Læserbrev

Gør DR uafhængig

Mon Michael Christiansen har kulturministeren i baghovedet, når han er til bestyrelsesmøde i DR?

Mon Michael Christiansen har kulturministeren i baghovedet, når han er til bestyrelsesmøde i DR?

Sisse Stroyer

15. december 2010

For nylig blev Danmarks Radios bestyrelse igen udpeget af Folketinget og Kulturministeren, helt uden diskussion af metoden.

I snart 20 år har jeg direkte eller indirekte rådgivet regeringer, medieledere og parlamentsmedlemmer fra nye demokratier om, hvordan man sikrer mediernes uafhængighed af økonomiske og politiske interesser. Danmark lever langt fra op til reglerne for best practice på området, og når jeg har skullet forklare det for udlændinge, har min eneste undskyldning været, at den danske model er baseret på en 160-årig tillidsfuld demokratisk tradition og derfor ikke bliver misbrugt til politisk indflydelse på programmerne.

Jeg har dog til tider haft en fornemmelse af, at den professionelle TV 2-bestyrelse fik en lille politisk toning, eller balancen i Danmarks Radios bestyrelse favoriserede partier, der deltog i det seneste medieforlig. Senest har der været anklager om en rigeligt kort kulturministeriel arm ved ansættelsen af den afgåede generaldirektør for DR. Alene det, at mistanken kan opstå, understreger det tvivlsomme i modellen.

Ryd op hjemme

Politisk har Danmark konsekvent fremført, at uafhængige medier er afgørende for demokratiet i andre lande, men har veget tilbage for at sikre det bedst muligt her i landet.

Senest har jeg med en mediejurist og en medieøkonom rådgivet det serbiske kulturministerium om, hvordan medierne i fremtiden bedst kan leve op til europæiske standarder.

Kulturministeriet ønskede en analyse af det serbiske medielandskab sammenlignet med tre EU-lande. Danmark blev valgt, fordi vores erfaring med lokale og regionale tv-stationer kunne være nyttig i en serbisk sammenhæng.

De danske regionale TV 2-stationer er lokalt funderede uden central redaktionel styring og med en næsten ideel politisk uafhængighed. Et repræsentantskab med lokalt kultur- og samfundsliv vælger bestyrelsen, der ansætter direktøren. Den regionale bestyrelse er uden aktive politiske repræsentanter, og uanset deres personlige politiske holdning, sikrer modellen, at tv-stationens økonomiske og programmæssige linje først og fremmest fastlægges af hensyn til seernes og lokalsamfundets ve og vel.

Den regionale model kunne nemt overføres til DR og TV 2 Danmark med en sikring af bestyrelsens professionalisme, men det ville kræve, at folketing og regering gav slip på noget af deres magt.

For at forhindre mistanke om partipolitiske ansættelser og programpolitik burde vi i Danmark også lave reglerne for bestyrelsesvalg i overensstemmelse med de bedste europæiske standarder.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Heinrich R. Jørgensen

Hørt!

Statssendernes formål synes at præsentere den herskende klasse, politikerne, som vor tids orakler og problemløsere og at levere gratis PR sendetid til disse i den bedste sendetid.

Men Heinrich, et forslag om at skrue DR sammen på samme led som TV2 er jo i gyngemosen, rent ud sagt. Man finder i TV2, på trods af public service -forpligtelsen, en så åbenlys borgerlig forkyndelse, at det krummer helt ned i tæerne. Der er ikke brug for mere af den slags i det danske mediebillede, som kendetegnes ved, at 80% af pressen af af borger observans, med specielt den Berlingske koncern i spidsen.

Men jeg er helt enig med dig i det synspunkt, at man fra en offentlig og dermed betalende position, burde kunne forvente af DR, at man er sig det politiske billede i befolkningen anderledes bevidst. Der jo ikke viser sig som en 80% opbakning til borgerligheden. Tværtimod. Og her svigter DR i øjeblikket den befolkning, som stationen betjener. Så uafhængighed ér løsenet, men overhovedet ikke på vilkårerne i artiklen. Så skrider troværdigheden da for alvor...

Måske man skulle focusere på et kommende medieforlig og så se på, hvorledes det udmøntes under et alternativt flertal? For der er nemlig politisk beslaglæggelse på færde i medieforligene. Og derfor tillige noget at rette alvorligt op på. Så du har sådan set ret. Lad os få et noget mere balanceret billede leveret i kukkassen af DR fremover...

Med venlig hilsen

Det er ikke mærkeligt at alt politikisk er gået mod højre de sidste 10 år og at vi idag har en midte der er helt forskudt, så socialdemokratiet faktisk er omtrent samme sted som et gammelt venstre niveau i form og indhold

"De danske regionale TV 2-stationer er lokalt funderede uden central redaktionel styring og med en næsten ideel politisk uafhængighed."

Et godt eksempel på, at der i denne forbindelse også er forskel på den formelle organisation og den reelle. Gad vide, hvor mange lokale tv-stationers programmer, BNB har fulgt i de senere år, Hans tidligere arbejdsplads beviser hver uge, at han er helt forkert på den.

Frederik Hougaard

Jeg vil mene, at det er vanskeligt nogenlunde ædrueligt at hævde, at DR har politisk slagside til højre.
DR fremstår faktisk som en yderst sober og solid public service (det betyder, at der skal være lidt af hvert ;o) institution med alle de mere eller mindre umulige balancegange, der skal gås !

Der kan dog ikke være tvivl om, at en yderligere professionalisering af bestyrelsen sikkert ville være en god ide, så vi undgår flere bedagede (socialdemokratiske) bogmestre fra Vestegnen i bestyrelsen, da dissse til fulde fik vist, at de ikke var opgaven voksen.
Denne professionalisering skal være udfra mediemæssige kriterier ---uagtet at disse også er "politisk inficerede"........ det er ikke nemt.

Frederik Hougaard, det ville være fuldemandssnak at påstå at DR er progressivt, endsige formidler bare en smule venstreorienteret stof.

Frederik Hougaard

@Bill er progressivt lig med venstreorienteret stof ??

DR er public service og skal formidle bredt (alt fra X-Factor til Samfundstanker betyder det i praksis), og det gør de så absolut udemærket....... jeg måtte specielt anbefale P1, hvor spændvidden stadig er monumental

Frederik, jeg tror for eksempel at en af grundene til at folketinget er sammensat yderst skævt i forhold til befolkningens generelle sammensætning, er at DR bevidst er med til at skabe en elitær aura omkring politik og så iøvrigt levere bevidstløs underholdning til den brede masse.

Med hensyn til P1, der i forvejen er en smal kanal, er der ihærdige bestræbelser på at udvande kanalen bla. med Møllerradio.

Frederik Hougaard

@Bill ---jeg er ikke enige i dine for mig at se konspiratoriske tanker, men det er sådan set fair nok.

Den elitære slagside kommer netop fra venstrefløjens "jeg ved, hvad der er godt for dig" holdning og et opgør med den har været tiltrængt længe......... når dette er sagt, mens jeg skal være den første til at indrømme, at der er alt for meget fladpandet bavl til min smag (men jeg gør mig ikke til dommer over, hvad andre bør se og høre) også på DR ----omend meget værre på visse kommercielle kanaler.

Martin Jeppesen

Nu er det efterhånden længe siden jeg for alvor har fulgt med i hvad der foregår i TV, men hvad med DR2? Jeg mindes at de havde en temmelig rød linie da kanalen blev lanceret.

Handler det i virkeligheden ikke om at man har valgt at skubbe alt venstreorienteret materiale over på "snob-kanalen", så den brede borgerlighed kan få X-factor, flæsk og spin på DR?

@Martin. Jeg tror faktisk snarere du kan mindes at have hørt, at DR2 havde en rød linje.
Det havde og har den ikke - prøv fx blot at se Deadline 22:30, der er godt nok langt mellem venstreorienterede gæster.

Frederik, der er skam ikke tale om en konspiration. Det er et generelt kapitalistisk stunt i demokratiets navn at lade den såkaldte "folkevilje", seertal, populismen, bestemmer programfladerne rundt om i landenes dominerende mediehuse. Vi ser det tydeligst i Italien og USA, men også i Letland hvor et par oligarker nyligt har opkøbt den landsdækkende avis Diena. Avisens oplag falder, journalisterne flygter og analytikere siger avisen er blevet ligegyldig, men aktionen har sikret den liberalistiske regerings forsatte greb om magten.

Opkøb af mediehuse, skattelettelser og privatisering af landenes infrastruktur står med fed skrift på side 1 i liberalisternes politiske manifest, og udgør kernen i den neoliberale klassekamp, som undergraver velfærdssystemer overalt i den vestligt dominerede del af verden.

Martin Jeppesen

@Frederik H

DR er andet og mere end kukkassen. Det burde være tydeligt for enhver som kender til licensbetaling. TV har mistet min interesse, fordi det er et fuldkomment passivt medie. Det kan ikke andet end at fodre mig med en lille udvalgt gruppe menneskers opfattelse af hvad verden er og hvad der er godt og skidt.
I modsætning til internettet, som giver både hippiefjolser og neo-konservative en mulighed for at ytre sig på mere eller mindre lige vilkår.

Frederik, Du spørger om jeg vil have pest eller kolera. Hvis jeg må tager udgangspunkt i den kunstige elitære aura, der omgiver politik i medierne, og fokusere specielt på TV's poppede studieværter, der fortrinsvis promoverer sig selv - godt nok sammen med et panel af toppolitikere - så kunne jeg i stedet tænke mig, at TV lod repræsentanter fra vælgerforeningerne rundt om i landet diskutere politiske spørgsmål med et panel af eksperter. Det ville højne niveauet i anden, tredje og fjerde række bag ved det politiske spil - til gavn for demokratiet. Med den rette tilrettelæggelse kunne det blive mindst lige så underholdende som vild med dans eller x-faktor.

Heinrich R. Jørgensen

Hugo Barlach:
"Men Heinrich, et forslag om at skrue DR sammen på samme led som TV2 er jo i gyngemosen, rent ud sagt."

Jeg ønsker hverken kommercielt TV eller radioer med staten som ejere eller medejere. Jeg ønsker at politikerne skal have nul indflydelse på statsmedierne, og at statsmedierne er sikret autonomi.

Den eneste opgave, statsmedierne skulle forholde sig til, er at de han en rolle i at rodfæste og udvikle den civilisation, de er en del af, og som en dansk. Med traditionelle og værdifulde kernedyder som åbenhed, oplysning, viden, dialog, ærlighed, altid at være kritisk, rationalitet, en trang til at afdække løgn, magtmisbrug pga. rationelle motive, en fordomsfri jargon, realisme og andet godt.

Hvad der så kom ud af den cocktail, måtte tiden vise. Forhåbentligt en mere opvakt og oplyst befolkning, og langt mindre forløjethed og forstillelse.