Læserbrev

Kønskvoter er jobs i fremtiden

Debat
1. februar 2011

Debatten om kønskvotering har raset i medierne siden S og SF for nylig kom med deres forslag om kønskvotering i aktieselskabers bestyrelser.

Jeg mener, at vi skal indføre kønskvotering, så vi kan stille krav til både offentlige og private organisationer om at have en mere ligelig kønsfordeling.

Fordi der selv i de mest fremadrettede organisationer eksempelvis i de organisationer og virksomheder, jeg har været direktør for desværre stadig er et kulturelt vanemønster. Dette gør, at vi mænd ender med at sidde i det samme beslutningsrum og skal tage stilling til en mere og mere mangfoldig verden.

Jeg er næsten flov over at sige, at det først var, da man i bestyrelsen og i min ledelsesgruppe besluttede en bevidst mangfoldighedsstrategi en fordelingsnøgle at mandedominansen blev brudt. Erfaringerne var derefter.

Nemlig at innovationskurven steg markant, fordi der var flere livsperspektiver og erfaringer samlet omkring bordet, når vi skulle træffe afgørende beslutninger for organisationen og virksomhedens fremtid.

Det er derfor, jeg går ind for alle tiltag, der understøtter en bevidst mangfoldighedsstrategi.

Den positive innovationsforskel, vi oplevede i min daværende organisation, vil man genkende andre steder. Dette understøttes af tal fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen, som fortæller, at virksomheder kan øge deres sandsynlighed for at innovere med 110 procent, hvis de øger andelen af kvinder fra 25 procent til 40 procent.

Mangfoldighed

Årsagen er, at kvinder og mænd bringer forskellige perspektiver ind i en arbejdssituation, som kan skabe bedre løsninger for virksomhederne.

Spørgsmålet om kvinder og mænds andel i bestyrelserne indgår for mig i denne overordnede mangfoldighedsstrategi. Så min holdning er klar:

Vi skal støtte op om det udspil, S og SF er kommet med. Men vel at mærke sat ind i et overordnet mangfoldighedsperspektiv som rummer andet end en snæver kønsdiskussion.

Uden at det skal ende i absurde styringsformer, skal vi selvfølgelig også have de andre mangfoldighedsparametre i spil såsom alder, social og kulturel baggrund, seksuel orientering etc.

Lige så vel, som vi skal tænke i andre løsninger, der understøtter, at virksomheder bliver bedre til at producere nye levedygtige processer, ideer og produkter.

Mit mål er, at bestyrelserne, virksomhederne og dermed beslutningsrummene på vores offentlige og private virksomheder er lige så mangfoldige som den verden, de skal træffe beslutninger om.

Det styrker innovationsevnen og sikrer, at vi i Danmark finder de bedste svar på, hvad vi skal leve af i fremtiden.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her