Kommentar

Duellen: 'Vi har for meget velfærd og for få penge'

Ifølge Konservatives landbrugsordfører er den danske velfærdsmodel skruet sådan sammen, at vi ikke længere kan løfte landbruget. Han afviser samtidig at dele storindustrien op, da det blot vil gøre produkterne endnu mere omkostningstunge
Debat
5. januar 2011

Landbruget er i krise. Det har to store problemer. Dels en kæmpe gæld. Dels at Danmark har et omkostningsniveau, som ingen andre lande har.

»Du kan tage Sverige, Tyskland og Holland. Ingen af dem er så omkostningstunge, og det er vores store problem,« siger Konservatives landbrugsordfører Tage Leegaard. Han mener, der er behov for at kigge på hele det politiske landskab for at løse landbrugets problemer.

»Vi skal have det danske omkostningsniveau bragt ned. Statsministeren tog det første skridt forleden, da han snakkede efterløn. Vi skal have en dansk velfærdsmodel, som passer til den produktivitet, vi har. Det gør den ikke i dag. Vi har groft sagt for meget velfærd og for lidt penge,« siger Tage Leegaard og fortsætter:

»Vores velfærd er skruet sådan sammen, at vi ikke længere kan løfte landbruget.«

Ikke tilbage til 1900-tallet

Ifølge Tage Leegaard er der derfor behov for, at lønningerne holdes i en meget rolig udvikling de kommende år. Ellers vil det for alvor gå ned ad bakke for landbruget. Samtidig er der behov for innovation og en større satsning på økologi, hvilket Grøn Vækst lægger op til.

Foreningen Frie bønder Levende land foreslår, at storindustrien skal deles ud blandt flere hænder. Hvad siger I til det?

»Det er urealistisk. Hvis den danske landmand skal have en chance for på nogen måde at klare sig i konkurrencen, så skal hans landbrug også have en vis volumen, ellers bliver omkostningerne pr. enhed alt for store, og så kan han ikke konkurrere,« siger Tage Leegaard.

»Produkterne vil også blive alt for dyre. Jeg tror ikke engang, de danske forbrugere vil købe dem til den pris, som de ville komme op i. Vi kan allerede se, at den økologiske produktion er under pres i dag, fordi meget af det er løntungt.«

Men ifølge foreningen vil man med mindre brug kunne lave produkter, som nemmere kan spores, og som afsættes direkte til forbrugerne. Hvad er der i vejen med det?

»Jeg kender et landbrug, hvor ejeren har et sted mellem 100-150 malkekøer. Hans produkter sælges i København, og der er sporbarheden ganske fin. Så jeg er uenig i, at man ikke kan spore produkterne fra store landbrug. Jeg vil faktisk sige, at det bør være nemmere. Det vil samtidig blive alt for omkostningstungt, hvis man skal lave sporbarhed fra 100.000 små forskellige landbrug. Det ville blive et virvar.«

Er du villig til at gå i dialog med Frie bønder Levende Land, for at finde en løsning på landbrugets problemer?

»Jeg er villig til at gå i dialog med hvem som helst. Der er ingen tvivl om, at landbruget har problemer, men at hoppe tilbage i tiden til 1920erne, det lader sig ikke gøre i dagens Danmark. Så skal vi have en større revolution i hvert fald.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mona Blenstrup

Det er nu engang en kedsgerning, at de store brug har de største omkostninger og den største gæld. Samtidigt kan de slet ikek leve uden den massive tilskudsordning, hvor man får 2500 for hver hektar (10.000 kvardratmeter) landbrugsjord. Den får man så et udbytte af, når den dyrkes.

At have 100 hektar agerjord betyder altså en støtteordning på 250.000 kr. årligt.

Dog plages de store brug af en ufattelig gæld. IOg dyrene plages af en ufattelig mangel på omsorg og pasning samt mangel på blot minimale opfyldelse af dyreværnslovens simpleste krav.

De store brug lader også hånt om biodiversiteten, idet alle skel og alle planter, der ikke passer ind i bedriften blot nedlægges og destrueres.

flere mindre landbrug meget gerne deltidsbrug skaber mere liv på landet, både for mennesker og dyr og for planter og fisk..

'Vi har for meget velfærd og for få penge'

------------

for kapitalisterne's vedkommende passer første del af det budskab sikkert nok.

gad vide hvilken der først ryger:

velfærdssamfundet eller kapitalismen?

Mona Blenstrup

Søreligt at landbrugsmafiaen har så stor magt i vort land, så alle deres mærkelige opfindelser og krav ukritisk tages for pålydende fra politisk side.

Jeg kommer ofte til at tænke på et eventyr om en kejser, der gik rundt i bar skjorte - til stor moro for sit folk.