Interview

'Registret strider mod privatlivets fred'

Folketingsmedlem Marion Pedersen er et af de Venstre-medlemmer, som har valgt ikke at lade sig registrere i Folketingets hvervregister. Hun har fravalgt det af principielle årsager, fordi hendes interesser ikke kommer andre ved
Debat
5. oktober 2010
Folketingsmedlem Marion Pedersen er et af de Venstre-medlemmer, som har valgt ikke at lade sig registrere i Folketingets hvervregister. Hun har fravalgt det af principielle årsager, fordi hendes interesser ikke kommer andre ved

18 Venstre-medlemmer ønsker ifølge Ugebrevet A4's undersøgelse ikke at angive deres hverv og økonomiske interesser til Folketingets hvervregister. Hovedparten af dem oplyser, at det skyldes principielle grunde. En af dem er folketingsmedlem Marion Pedersen (V).

»Dels synes jeg ikke, at det kommer andre end mig, min mand, skattevæsnet og vores revisor ved. Dels har jeg aldrig været udsat for, at nogen af mine vælgere har spurgt til det,« siger Marion Pedersen. Hun oplyser, at det eneste, hun har, er et autoværksted sammen med sin mand, som de fleste år giver underskud.

»Det er udelukkende journalister, der interesserer sig for, om man lader sig registrere,« siger hun.

- Men tror du ikke, borgerne begynder at interessere sig, når medierne nu tager emnet op?

»Borgerne interesserer sig for de ting, I skriver. Men det varer kun fem minutter, så skriver I om noget andet, og så er det det, de interesserer sig for. Så det har jeg ingen problemer med,« siger Marion Pedersen.

Marion Pedersen ser ingen grund til at registrere sig, så længe det ikke er tvungent:

»Så længe vi ikke har det svenske system, hvor alle borgeres selvangivelse ligger ude, så synes jeg ikke, der er nogen særlig grund til, at folketingsmedlemmer skal lade sig registrere.«

- Men vælgerne kunne jo tro, du har noget at skjule?

»Næ, for hvis folk spørger mig, så svarer jeg også. Men det er der pudsigt nok aldrig nogen, som har gjort,« siger Marion Pedersen.

- Hvad synes du om A4's undersøgelse, som viser, at det primært er folketingsmedlemmer til højre for midten, som vælger ikke at registrere sig?

»Det er måske et spørgsmål om, at vi tænker lidt mere over det. Jeg ved godt, at hele oppositionen er registreret, og at nogle ligefrem har en politik om, at man skal lade sig registrere. Den slags tvang har vi heldigvis ikke.«

- Sender det ikke et forkert signal?

»Nej, som sagt er det kun journalister, der interesserer sig for det.«

- Skal registret afskaffes?

»Ja, for det er noget pjat, at en bestemt del af befolkningen skal registreres, så man kan se hver eneste ting, de har. Det strider mod privatlivets fred.«

- Formålet med registret er at skabe større åbenhed for såvel offentlighed som pressen om de enkelte politikeres økonomiske interesser ved siden af folketingsarbejdet. Er det ikke væsentligt?

»Næ, man bliver jo ikke mere eller mindre påvirket, om man står i et register eller ej. Derudover tjekkes der alligevel ikke op på, om oplysningerne er korrekte.«

Læs også Margrethe Vestager (R): 'Registret er en styrke for os alle'

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her