Interview

Duellen: Høje karakterer siger intet om motivation

Optagelsessystemet bør ændres, så universiteterne får lov til at tage flere studerende ind via kvote 2. På den måde vil man kunne sænke frafaldet, til gavn for de studerende og samfundet. Det mener Lotte Dyhrberg ONeill, der netop har skrevet ph.d. om frafald blandt kvote 1- og kvote 2-studerende.
2. marts 2011

Hvorfor tror du, at kvote 2-studerende har lavere frafald end kvote 1-studerende?

»I bund og grund kræves det af kvote 1-studerende, at de har et eksamensbevis med en høj karakter på, og at de så smider et kort ansøgningsskema i postkassen. Det er ikke noget mål for, at de rent faktisk er motiverede for det studie, de søger ind på.«

Men at de har fået de høje karakterer ved at lægge sig i selen i gymnasiet, er vel i sig selv er et bevis på, at de er motiverede?

»Nej, det er det ikke. Det er et bevis på, at de har gode akademiske færdigheder på et bredt niveau. Men det viser intet om, at de personligt er motiverede for at komme ind på et studie. Jeg synes, at man på baggrund af mine resultater kan tillade sig at overveje, om kvotesystemet er det bedste til at forhindre frafald.«

Behøver ikke tage tid

Hvis man sætter kvote 2-procentdelen i vejret, vil man så ikke skabe en stor gruppe unge, som spilder årene på at skaffe point til et studie, de så måske alligevel ikke kommer ind på?

»Det kommer an på, hvordan man skruer det sammen. Man behøver jo ikke nødvendigvis stille krav til folk om at have arbejdet otte måneder på et plejehjem. Man kan jo lægge nogle krav ind, som ikke er tidskrævende. Eksempelvis har Syddansk Universitet på medicin en endags kvote 2-optagelsesprøve med efterfølgende samtale. Den kræver ikke, at du tidligere har arbejdet frivilligt.«

Hvis nu man hævede kvote 2- andelen, ville man så ikke sende et signal til gymnasieeleverne om, at det ikke er så vigtigt at knokle for høje karakterer?

»Jo, det er en vigtig pointe, for der skal også være en gulerod, men de elever ville jo stadig skulle bruge deres snit på kvote 1.«

Du har undersøgt medicin-studerende på Syddansk Universitet. Hvor generelle er din konklusioner?

»Jeg kan jo ikke påstå, at de gælder alle steder, men jeg synes, man må lade sig inspirere. Især på studier, hvor man kæmper med højt frafald. Her er det jo vigtigt at vælge dem, der rent faktisk fuldfører. Det er træls at vælge nogle, der dropper ud, hvis der står folk i kø, som har lidt lavere karakter, men er mere motiverede.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu