Klumme

Niårsdagen

Den nuværende regeringskonstruktion VKO har i dag jubilæum - og hvilket et
På niårsdagen for VKO's styre kan man skue både frem og tilbage og alt efter tempera-ment og politisk overbevisning håbe sit.

På niårsdagen for VKO's styre kan man skue både frem og tilbage og alt efter tempera-ment og politisk overbevisning håbe sit.

Bax Lindhardt

20. november 2010

Ni års et eller andet er ikke noget at fejre. Har man været gift i ni år, kan dette kun tages til udtryk for at man har klaret syvårs-krisen + to. Ingen af parterne kan i den anledning forvente at blive overøst med gaver, højst en billig buket fra Brugsen.

En sådan bliver det end ikke til, når VK med støtteparti og resten af det danske samfund i dag kan se tilbage på ni års borgerligt styre. Ni år med VKO.

Når det skæve jubilæum tages op, skyldes det udsigten til at de ni år ikke bliver til fulde 10, selv ikke hvis regeringen holder valgperioden helt ud.

Man siger ganske vist mellem spøg og alvor på Christiansborg at Løkke Rasmussen bliver på taburetten til sidste øjeblik, i den grad at behjertede folk den 20. november 2011 kl. fem minutter i 12 ringer til politiet, der dernæst kommer og banker på statsministerens dør og minder ham om at han ifølge Grundloven skal udskrive valg.

Aggressiv front

På niårsdagen kan man benytte lejligheden til at skue både frem og tilbage og alt efter temperament og politisk overbevisning håbe sit.

VKO har været en konstant. Flere ministre herunder statsministeren er ganske vist i disse ni år skiftet ud, eller de har undervejs byttet gårde, men surdejen er intakt. En række personer går igen og igen, og skyggeministre som Peter Skaarup og Thulesen Dahl består med den reelle vicestatsminister Pia Kjærsgaard i aggressiv front.

Menneskelig modning eller udvikling efter de mange år ved magten er gået sporløst hen over VKOs flok. De unge der er kommet til, lyder som de gamle og omvendt. Lille Lars fra Græsted der med mellemrum er både sur og tvær uden dog at have samme hæmmede forhold til sine omgivelser som forgængeren, er tovholder for en ideologi meget lidt forskellig fra Fogh Rasmussens.

En antiintellektuel midterliberaldiscounthøjresocialdemokratisme med populistisk bårne negative bekvemmelighedsmeninger om kulturradikalisme, eksperter og multi-etnicitet.

Bag den tidligere statsministers udfald skvulpede Dansk Folkepartis åndelige fladvand. Hvad der i det danske samfund måtte være af udisciplineret opfindsomhed og slag i bolledejen skulle ned med nakken.

Fra dag ét stod det lysende klart at her var et flertal, der skulle bruges. Og blev det. Sådan set er det jo også meningen med folkestyret. Man sikrer sig et tilstrækkeligt antal mandater og regerer til næste valg.

Til den tid er folk forhåbentlig blevet så meget klogere og sammensætter den lovgivende forsamling i nye konstellationer. Folkestyrets uudtalte optimistiske idé er foranderlighed og udvikling, adgang til indflydelse for andre end flertallet og først af alt: hensyn til minoriteterne.

Ved valgene efter 2001 skete der af flere årsager ingen forandring. Billedet forblev, takket være oppositionens vildrede, det samme: VKO igen, igen. Legitimiteten fejlede ikke noget, et flertal er et flertal.

Grundlov gør det muligt

Om den danske grundlov er der meget godt at sige. Således som Grundloven blev konciperet i varierende udgaver fra 1849-1953, har Danmark en forfatning efter Napoleons smag: kortfattet og upræcis.

Men når den kynisme er konstateret, gør det heller ikke noget at forsøge at nuancere sagen. Efter de ni år med VKO er det gået op for en del at Grundloven ikke egner sig til flertalsregeringer. Ikke af VKOs magtfuldkomne art. Med årene står dette stadig mere klart og endnu mere i de seneste par år. Den store skavank i dansk forfatningsret er den indbyggede magt, hvormed et determineret selv minimalt flertal kan forhindre et endog stort mindretal i at gennemføre konsekvensbærende undersøgelser af flertallets forvaltning.

Magtmisbrug af format

Ministre kan lyve, snyde og manipulere, uden der sker dem noget. Eller ikke andet end i værste fald en næse som ikke betyder noget. Senest Lene Espersen, der kan være fløjtende ligeglad.

I et mere civiliseret system havde Espersen naturligvis ikke fortsat været minister én dag mere, ikke efter at have løjet lodret og groft manipuleret centrale parlamentariske organer. At statsministeren i samme hospitalssag formentlig var fældet for længst kan nævnes i forbifarten.

Bilagene over privatforbrug på det offentliges regning havde i øvrigt været tilstrækkelig grund.

I et troværdigt fungerende demokratisk samfund var den tidligere statsminister aldrig kommet så vidt efter hans kreative bogføring som skatteminister.

En kommission havde ydermere kunnet indkalde ham og under vidneansvar forlangt en redegørelse for de ansvarspådragende falske melodier ved Danmarks deltagelse i Irak-krigen.

Den forhenværende forsvarsminister Søren Gade kunne heller ikke i et land med rimelige demokratiske tilstande som en anden tyv om natten være listet af, uden at en parlamentarisk undersøgelse havde søgt optakten til den bratte afgang klarlagt .

Hvilket andet land end Silvio Berlusconis Italien lader for resten en afgørende lydfil ligge uhørt hen i en afgået generaldirektørs pengeskab? På hvis ordre?

Listen over VK-ministrenes magtmisbrug anderledes kan de små og store affærer dårligt betegnes er lang og af en helt anden størrelsesorden end nogen anden dansk regerings synderegister.

Adfærd er anløben

Man erindrer en socialdemokratisk minister der ved den blotte mistanke om urent trav i en bestyrelse opgav sin post, før den var tiltrådt. Jens Otto Krag pointerede at man ikke må kunne sætte en plet på en dansk minister. Slet ikke statsministeren.

En nation måles ikke alene på ministrenes adfærd: En Hjort Frederiksen, der direkte bryder loven, vel vidende at støttepartiet lader ham gøre det; en Thor Petersen der misbruger bopælspligten, uden at støttepartiet reagerer; en Søren Pind der bevæger sig over kanten af det tilladelige, uden at et flertal for en undersøgelse kan etableres osv.

Det internationale samfund vurderer også et medlem af klubben på dettes reaktioner over for kritik.

Takket være DFs flertalsgaranti er det lykkedes den danske regering at bringe sig på kollisionskurs med Europarådet, Menneskerettighedsdomstolen og FN.

Over for enhver kritik af den danske forvaltning af asylsager og lignende får disse ærværdige organer besked på at holde bøtte. Men en demokratisk kulturnation bør forholde sig lydhørt over for vurderinger, henstillinger og kritik som internationale organer, man selv har tilsluttet sig, med rimelig dokumentation fremfører.

De overstatsliges eneste magtmiddel som i national forstand ombudsmand og rigsrevision er medlemslandenes medvirken og respekt. Lodret afvisning røber det afvisende lands niveau. En politisk moral, der defineres, efter hvad et flertal kan slippe af sted med, er ingen moral men det modsatte.

En adfærd, som en Birthe Rønn Hornbechs over for Menneskerettighedsdomstolen, passer som fod i hose med definitionen på magtforvridning og magtmisbrug. Man gør det, man kan ikke det man bør. Det kan kaldes amoral.

Det store nummer som det i krybe-strømmen af alt andet lykkedes Fogh, Løkke, Espersen, Haarder, Pind, Hjort Frederiksen, kort sagt VKO at markedsføre: at borgerne får mere for mindre, og som man påstod førte Danmark op i første legion, er afdækket som den illusion det var og er: Danmark rasler ned på værdiskalaerne, ikke alene i henseende til behandling af fremmede, og fremstår nu som et lidet fattigt land, ikke ærligt og ikke agtet og æret.

Der er kort sagt ingen grund til at fejre ni-året end ikke med den billigste buket fra Brugsen ikke for andet end for nedtællingen til en ny begyndelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Ja det er håbløst.
Mht. Thor Pedersen så var hans fifleri med sin egen landbrugsstøtte da en langt være ting end overtrædelsen af sin bopælspligt. Tænk at landets finansminister kunne blive siddende som finansminister efter at blive afsløret i at fifle med sin egen landbrugsstøtte.
Dog er det i mine øjne langt være at OVK har sollet statens overskud op til skattelettelser og ikke investeret den i forskning og udvikling af fx. alternativ energi, der tidligere har frembragt vort vindmølleeventyr. OVK s 9 år har desværre været en dyr ”fornøjelse” for det danske samfund.

Jørgen Mathiasen

Ja, vi mangler bare lige et dybere indblik i, hvorfor et flertal blandt vælgerne har fornyet flertallet for dette regime, som ikke alene er præget af magtmisbrug men også inkompetence på en række områder. Og hvorfor det ikke står til en lodret udsmidning i meningsmålingerne, men tværtimod ser ud til at have en chance for at få mandatet fornyet.

Ja, vi mangler bare lige et dybere indblik i, medieverdenens ejerforhold og indsigt i mekanismen bag dens chokdoktrin for massesuggestion...

Frej Klem Thomsen

Jeg genfremsætter gerne min anbefaling af Metz til den for tiden ledige post som generaldirektør for DR. Den slags kritisk fornuft er hårdt tiltrængt både på institutionen og i den bredere offentlighed. Bravo!

Marianne Mandoe

Dejligt at der nu er den ene efter den anden der tager bladet fra munden.
Endnu en tak til Metz herfra.

Og Frej...... ganske enig.

Martin Kristensen

Nu er "den gamle sure mand" en beskrivelse Metz gerne bruger om sig selv, så helt galt er det vel ikke.

Derudover har Finn ganske ret i at hvad enten man mener Metz har ret eller ej, så er det den samme smøre hvergang. Bortset fra at jubilæet her nævnes sså kunne denne klumme have været skrevet for et åår siden, for 3 år siden eller i 2004. Metz kunne genudgive en gammel klumme her og de faste tilhørere ville juble.

Jeg har intet ønske om at se VKO fortsætte som hidtil, men en lille håndfuld mennesker giver mig lyst til at stemme VK(O) hvergang jeg hører dem: Georg Metz, Mette Frederiksen, Xenia Stampe, Marianne Jelved...

Jesper Pedersen

Udemaerket artikel, en mellemting mellem tudefjaes og gnavpot. Flertal er flertal og uanset hvad man mener saa har artiklen ikke flyttet en eneste stemme eller mening, ej heller i vild med dans og det er jo netop hvor folkets interesse er. Indlaegs-kommentatorer som Metz er ligegyldige i nutidens samfund. Klapperi er fra dem der allerede og i lang tid har haft deres mening, det omvendte den anden vej. Man maa da i det mindste haabe han har faet lidt penge for indlaegget saa der kan koebes nogle Lotto kuponer - en overskrift der siger 'George Metz' vinder 10 mill i lotto vil aendre mere i samfundet end jubilaeumsartiklen

Ib Ling

"Jeg har intet ønske om at se VKO fortsætte som hidtil, men en lille håndfuld mennesker giver mig lyst til at stemme VK(O) hvergang jeg hører dem: Georg Metz, Mette Frederiksen, Xenia Stampe, Marianne Jelved…"

Hørt!

Af ovenstående kommentarer er der een helt væsentlig: "Medieverdenens ejerforhold".
Kunne Metz ved hjælp af "nogle perfide ligegyldigheder" belyse dette en gang ved lejlighed da ville mange kommentatorer få en helt ny indgangsvinkel til demokratiets problemer.

Metz: "..ingen grund til at fejre ni-året end ikke med den billigste buket fra Brugsen.."
Nej, DF har taget sig dyrt betalt, for at holde hånden under regeringens anløbne plattenslagere.

de bygger en mur så højt at der ikke er nogle folk der kan komme ind ,men glemmer at så er der jo heller ikke nogen der kan komme ud ,
der med er danmark ved at blive et diktatur .
des højer muren bliver des sværer bliver det at få udsyn og at udvikle danmark ,så det vil ende med tilbagegang .

Martin Kristensen

@Marie: Gør du nu også det, når det kommer til stykket - eller vælger du bare dem du bedst kan relatere til og så rationaliserer begrundelsen ud fra politikken? (du behøver ikke svare - men det er et spørgsmål alle bør stille sig selv når de tager politisk stilling).

De politiske programmer har jeg ikke så meget respekt for - det er utrolig floskelpræget og består sjældent "negativitetsprøven" - man du har naturligvis ret i at man bør kigge på politikernes reelle tiltag når man stemmer. Med det i mente vil jeg gerne tilføje Klaus Bondam til mig liste over politikere der får mig til at overveje (om end ikke længe af gangen) at stemme VK(O). Jeg kan garantere dig for at det handler mindre om kommunikationsstil end med de åndssvage politiske meldinger de pågældende kommer med, og de tiltag jeg har en berettiget frygt for de vil indføre hvis de får magt.

Ann-Charlotte Kjeldsen

Jeg er ikke så ferm til at huske, så jeg slog "9 års bryllupsdag" op, og fandt, at dette år er benævnt: "pilbryllup"... Måtte der øjeblikkeligt kunne skydes en sådan af efter denne regering, så den faldt af magtpinden og aldrig rejste sig igen ... !

Ann-Charlotte Kjeldsen

Og så blot en meget stor tak til Hr. Metz for sine gammelmandssure lørdagsbetragtninger.. De redder min uge, igen og igen...

Tom W. Petersen

Jeg tilslutter mig Tove Andersen og Jørgen Mathiasen.
Metz' "lørdagsbetragtninger" er ikke, og bør ikke ettiketteres med betegnelsen "gammelmandssure". De er bare en borger i et demokratis gentagne krav om anstændighed i politik. Det burde være alle borgeres krav, uanset alder.

John Houbo Pedersen

Bravo Metz!! Jeg håber på en anden regering så man ikke behøver at skamme sig.( Jeg har ikke haft stemmeret i den periode selvom jeg betalte fuld skat)
Nu har jeg bopæl her i riget!

Tak til Metz!
Det er ikke rigtigt at det er den samme sang. Nu er den langt mere indædt og opsummerende. Og mere tydeligt at vores Grundlov ikke egner sig til at dæmme op for magtmisbrug og statslige overgreb - og bør ændres snarest.

Det er i grunden forfærdende at vi lever i en sådan situation - at regeringen er sunket så lavt - er så amoralsk - er så anløbet - at folk imellem tales der om muligheden for en egentlig fascistisk magtovertagelse i stedet for folketingsvalg. Så galt går det jo nok ikke, men at denne mulighed vendes blandt folk i DK er da ganske skræmmende. Hvad ville hæren og politiet gøre i en sådan situation?

Desuden er det tydeligt i debatterne rundt omkring at folk i den grad er trætte af VKO og tar bladet fra munden i debatterne. De sædvanlige DF-bloggere er voldsomt trængt rundt omkring. Et eksempel i EB med en dansk-pakistansk familie, der fejrer sølvbryllup uden de pakistanske familiegæster vækker i den grad harme. Pakistanerne må ikke få visum til festen - afvist af Dansk Udlændingservice. Harmen bliver udtrykt ganske stærkt - lige som Metz gør det her.

Valget rykker nærmere!

Hanne E. ... det bliver nævnt i adskillige indlæg i netaviserne og i efterfølgende debatter, at den logiske linie i at lade hånt om moral og rimelig behandling af mindretal og opposition - som alle andre regeringer i efterkrigstiden har gjort og som Metz eksemplificerer til fulde - den logiske linie når dette flertal ikke længere helt er til stede, er at lade magten tale, især når man kan regne med opbakning fra store grupper i befolkningen.

Der tales osse om at hele europa er stærkt på vej mod højre, og at i DK står valget som en mulighed for brud på højrebølgen. Et brud som kan få indflydelse på, hvad der sker i de andre europæiske lande. Det ved højrefløjen selvfølgelig osse - og at der står meget på spil. Har man glemt 2. verdenskrig? Kan det aldrig ske igen?

@ Jesper Petersen, der skriver: "Flertal er flertal og uanset hvad man mener saa har artiklen ikke flyttet en eneste stemme eller mening, ej heller i vild med dans og det er jo netop hvor folkets interesse er. "
Du ved da ikke om artikelen har flyttet stemmer. De stemmer det nuværende ting baserer sig på er gamle. Siden valget har vi fået flere partier og løsgængere osv. osv.
Og mht. flertal, så er et stort flertal da ikke de samme som et lille flertal.
Sagen er at et lillebitte flertal fører sig frem som om de havde den helt absolutte magt - som magt blok.
DF med sine slidte 12-13% går forrest med hade-plakaterne mod de fremmede. VK hænger på - det er deres mulighed for at favorisere de rigeste på de fattigstes bekostning.
Altså: et lille spinkelt flertal, som består af viljestærke fremmehadere og magtsyge nationalliberale og neo-konservative - og så en folk plattenslagere, der bare vil hæve ministerhonorar så længe som muligt.

@ Maren Spliid: Der er lige netop 90 mandater samlet sammen. Dét er et spinkelt flertal. Ørum dingler som om nogen har slået ham med en stegepande. Schall Holberg - hmm. banket på plads? Flertallet er spinkelt.
Den skingreste lyd i dansk politik i dag er: Man skal kunne tælle til 90. Det er den Jesper P gentager.
Forrest i dette spinkle flertal har vi DF-kamikazerne, der tager sig dyrt betalt, så har vi VKs nationalliberale neokonservative - ordførere fra diverse fagområder (argh..) - og så har vi plattenslagerne i regeringen.

jeg får kvalme af folk som angriber Metz for at blive ved med at hamre på anstændighed fra VKO, og hvis nu disse sager havde fået de konsekvenser de plejede, ja så havde han og andre ikke siddet og brokket sig vel?, men siden ALT er blevet fejet under tæppet kan man ikke andet end være dybt forarget, disse debattøre prøver at give Metz skylden for at politikere i dag ikke tager konsekvensen af deres handlinger og GÅR AF, det er ligesom ikke Metz's skyld, han minder os bare om det som vi alligevel ikke havde glemt, men som regeringen nok går og håber er tilstrækkeligt meget i glemmebogen inden næste valg, NOT.

Heinrich R. Jørgensen

Tak for linket, Per.

I absolut forstand er Peter Brixtofte en slyngel, men i relativ forstand, sammenlignet med de Venstre politikere han engang var i selskab med, er han en forstandig hædersmand. I særklasse hævet over personagerne i Venstre folketingsgruppe.

Læsevejledning: Det skal ikke nødvendigvis opfattes som ros til Peter Brixtofte.

Ann-Charlotte Kjeldsen

Tom W. Petersen

"Gammelmandssure" ... Det kalder Hr. Metz selv sine lørdagsindlæg, har jeg læst i selv samme avis, hvor de udkommer... eller var det i Weekendavisen... det var i alt fald ikke i BT.. :)

Tom W. Petersen

Ann-Charlotte Kjeldsen
Jaja - det var ikke møntet på dig, og jeg tror, at du og jeg er enige. Det er muligvis Metz' eget krukkeri, som han så regner med eller håber på vil afføde en protest mod at indsnævre hans højst nødvendige brokkerier til det; og den hoppede jeg på - og har det godt med det!