Læsetid: 1 min.

Oh, skrøbelige kød!

Partiet Kristendemokraterne er inderligt imod udlændingestramningen. Det er med kval og anger, at partiet lægger sit ene, afgørende mandat til
Kristendemokraternes ene mand på Tinge, Per Ørum Jørgensen, sikrer med sin stemme flertal for VKO's udlændingestramning. Men Ørum gør det med blødende kristent hjerte

Kristendemokraternes ene mand på Tinge, Per Ørum Jørgensen, sikrer med sin stemme flertal for VKO's udlændingestramning. Men Ørum gør det med blødende kristent hjerte

Kristian Juul Pedersen

19. november 2010

»Vælg med hjertet!« Sådan gjalder overskriften på hjemmesiden hos det danske parti KD, Kristendemokraterne.

Denne trang til at lade hjertet råde udstrækker partiet tilsyneladende til folks valg af ægtefælle. For på hjemmesiden står også:

»Stramningen af 24-årsreglen er ikke KD's politik. Kristendemokraterne har valgt at stå uden for aftalen om udlændingepolitikken.«

Klar kristen linje. Og dog. Partiets ene mand på Christiansborg, Per Ørum Jørgensen, har lovet VKO-partierne at lægge sit afgørende mandat til deres aftale. Det gør Ørum ganske vist under store anfægtelser.

Til TV 2 News erklærede Ørum, mens VKO skændtes om, hvad aftalen egentlig går ud på:

»Jeg vil ikke være nyttig idiot. Det har været et uskønt forløb med mærkelige udmeldinger. Jeg beder om ordentlighed og anstændighed. Jeg skal lægge stemme til noget, jeg ikke bryder mig om, så jeg vil gerne orienteres om, hvad der sker.«

'Kunne være værre'

Langt om længe bøvlede VKO sig til fodslag. Ørum sluttede trop med ordene:

»Vi er ikke en del af aftalen, og bryder os grundlæggende ikke om princippet i det. Men når det skal være, tror jeg, at det kunne være meget værre. Så derfor ser jeg ingen grund til, at jeg skal stemme imod.«

Denne kristne principfasthed må gøre indtryk i store dele af det danske folk.

Til DR's Deadline har Ørum løftet noget af sløret for sine sjælekvaler: »Kristendemokraterne har fået en række af deres krav igennem på finanslovaftalen, og prisen for det var, at de skulle give indrømmelser på udlændingeområdet.«

I Herrens navn: Hvilke kristne krav har Ørum fået opfyldt, så han kan dispensere fra sin samvittighed?

Kristendemokraterne oplister på deres hjemmeside 15 »synlige resultater«.

Blandt dem er:

»Motorvej. Køreplan for ny motorvej mellem Holstebro og Herning. Forventet ibrugtagning 2018.«

»Etablering af et videnscenter for kystturisme i Hvide Sande.«

»Strandingsmuseet flyttes fra Holstebro til Søfarts- og Fiskerimuseet i Esbjerg.«

Partikristeligheden synes således især at forbarme sig over motorvejs- og statsinstitutionshungrende vestjyder.

Som den Herre Krist formanede sin apostel Peter:

»Våg, og bed om ikke at falde i fristelse. Ånden er rede, men kødet er skrøbeligt.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Mon Per Ørum Jørgensen kan gøre Kirsten Jacobsen (Z) kunsten efter med at få et kredsmandat og dermed 4 KD ind i Folketinget. Er det ikke lystigt at en nyslået Kristendemokrat sælger partiets ”sjæl” til OVK på denne måde.

Jeg tror at Kristendemokraterne i Vestjylland har helt fod på, hvor deres vælgere er henne i spørgsmålet om familiepolitiken.

Vi må ikke glemme at han blev valgt som Konservativ.

Hvad Vestjysk lokalpatriotisme laver i folketinget, er en gåde.

Lur mig om ikke Kristelig - hvad de nu kalder sig for tiden - har afskåret sig fra enhver adgang til enhver form for politik så langt øjet rækker.

Partiet og den Konservative politiker har jo tilsluttet sig den fuldkomne antitese til alt, hvad Kristeligt Folkeparti oprindelig stod for.

Kun en professionel kristen politiker kan få sjælekvaler ved at sjakre med kristne værdier.
VK under DFs ledelse jubler - de har ingen kvaler - de er på Herrens rette vej.
Jeg tænker at mange af dem også føler sig som gode kristne, der med en stærk overbevisning sætter foden hårdt ned, og bremser op for anderledes troendes adgang til anseelse og ligeværd i dette kristne land.
Der er bare det ved det med sjælekvaler - man skal have vælgere, der tillægger sjælekvaler værdi.
Hvor slemme er sjækekvaler sammenlignet med f.eks. at brænde i helvede?
Vælg med hjertet? Betyder det: Parkér hjernen?

Bjarne Bisgaard Jensen

Så får den kære mand med de sørgmodige øjne da løn fra tinget måske endnu i et års tid.
En kristen stridsmand kan man ikke just kalde ham.