Læserbrev

Drop radio Møller, Møller

Når stort set ingen mediehuse har lyst til at byde på det, der ellers blev udlagt som en ren lækkerbisken til mediemarkedet, er noget rivravruskende galt
Planerne om at erstatte DR's P2 med en kommerciel kanal er hverken til gavn for lytterne eller medierne.

Planerne om at erstatte DR's P2 med en kommerciel kanal er hverken til gavn for lytterne eller medierne.

Philip Meisner

8. marts 2011

Kulturminister Per Stig Møller vil frygtelig gerne gå over i historien med sin helt egen radiokanal som det helt store erindringsmonument. Jeg mener, det er tid til at erkende at det er et dødfødt projekt, og jo før, jo bedre.

Kun et af de store mediehuse har lyst til at byde på projektet. Eksperter siger, at radiostationen kommer til at mangle lyttere. Ingen har efterlyst radiostationen.

Den oprindelige idé er løbet helt ud i sandet. Et ærgerligt spild af de 100 millioner licenskroner, som der årligt er afsat til at drive radioen for, tegner sig forude.

Radioen blev til som Per Stig Møllers store fingeraftryk på medieforliget sidste forår. Oppositionen ville ikke være med til at bruge 100 millioner kroner årligt på et tvivlsomt projekt, som ingen havde bedt om, og det var en af hovedårsagerne til, at vi ikke gik med i forliget.

Pengene blev taget fra DR og public service tilbud, og radioen skal sende på P2s FM-kanal, hvorfor P2 må lukke og slukke. Ideen var oprindelig, at Per Stig Møllers radiostation skulle skabe mere mangfoldighed og valgfrihed i radioudbuddet.

Et modspil til det ellers DR-dominerede radiomarked. Radiostationen skulle være hen i retning af P1 en taleradio med samfunds- og kulturstof.

Nu viser det sig, at musik skal fylde meget af sendetiden. Det giver mere konkurrence til P3 og P4, lokalradio og kommerciel radio, men er jo ikke et reelt alternativ til P1.

For detaljeret udspil

Når stort set ingen mediehuse har lyst til at byde på det, der ellers blev udlagt som en ren lækkerbisken til mediemarkedet, er noget rivravruskende galt.

Den manglende interesse skyldes ikke pengemangel, for radiostationen er en ren guldgrube. Hele miseren skyldes den ekstreme grad af detailstyring og politisk kontrol, der er lagt ned over projektet, som hæmmer den redaktionelle frihed.

Det er dybt paradoksalt, at en borgerlig regering i den grad vil lægge medierne i spændetrøje. Hele begrundelsen for at lave radiostationen var jo, at nye aktører skulle have mulighed for at sætte deres præg på radiomarkedet. Også set i dette lys er projektet en fuser.

Så kort tid før et folketingsvalg er det uansvarligt at fremture med en radiokanal, som er blevet til på grundlag af et meget spinkelt flertal i Folketinget. Ingen har efterspurgt radioen, og da slet ikke lytterne, som ellers er dem, der betaler gildet.

De mange penge ville være brugt meget bedre på bedre public service, med bedre børne-tv, bedre regional og lokal nyhedsdækning på DR og mere drama og dokumentar. Konklusionen er klar: Drop Radio Møller, kulturminister. Du kan nå det endnu. Lad os få noget ordentlig public service i stedet for.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jamen så skal han da finde en udvej til at lade dem lave alt det lort de helst vil. Hele hensigten er at ødelægge DRs generelt relativt seriøse nyhedsformidling. Det skader neoliberalismen med al den public service.

Arne Hornborg

Det er både rystende, beskæmmende og komplet uforståeligt. Kulturministeren nedlægger en seriøs KULTURKANAL og erstatter den med en, formodentlig, kommerciel underholdningskanal.
DR er, burde være, den største kulturformidler, og ikke slås om seertal blandt de laveste fællesnævnere, med de reklamefinancierede tv-kanaler.
Hvorfor er der aldrig nogle popkanaler der bliver nedlagt og erstattet af kulturkanaler. Vi er overfodret med POP, og sport.
Jeg var, som så mange andre, forventningsfulde da Per Stig Møller blev udnævnt til kulturminister.
Jeg er blevet dybt skuffet.
Arne Hornborg

Arne Hornborg

En beklagelig fejl. Der skulle naturligvis have stået:
,,med de reklamefinancierede TV- OG RADIOKANALER''.

Desuden har vi ,,tåbekanalen P4''. Mon ikke det underlødige er rigeligt repræsenteret?
Arne Hornborg

Michael Kongstad Nielsen

Jeg hører nu til de - åbenbart få - lyttere, der synes det er en god ide med den nye radiokanal. DR trænger til noget modspil og konkurrance. Både P1 og P2 er faldet i kvalitet de senere år, er låst fast i koncepter og vante mønstre, som ingen giver dem et spark til at komme ud af. P1 burde i øvrigt hedde P½, for halvdelen er genudsendelser. Den nye kanal skal være en kvalitetskanal, derfor de mange krav i udbudsbetingelserne. Men når så få byder, må det være fordi det ikke er in at lave kvalitet, og så gør det ikke noget, at de bliver væk.

Med f.eks. Georg Metz´ mange gode kritikker af DR´s radioprogrammer in mente er det ikke svært at forestille sig, hvordan der kan laves noget bedre, Den nye kanal kan få DR til at vågne op og oppe sig. Selv et program som "Orientering" er ved at falde lidt af på den, er så småt begyndt at dyrke tidens nærhedstrang, eller er stivnet i faste former.

P2 er blevet så poppet, at det ikke gør noget, den forsvinder. Noget af musikken kan erstatte genudsendelserne på P1.

Jeg glæder mig til den nye kanal

Dorte Sørensen

Michael Kongstad Nielsen
Hvorfor tror du at kvaliteten er faldet i P1 og P2 . Dels bestemte OVK, at DR trods tidligere løfter om at DR ikke skulle mærke byggeriet i Ørestaden på programfladen – MEN men det kom DR sandelig til, som den eneste offentlige myndighed blev DR straffet ved en byggebudget overskridelse. Fx da Vejdirektoratet overskred deres anlægsbudgetter endda med et højere beløb, blev der bare sagt, hvor der er vej er der også penge til at dække overskridelserne ( eller noget ligene)
Dels havde DR en generaldirektør der mente at P1 var venstreorienteret og specielt Orientering var underlødig osv…………

Det ville være mere for licenspengene at give P1 og P2 en saltvandsindsprøjtning, så vi lyttere fik mere for vore licenspenge.

At kulturministeren forsøger sig med sit overfinansierede hjemmestrik er vel egentlig en kæmpe cadeau til DR's medarbejdere.

De forsøger stadigt, trods et årelangt uhørt politisk pres, der underminerer alle hensigter om "armslængde", at lave kvalitetsradio med integriteten i behold.

Og det har åbenbart pint kulturministeren så meget, at han knaldede hovedet ind i væggen og fik ideen til radio "Møller" i ren desperation.

Michael Kongstad Nielsen

Jo Dorte Sørensen, det er nok muligt, at en forbedring kunne komme på den måde, ved en saltvandsindsprøjtning til P1 og P2, men noget skulle der gøres, og nu prøver man så dette nye, som jo ikke lægger DR helt ned. Og mon ikke DR tager kampen op - som også Frank Esmann skrev i gårsdagen kronik, så får vi jo rigtig noget for pengene.

Dorte Sørensen

Michael Kongstad Nielsen
Men det er da en tåbelig måde at bruge licenspengene på. Først at give en ny radiokanal over det dobbelt af hvad P1 drives for i dag og så give kanalen en så stram spændetrøje at kun en vil byde ind.
PS: Til anbefaling hør sidste Mennesker og medier på P1 .Her siger Lisbeth Knudsen (LK) at når andre ikke bød ind så er det en politisk beslutning – men er det ikke også en politiskbeslutning at byde ind. Derudover påstår LK , at udbuddet er sket på et bredt medieforlig – det er da noget af en overdrivelse i mine øre.

Pengene tilbage i DR - eller i noget andet godt. Der er nok af gode ting, der mangler penge her til lands.
Jeg synes sagtens man kunne overveje om vi skal lukke alle de regionale TV2-kanaler, og kaste de sparede penge ind på et af de steder det kunne gavne.
(Nå? Får de ikke penge? Hm.. Jeg ved det ikke engang, og det er selvfølgelig helt galt, at jeg ikke gør. Men jeg tænker at de får penge.)