Læserbrev

Værdikommission uden kunst

Kunsten har en del at sige om vores værdier. Her f.eks. er det flygtningeskibet M/S Anton med 70 skulpturer af Jens Galschiøt.

Kunsten har en del at sige om vores værdier. Her f.eks. er det flygtningeskibet M/S Anton med 70 skulpturer af Jens Galschiøt.

Martin Dam Kristensen

12. februar 2011

Tillykke til os alle med den nye værdikommission, jeg vil med spænding se frem til slut 2012, hvor det gerne skulle stå lysende klart, hvilke værdier der betyder noget for mig. Og for alle andre danskere. Jeg vil glæde mig overordentligt til den åbne og brede folkelige debat, kommissionen lægger op til. Bliver der mon tale om en decideret værdikanon med dertilhørende ophedet debat? Eller må vi nøjes med en grafisk smukt udformet rapport, som så kan ligge et halvt års tid på kulturministerens coffeetable? Jeg ved det ikke, men spændende bliver det.

Nu har man i en rum tid kunnet følge kulturminister Per Stig Møllers savn- og tårevædede indlæg om det store tomrum i debatten, han sådan havde ønsket sig, landets kunstnere skulle udfylde. Jeg har også undret mig, og så alligevel ikke. For værdikommissionens sammensætning er for mig et lysende eksempel på, hvor det går galt i kommunikationen mellem den siddende regering og kunstnerne.

Som regering har man naturligvis ret til at udpege, hvem man nu synes kunne bidrage med indsigt om danskernes værdier. Men jeg mener faktisk, at man i et demokrati også har pligt til at lytte til dem, man ikke som udgangspunkt er helt enige med. I hvert fald hvis man påberåber sig at ville skabe en bred folkelig debat.

Der er 11 medlemmer i den nye kommission. Tre er teologer - hvad er det med de teologer, der får lov til at udtale sig om alt og intet i disse tider? To er journalister. Så har vi en repræsentant for henholdsvis børn, idræt og velfærd. Og så har vi tre kunstnere - eller? De to er forfattere, Lene Andersen og Henrik Dahl, men vel mere i den faglitterære genre. Og Farshad Kholgi er om ikke mere, så i hvert fald i lige så høj grad, debattør som skuespiller.

Anerkend kunsten

Ud over en temmelig voldsom overvægt af borgerlige og liberale hjerner har jeg intet at udsætte på de valgte. Men jeg savner kunstnerne. Jeg savner, at man som samfund kan se værdien i det, der foregår i eksempelvis en billedkunstners hjerne og krop. At man da som minimum i kulturministeriet har en idé om, hvorfor kunst er vigtigt for et samfund. Og at denne vigtighed ikke er afhængig af antal skrevne indlæg i landets aviser og på diverse blogs.

Jeg savner, at man anerkender kunsten for at være det, den er, og for at have den eksistentielle rummelighed, som religionen for mig at se ikke altid mestrer.

Jeg er nok ikke ude i en alt for voldsom generalisering, når jeg hævder, at de fleste kunstnere er en flok røde lejesvende, en samling pladderhumanister med hang til rundkredspædagogik, tillidsøvelser og intet loft over indvandringen. Men derfor kan man jo godt have noget at bidrage med til samfundet. Ens kunst eksempelvis.

Anne Christine Bech, Vanløse

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henning Pedersen

"Hvad er det med de teologer, der får lov at udtale sig om alt og intet i disse tider?".

Det er vel bare et udslag af den kristne kulturarv.

Jeg vil nødig have bare én ud af mine værdier besluttet af en vilkårlig forsamling udpeget af Per Stig Møller. Håbløs tanke. Men han kan være ganske rolig. For hverken jeg eller andre behøver at lytte til den slags pjank med taletiden.

Værdier hár ingen mening, hvis ikke grundfæstet hos individet selv. Og skal med andre ord ikke bedømmes af såkaldte eksperter udnævnt af ministeren. Som så skulle opdrage hvermand i, hvor uhjælpeligt egne forsøg udi disciplinen skulle være. Alt i alt et enevældigt forsøg på at drive kulturpolitik. Han kune ligeså godt forsøge at nedsætte virkeligheden som konservativt udpeget kommision...

Med venlig hilsen

Michael Meisner

Det med den kristne kulturarv! Det må være en koordineret indsats, iværksat af regeringen på baggrund af krav fra DF.

Den ene dag sættes Danmark Radio til at vogte over den kristne kulturarv. Nu sættes teologerne til at definere værdierne i vort samfund.

Nu har jeg ikke læst regeringens oplæg (krav) til hvordan Radio Møller skal indrettes. Sådan rent indholdsmæssigt. Men mon beskyttelse af den "kristne kulturarv" indgår som et element.

Flere end een præst har forslået lukning af de mange tomme kirke rundt i det ganske land. At menighederne altså må samles lidt til deres søndagsseancer (hestevognen er trods alt ikke længere det mest anvendte køretøj). Og regeringen er jo på mange andre områder så opmærksomme på hvor der kan spares. Kunne man ikke argumentere for en besøgstalsundersøgelse, gennemført af dyre eksterne konsulenter, med efterfølgende lukning af de f.eks. 25 pct. mindst besøgte kirker? Mit gæt er at der vil være tale om millioner af kroner.

De sparede penge kunne så overføres til DR. Ud fra en ren effektivitetsbetragning vil pengene være bedre anvendt dér. Også til at beskytte den kristne kulturarv. Og så slap DR for at spare på andre programmer, for at gennemføre dette nye krav i kontrakten med det pt. regerende flertal i folketinget.

Med venlig hilsen

Andreas Trägårdh

Kommisionens opgave er ikke som der påstås, at verifisere værdier, for det kan ikke lade sig gøre. Værdier er relative og ikke absolutte.

En værdikommission er udtryk for et endeligt livtag på et udvalg af traditioner med et eneste formål; at forhindre dem i at udfolde sig og derved forsøge at give anledning til "noget nyt". Men fordi bestræbelserne udspringer af de selv samme traditioner, må de være klar over at de ikke kan vide hvad de erstatter det med (!) De er en del af det de sætter sig op imod.

De konservatives endlösung virker som en desperate og historieløs indsats, idet den rettes imod alt det de ikke vil kendes ved, trods den selv er vokset ud af det. Hvad der kan opfattes som barnemord kan gå hen og blive en blodig incest og en fantastisk græsk tragedie lurer lige om hjørnet.

Ideer og opfattelser, sågar begreber som "frihed", "sandhed" og den slags, som slet ikke egner sig som værdier, kan gå hen og indtage værdierne ophøjede status og forplumrer hele vores virkelighed.

Andreas Trägårdh

Kommisionens opgave er ikke som der påstås, at verifisere værdier, for det kan ikke lade sig gøre. Værdier er relative og ikke absolutte.

En værdikommission er udtryk for et endeligt livtag på et udvalg af traditioner med et eneste formål; at forhindre dem i at udfolde sig og derved forsøge at give anledning til "noget nyt". Men fordi bestræbelserne udspringer af de selv samme traditioner, må de være klar over at de ikke kan vide hvad de erstatter det med (!) De er en del af det de sætter sig op imod.

De konservatives endlösung virker som en desperate og historieløs indsats, idet den rettes imod alt det de ikke vil kendes ved, trods den selv er vokset ud af det. Hvad der kan opfattes som barnemord kan gå hen og blive en blodig incest og en fantastisk græsk tragedie lurer lige om hjørnet.

Ideer og opfattelser, sågar begreber som "frihed", "sandhed" og den slags, som slet ikke egner sig som værdier, kan gå hen og indtage værdierne ophøjede status og forplumrer hele vores virkelighed.

Slettet Bruger

Jeg kan ærlig talt ikke se, hvorfor der specielt skulle mangle kunstnere. Med lige så god ret kunne man spørge hvor er den studerende, efterlønneren, kuponklipperen eller den indsatte. Men flere mener sig tilsyneladende særligt udvalgte. Hele ideen er rådden, og hvis man virkeligt ønskede debat og det ikke blot var mere skuespil med politikere i hovedrollen eller flere kristne moralprædikener fra nogle i forvejen skattegunstigede, så burde man på helt anden vis og mere generelt forsøge at inddrage folket i processerne. Den slags er selvfølgelig uvant for både præster og lovgivere i deres næsten mennesketomme snakkeklubber og i en tid hvor indflydelse handler om lobbyisme, sponsorvirksomhed og spin.

Denne kommision handler hverken om Kristendom kunst eller værdier. Den handler om at regeringen skulle have en finanslov igennem med kraftige nedskæringer på det offentlige budget. Hvilket kun kunne lade sig gøre hvis man gav kristendemokraterne en værdikommision, som så skulle dække over nedskæringerne med et rungende "DER ER ANDET END PENGE DER HAR VÆRDI" til alle de svageste der blev ramt.
Heri findes nok også svaret på de mange teologer.

Knud Kristensen

En værdikommision burde bestå af et gennemsnit af den danske befolkning. Præster, kunstnere, og politikere, ser verden gennen et filter, helt anderledes end den arbejdende befolkning.
Bare fordi at der er ansat mange inden for folkekirken, betyder det ikke, at der er mange kristne, jeg ved godt at der er mange døbte, det hænger sammen med, at man bliver navngivet samtidig, og at man ikke vil falde udenfor, når nu naboens barn er blevet døbt. Hvis man undersøger hvor mange der går i kirke, mere en 10 gange om året, ville det blive et meget lille tal, og det berettiger ikke at der er så mange religiøse i kommisionen.
man taler så meget om den kristne arv, men når man arver, smider man også meget væk fordi at det ikke passer til den verden man lever i, idag.
Man burde få et opinionsfirma til at sende et skema ud til et bredt udsnit af den danske befolkning for at få at vide hvad deres værdier er, så bliver det den danske mening.
En håndværkers værdier er mindst lige så meget værd, som, som en mands som går i kjole.

Andreas Trägårdh

Værdier er biologiske. Hvis man begynder at tage dem alvorligt vil deres sammenhænge udfolde sig naturligt og det miljø der egner sig til dem vil af indlysende grunde blive at foretrække.
Det kræver stor omstillings evne at følge værdiernes formsprog og udtryk med intellektet, noget som de færreste har. Man vil uundgåeligt erfarer at man bliver sat bagud i opfattelsen, sindet er for langsom til at opfatte den biologiske udfoldelse og dvs. værdiernes udsprung. Den uforstandige forstår sig ganske enkelt ikke på det men dersom de føler en ret til at hævde sig, vil denne forsøge at kontrollere værdierne og opfattelsen af dem i stedet. Ha, hvilken tragedie.

Andreas Trägårdh

Til Anne Christine Bech

Det er kunstnernes eneste opgave at fortælle samfundets historier. Men idet der er ikke længere er kunstnere i danmark, fordi der ikke længere er historier, etablerer man nu denne "værdi kommission".

Værdier er biologiske og samfundets billed dyrkelse er med gudernes bortgang blevet til krops billeddyrkelse. Kom kropsterapien (hormon, gentech, plastik kirurgi, botox og fitness m.m.) på kunststøtten.

Den kommission er da den mest bovlamme kikkke man længe har set.
Tror nogen - bortset fra Per Stig måske - at det er muligt at genere et resultat som flyttet så meget som et komma i hovedet på folk ved at danne en sådan snakkeklub? Hvilke dybsindigheder kan disse sikkert intelligente mennesker nå frem til som får noget til at røre på sig?
Gaaab! kunne man ikke bede disse mennesker i kommissionen om at bruge deres tid til noget mere
væsentligt på noget som har betydning?
Jeg har mine værdier ja men jeg har altså ikke brug for en kommission for at fortælle mig det.
Lad os få en konkret debat om noget væsentlig så vil vores værdier afslører sig sådan som det sker hver eneste dag