Læserbrev

Læringshensyn bestemmer timetal

Hvor mange timers undervisning skal en studerende have på en skala fra 0 til 40? Den seneste tids debat om de få undervisningstimer på universiteterne har handlet om antal katedertimer. Meget lidt om kvalitet og variation i den undervisningen
Hvor mange timers undervisning skal en studerende have på en skala fra 0 til 40? Den seneste tids debat om de få undervisningstimer på universiteterne har handlet om antal katedertimer. Meget lidt om kvalitet og variation i den undervisningen
22. marts 2011

Hvor mange timers undervisning skal en studerende have på en skala fra 0 til 40?

Den seneste tids debat om de få undervisningstimer på universiteterne har handlet om antal katedertimer. Meget lidt om kvalitet og variation i den undervisningen.

På Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet har vi i en årrække arbejdet med at udvikle undervisningen ud fra forudsætningen, at en videregående uddannelse er en heltidsbeskæftigelse.

På bacheloruddannelserne i folkesundhedsvidenskab, idræt og sundhed, klinisk biomekanik (kiropraktik) og medicin er hvert semester opdelt i to kvartaler. Hvert kvartal er på ni uger, hvoraf et par bruges til eksamen. Hvor mange og hvilke undervisningsaktiviteter de studerende tilbydes, bestemmes af, hvilke læringsmål, der skal nås, og af overvejelser om, hvilke metoder der er de bedste til at sikre, at målene nås.

Det kan både være forelæsninger, problembaseret læring, podcasts og andre it-støttede aktiviteter, caseundervisning, færdighedstræning, diskussionsopgaver, praktik med mere.

Hertil kommer naturligvis, at den studerende også skal have tid til at forberede sig til undervisningen. Alene eller sammen med andre.

Planer for alle

Det betyder, at underviserne i et kvartal skal beskrive, hvordan de forventer, at den studerende arbejder uge for uge. Denne beskrivelse kalder vi en studieguide. Antal katedertimer kan være meget varierende, alt efter hvilke andre aktiviteter, der er planlagt, men følgende principper finder vi hensigtsmæssige at følge: Der skal være tid til at studere, for eksempel er der en regel på bachelormedicin om, at den studerende højst må have 15 timer om ugen.

Der er brug for mere detaljeret planlægning af undervisningsaktiviteter - den studerendes tid - i starten af uddannelsen.

Undervisningsmetoderne skal stimulere til aktivitet, for eksempel gennem diskussionsopgaver, og indebære feedback til den studerende om, hvordan hun klarer sig. Tilrettelæggelsen skal tage hensyn til studerendes forskellighed og forskellige vilkår, det kan være it-støtte med mulighed for asynkrone studier. Svaret er, at både nul og 40 skemalagte timer kan være et godt valg, hvis ovenstående eller lignende principper følges. nul timer vil være naturligt, når den studerende er i gang med bachelorprojekt og kandidatspeciale, og 40 når der er tale om færdighedstræning eller praktik.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu