Kommentar

Ondt i sproget? Så er gode råd dyre!

Åbent brev til sundhedsminister Bertel Haarder (V) om selvbetalt tolk for grønlændere, der går til lægen
3. marts 2011

Kære Bertel Haarder,

En ændring af sundhedsloven træder i kraft den 1. juni 2011. Fra denne dato skal man betale for tolkebistand ved læge- og hospitalsbesøg, hvis man har boet i Danmark i mere end syv år.

De nye regler vil bl.a. ramme grønlændere, som er bosat i Danmark, og som har behov for tolkning ved kontakt med sundhedsvæsnet. Det har vakt bekymring i Grønland.

Derfor dette brev.

Nu vil du måske indvende, at vi grønlandske politikere selv bærer skylden, hvis grønlændere, som har bosat sig i Danmark, ikke formår at klare sig på dansk. Blev danskundervisningen måske ikke i en årrække nedprioriteret i den grønlandske folkeskole?

Jo, må jeg svare, og det var dumt. Men ville selv den bedste undervisning have sat den grønlandske del af kongerigets indbyggere i stand til at tale med en læge? Lad mig svare med et spørgsmål: Ved du, hvad diagnosen røde hunde hedder på engelsk?

Får fatale følger

I Danmark taler de fleste ubesværet engelsk. I de fleste sammenhænge. Men hånden på hjertet: Hvor mange danskere kender de engelske betegnelser for bihulebetændelse, udflåd eller hjerteflimmer? Og kan forklare om en smerte er stikkende eller murrende?

Netop når det gælder læge- og sygehusbesøg, kan det være fatalt, hvis en patient ikke fuldt ud kan beskrive sine symptomer og forstå lægens anvisninger. Og det kan være svært på et fremmedsprog.

I en leder i Ugeskrift for Læger har man advaret mod de nye regler. »Diskriminerende og farlige«, kalder man dem.

Af samme grund skriver jeg ikke kun til dig på vegne af grønlænderne i Danmark. Deres interesser ligger mig på sinde, men jeg er heller ikke blind for de problemer, loven vil skabe for nydanskere i mere traditionel forstand. Eller blind for, hvordan love af denne art vil påvirke Danmarks (og dermed Rigsfællesskabets) anseelse.

Regeringens begrundelse for at indføre krav om betaling for tolkning var, at det skal skabe incitament for herboende udlændinge til at tilegne sig danskkundskaber og styrke integrationen. Javel så. Incitament! Lær dansk eller betal selv for tolk, når du får brug for lægehjælp hvis du da har råd.

Loven blev vedtaget i 2004, men skulle først træde i kraft syv år senere, for som det hedder i lovbemærkningerne at give de berørte mulighed for at indstille sig på kravet. Nu, hvor de syv år næsten er gået, skulle det vel så være muligt at se, om loven har virket efter hensigten. Om incitamentet har styrket nydanskernes danskkundskaber og fremmet integrationen. Det er der vel ikke for alvor nogen, der tror?

Hvor er anstændigheden

Til gengæld er der næppe tvivl om, at kravet vil afholde mange, ikke mindst mange økonomisk svagtstillede fra at søge læge i tide eller bede om tolkebistand. Det kan vise sig at blive dyrt for samfundet, når misforståelser fører til fejlbehandling. Men nu var formålet med lovændringen selvfølgelig heller ikke at spare penge, men at motivere til integration!

I Grønland har vi stadig den grundopfattelse, at enhver skal have lige adgang til sundhedsvæsnet, uanset hudfarve eller sprog. Uanset om man er født her i landet eller er kommet hertil udefra.

Bevares, også Grønland har været plaget af populistiske partiers nationalistiske udfald mod mennesker, som ikke fra fødslen har været en del af vort samfund. Selv ikke de værste er dog gået så langt som til at afkræve f.eks. danskere, bosat i Grønland, betaling for tolkning. Hverken inden for sundhedsvæsnet eller i andre dele af den offentlige forvaltning.

»Giv os Danmark tilbage« opfordrede Dansk Folkeparti på et tidspunkt i en kampagne.

En af mine danske venner betroede mig for nylig, at han fristes til at sige det samme. Men at det Danmark, han savner, er det Danmark, som behandlede enhver menneskeligt og ordentligt. Uanset hudfarve og oprindelse. Det anstændige Danmark, som han sagde.

Norsk og ikke grønlandsk

Jeg forstod, hvad han mente, men måtte alligevel protestere. Det anstændige Danmark findes stadig, og vil altid eksistere, så længe der findes danskere, som ham selv. Og dem er der heldigvis stadig mange af. Rigtig mange, faktisk.

Men når jeg ser en lov, som den vi her taler om, dukker tanken jo alligevel op. Ikke som et kampråb, for den kamp må danskerne selv tage. Men som en stille bøn: Giv os Danmark tilbage!

P.S. Har dit Sundhedsministerium ikke overset, at den nordiske sprogkonvention forpligter Danmark til, at nordiske statsborgere, uanset om de er bosat i Danmark, kan anvende deres eget sprog ved henvendelse til f.eks. sundhedsmyndighederne? Og at omkostningerne til tolkning skal afholdes af det offentlige?

Det gælder ganske vist kun for sprogene norsk, svensk, finsk og islandsk altså ikke grønlandsk. Men de enkelte dele af Rigsfællesskabet skal vel ikke stilles ringere end den øvrige del af det nordiske samarbejde eller skal vi?

Niels Thomsen er politisk ordfører for det grønlandske parti Demokraterne

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Argumentationen i de to sidste afsnit er svær at komme udenom selv for VKO, der er tale om negativ forskelsbehandling af visse Skandinaviske sprog. Jeg tror dog at liberalfascisten Bertel H er inderligt ligeglad.

Jan Ellesgaard

1000 tak til Niels Thomsen.
Som fremmed i et andet land (Grønland), har jeg gennem mere end 10 år nydt godt af, at der her er plads til alle - og at almindelig anstændighed er gældende norm.
Her er der ingen, der forlanger penge for at tolke for mig - man hjælper de, der har behov for hjælp - med sproget, som med så meget andet.
Dejligt at se én af vore politikere tage bladet fra munden og forlange anstændigheden tilbage i vores omgang med hinanden - uanset hårfarve.

@Henrik Jakobsen

Det er nu et problem for patientsikkerheden - også for andre end grønlændere i Danmark:

I oktober kunne man i Information læse. Jeg citerer:

Risikoen for fejlbehandlinger stiger, når nye regler om brugerbetaling for tolke træder i kraft 1. juni 2011. Det vurderer 90 pct. af de adspurgte læger i en ny undersøgelse fra Lægeforeningen. Derfor opfordrer næstformand i foreningen, Yves Sales, nu kraftigt Folketinget til at gribe ind og lave loven om.

»Det er et stort problem for patientsikkerheden. Det vil stille en gruppe af borgere i Danmark rigtigt dårligt og gøre det yderligere vanskeligt for dem at kommunikere med lægen,« siger Yves Sales, der selv kender til sprogproblemerne som praktiserende læge. citat slut.

http://www.information.dk/249353

@Henrik Jakobsen

Yves Sales er bestemt ikke en "tilfældig" praktiserende læge.

Han er næstformand i Lægeforeningen for de praktiserende læger og udtalte sig på baggrund af en undersøgelse fra Lægeforeningen.

Lars Mortensen

Et bragende godt indlæg fra Niels Thomsen.
Dybt tankevækkende, at et sådant indlæg havde været totalt overflødigt for blot for år siden, dengang almindelig anstændighed fandtes.
I dag er vores største problem, jvf regeringen, øjensynligt en økonomi, der hænger i laser, for blot et år siden sad tre konservative i en have og mente det var burkaer. Man græmmes!
Indlægget viser vel også, at det, der mangler allermest i samfundet i dag, er noget som O-VK ikke har bekymret sig en pind om, nemlig HELE samfundets sammenhængskraft.
Man hytter "sine", og kun dem!

Martin Kaarup

Det er på tide grønlænderne genhusker, at det er Danmark som er kolonimagten og Grønland som er kolonien i Rigsfællesskabet. Det er nemlig os som skal blive rige på jeres fællesskab.
Vrangforestillingen om den søde og gavmilde kolonimagt findes naturligvis kun i eventyrbøgerne om den danske kongehus.

Se blot på USA's Puerto Rico, Englands Diego Garcia, Israels Palæstina, Frankrigs Elfenbenskysten, Sverige Sameland, Kinas Tibet og så videre og så fremdeles.

Listen er alenlang.

Fælles for alle kolonier er, at de blliver hamrende undertrykt på det groveste - de udnyttes for deres naturressourcer og billige arbejdskraft.

Så kære Grønland - Jeres allerførste prioritet burde være en målrettet indsats for at løsrive jer det såkaldte rigsfællesskab. Find en socioøkonomisk plan som virker for jer og træd ud af rifsfællesskabet. Og når Danmark sender sine jagerfly og marinesoldater afsted for at nedslagte optøjerne i den Grøndlandske koloni, så iværkæt frihedskampen og giv dem vinterkrig til de segner.

Jeg kan ikke se Danmark overtræder konventionen. Der ydes fortsat gratisk tolkebistand til lægebesøg de første 7 år. Man kan vel ikke forvente at have det i helt sit livsforløb i et fremmed land ? Efter syv år mener jeg det er forventeligt at man kan udtrykke sig forståeligt på dansk. Også hos lægen.

Egentlig er det lidt forkælet at man henholder sig til en konvention fordi man ikke ønser at tale det sprog i det land man har bosat sig i efter syv år.

Per Erik Rønne

@Martin Kaarup,

Din argumentation synes helt løsrevet fra det faktum at Grønland er en underskudsforretning for Danmark, og vel altid har været det.

At Grønland er en del af Kongeriget Danmark skyldes historiske forhold. Og herunder ikke mindst det forhold at Sydvestgrønland oprindelig blev befolket fra Skandinavien. Det udviklede sig til et fælles dansk-norsk rige i Nordatlanten, og selv da nordboerne på Grønland under den lille istid i forrige årtusind uddøde (det er den istid der er ved at slutte i disse år), opretholdtes den dansk-norske overhøjhed, anerkendt af alle øvrige europæiske magter.

Grønland fik på et tidspunkt status af koloni, en status det ikke oprindelig kan have haft, men en status der ændredes i 1953. Og samtlige folketingsmedlemmer er enige om at skulle Grønland ønske selvstændighed i stedet for det nuværende hjemmestyre, så får de det. Med de konsekvenser det vil få for de danske tilskud.

Rolf Larsen. Ringe fatteevne er selvfølgelig selvforskyldt. Og med henvisning til din egen måde at ræsonnere på, så må vi ønske, at du sætter dig ordentlig ind i emnet før du begiver dig ud i debatten.
Nu ved jeg ikke om du har haft 7 år på skolebænken, men har du det, er det tydeligt, at du behøver alt for megen hjælp til at fortolke samfundsforholdene, sådan at du kan forstå hvad der foregår.
Søg tilbage til elementær samfundsundervisning sæt dig ind i kulturproblemer og ikke mindst to-sproglighed og afkodning af lægesprog.
Fjols.

Martin Kaarup

Glemmer du ikke at Danmark kan gøre krav på undergrunden omkring Grønland og er det ikke den strid som får Rusland til at plante et flag under vandet, til USA's store foragt.

Danmark kan sagtens vælge at investere et par magre år til fordel for de mulige indtægter undergrunden kan frembringe.

Jeg har endnu ikke set Danmark opføre sig som andet end en god forretning overfor den grønlandske befolkning - og på det seneste også overfor den danske befolkning.

Per Erik Rønne

@Martin Kaarup,

Når Danmark forsøger at få retten til Nordpolen er det naturligvis til grønlændernes bedste, og den grønlandske sokkel vil naturligvis være omfattet af af det grønlandske hjemmestyre. Og være en del af et selvstændigt Grønland, hvis det er hvad det ender med.

Det er i øvrigt ikke blot Danmark der foretager undersøgelser for at underbygge et krav på Nordpolen, og de russiske undersøgelser er på ingen måde en reaktion på de danske. Også USA med Alaska og Canada forsøger sig; jeg ved ikke om nordmændene med Spitsbergen også er med ...

Martin Kaarup

Lad os nu vente os se til hvems bedste det bliver. Historisk set har du fuldstændig fejl, men der er en første gang for alt ;-)

Caroline Kofahl

Jeg mener, der må være forskel på, om mennesker er indvandret til Danmark eller om Danmark har overtaget et område, hvor der bor nogle mennesker.

I det første tilfælde har man en pligt til at lære det nye sprog i en grad, så man kan klare sig, også hos lægen, bankrådgiveren, i retssalen.

I det andet tilfælde har man ret til at opretholde sit eget sprog, også i en grad, så der er brug for tolk - selv hos lægen, bankrådgiveren og i retssalen.

Alle ved godt, hvem der kommer ind under den første kategori. I den anden kategori kommer kun grønlændere, færinger og folk fra det tyske mindretal i Sønderjylland (Nordschleswig).