde på børnehjem, kollegier, kontorer, et enkelt spillested og diverse andre steder.

Dette arbejde stod på i næsten et halvt år og har ved gud, oplevet noget meget ulækre ting. Men det du beskriver kan jeg ikke genkende.

Der er graffiti i opgange, men det har jeg også set i både Århus centrum og København N/NV hvor jeg bor nu. Det er muligt at unge ødelægger elevatorer og andet inventar. Det har jeg også oplevet. Men helt ærligt? Har derude aldrig fundet afføring i en opgang og det lugtede aldrig af pis indendørs. Udendørs var dunsten ikke værre end Nørreport eller Nørrebrogade i København.

De klart værste opgaver jeg har oplevet, som også er i retning af det du beskriver, har været hos mennesker der ikke er utilpassede, kriminelle, eller noget i den retning. Det har været hos mennesker, der er så forhutlede, at boligselskabet har givet op. Det har været hos narkomaner, psykiske syge eller alkoholikere. I et tilfælde fandt vi alt hvad du beskrev og det der er værre, hos en alkoholiker der kun var ude, fordi hun havde brækket hoften og var blevet indlagt. Under en bunke avispapir, der var cirka 1,5 meter høj fandt vi et indrammet billede af en pige, der måtte være hendes datter. Har aldrig i mit liv set så meget affald, eller været så utilpas under arbejde og er slet ikke sart i den retning.

Nu til min egentlige kommentar:

Ghetto'erne kræver uden tvivl en massiv social indsats, men denne skal ikke kun fokuseres på utilpassede unge, eller kriminalitet (som medier og politkere gør). Den skal fokuseres på at hjælpe dem, der måtte have brug for det. Danskere såvel som indvandrer/flygtninge.

Det kan måske godt se ud som om, at nogen af landets indvandrer ikke ønsker at blive integreret, og det er sikkert også tilfældet for nogen. Men vi må som samfund acceptere, at mennesker med samme etniske og kulturel baggrund vil stimle sammen og bo i små, mere eller mindre lukkede, samfund. I middelalderen samlede vi (europæerne) jøder i ghettoer, i Skandinavien bygggede hanse-tyskere egentlige tyske kvarterer i 'vores byer', som f.eks Bergen i Norge.

Vores gode gamle vikinger samlede sig i kolonier rundt omkring i Europa, da skandinaverne beherskede havene. Romerne gjorde det samme, Grækerne gjorde det, araberne har sikkert også gjort det i mellemøsten (kender ikke særligt meget til arabisk historie). Russerne gjorde det, da de i 15 århundrede (cirka) fandt det lettere at tilegne sig land mod øst, end vest. Det var lettere at føre krig mod underudviklede samfund, end det var at slås med svenskere, polakker og tyrkere.

Vi søger ligesindede i alt hvad vi gør eller tror på. Kig på et kort over en tilfældig stat i USA. Bynavnene er et håndgribeligt bevis på det.

Integration tager tid. Lang tid! Det er ikke noget der sker over en nat, eller for den sags skyld et liv. Kan godt forstå at indvandrer finder livsledsagere i deres 'gamle' hjemlande.
Hvis man bare læser lidt om migration finder du ud af, at integration tager mindst en 3-4 generationer. Efterhånden vil folk føle sig mere og mere hjemme i det samfund familien er flyttet til, fremfor det samfund de er kommet fra. Nogen vil have lettere ved at tilpasse sig, end andre. Få ville blive velintegreret i løbet af første generation, men det har aldrig været og bliver aldrig normen.

De 'lokale' forstår det ikke. De europæiske indvandrere i USA var i 18-tallet hadet af store dele af den etablerede hvide befolkning. Dette had gik ikke kun udover sorte eller asiater, men også udover irere og tyskere.

Det der er problemet i Europa er, at vi ikke forstår det vigtigste. Mennesker (om de så er europæiske, asiatiske, arabiske eller noget fjerde) er af samme støbning. Vi vil stort set det samme. Have mad på bordet, sørge for at vores børn vokser op og bliver lykkelige, at vi selv er lykkelige.

Denne stræben sætter nogen mennesker, ude af stand til at forstå folk af anden oprindelse. Som sådan lever disse grupper i hver deres verden, da de ikke er af samme opfattelse, når det kommer til måden at blive lykkelig på.

Det vi så gør, er at forsvare vores egen kultur og forsøger at trække vores kulturelle hætte, over hovedet på folk af anden opfattelse. Vi glemmer at kulturelle baggrund ikke altid har været der. Nogen af os finder det nødvendigt at definere danskhed, men det eneste de gør, er at ødelægge samfundet. Hvad det vil sige at være dansker kan og må ikke defineres. Når man gør dette, skaber det folk som Hitler, Stalin eller Mao.

Historien gentager sig, fordi vi aldrig lærer af den. Vi husker vores mindre heldige perioder (f.eks nazismen), i en periode og derefter glemmer vi dem.

Det løser intet at rive ghettoerne ned. Det flytter bare problemerne et andet sted hen. Det er spild af penge at smide folk ud. Hvis der er meget kriminalitet må vi søge at løse det problem, for hvad det er.

Det er kriminalitet. Når nogen gør noget forkert, må vi som samfund forsøge at lade dem forstå, at det ikke er acceptabelt. Hvis måden at gøre det på er mere politi, en hårdere straffelov eller flere behandlingspladser for psykisk syge kriminelle, så må en af de ting (eller en kombination) være hvad der skal ske.

Forsøg med tvangsflytning og/eller nedrivningen af disse såkaldte ghetto-samfund, vil ikke løse noget som helst.
Det eneste der kan løse det, er at se på integrationsproblemer som flere og ikke bare et problem.

Du kan godt definere kriminalitet blandt etniske danskere og indvandrer som to separate problemer. I forhold til den sociale indsats kan det være nødvendigt, men man bør huske en ting. Vi skal og må være lige for loven! Lige meget hvad vi så gør forkert!

Da jeg voksede op ude på det 'åh så danske land', var der ingen indvandrer. Kan huske to serbere (tror jeg de var) på min folkeskole. Et par tvillinger, der var et par år yngre end mig, som med deres familie boede på det lokale asylcenter.

De lignede hinanden på en prik. Men var ekstremt forskellige, når det kommer til personligheden. Drengen var ekstremt udfarende og havde alt for meget energi (han har måske haft noget ADHD? Til tider virkede det i hvert fald sådan). Amer, som drengen hed, lærte inden for den første uge, at sige Fuck... Så det gik han og sagde/råbte hele dagen i tre måneder. Pigen lærte at tale forståeligt dansk i løbet af den samme tid.
Pigen har nok siden gennemgået en nogenlunde problemfri integration (hvis hun stadig befinder sig i DK), men stakkels Amer. De gik kun på skolen et år og forsvandt så.
Der var så meget andet dengang, så fandt aldrig ud af om de var blevet sendt hjem, eller hvad der var sket. De var ligesom bare væk.

Et par år senere flyttede en muslimsk familie til byen. De var meget åbne og virkede til ville være en del af det lille samfund. Manden som jeg tit mødte tidligt om morgenen, spurgte altid hvordan det gik. Men der var ingen i byen, der virkede interesseret i at byde familien velkommen og lade dem være en del af det lille samfund. Denne familie flyttede igen, inden for et års tid.

Vi har som mennesker i et veludviklet og til tider civiliseret samfund, pligt til at tage imod flygtninge.
Indvandring har altid været nødvendigt, for at få det samfund kan fungere. I nogen perioder meget nødvendige og i andre mindre nødvendige.

Vi har som danskere pligt til at byde disse flygtninge/indvandrer velkommen og lade dem påvirke os, såvel som vi påvrker dem. De vil og skal påvirke den danske kultur.

Integration er ikke en proces der udføres udelukkende af den person, der skal integreres. VIlje er aldrig nok. Når man gør noget rigtigt, skal man klappes på skulderen. Ikke bedes om at gøre det bedre. For nogen vil denne proces gå ekstremt hurtigt, men tror ikke på det er reglen. For meget historie tyder på det modsatte.

Dæmonisering eller udryddelse har aldrig nogen sinde været og bliver heller aldrig, en brugbar løsning. Hverken når det handler om mennesker, dyr, eller for den sags skyld ghettoer.

Kultur er udvikling. Når man sætter udviklingen i stå, så dræber man kulturen. Og derigennem også samfundet.

Morten Lustrup, Per Diepgen jeg kan ikke være mere enig kommer tit i opgange i Ghettoer og kan ikke genkende det frygtelige billede men kan godt genekende senariet. men ikke som et geneneralt billede. det var også sådan før der var noget der hed graffity
jeg holder af at gå i min ejendom og se graffity fra 70erne ;-)

Nu til dig Nesse din Charmerende Tyrkiske Nationalist, vidste du at den tyrkiske Nationalisme er vejledt af tyske Embedsmænd, at den tyrkiske hærs krig mod England blev styret af tyske generaler?

og at den Tyrkisk embedsværk og elite underkrigen var i forbund med Nazityskland?

på dette område har tyrkerne og Danskerne formået at snige uden om. Jeg har altid underet mig over at de danske mænd jeg kender som har giftet sig med en Tyrkisk kvinde har mødt dem i Tyrkiet. og det snævre syn som tyrkerne har i danmark minder enormt meget om det snævre syn som jeg oplever i visse grupper i Danmark. jeg opfatter mange tyrkere med et menneske syn som minder om DF ;-) du læner dig op ad den.

Hvorfor er det fordi at du vil være en modpol til den danske nationalisme?

Eller er det bare således at du ikke ved at du bare boede på den anden side af Berlin og at i fik designet fra Tyskland og i den periode var Tyskland i Bishmax tid som skabte et stor Tyskland i forbund med Tyrkiet, selv det danske Kongehus prøvede at kommemed i den alliance men fik afsalg Tyrkiet fik lov til at være med.

Alan Jørgensen

@ Morten Lustrup:

Tak for et fint indlæg. Jeg er enig i en række af dine pointer og har fortsat troen på en lang af de idéer du fremsætter. Dette til trods, ser jeg dog til med en vis bekymring, når vi ser på indvandringen i dag. Jeg tror faktisk, at din historie om den serbiske familie er meget rammende. Jeg tror dog vanskeligt på, de var serbere, snarere fra Bosnien eller Kosovo, da det var fra disse lande, vi så den tilstrømning af flygtninge i 90'erne. Der er hertil at sige, at der er noget yderst rammende omkring din beskrivelse af henholdsvis drengen og pigen (de var endda tvillinger). Der ligger desværre en dyb opdragelsesmæssig vildfarelse i mange sydlige lande om, at drengebørn er små prinser og konger. Det opleves ofte, at mødrene ikke må sætte grænser for drengene og derfor vil de ofte være ekstremt udadreagerende. Børn har naturligvis, hvad enten de er piger eller drenge, behov for grænser. Jeg tror desværre at mange problemerne stammer fra en fuldstændig forfejlet opdragelse af drengebørnene. En mangel, som kan resultere i bål, brand, kriminalitet og http://www.tv2fyn.dk/article/258268:Stenkast-i-Vollsmose, hvor der bliver kastet med sten efter samarbejdsrådsformanden Ra Ranunkel (Enhedslisten) og råbt skældsord.

Morten Lustrup

@ Alan

Er temmelig sikker på at de var bosniske serbere, men der er muligt jeg husker forkert. Så vidt jeg husker var de flygtet, fordi faren ikke ville kæmpe. Og mener også de var kristne. Så de må vel være enten Serbere eller Kroater? I sidste ende er det dog ikke så vigtigt.

Problemet med opdragelse af drengebørn, tror jeg du har delvis ret i. Men også kun delvis.
Det er muligt at man sydpå opdrager drengebørn lidt mere frit. At de måske får lov til lidt for meget. Ikke at du gør det, men synes tit medierne og især den liberale presse har tendens til, at sidestille disse opdragelsesproblemer med arabisk tradition. Men min erfaring med f.eks sydeuropæere er, at de kan være lige så slemme.
Ikke at de nødvendigvis kaster med sten efter politiet. Problemerne som f.eks det du linker til, bunder jo ikke kun i dårlig opdragelse. Selvom det kan være en vigtig faktor i problemet.

Hvis du står i en situation, hvor man hele livet, har fået lov til alt, så er det jo klart at man laver en masse lort. Men hærværk kan i lige så høj grad, være noget der bliver udført på grund af kedsomhed.

Under alle omstændigheder kan samfundet ikke gøre så meget mere, end at 'straffe' de implicerede. Fortælle dem de gør noget forkert og søge at få dem på rette spor (måske lidt for pladderhumanistisk sat op, men du ved vel hvad jeg mener).

Opdragelse af børnene ligger hos forældrene, under alle omstændigheder. Så længe børnene ikke lider overlast, er det ikke statens opgave at overtage opdragelsen. Regler og love skal selvfølgelig accepteres, så vidt de er rimelige. Hvis det ikke sker, må de der overtræde den tage konsekvensen af deres handlinger.

Som sådan er der jo heller ikke noget der forhindrer, i at gå ud og kaste sten efter politet, begå mord, eller bombe JP hvis det var hvad jeg ville).
Samfundet opstiller regler for at beskytte sig selv og for i sidste ende, at kunne fungere. Hvis man så lever i det samfund og overtræder reglerne, må man tage konsekvensen. Men hvis jeg som sagt, en dag fandt en grund til at slå et andet menneske ihjel, så forhindrer samfundet mig jo ikke I at gøre det (med mindre det bliver opdaget inden udførsel).

For at forhindre sådan noget som det du linker til må samfundet kigge på, hvorfor de fjolser vælge at kaste med sten. Opdragelse er sikkert en faktor som den tit er, når folk mangler respekt for sine omgivelser, men det kan aldrig være hele grunden.

Den eneste effektive måde at forhindre kriminalitet må være, er at fjerne folks bevæggrunde for at overtræde loven.

Det kan aldrig lade sig gøre 100%.. Der vil altid være nogen, der er behov for at opdrage på. Og det må samfundet så tage sig af, så godt det nu kan.

VERDEN ER RUND.
For nogen er " fremmede" måske en torn i øjet, billedet på egne fordomme og svagheder, og Morten forklarer, hvor besværligt sådanne ubehageligheder er at slippe af med for den retfærdige. Indvandrerne og flygtningene har vel bevæggrunde for at søge hertil, næppe af ønsket om en ghetto.

Alan Jørgensen

@ Morten Lustrup:

Jeg er sikker på, at vi er enige om en række af de ting, du omtaler her - også en række af metoderne. Jeg har dog generelt svært ved at acceptere, at man giver folk en række fordele for dårlig opførsel med gratis klubhuse eller ferierejser, når vi andre (eller vores forældre) altid selv har betalt for børne- og ungdomstilbud.

Jeg mindes desuden en række episoder fra Gellerupparken i Århus, hvor man gav de unge et klubhus, fordi de kedede sig. Derefter tævede de unge pædagogerne og brændte hytten af. Det skete tre gange, hvorefter Århus Kommune satte en stopper for projektet. Efterfølgende var der et interview med unge om, hvorfor de udøvede vold og hærværk. Lidt tragikomiske var svaret, at de kedede sig og havde brug for et klubhus.

Min pointe er bare, at vi (systemdanmark) har prøvet alle de typiske pædagogiske indsatser og sanktioner - spørgsmålet er, om det reelt har gjort nogen forskel. Det er her, hvor mine frustrationer bliver voldsomt store, for jeg synes ikke, at det danske samfund (systemdanmark) har været afvisende op igennem 70'erne, 80'erne og 90'erne. Vi har ganske vist haft et stop for indvandring, men jeg synes bestemt ikke systemet har stillet for store krav eller ydet for lidt (personlig holdning). Måske tværtimod og heri kunne noget af det problematiske ligge. Hertil kommer "dårlig" eller ingen opdragele samt nogle yderst store mandlige egoer. Det har vist sig at være en sprængfarlig cocktail

Kære Alan Jørgensen

Du skriver ;
"Der ligger desværre en dyb opdragelsesmæssig vildfarelse i mange sydlige lande om, at drengebørn er små prinser og konger. "

Igen er du ude i et eller andet halv klamt ærinde, nu skla du høre tag ud til udkants Danmark og du vil finde skoler mange skoler med den slags problemer ned drenge, som du gør til et etnisk problem, men du skal vide at de dårligt uddannede danskere har det meget svært med deres drnge i det uddannelses system der er opbygget omkring middelklassen desværre har midelklassen svært ved at uddanne andre end middelklassen selv så her er lidt samtidshistorie ta til Nakskov eller til Hansholm, og du vil opleve de samme problemer blandt elverne de som du har på Nørrebro. det er en kultur kløft mellem eleverne og underviserne i udkants Danmark
håber at du vil bruge denne oplysning til at få øjene op for din evige jagt på de fremmede. uddannelsen frekvensen blandt unge på Lolland er dårligere end blandt unge i Mjølnerparken, og det er synd

Morten Lustrup

Nu hvor du nævner det, kan jeg vist godt huske den sag.
Det virker netop tragikomisk og der er tilsyneladende nogen unge, der skal opdrages lidt på. Min gamle meget jyske morfar plejer at sige 'de skal ud og grave have', når han hører om noget lignende i medierne. Det er meget firkantet sat op, men tror han har delvist ret. Det hjælper bare heller ikke noget at give op.
Det er muligt at vi har lukket for mange indvandrer ind, men det argument kan jeg ikke bruge til noget. Vi står med problemer og de skal løses. Færdig!

Jeg siger ikke at vi skal kaste millioner efter dem, men det hjælper ikke noget at give op.
Problemet ligger jo igen i dæmonisering. Hvis disse unge ikke føler sig hjemme i Danmark, men heller ikke i de arabiske lande, så kan vi jo heller ikke bare udvise dem. Det ville være let, men så giver vi jo bare problemet videre til regimer, der måske ville have lettere ved at holde styr på disse unge, men hvis metoder ikke ligefrem er heldige.

Når mennesker er usikre og ikke ved hvor de skal søge hen, så finder de en autoritet, der kan give dem svar på deres spørgsmål. Det kan være bander, religioner og alt muligt andet. Hvis de ikke kan finde du af, at opføre sig ordentligt, så må vi få opbygget autoriteter de kan spejle sig i. Principielt er det ikke ligegyldigt for mig, hvor de autoritet kommer fra.
Der er mange der søger trøst i religioner og jeg forstår dem bestemt ikke. Men jeg fandt også hurtigt ud af hvem jeg var og hvad jeg ville. Så jeg har aldrig skullet gennemgå de samme ting, som de her unge.

Som jeg allerede har påpeget/påstået, så er mennesker temmelig ens. Psyken fungerer ens hos alle. Hvis man har personlige problemer (f.eks med ens identitet), så vil mennesket søge i retning af autoriteter.
Hvis de bedste autoriterer de kan finde, er rabiate imamer, bandeledere eller noget i den retning, så ender vi med problemer, som dem der allerede er nævnt.
Der skal skabes autoriteter for de unge! Og hvis vi vil undgå problemer som med banderne, så er der kun en ting at gøre. Skabe andre autoriteter. Hvis samfundet er bange rabiate imamer, der opfordrer til had mod jøder og til had mod etniske danskere, så må det danske samfund stille krav om at der kun bruges universitets udannede imamer.
I bedste fald på et dansk universitet skabe en teologiske uddannelse, hvor der kan uddannes imamer. Det kan godt være det bliver en dyr fornøjelse, men vi uddanner allerede præster til den kristne kirke.. Både til folkekirken og frikirker. Bare fordi man lever i en kulturkristent land, så er der danske muslimer med skattebillet og statsborgerskab.
Principielt mener jeg slet ikke staten burde betale for at uddanne teologer, men vi står med et problem der skal løses. Hvis en dansk Imam-uddannelse kan hjælpe til dette, så vil jeg som dansk statsborger, der gladelig betaler min skat, byde den velkommen!

Hvis en løsning er at sende dem i en eller anden form for opdragelseslejr (uheldigt ordvalg, men ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det), jamen så må det være løsningen. Vi sender folk i fængsel hver dag.
Samfundet er i sig selv en autoritet. Det udsteder love og regler og straffer samfundsborgere, hvis de overtræder dem. Flertallet i det her land kræver med jævne mellemrum højere straffe for diverse forseelser. Når der opstår et problem, søger de til autoriteten over dem alle, fordi de forventer en løsning på på noget, de mener er deres problem.

Langt de fleste mennesker søger autoriteter, når de vil have løst et problem. Fordi de ikke selv kan overkomme at finde en løsning. Hvis samfundet ikke har et klart svar, så søger de autoriteter andet steds.
Det vi, som den mere 'velopdragede' og bedre uddannede del af befolkningen skal sørge for, er at finde løsningen på disse problemer. Hvis vi, på samfundets vegne, finder en mulig løsning og den ikke virker, så må vi finde en bedre.
Efterhånden burde vi vide, at det ikke hjælper at sende folk i fængsel. Man kan diskutere om 1,5 års fængsel for en voldtægt er nok straf i sig selv, men det hjælper ikke noget når vi bare sig 'fy, det må du ikke'. Vi skal forhindre den voldtægtsmand i at voldtage igen. Finde en løsning, sådan han efter udstået straf kan leve et nogenlunde normalt liv.
Vi må nødt til at undersøge hvorfor en person overtræder reglerne. Hver eneste gang uden undtagelse, spørge os selv om reglen er rigtig. Hver eneste gang søge at finde ud af, hvorfor voldtægtsmanden voldtog. Ikke at der findes legitime grunde til dette, men hvis han behøver hjælp til at lade være, så skal samfundet søge at hjælpe ham og ikke bare gemme ham væk, eller på andre måder give op.

For at runde af vil jeg henvise til hvad Tobias skriver i artiklen: ”Med udgangspunkt i det anormale (ghettoen) slipper Lars Løkke Rasmussen endvidere behændigt uden om at definere de danske værdier og det danske samfund. Et smart, men ikke nødvendigvis bevidst, træk da disse værdier netop ikke kan defineres, for de er konstruktioner eller fantasier.”

Ingen politisk teori, har brugbare løsninger på alle problemer! Så længe vi som samfund, søger at løse ghetto-problemerne ved at gøre så klar forskel på dem og os, er slaget tabt. Med en så klar defininition på hvad der er rigtigt og forkert, søger statsmagten yderligere dæmonisering og ikke en reel løsning på problemet. Hvis det fortsætter i denne retning, kan vi lige så godt bygge høje murere omkring ghetto’erne og lade problemerne sejle.

Alan Jørgensen

@ Fabian:

Nogle gange er det bare nemmere at forholde sig til "småt" begavede lolliker end utilpassede etniske i København. Det er nok en kombination af nærhed og nærvær. De etniske drenge er yderst nærværende i deres nærhed.

Jeg har ikke noget anti-islam syn på dette. Jeg referer alene til en udpræget sydlandsk opdragelsesmetode af drenge, som du også finder på Balkan, i den sydlige del af Italien samt i en række nordafrikanske og mellemøstlige lande. Du ser det også i Israel, så håber jeg, vi har været hele paletten rundt. Jeg vil i øvrigt gerne lige nævne en gruppe af mennesker, som har været forfulgt i generationer, men som faktisk har vist sig som noget af en succeshistorie.

For jøderne i østeuropa har om nogen oplevet forfølgelse og udstødelse i Europa. Dette til trods, har vi faktisk ikke set jøderne opføre sig voldeligt eller kontrært. Hvis vi ser på den nyere tid, oplevede jøderne i Rusland voldsomme progromer, som fik disse jøder til at flygte, nogle til Danmark. Herudover oplevede jøderne i Polen rædslerne under WW2, herefter kom de overlevende (1 ud af 13 overlevede) hjem til ingenting, da deres jordiske gods var blevet dem frataget og siden blev de gjort statsløse og smidt ud af Polen i 1969. En del af disse polske jøder (ca. 2.500) kom til Danmark. Det positive ved disse jøders historie er, at de på nærmeste blev integreret i 1. generation og i dag har polakker (herunder jøder) det højeste uddannelsesniveau i Danmark - også højere end danskerne selv. Min pointe er bare, at det også nogen gange handler om indstilling. Faktisk er mange danske og svenske jøders største problem muslimer (ja, der kom den sgu frem drenge!), som forfølger og gør hverdagen usikker og utryg for såvel danske som svenske jøder (Malmø har sagt farvel til mere end 3.000 jøder de seneste 5-7 år). Det gode i Danmark er måske, i den sammenhæng, at vi faktisk kan have en åben debat. Også når minoriteter hader minoriteter. Og så har jeg ikke engang taget hul på homoseksuelles problemer med de selv samme typer ...

Alan Jørgensen

Inden vi vrøvler for meget rundt i børneopdragelse i de sydlige lande, må jeg gøre opmærksom på, at børneopdragelse i de "sydlige lande", er individuel, fuldstændig som i Danmark, men der bliver lagt vægt på høflighed (sådan noget som at give hånd) - og da man til forskel fra Danmark, også giver nogle på kassen, og blander sig offentligt, hvis børn ikke opfører sig ordentligt - også andres børn - er det tvivlsomt, om børnene ikke er mindst ligeså velopdragne som danske børn.
Det er noget fordomsfuldt sludder, at det skulle skyldes opdragelsen, som noget specifikt sydlandsk.

Det kan imidlertid ikke afvises, at familiens baggrund som krigsofre, kan have indflydelse på opdragelsen.

Sider