Læserbrev

Verdens bedste velfærdsmodel

14. februar 2011

Danskerne har haft stor succes med at stille høje krav til os selv og bagefter tjene penge på det. Ønsket om verdens bedste velfærdssamfund har skabt nogle af verdens mest innovative vækstvirksomheder.

Vindmøllerne startede som en drøm om et renere miljø, høreapparatindustrien startede med et krav om værdige liv for syge, økologisk landbrug startede med krav om mere miljøvenligt landbrug, og de har alle udviklet sig til milliardforretninger.

En folkeskole, som kombinerer læring med dannelse af hele mennesker, der kan samarbejde og tænke selv, har gjort danskere unikt egnede til nutidens innovative virksomheder.

Historien om den danske succes er historien om et land, der kompromisløst har sat sig høje mål om et bedre samfund. Og som sidegevinst har tjent styrtende på det. Det er ret enkelt: Mennesker og virksomheder er gode til at tilpasse sig nye krav og samtidig se nye muligheder i udfordringerne. Høje krav medfører innovation, som giver forspring, som giver konkurrencefordele og dermed arbejdspladser og vækst.

Vi skal lære af den danske succeshistorie. Vi skal igen turde stille tårnhøje krav til vores samfund. Vi kunne arbejde for verdens bedste storby.

Forestil jer en by uden bilkøer, hverken i byen eller på indfaldsvejene, og hvor der er rigeligt med parkeringspladser. Hvor luften er lige så ren som på landet, og hvor et sprudlende erhvervsliv skaber millionvis af arbejdspladser, og hvor det er godt at bo eller pendle. Eller besøge.

Nye ideer

Det vil kræve nye og høje krav til biler, busser, tog. Og til organiseringen af trafikken. Nye metrolinjer og højbanetyper, nye typer busser og tog. Måske enhedspris på 5 kroner på billetter i hele hovedstadsområdet, fra Gentofte til City. Nye typer parkeringshuse og -pladser uden for byen, tunneler og broer til nye typer biler. Måske krav om biler, der kan køre 50 km på literen, eller endda slet ikke må forbruge benzin i byen.

Vi skal have høje mål for at sikre, at Danmark er et stadig bedre sted at bo, og på vejen dertil vil vi skabe helt unikke vækstmuligheder. Ligesom vi efter krigen satte os som mål at sikre sundhed og uddannelse til alle. Og et socialt sikkerhedsnet for de svageste.

Forestil jer Shanghai, Seoul, Manila, Moskva, New York eller London. Alle de byer, og et hav af andre, har voldsomme problemer med forurening og trafikpropper. Infrastrukturen er nærmest ved at bryde sammen. De hungrer efter løsninger.

København vil blive et forbillede. Udlandet vil strømme hertil for at blive inspireret, og de vil efterspørge de innovative produkter og den knowhow, som danske virksomheder har udviklet for at realisere verdens bedste storby.

Det er drømmen om verdens bedste samfund.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jo jo, det er fint nok.
Men der er vel kun meget få danskere, der er imod, hvad du foreslår.
Kan du komme med nogle konkrete løsninger på udfordringerne end denne omgang varme luft?

Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at væksten stopper, hvor skolens vægt på indlæring gør det samme. Man kan ikke komme nogle vegne, hvis man ikke har et stort vidensberedskab. Kreativitet kommer ikke ud af den blå luft, den kommer fra kombination af elementer, man kender eller kommer til at kende.

Økologien, vindmøllerne og enhver form for alternativ tankegang blev altså latterliggjort af de fremherskende mennesker i 1960erne og i 1970erne. Jeg er så gammel, at jeg sagtens kan huske landmændenes protester mod det der økologi og andre folks protester mod de der tovlige vindmøller.

Og kreativitet er ganske rigtigt at kombinere elementer som man kender eller kommer til at kende, men nye tanker, innovation, ideer, kommer faktisk nogen gange ud af den blå luft.

""Det er drømmen om verdens bedste samfund."

Og hvordan er det lige disse luftige og smukke visioner hænger sammen med afskaffelse af efterlønnen og forkortelsen af dagpengeperioden?

Det er rigtigt det kunne Danmark have gjort, hvis de havde villet for 10 - 20aar siden. I dag kommer de for at studere hvorfor det gik saa galt.

Jeg ser intet af det i visionerne for Dansk Erhvervs stradegi, kun saet skatten ned for for de rige, saa gaar det rigtig godt, saette selvskabsskatten ned, dem der virkelig kunne batte i skattekassen Vestas, Novo osv betaler en forsvindende del i Danmark, de betaler selvfoelgelig i de lande hvor de operere, og har ikke noget med storelsen af selvskabsskattestorelsen at goere.

Der er vis kun tilbage visitdanmark verdens "happieste country in the world"

GYLLELUGTEN BREDER SIG

Sikke en gang selvfedende megalomani, som de radikale (og landets øvrige politikere i øvrigt), her spuler ud som hyklerisk gyllesnak. Blot ét eksempel: København som forbillede for trafikløsninger … Mon dog?! Men kig lige på Singapore. Bystaten har over de sidste 15-20 år IVÆRKSAT de ting, som de ’radikale’ (det kalder de sig sgu, stadigvæk …) måbende bare DRØMMER om.

Singapore har hindret privatbilismens kaos gennem digitalt styret bomafgift, indkøbstilladelser gradueret efter bilstørrelse og miljøvenlighed, skiftende kørselsforbud på lige og ulige dage af ulige og lige nummerpladeholdere. Hertil naturligvis omfattende og BILLIG kollektiv trafik: moderne metro med mange linjer og desuden letbaner og bybusser, ekspressbusser, aircon-busser oftest med seperate busspor. Alle selvfølgelig med billettering gennem digitale smartcard. Desuden flere taxaselskaber med mange og BILLIGE taxier, som i mere end en halv snes år har væres GPS-opererede. Desuden placeres Singapores kæmpehavn og kæmpelufthavn efter målinger og atstemninger år efter år i en global top-tre med hensyn til størrelse og service.

Og det klarer en bystat på et områder lidt større end Bornholm, med med en befolkning på knap 5 millioner. I øvrigt er Singapores universiteter og uddannelsesområder rangeret højere end Danmarks, singaporeanerne lever længere, drikker og ryger mindre end danskerne, deres BNP er bedre, de producerer mere pr. menneske i arbejde og pr. gennemsnit af indbyggertallet. En større procentdel af befolkningen i Singapore er i arbejde og under sekundær og tertiær uddannelse end i Danmark.

Disse tal og facts er bare ét eksempel fra et lille land som Danmark, et land som danskerne ikke kender og ikke regner med. Imens tordner Sydøstasien og Kina deruda’ på forskellige spor, som overhaler gyllemuseet Danmark.

Men igen og igen skal vi hører på politikergrynt om Danmark som verdens bedste det ene og det andet. Skulle jeg lige slutte af med at fortælle, at Singapore for mere end tyve år siden HELT afskaffede intensiv svineproduktion. Man ville ikke prioritere arealerne, men især var miljøforureningen afgørende negativ.

I Danmark produceres derimod ca. 26 mio svin om året. Og her er de 9 mio (!), som dør i staldene inden slagtning fraregnet. De 26 mio svin producerer på grund af deres ekstreme stofskifte lige så meget gylle som fire gange så mange mennesker, altså svarende til 104 millioner menneskers afføring. Det hele hældes på markerne, og stanken her fra er, hvad vi kan lugte stort set året rundt. Lugten har forlængst bredt sig helt ind i Folketingets grebning. Hos de ’radikale’ forvandles den til drømme …

Storhedsvanvid. Danmark er ikke og bliver ikke verdens bedste til noget som helst. Håndbold muligvis undtaget (-: ARtiklen appelerer til en oppustning af egoer, en tendens som i forvejen er overdrevet i Danmark. Det sociale sikkerhedsnet i Lille Danmark fungerer ikke godt nok, blandt andet grundet de radikales nedskæringer. Så hjælper det ikke at forbedre transportnettet og bruge store ord.

Jeg er enig. Det har altid været min kongstanke at gøre Danmark til et foregangsland, et smørhul, et godt sted for alle.
Vi skal ikke konkurrere med store lande, men bare være et godt eksempel for alle andre.
Det var en stor brøler, at Aukens visioner blev skrottet.

Vi kunne også være foregangsland for den tanke, at vi skal gå ned i levefod...

Rune Gregers Meyer

Det er ikke storhedsvanvid, at vi skal sikrer os verdens bedste velfærdsmodel.

Trods manglende naturressourcer har Danmark formået, at opbygge et af verdens rigeste samfund.

Manglende 'naturressourcer' er selvfølgelig ikke helt rigtigt. Danmark har nemlig siden midten af 1800 tallet opbygget den stærkeste naturlige ressource man kan ønske sig - nemlig human kapitalen.

Højskolen har løftet vores vidensniveau ved at styrke vores (formelle og uformelle) kompetencer og herigennem aktiveret vores 'kunnen' (den tavse viden). Dette har medført, at vi hurtigt har kunne producerer ny viden - først indenfor landbruget, siden i industrien og nu haster vi mod vidensamfundet.

Men vi skal, som Sofie Carsten Nielsen skriver, kompromisløst sætte os nye høje mål om et bedre samfund (og finde ud af hvad det betdyer) og samtidig samle og styrke vores kompetencer og kunnen, så vi kan skabe ny viden.

'Verdens bedste velfærdsmodel'. Åh nej, ikke nu igen.

Det er ganske enkelt ikke til at holde ud at høre disse megalomaniske danskeres påstande. Meget ofte, som her, fra politisk hold.

Det må tydeligvis være en løbende kampagne fra politikerne, i forsøget på, at indoktrinere den danske befolkning om de politiske lederes fortræffeligheder, samt sikre at verdens højeste skatte- og afgiftstryk, samt brugerbetalinger, kan opretholdes, til finansiering af systemet og dets mangfoldige ideologiske projekter. Uanset hvilken regering der er ved magten.

Kære Mette Hansen:

Du kan være helt rolig. Danmark er allerede begyndt at gå ned i levefod. Det kan simpelt hen ikke undgås, som verden udvikler sig, og Danmark ikke gør. Om det vil gøre Danmark til 'foregangsland' for nogen, tvivler jeg mere på.

Lars Kristensen

Den danske velfærdsmodel skal ses i forholdet til, hvordan forholdene har været i Danmark fra før 2. Verdenskrig og her er den betragteligt højnet.

Ser vi vort velfærdssamfund i forholdet til 1960'erne og 1970'erne, så er velfærdssamfundet skrumpet og det er beklageligt.

Et velfærdssamfund kan højnes betragteligt ved at lade arbejdsmarkedet stå til rådighed for befolkningen, i stedet for at man tvinger befolkningen - som en anden slags fæstebønder - at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Men hvorfor ikke give folk på overførselsindkomst et tilbud om brugsmulighed til 1 td. land jord, hvorpå de kan dyrke deres føde og bygge sig en bolig.

Så kan de derefter se om de vil påtage sig et job, som arbejdsmarkedet har stillet til rådighed.

Michael Nielsen

Sku vi nu ikke lige løse problemet med arbejdsløsheden, utrygheden og kontrol-mentaliteten, før vi begynder at blive verdens bedste til noget som helst.

Søren Kristensen

For tredive år siden var jeg i Seattle, USA. Her var man trætte af for mange biler i byen og derfor var det gratis at køre med bus, indenfor bygrænsen. Jeg fatte ikke at det i hovedstaden skal koste 14 kr. alene at få adgang til et offentligt transportmiddel.

@ Søren Kristensen:

Jeg var i Seattle sidste år. Der kan man stadig køre gratis i bus. I centrum foregår det under jorden, på gader der er reserveret til busser, så det går tjept uden bilkøer.

Og de betaler ikke nær så meget i skat og afgifter i USA. (Vi ved jo alle, at USA er socialisternes store onde dyr i åbenbaringen, for hvad lave skatter kan føre med sig af ruin). Hvordan bærer de sig ad derovre?

Bortset fra det, er Seattle, eller Chicago og Washington m.fl.) betydelig mere rene og velholdte end København. Hvordan bærer amerikanerne sig ad?

Og Sofie Carsten Nielsen:

20% af danske unge der forlader Folkeskolen, siges at være funktionelle analfabeter. Hvordan hænger det lige sammen med det her såkaldte 'velfærdssamfund, og 'unikke danskere' og 'succeshistorie'??

Bor du i Danmark, eller hvad?

Lars Kristensen

Hej Ole Olsen,

at man ikke kan læse og forstå en lovtekst eller læse Information, på grund af at Information har et for stort lixtal, så kan man godt være funktionel analfabeter, men ikke nødvendigvis en social taber.

Nåh, Lars - så er jeg helt med.

Forslår at de Radikale og EL fremsætter forslag om, at alle de der forældre der lader deres unger gå i privatskoler, bliver sendt på genopdragelse.

Lars Kristensen

Jeg ved ikke hvad du er med til?

Jeg har da på intet tidspunkt skrevet om, at nogle skal sendes på genopdragelse. Hvordan får du den opfattelse?

Hanne Christensen

Det virker tragisk komisk, når en politiker taler om verdens bedste velfærdsmodel, når netop verden kommer til os, for at studere,hvordan det kunne gå så galt, som Vang Bach skriver.

Den unge radikale folketingskandidat lyder jo som konen med æggene.

Vi skal sole os i verdens bedste infrastruktur, skriver den radikale folketingspolitiker verdensfjernt, mens vi danskere samtidigt sidder i køen på motorvejen, i det forsinkede tog, eller står og venter på en bus, der ikke kommer.

Ned på jorden. Lige her og nu står vi på det plan, at vi skal kigge andre over skuldrene. Hvordan gør de det bedre end os?

Og mangel på jordforbindelse viser Sofie Carsten Nielsen også i sin overskrift: Verdens bedste velfærdsmodel. Og giver et par linier til folkeskole, vindenergi og trafik.

Folkeskole! Ja, vi befinder os på folkeskoleniveau, men må forlade disse støvede og forældede undervisningslokaler, hvis vi blot skal gøre os forhåbninger om at bevare vores nuværende leverpostejsfarvede position. 12 ugers halvårlig undervisning på universiteterne kan budgetterne i dag række til. Det kan kun gå nedad!

Og velfærd skabes ikke af at spare på og fattigøre alle, der rammes af sygdom, ledighed eller 60 års alderen. Men det er præcis det, De Radikale har lagt stemmer til og også blæk til igen og igen, - alene for at skabe skattelettelser for de rigeste. I dag ses konsekvenserne af denne uansvarlige politik.

Jeg er ikke uenig i al radikal politik, men den unge radikale politikers manglende jordforbindelse gør mig særdeles bekymret. Hun er vist gået i valgkamp og tror, at stemmerne kan fås billigt ved genbrug af fordoms stemmeoverskrifter. Verdens mig bedste her og der.

Næh, nu gælder det om at genopbygge og genindvinde såvel vores konkurrenceevne og vores moral. Og vi skal knokle herfor, for der er rigtigt meget her der er smadret i de sidste 10 år. Også ved De Radikales hjælp.

Vi skal genopbygge i fællesskab, for det er netop fællesskabet, der historisk set har været vores styrke. Det er fællesskabet, der skabte den velfærdsmodel, vi var så stolte af engang. Og vi skal fælles genopbygge den igen. Det vil tage mange år, og i den tid må vi lade vores drømme om at blive verdensetter ligge.

Lars Kristensen

Mon tog og busser i de andre lande kører bedre end de gør her i Danmark. Jeg har ikke hørt om at de har bedre offentlig transport.

Og hvad angår bilkøer, så er vi da ikke mere overfyldt af bilkøer end Tyskland og andre lande oplever af bilkøer.

På disse områder kan vi nok ikke påstå, at DK er dårligere end andre steder. Om vi så har det bedre, skal jeg nok vare mig for at sige, da jeg ikke har været udlandet i mange år.

Hvad angår sundhedsvæsen, så er det jo nok ej heller anderledes end andre steder i verden. I USA, som ellers skulle have et af verdens mest avancerede sygevæsner, der er det forbeholdt de mest velbjergede, vel nok fordi de overstiger vort eget sygevæsen i omkostninger og mange arbejdsløse skal stå i madkøer for at få noget at spise. I verdens rigeste land.

Ærligt talt, hvad dælen beklager vi os over. Vi har det på mange områder langt bedre end de fleste andre steder i verden.

I Afrika kører busserne først når de er fyldt til randen og bagagen står meter tyg på taget, med levende høns i bur og måske en ged allerøverst.

I Indien og andre steder er der tremmer for vinduerne på togene, så når et tog forulykker der der kun to veje ud af vognene og det er der hvor man er kommet ind.

Nej, så vil det være bedre at lade DK forblive som det er, med alle de omkostninger det giver og de små og ubetydelige gener der vil kunne opstå undervejs til og fra arbejde m.v.

Tag lige toiletpapiret og puds din næse for grædesnot, for du behøver ikke sidde i bilkøen eller i toget der ingen vegne kommer og græde tørre tåre.

Nyd turen for du får dem ikke behageligere andre steder i verden.