Klumme

Sindssygt fedt med friheden

I Kairo som i København. Når det bare ikke bliver for fedt
Debat
8. februar 2011

Det første af TV 2's i alt ni råd mod forkølelse lyder således:

»Smil til livet. Glæde, optimisme, et positivt livssyn og afslappethed er et effektivt middel mod forkølelse. Det vil langt sjældnere lykkes for de angribende og hosteskabende virus at få fodfæste, når du er glad. Negative tanker, stress samt et trist syn på tilværelsen virker omvendt som et succesfuldt bombardement mod immunforsvaret.«

Derimod lyder slutningen af artiklen 'Stol ikke på økonomerne' Thomas Hebsgaards interview i Information i fredags (4. feb.) med stjerneøkonomen Ha-Joon Chang således:

»Tværs over det politiske spektrum i Danmark er der enighed om, at mere økonomisk vækst er vejen frem statsministeren har endda gjort det til sit mål, at vi skal være verdens rigeste målt i kroner og øre. Men et land i Danmarks situation burde tænke lige modsat, mener Ha-Joon Chang: Jeres indkomstniveau taget i betragtning er der intet, som tyder på, at hurtigere vækst vil gøre jer gladere, siger han. Prøv i stedet at nedsætte arbejdstiden, reducere jeres CO2-aftryk og finde en bedre måde at leve på.«

Så vi altså kan slippe af med forkølelsen. Med mere. For ikke at sige m.m.m.

Indgangsbønnen

Dette var indgangsbønnen. Nu kommer vi til teksterne.

(1) Karen Sybergs interview dagen efter budskabet 'Stol ikke på økonomerne' i lørdagsavisen:

»'Det er sindssygt fedt, at almindelige mennesker får en stemme' - Lone Aburas, der er halvt egypter, glæder sig over, at almindelige mennesker går på gaden i Kairo. Det er også almindelige mennesker, hun skriver om hjemme i Danmark, hvor hun ikke kan lade være med at tage lidt pis på folks trods alt overskuelige problemer og stræben efter succes. Jeg mente virkelig, at jeg gerne ville skrive om nogle glade mennesker. Og jeg ville ikke være sjov. Det blev omvendt, siger Lone Aburas.«

(2) Jørgen Steen Nielsens reportage dagen før budskabet 'Stol ikke på økonomerne' i torsdagsavisen:

»Det halve Grønland ramt af afsmeltning - Efter et rekordvarmt 2010 med rekordafsmeltning af Grønlands indlandsis frygter forskerne, at selvforstærkende processer er begyndt at destabilisere de enorme ismasser. NASA's respekterede chefklimaforsker, James Hansen, og kollegaen Makiko Sato viser i en endnu ikke offentliggjort artikel, at vi er højst én grads global temperaturstigning fra at nå niveauet i Eem-tiden for 130.000 år siden, hvor havniveauet samtidig var flere meter over dagens. Det er for et sådant scenario, vi gør gældende, at en stigning i havene på flere meter inden for en tidshorisont på 100 år ikke alene er mulig, men nærmest dødsikker, lyder konklusionen i artiklen. Uden en markant ændret global klimapolitik er vi ifølge Hansen og Sato på vej mod en temperaturstigning i år 2100 på tre til seks grader.«

Evangeliet

Evangeliet lyder kort og godt:

Hvem må da ikke af sit hele og fulde hjerte istemme med Lone Aburas lovsangen over, at almindelige mennesker får en stemme? At det simpelt hen bare er sindssygt fedt? At almindelige mennesker går på gaden i Kairo i februardagene 2011, som almindelige mennesker gik på gaden i København i martsdagene 1848? At det frie ord er for alle og enhver? For almindelige mennesker i Egypten som i Danmark?

Det må da alle og enhver. Alle almindelige mennesker.

Så må vi blot bede til, at Egypten ikke også gør Danmark til foregangsland, hvad angår arbejdstiden, CO2-aftryk og måde at leve på. For det bliver Jorden oversvømmet af. Og for tiden med. Det kan naturen for levende væsener over bacille- og bakteriestadierne i stort omfang simpelt hen bare ikke overkomme.

Det er for fedt.

Amen.

Prædikenen

Prædikenen lyder hverken kort eller godt.

Men gudskelov levner chefredaktion og redaktionssekretariat kun en meget afmålt plads, så pastoren indskrænker sig foreløbig! til følgende:

Forestillingen om en natur uden egne grænser som mennesket i kraft af sin naturvidenskab med deraf følgende teknologi, teknik og globaliseret pengeøkonomi er ved at opnå sin egen grænseløse magt over var historisk uløseligt knyttet til det såkaldte moderne projekt. Hvorfra også de i dag gængse forestillinger om universelle menneskerettigheder og demokratiske styringsprincipper udgår.

Historisk så tæt er disse forestillinger siden renaissancen, reformationen, de borgerlige revolutioner i Holland, England, Amerika, Frankrig (og København!) blevet knyttet sammen, at det på det ene COP-møde efter det andet i FN-regi i København og Mexico i disse år viser sig, at forestillingerne om demokrati og om en natur uden egne grænser i praksis åbenbart slet ikke kan adskilles.

Men det skal de altså.

Se at blive skilt. Ifølge langt størstedelen af naturvidenskaben. Skilt så eftertrykkeligt, at demokratiet tværtimod forankres i respekten for og friheden i kærligheden til naturen. I dens egen ret.

Med dens egne grænser.

Udgangsbønnen

Udgangsbønnen lyder:

Stol ikke på økonomerne.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Økonomer svarer på de spørgsmål som politikerne stiller dem på vælgernes vegne.

I den kontekst er de bare offentlige fruentimmere.

Alle partier i Folketingen, ønsker og arbejder med større eller mindre talent for øget vækst. Det er i hvert tilfælde deres erklærede mål.

Niels-Holger Nielsen

Nej, vi skal ikke tro på mainstreamøkonomerne, men det ville være rart, om journalisterne af og til spurgte ind til disses præmisser. Det gjorde Pia Friis Laneth for snart mange år siden i et pragtfuldt interview med en kvindelig vismand (Nina Smith, så vidt jeg husker - hun er nu prodekan på Århus Universitet).

Niels-Simon Larsen
Maria Francisca Torrezão

Hvad er frihed?

Steen Erik Blumensaat

U.S geological survey og University of California, Santa Babara,
det indiske ocean opvarmes og det fører til tørke i østafrika.

Intergovernmental Panel on clima chance.
Der vil blivet øget regnfald i østafrika.

Så hvem skal vi vælge som ,,sandheds,, vidne.
det gode sande skønne, er forlængst druknet af de gode sande skønne.

Steen Erik Blumensaat

Nasa er det ikke noget med Werner von Braun, og naturaliserte naziste.

Var der ikke noget med at ham fusentasteren Lomborg kunne et eller andet med at få klimaproblemerne til at gå væk.
Skal vi ikke give ham en masse millioner, og så få ham til at sætte gang i det hele.

Maria Francisca Torrezão

@Niels-Simon Larsen: Jeg vil gerne lige gratulere dig og fortælle at jeg synes din kommentar er rigtig fin. Jeg er enig i meget af det du fokuserer på; dog har jeg svært ved at forstå, hvorfor du synes at religion er så vigtigt et emne i forhold til klimaforandringer og ligefrem mener at en ”klimakirke” skal være anti-religiøs. Jeg synes bestemt at kirke og stat bør adskilles, alt andet er fuldstændig bimmelim, men at stille det op som en slags betingelse for at klimakampen kan lykkes, synes jeg er at bruge kræfterne det forkert sted.
Ville dagsordnen i Danmark blive markant anderledes, hvis folk meldte sig ud af folkekirken i morgen? Ville det på nogen måde komme til at ændre på folks egocentrisme og egoisme, hvor friheden er fedt og nok er aldrig nok? Jeg tror det næppe. Vi har tilstrækkelig med foreninger i forvejen, hvor folk ligner hinanden alle sammen; det vi har brug for er ikke en til forening, men en folkebevægelse med plads til alle, der gerne vil gøre en forskel. Og om folk vil arbejde for en mere retfærdig verden på grund af eller på trods af evt. religioner spiller ingen rolle.

Niels-Simon Larsen

Tak for responsen, som jeg er meget glad for. Jeg vil oprette egen hjemmeside snarest og tage debatten der. Det går ikke i NOAH-regi.

Hvem kæmper mod åndelig forurening? Miljøorganisationerne tager sig mest af de håndgribelige problemer. Fint nok, men jeg savner et sted at diskutere, hvad det er for tanker om livet, der tillader os at ødelægge det. Gud er ikke miljøaktivist, og kirken heller ikke.
Nu er jeg den ateisttype, der tit taler med mig selv om meningen med livet. Det vil nogle se som et strejf af religiøsitet.
Jeg mener helt afgjort, at vi skal arbejde for at sekularismen får plads inden for folkekirken.
For mig at se, er miljøbevægelsens folk de sande kristne. De har en klar mening om at bevare den Jord, som bl.a. de kristne siger, deres gud har skabt. Den kristne kultur har hovedansvaret for miljøødelæggelserne. Med munden synger de lovsange, med hænder udpiner de Jordens ressourcer. Præsterne beder for det bestående. De må ikke andet.
Jeg vil se morgenandagten bestå af små indslag af vores gode miljøforkæmpere. Også kreative indslag. Det er håribelt at høre skabelsesberetningen læst op af dem, der går ind for vækst, vækst, vækst.

Det er et eksperiment fra min side at forsøge at skabet denne debat. Jeg giver den god til.
Min næse løber, så slut her og tak endnu engang.