Klumme

Men vi kører da!

Noget så banalt som en rejse med Arriva, Banedanmark og DSB i overensstemmelse med Matthæusevangeliet kapitel 6 vers 3
28. december 2010

Det begyndte på Tietgenbroen i København anden juledag (altså i søndags). Bus A1 havde holdt, som den skulle, lige foran trapperne ned til alle Hovedbanegårdens perroner, og så var det jo bare om at finde den af dem med en afgang kl. 16.50 og Frederikshavn som endemål og ankomst Århus H kl. 19.40. Skiltene tilbød et stimulerende væld af afgange før og efter kl. 17, bare ikke en eneste 16.50. Efter i nogen tid at være faret frem og tilbage på broen i håb om et fingerpeg er der til sidst ikke andet at gøre end at styrte ned ad den første den bedste trappe i håb om ikke at styrte med kufferter og det hele, men for enden af den finde en eller anden fra DSB, der ved noget om det tog, som de på Østerport Station for et par uger siden udstedte billet til. Og - velsignet være det lille Jesusbarns fader i himmelen - han findes! DSB-manden nede på perronen, der ved noget om det, som skiltene oppe på broen ikke vil vide af: »

Det går lige om et øjeblik ovre fra den anden perron.« Som han peger over på, men med den ildevarslende tilføjelse og det faretruende forbehold: »Efter skiltningen.«

Nu med tissepauser

Med den obligatoriske forsinkelse afgår '16.50' - nu i anførselstegn - omsider fra Hovedbanegården til Hovedlandet. Togførerens stemme lyder fra det høje:

»Det skal oplyses, at det sidste togsæt - tresserne - er et forkert sæt. Det betyder, at ingen af pladsreservationerne fungerer dér. Det betyder også, at sættet ikke kan køre længere end til Fredericia. Inden da må passagerer, der skal videre op til Vejle, Århus, Ålborg og Frederikshavn, have bevæget sig op i toget til halvfjerdser-togsættet eller i Fredericia gøre det ude på perronen. Tresser-sættet kan ikke køre længere. Det er et el-tog.

Det skal også oplyses, at ingen af toiletterne i dette sæt fungerer. Der er håb om, at et af toiletterne i halvfjerdsersættet måske gør det. I firsersættet fungerer toiletterne heller ikke, Man skal helt op i halvfemsersættet allerforrest i toget for at finde toiletter, som med sikkerhed kan bruges.«

Lidt før Odense lyder det atter fra det høje:

»Det skal oplyses, at ingen som helst af togets toiletter længere fungerer. Vi holder derfor en tissepause i Odense. Det forsikres, at toget bliver holdende og venter, til alle, jeg understreger: alle, der har gjort brug af tissepausen, er vendt tilbage til toget. I Fredericia bliver af samme grund opholdet også forlænget et stykke tid, og igen forsikrer jeg, at vi ikke kører, før alle igen er med. På DSB's og især personalets vegne, skal jeg naturligvis beklage det indtrufne. Men vi kører da!«

Det gjorde vi så, men forsinkelserne var grundet nødtørft med mere efterhånden blevet så mange og så store, at det stod klart, at '16.50' aldrig ville nå Århus H kl. 19.40, og toget til Struer kl. 19.58 derfor ville være kørt, inden vi nåede frem.

»Det gør ikke noget,« forsikrede og beroligede den ukuelige togfører, »for der går et nyt 20.58, og vi er alligevel så meget bagefter, at ventetiden i Århus såmænd ikke bliver særlig lang.«

Ingen af skiltene på hele banegården i Hovedlandets hovedstad viste imidlertid noget om nogen afgang til Struer overhovedet og slet ikke kl. 20.58 den 26. december 2010. Igen skulle uskyldige DSB-engle antastes, skønt de ikke havde noget med Struer at gøre, andet end at de skulle fragte medborgere til Esbjerg, og efter opkald på opkald over mobiltelefon til mobiltelefon fik vores lille fortabte og forkølede, sammenbragte skare oplyst, at der var noget kludder med skiltningen, men det ville blive rettet i løbet af et par minutter, og af rettelsen ville fremgå fra hvilken perron, toget til Struer 20.58 afgik.

De er jo ikke idioter

- Jamen, hvorfor kan vi da ikke med det samme få perronen oplyst?

»Fordi det har han ikke noget at gøre med. Ham jeg talte med. Det ved han slet ikke. Han er jo fra Banedanmark, som skiltningen hører under. Perronerne og afgangene hører under DSB.«

»Hvis det da ikke er under Arriva,« indskød en DSB-engel-kollega.

Vi så så op mod den dejlig himmel blå og de ophøjede skilte.

For at gøre en lang historie kort sad den lille forkølede, sammenbragte skare ikke klokken 20.58, men kokken 21.58 - og ikke i toget til Struer, men i toget til Skive og glædede sig over, at der var lidt varmt.

Anden mulighed gaves ikke. Hverken af de høje herrer og damer i Arriva eller i Banedanmark eller i DSB. Som aldrig sætter et ben i et tog. De kører bil eller tager flyet. De er jo ikke idioter, som deres engle-personale på gulvet eller rettere perronerne og deres kunder rundt på gulvet og perronerne.

Og Agnete fortalte om og fremviste en billet, udstedt og købt fra Skive Station kl. 14.22 den 25. december til et InterCityLyn 63, som skulle afgå fra Fredericia kl. 19.29 dagen efter, men som ingen på hele banegården i Fredericia havde villet vedkende sig mindste kendskab til, da Agnete rendte rundt med sin billet i hånden nogle timer forinden denne 26. december.

Og jeg tænkte på, om det var det, det lille Jesusbarn sigtede til, da han som stor ifølge Matthæusevangeliet kap. 6 vers 3 havde sagt, at din venstre hånd ikke må vide, hvad din højre gør?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

I 1970erne og i 1980erne der havde man noget der hed 'generaldirektoratet.' Og tog-afgangene fungerede (sådan da) Og skiltningen var korrekt.
Så i 1990erne fandt man ud af at banedanmark og dsb (med ansvar for afgange og perroner) skulle skilles ud i to forskellige selskaber. Og her har vi hele miseren.

BaneDanmark sørger for at skinnerne, og skiltningen er i orden, DSB sørger for, at afgangene er i orden. Og Arriva kører også - f.eks. fra århus til Struer og Skive. Og det betyder at mindst 3-4 personer (eller flere) skal koordinere trafikken. Og her er det jo ligesom med suppen; mange kokke fordærver maden, eller i dette tilfælde trafikken.

Derfor er det også helt tåbeligt at trafikministeren nuhave Arriva f.eks. til at køre mellem landsdelene.

Mht. afgangen 19.29 går den altså 19.39 fra Fredericia, hvis man skal mod Aalborg. Og 19.33 hvis man skal mod København....

Jamen liberaliseringen virker jo
Før havde vi et telefon selskab, alt alt for dyrt, men dog gennemskueligt, så liberaliserede man så nu har vi mange,rigtig mange teleselskaber, i et marked som er totalt uigennemskueligt, så vi ikke har en chance for at vurdere om det er dyrt eller ej...
Før havde vi DSB, med mange forsinkelser, nu har man splittet markedet op så ingen aner hvad de andre gør, skulle købe en bilet til Lund ( sverige ) fra Slagelse, men det kunne man ikke, der var jo forskellige selskaber involveret, så den skulle jeg ha købt via nettet, hvilket man heller ikke kan gæt hvorfor, der er jo forskellige......
Da min far i 45 var på flugt fra Gestapo, var han nød til at bruge Jægersbog station og toget, han viste bare, at han var medlem af modstandsbevægelsen og fik promte udlevert en billet til gud ved hvor, idag havde det taget timer inden at systemet havde fundet ud af rejseplaner, tilberedt burgere, indløst og opgraderet lotto kuponer, ja liberalisme er en sand fryd

Peter B. Jensen

Man kan måske også bare konstatere at vi får hvad vi betaler for.
Ved korstoget, hvor enhver offentlig virksomhed blev anset for overmåde fed, er der blevet effektiviseret og skåret - så normaldriften kun kan opretholdes under optimale forhold. Nu er det sikkert billigere, dog ikke på billetten, men der skal kun en liden tue til at vælte hele det store læs.

Niels Henrik Højbjerg

jeg har lavet en blog: http://dsbrok.blogspot.com/.

den anvender jeg som en slags dagbog mht mine oplevelser med offentlig transport.

den har været igang flere år og du er velkommen både til at læse og til at bidrage.

det er faktisk lykkedes mig at få transportministeriet og dsb i tale ved at være vedholdende nok.

det er dog ikke altid det hjælper.

Peter Andreas Ebbesen

Nu skal i lige huske, at det for en gangs skyld ikke er Venstre, Konservative og Dansk Foreskeldsparti der er skyld i alt det med DSB og Banan Danmark.
Næh, det er Socialdemokraterne, Radikale SF og ikke mindst mit parti Enhedslisten, der bære skylden for det cirkus her.
Eftersom at DSB blev opdelt i det der den gang i 1997 blev til Banestyrelsen, Godsdivitionen og DSB.
Hvilket resulterede i at de danske jernbaner blev totalt smadret.
Og det er det, vi nu ser følgerne af den dag i dag.
Det trafikforlig, som vi gik ind for i Enhedslisten den gang, der så smukt hed "Gode tog til alle".
Det skulle vi aldrig aldrig have gået ind for.
Det eneste vi nu kan gøre, er at få droppet IC4-projektet hurtigst muligt, og få nogle ledninger op på alle hovedstrækningerne, så vi reelt kan få højhastighedstog i Danmark, så vi kan blive koblet på højhastighedsnettet i Europa.
Se at komme i gang.
Og så kan det være vi igen kan få tog der består af vogne og lokumotiver, som kan køre i snevejr.
VH Togtossen Heidi Madsen

Igen folkens: Der er ikke tale om nogen liberalisering af togdriften. Der er tale om en privatisering med det formål at kanalisere offentlige midler over i private selskaber, således at såkaldt risikovillig kapital kan score lette penge der.
Rationelt blev tanken solgt os med en énøjet forsikring om at konkurrencen - de hellige markedskræfter - som en 'usynlig hånd' - ville sørge for billigere billetter og gnidningsfri effektivitet. Nå - vi var for få der ikke troede på disse forsikringer.
I dag anser man så ikke fejlfunktioner, forsinkelser, dårlig drift, ringe resultater, høje priser osv. som resultater af privatiseringen. Hvis man mener det - er man for énøjet. Og det er jo også totalt kætterisk at påstå, at konkurrence og markedskræfter ikke kan løse alle problemer.

Niels Henrik Højbjerg

jeg er i virkeligheden fløjtende ligeglad med hvilke politiske forviklinger der eventuelt er årsag til miseren.
det eneste jeg er interesseret i er at togdriften kommer på sporet (!) igen.
hvis det var et privat firma og der var alternativer, havde kunderne forladt det forlængst og var gået over til konkurrenterne.
og hvis jeg var direktør for firmaet, ville jeg skamme mig.