Læserbrev

Fra ugens netdebat: Brixtoftes gæld

17. december 2010

Tirsdag i denne uge bragte Information et debatindlæg fra Jens Hald i Værløse, på vegne af Furesø-gruppen. Han argumenterede for, at staten nu bør overtage resten af den meget store regning, som beboerne i Furesø Kommune hænger på efter Brixtofte.

Furesø-gruppen har to argumenter for, at regningen skal overtages af staten. Dels kan man ikke sammenligne kreditorer i et normalt konkursbo med skatteborgere, da der ikke er tale om en frivillig investering, men om et samfund, alle deltager i, hvad end de billiger metoderne eller ej. Dels mener gruppen, at dommene har påpeget, at de menige kommunalbestyrelsesmedlemmer ikke havde tilstrækkelig indsigt i de ulovlige forhold til at kunne holdes personligt ansvarlige - derfor kan man heller ikke kræve det af den almindelige borger.

Betal min kassekredit

Gruppens argumenter har skabt hed debat på information.dk.

»Kære Statsminister, jeg vil gerne melde mig til,« skriver læser Nicklas Rasmussen satiriserende: »Vil du ikke også være sød at betale min kassekredit? Jeg havde ikke set det komme, så jeg er selvsagt ganske uforstående over for mit overforbrug. Vil du venligst dække alle udgifter, jeg har haft de sidste ti år - det kan vel ikke være for meget forlangt, når nu vi lever i et velfærdssamfund?«

Martin Jeppesen er uenig: »Brixtofte blev ikke valgt ind med 100 pct. af stemmerne, og det er da under ingen omstændigheder den enkelte borgers ansvar, at en politiker misforvalter kommunens penge. Især ikke hvis man slet ikke har stemt på ham,« mener han. Hertil anfører Frej Klem Thomsen at det retfærdigvis burde være de Farum-borgere, der stemte på Brixtofte, som i dag pålægges at betale regningen: »Det virker lige så urimeligt at pålægge andre Farum-borgere at betale gælden som at pålægge Værløse-borgere den.«

Jesper Dillon fra Værløse mener, at sammenlægningen af den tidligere Værløse Kommune og Farum Kommune var urimelig: »Vi blev med megen modstand lagt sammen med Farum og skal betale for Brixtoftes udskejelser.« Han mener, at der har foregået noget usædvanligt og ulovligt, og at børn og ældre holdes som gidsler i sagen fordi de nu må tåle store besparelser.

Læser Jens Andersen mener, at Venstre, ved daværende indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen, var forhippede på at få lagt Værløse og Farum sammen for at slette Farum Kommune fra landkortet: »Alle i Venstres top var jublende begejstrede for Brixtofte og hans fiflerier, så længe de stod på. Denne praksis er videreført i Folketinget, hvor det absolutte flertal også bruges på at bygge luftkasteller for penge, der ikke findes.«

Information bringer hver fredag et uddrag af ugens mest interessante kommentarer fra debatten på information.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kernen i sagen er selve demokratiets kosmetiske konstruktion.
Lars Løkke Rasmussen sagde, som indenrigsminister, at dem der havde stemt på venstre i farum (Brixtofte) også skulle være dem der kom til at betale regningen.
Herfeter flyttede rigtigt mange venstrefolk fra kommunen.
Konsekvensen af denne betragtning bliver nødvendigvis en ligitemering af udenomsparlementariske metoder. Eneste mulighed borgere i Farum, som modsatte sig Venstres dispositioner, havde for sikre de ikke blev realiseret var, at kidnappe borgmesteren.
Lars Løkke Rasmussen kendte til de økonomiske forhold dengang og delte gladeligt Brixtoftes rødvin når han aflagde visit i byen.
Situationen opstår ene og alene fordi indenrigsministeriet ikke varetager sin opgave og sikre - foruden mange andre opgaver i denne sag - at noget så simpelt som forvaltningsloven overholdes.
Noget overraskende i sagen kunne der næppe være for indenrigsministeriet og slet ikke for Lars Løkke Rasmussen. Ser vi på arkiverne i "Farum Nyt" dokumenterede et par ihærdige læserbrevsskribenter vedvarende - gennem flere år - at der var noget som ikke stemte (uden jeg vil tages til indtægt for deres politiske holdninger).
Så det er en helt absurd situation at borgere skal dække indenrigsministeriets fejl sådan som det er sket. I Farum betales også statsskat i forventning om, at staten løfter sin opgave med den offentlige forvaltning.
Skal der komme noget erfaring ud af denne sag er det bl.a.,, at borgere i en kommune - selvbestaltet - må sætte politikere ud af spillet med alle nødvendige midler.
Demokratiet virker ikke og heller ikke lovens håndhæver griber ind.
Der er med en hvis uhygge, at denne sag sikkert tager pejlingen mod det fremtidige samfund.