Kommentar

Hvad er pointen med point?

VKOs oplæg til ægtefællesammenføring emmer af mellemøstlig logik. Var det ikke det VKO villle bekæmpe?
17. november 2010

»Kamal, hvad siger du til Fatima? Hun er uddannet læge, tjener gode penge og er ikke for gammel til at få børn. Og så kommer hun fra en god familie.«

Indrømmet, der er øjeblikke, hvor en 40-årsregel kunne være nyttig at have ved hånden.

Som fraskilt dansk-pakistaner har jeg lagt øre til en del opfordringer af ovenstående kaliber. De plejer at komme fra ældre og velmenende pakistanere. Men med regeringens nye udlændingepakke er afsenderen pludselig blevet den danske regering. Overraskende, for de plejer jo at være imod tvangsægteskaber. Forvirringen er total.

Jeg forsøger som regel at forklare mig til de velmenende aunties og uncles. Samme forklaring kan jeg nu stile til Lars Løkke Rasmussen. Den lyder sådan her:

»Tak, fordi du har tænkt på mig. Men vi ser forskelligt på det med ægtefæller. Jeg vil først og fremmest finde en, jeg elsker. Og som elsker mig. Det er en følelse indeni. Ikke noget, du kan måle på hendes familie eller uddannelse. Det er mit valg.«

Principiel modstand

Jeg er modstander af, at et pointsystem skal afgøre, om man kan få sin udvalgte til Danmark. Altså et pointsystem, som vurderer ens ægtefælle på vedkommendes nytteværdi på arbejdsmarkedet.

MEN jeg er også politisk realist. Derfor har jeg hele tiden sagt, at det er den konkrete udformning af et pointsystem, som er afgørende for, om jeg kan støtte et nyt regelsæt. Der er bestemt ikke behov for yderligere stramninger af reglerne for ægtefællesammenføring. Og da netop stramninger plejer at være grundpræmissen for en VKO-aftale på udlændingeområdet, bliver jeg næppe begejstret for deres pointsystem.

Betyder det så, at jeg også er uenig med mit eget parti? Ja og nej. Vi er nødt til at stå samlet med Socialdemokraterne. Og det kræver kompromiser. Sådan er det i politik. Men oppositionen burde stå fast på den integrationsaftale, vi har som fælles platform. Den har de stramninger 24-årsregel, tilknytningskrav som Socialdemokraterne kræver, og de mange gode integrationstiltag, som danskerne savner fra VKO. En samlet opposition kunne have sagt nej til yderligere stramninger og overladt det til VKO at forklare, hvorfor de er nødvendige. Men jeg har noteret mig, at jeg med den holdning er et mindretal af et mindretal i dansk politik. Det har jeg respekt for.

Sælger ikke ud

SF er imod, at ægtefællesammenføring skal være en ret for de rige. Derfor har vi for længst meldt ud, at vi ikke går med på regeringens forslag om at fordoble det beløb, der skal stilles som sikkerhed ved ægtefællesammenføring. Med pristalsregulering lander det et sted langt over 100.000 kroner. Et helt urimeligt krav.

SF støtter heller ikke VKOs krav om fuldtidsbeskæftigelse, som udelukker hundrede af tusinder af danskere fra nogensinde at opnå ægtefællesammenføring. Vælgerne og ikke mindst SFerne skal vide, at der uanset konkrete uenigheder rent faktisk er et klart alternativ til VKO.

Jeg har siddet i opposition lige så længe, VKO har siddet ved magten. I den tid har jeg været med til at udvikle meget god SF-politik. Men realiteterne er, at højrefløjens flertal har forhindret den i nogensinde at gøre en forskel.

Med S-SF-samarbejdet står oppositionen nu styrket. Det er et svært samarbejde, for det kræver kompromisvillighed. Til gengæld er det et samarbejde med udsigt til reel, stor og positiv indflydelse på udlændingeområdet og mange andre politikområder.

Mere at tabe end at vinde

Om jeg kommer til at bakke op om resultatet af SF og Socialdemokraternes fælles stillingtagen til et pointsystem, ved jeg ikke endnu. Det må afhænge af en samlet vurdering af aftalen og så skal virkningen vurderes i sammenhæng med 24-årsreglen og tilknytningskravet, som SF jo er imod. Fremlægger vi en aftale, som gør livet lettere for de mange par, som i dag er forvist til Sverige eller andre lande, er det positivt.

Det helt afgørende punkt er, at vi ikke ender med et regelsæt, som udelukker ægtefællesammenføring for voksne mennesker, der gerne vil Danmark. Sådanne regler vil så godt som ingen effekt have på tilstrømningen af udenlandske ægtefæller, der som Lars Løkke formulerede det »udelukkende kommer for at ligge det danske samfund til last.« Den gruppe hvis den da findes tager bare turen via Sverige med henvisning til EU-reglerne. Men for unge mennesker, der rejser ud i verden og forelsker sig i en udlænding, som ikke i første omgang matcher de danske regler, vil det dræbe både lysten og viljen til at returnere til Danmark.

Kamal Qureshi er medlem af Folketinget for SF

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu