Regeringen har ofte afvist problemet med, at for mange kloge hoveder rejser fra Danmark og slår sig ned i udlandet.
Derfor har det været befriende at høre videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen erklære, at Danmark skal være attraktiv at komme tilbage til efter en årrække i udlandet.
»Det gælder om at få tiltrukket en stærk arbejdsstyrke. Enten ved at vore egne kommer hjem igen, eller ved at vi får nye kandidater til landet«, har hun udtalt.
Men det går ikke så godt med at få vores egne højtuddannede hjem igen. Hjerneflugten tager til i styrke. Tidligere forskningschef for Rockwool Fonden, Gunnar Viby Mogensen har dokumenteret, at en stadig mindre andel af de udvandrede er vendt tilbage efter både to, seks og ti år, sammenlignet med tidligere.
Danskere, som flytter til udlandet, er væsentligt højere uddannede, end danskerne generelt. Det er i høj grad de højtuddannede, som emigrerer, herunder særligt ph.dere.
Den hjerneflugt skal der gøres noget ved. I AC s vækstudspil, Med viden skal land bygges, foreslår vi, at man belønner højtuddannede danskere for at vende hjem igen.
Man kan tilbyde dem bedre arbejdsforhold eller forskningsmuligheder i en periode. Eller de kan få en kontant bonus. Og det går heller ikke godt med ministerens andet ønske: At vi får nye kandidater til landet. Ifølge en analyse af professor Jan Rose Skaksen fra 2010 tiltrækker vi ikke bare flere ufaglærte indvandrere end indvandrere med en videregående uddannelse.
Tabt ressource
Der er også en del indvandrere med en videregående uddannelse, som ikke bruger den, men i stedet arbejder i jobs som faglærte eller ufaglærte.
Vi skal blive langt bedre til komme de højtuddannede udlændinge i møde. De har et unikt netværk, andre metoder og nye måder at anskue arbejdet på.
Vi må gøre noget særligt for at få dem til at overskride de åbenlyse barrierer for at vælge at arbejde i Danmark. Sproget. Kulturen. Vejret. Vi foreslår en ordning, hvor flere danske familier bliver en slags værtsfamilie og giver dem et så frugtbart netværk, at de ender med at bo og arbejde her i årevis.
Hvorfor er vidensubalancen med udlandet overhovedet et problem? Fordi viden er svaret på spørgsmålet om, hvad Danmark skal leve af.
Viden er smørret på fremtidens brød. Virksomheder med højtuddannede medarbejdere klarer sig bedre i den globale konkurrence. Hvis vi skal undgå at ende som en gold mudderbanke i Østersøen, skal Danmark i dette årtusinde bygges på viden.
Det ville da være idiotisk at sende gode hjerner tilbage til udkantsområder, hvor hjernernes potentiale ikke kan udnyttes.
Enhver idiot ville kunne se det, hvis det var Nørre Snedes lokalavis, der syntes at bysbørn skulle afbryde deres karriere i storbyen og vende tilbage til udkants-sumpen.
Danmark er internationalt set et udkantsområde, der gennem århundreders negativ selektion, har en lavere forekomst af talenter end andre befolkningsgrupper af tilsvarende størrelse.
Den eneste danskere der har gjort sig bemærket i nyere tid med noget opsigtsvækkende, er Stein Bagger som tilsyneladende kunne skabe overskud (IT Factory) i en tid hvor it-branchen som helhed gav underskud - og så en hjerneforsker, der p.t. er udsat for nøjere granskning - endda uden at have produceret eet eneste opsigtsvækkende resultat med sin forskning.
Vi danskere kender udmærket vores plads i udkanten af det internationale samfund. Der bor 4 gange så mange mennesker i en storby, end der bor i hele Danmark !
Saet skatterne ned paa et rimeligt niveau (som f.eks. England), og jeg skal overveje at vende tilbage...
I England betaler jeg omkring 45% af min indkomst i skatter og afgifter (alt indregnet, ogsaa moms). I DK betalte jeg 73%...
Min loen i DK var ikke engang hoej, men en almindelig loen som civilingenioer i starten af 30'erne (alder, ikke aarstal)...
I England har jeg raad til en god pension, har gode sundhedsforsikringer, og kan endda spare op. INGEN af delene var der raad til da jeg arbejdede i DK.
Den anden side af sagen er at de arbejdspladser vi skulle have i DK stille og roligt flytter ud af landet.
Hvorfor? Fordi det er alt (ALT) for dyrt at have ansatte i DK (og skatterne er en stor del af grunden).
Jeg ved godt at det ikke bliver anderledes, for de 2/3 af vaelgerne der lever af penge fra det offentlige (paa overfoersler eller som ansatte) vil ikke vaere med til at saette skatterne ned, saa fortsaet bare nedturen, Danmark :-)
Hvis man endelig kunne få en hjerneflygtet dansker til at vende tilbage, så ville stopklodsen falde, når vedkommende bragte sin udenlandske ægtefælle med.
Hvis man er dum nok til at vende tilbage til sumpen i Nr. Snede blot fordi skatten sænkes, kan hjernen ikke være meget bevendt.
I udkantsområder i Mellemamerika (Colombia), er der landsbyer, hvor ingen har betalt skat i årtier.
Her er skatteprocenten sådan set nul !
Dem, der har en hjerne, flygter selvfølgelig fra dette snævertsynede og insignifikante land.
Alene reglerne for at tage en i udlandet erhvervet ægtefælle med tilbage forklarer, hvorfor folk ikke vender hjem igen.
Vi skal selvfølgelig få halmen ud af ørerne og sørge for, at forskningsmiljøerne er attraktive, og det opnår man ikke ved at skære ned i bevillingerne, ejheller ved at insistere på, at forskningen skal have en umiddelbar nytteværdi for erhvervslivet.
Det skal kort sagt være muligt at bedrive forskning på internationalt niveau.
Det er det, der er lokkemaden og ikke pengene. Forskere lader sig for det meste lede af interesse og karrieremæssige muligheder og i mindre grad af indtjeningsmulighederne, og det gør, at de har fokus på at levere et godt resultat frem for at score kassen og lade resten sejle.
Finanskrisen har vist os, at det ikke er de bedste folk, vi får, når det er penge, der er incitamentet. Vi får i stedet folk, der skummer fløden og sender regningen videre, blodsugere, der er uendeligt ligeglade med virksomhedens chance for at klare sig, efter at de har trukket millioner ud af den, og svindlere, som tillige tillader sig at se ned på de små i samfundet, der sidder tilbage med regningen, efter at spekulanterne har haft deres finanseventyr.
Lad sådanne kæltringer tage til udlandet – vi vil ikke savne dem.
Til gengæld kunne vi godt bruge nogen med hjerne OG hjerte.
De gode hjerne skal forgyldes, ellers skrider de. Sådan lyder logikken.
Jeg forstår det ikke, og der er endnu ingen der har kunne eller gide forklare hvorfor det skal være sådan - Der er ingen der bare har anskueliggjort det perifert.
Alligevel opfattets det af langt de fleste som noget helt naturligt, ja nødvendigt ligefrem. Det er dybt suspekt.
Konklusionen kan jo kun være at højt- begavede og uddannede mennesker, per definition eller kultur, er nogle grådige egoistiske røvhuller, ofte med en ekstremt oppustet forestilling om eget værd.
Situationen er jo den, og samtlige undersøgelser understøtter dette, at man som højt begavet og højt uddannet har langt større job-tilfredsstillelse og job-sikkerhed end resten af arbejdsmarkedet.
Man har samtidig væsentligt bedre muligheder for at påvirke arbejdsrutiner, ansvarsfordeling og lønstruktur på arbejdspladsen.
Det er også et klart faktum at de udfordringer og problemstillinger en højt- begavet og uddannet person møder i sin jobfunktion er væsentlig mere spændende og interessant end ditto for de lavere begavede eller uddannede grupper.
Det er også et faktum for 99.9% af alle tilfælde at komforten på arbejdspladsen, mængden af frynsegoder, kvaliteten i kantinen, aktieoptioner, wellness tilbud etc. - Er langt højere for det højt- begavede og uddannede.
Selvom politikkerne ofte prædiker social mobilitet som et faktum, viser statistikken dog stadig en klar sammenhæng med sociale faktorer.
Lidt groft set vil en højt-begavet og uddannet person, med stor sandsynlighed have haft en god opvækst, vise og deltagende forældre, positive oplevelser i skole- og uddannelsessystemet og gode netværks egenskaber.
Alt i alt har de højt- begavede og uddannede bedre livsvilkår, længere levetid, bedre helbred, støre job-tilfredsstillelse, bedre løn og frynsegoder. De arbejder ofte med områder der har høj status og interessante job-udfordringer, og har langt større indflydelse på områder som mødetid, hvor arbejdet udføres osv.
Alligevel kræver logikken at de også skal begaves med guld og grønne skove, for ellers skrider de.
Så lad mig gentage konklusionen:
Højt- begavede og uddannede mennesker, må per definition, være nogle grådige egoistiske røvhuller, uden realitetssans og ofte med en ekstremt oppustet forestilling om eget værd.
MVH
Danmark er ikke et rart land for mørke udlændinge. Hvorfor skulle man udsætte sin familie for det?
Hvor MEGET skal en gruppe på under 5 % af befolkningen egentlig belønnes? Jeg mener, hvor meget mere kan de få?
...og de 5 % er folk med en lang videregående uddannelse. Men alle de er nok ikke stjernehjerner.
@Toke Andersen
Det er meget simpelt... Markedet har bestemt at vi er mere vaerd end jer andre! Hvorfor? Forid vi kan noget det store flertal ikke kan!
Derfor bliver vi beloennet (meget) bedre i udlandet hvor de indser at det er en FORDEL for dem at have os, uanset det er til hoej loen.
Uanset om DK saa kan tilbyde forhold der efter Dansk standard er 'gode', saa er vores forhold altsaa langt bedre i udlandet!
Du kan kalde det 'graadig', men det er basal menneskelig natur at man soeger hen hvor graesset er groennest! Hvis DK ikke vil tilbyde det groenne graes, saa smutter vi sgu'!
Saa er det op til DK at bestemme om vores tilstedevaerelse var til gavn for samfundet, og i saa fald lave sig om saa vi vender tilbage!
Debatten illustrerer ganske klart hvad man kan forvente i Danmark, hvis man er veluddannet og velhavende: Misundelse.
Det er tilsyneladende en folkesport at være utilfreds med at nogle har mere end andre, helt uagtet hvorledes omstændighederne er. Udgangspunktet er altså at man skal have det samme uden skelen til indsats eller evner. Hvis man ikke accepterer den præmis, er man associal og usolidarisk.
Det er altså med god forankring i realiteterne at Danmark kan fravælges, dertil skal lægges at klimaet heller ikke bidrager med noget positivt.
Måske skulle man lave valgretten om til en stemme pr. 100.000 kr. betalt skat i tillæg til en stemme pr. person?
Med venlig hilsen
Lennart
Lennart Kampmann,
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.
De fagligt dygtige går efter faglig udvikling - ikke penge.
Med penge som lokkemad får man fat i folk som Stein Bagger og Klaus Riskjær.
Høje lønninger tiltrækker fupmagere som madrester tiltrækker rotter. Tænk på bankdirektørernes gyldne håndtryk.
En rundspørge i at af de mest hjerne-intensive udviklingscentre (søgemaskiner) viste, at under halvdelen af nørderne overhovedet kunne huske, hvad de fik i løn.
Udspørgeren fandt herefter ingen grund til efterfølgende at spørge, om de vidste, hvor meget de betalte i skat.
@Gorm Petersen
Hoeje loenninger tiltraekker alle! Faglig udvikling er laengere nede paa listen, specielt naar man begynder at faa familie!
Jeg har mellem 3 og 5 gange saa meget til mig selv naar skatter, afgifter og faste udgifter er betalt, og det er bare i England!
Udover det, saa har jeg en fornuftig pension, og glimrende helbredsforsikringer. Det havde jeg HELLER ikke i DK.
Desuden bliver der mindre og mindre faglig udvikling tilbage i DK jo flere af de bedste arbejdspladser og bedste videnarbejdere flytter ud!
Morten Lynge,
lyder som om du har det rigtig godt i England - så bliv der og lad os andre om at skabe et samfund, hvor man - heller ikke som højtuddannet - skal være vidne til sociale katastrofer lige for øjnene af en samt støtte et system, hvor folk uden forsikring lever af noget man må betegne som fattighjælp.
Hils!
@Karen von Sydow
Jeg kan nu engang ikke lide at se mit land hele tiden glide nedad i arbejdspladser og velstand. Derfor er det min pligt som Dansker at paapege hvor det Danske system fejler.
Her fejler det primaert fordi man jager de folk ud der ellers skulle danne grundlaget for fremtidens velstand til udlandet, udelukkende fordi det store flertal af Danskere vil leve af deres (ikke egen) indsats.
Heldigvis ER stavnsbaandet oploest (uanset hvor meget S/SF oensker at genindfoere det), og vi kan sige 'farvel' naar vi kan faa bedre vilkaar andre steder... Det vaelger flere og flere at goere :-)
Hyg jer hjemme i DK, og proev ikke at taenke paa hvordan fremtiden bliver... Du bliver bare deprimeret :-p
Trangen til at fylde dagligstuen med fladskærme og firehjulstrækkere er misbrug - og bør behandles som sådan (f.ex. Minnesota modellen).
De eneste eksempler jeg har kendt på gode hjerner, der havde brug for penge, var resultatet af en form for prostitution.
En god hjerne der udnyttes optimalt har ingen fritid, og dermed ingen mulighed for at bruge penge.
Det var faktisk konen, der "holdt" manden som en slags skaffedyr.
En slags omvendt "trafficing".
Jo højere skat - jo større incitament til at yde en ekstra indsats - da man jo ellers ville dø af sult.
Mange forbrugsgoder kræver meget fritid for at kunne udnyttes.
For blot få år siden var genbrugscontainerne fyldt med fuldt funktionelle forbrugsgoder, de tidligere ejere ikke havde haft tid til at udnytte.
Det var kørt helt af sporet.
Prøv at læse "Oprør Fra Midten."
Når ret skal være ret:
Hvis man er født med en lav IQ - men gennem meget hårdt arbejde har uddannet sig til et højere niveau, kunne høj løn begrundes som en slags erstatning for svie og smerte.
MEN !
Hvis man rent mentalt er født med "en sølvske i munden" - er en typisk innovator, hvor de geniale indfald kommer strømmende fordi de ikke kan lade være - hvor arbejdet bærer lønnen i sig selv - har man absolut intet krav på, at samfundet skal betale erstatning for "svie og smerte".
Man bør i stedet være taknemlig.
Jeg er en af de hoejtuddannede, der faktisk er paa vej hjem efter 6 aar ude i verden (det er saa anden gang, da jeg ogsaa var vaek 7 aar ifm mine studier).
I mine samtaler med andre danske er der mange grunde til at man ikke oensker at komme tilbage, men der er ingen tvivl om at baade skatten og de evindelige latterlige "debatter" om indvandrere spiller en stor rolle.
Det behoever ikke at betyde at vi er "grådige egoistiske røvhuller, uden realitetssans og ofte med en ekstremt oppustet forestilling om eget værd" som en saa malende beskriver det.
Men hvis man har vaennet sig og indrettet sin familieoekonomi til et indkomstniveau, saa er det altsaa svaert at overbevise sin (fremmede) kone om at naar vi kommer til Danmark saa skal vi klare os for noget mindre.
Faktisk, i en ren og skaer markedsbetragtning, saa skal netto-loennen vaere hoejere i DK end f.eks. London fordi vores familier skal acceptere at leve i et land, hvor sproget er en begraensende faktor og hvor udbuddet af sociale/kulturelle aktiviteter (samt den etniske diversitet) er begraenset.
Men heldigvis er der som naevnt andre aarsager (familie, venner, andre intangibles) der bringer os hjem - med mellemrum.
Det foerer ingen vegne at kritisere folk at de vil have mest muligt ud af deres talenter (saavel udfordringer, som kroner og oerer) - det svarer til at bebrejde vand at det loeber nedad - og det misser pointen: hvis man oensker at goere DK mere attraktivt saa kommer man ikke udenom loendebatten.
Alternativt kunne man opbygge mere interessante forsknings- og business-miljoeer: hvorfor ikke goere Esbjerg til skattefrit satsomraade indenfor alternativ energi, med masser af statsmidler og en aktiv indsats overfor de stoerste spillere i markedet, for eksempel?
Problemet, som baade denne debat og flere regeringers politik tydeligt viser, er at vi taenker for smaat og for kortsigtet i Danmark.
Marie Spliid Clausen har fat i problemet, når hun udtaler: ”Landet sejler stille og roligt i afgrunden mens den ene halvdel afpolitikerne klamrer sig til taburetterne og den anden forsøger at verfe dem af”.
Jeg opholder mig på 10. år i udlandet (knap 7 år i Ukraine og 3 år i Kina). Jeg er en af "kapitalismens lakajer", som har flyttet dansk produktion til udlandet med henblik på at sikre virksomheders overlevelse. Alternativet til denne udflytning var, at virksomhederne p.g.a. det danske omkostningsniveau ville blive udkonkurreret på det brutale, globaliserede marked.
Disse virksomheder kommer aldrig tilbage til Danmark igen. Kinesiske medarbejdere – eksempelvist – er lavere lønnede og mere flittige end danskere, stort set aldrig syge og i en rivende udvikling kompetencemæssigt. Det er der ingen, der kan konkurrere imod.
Landet sejler ganske rigtigt stille roligt i afgrunden, og hverken den borgerlige regering, der har skuffet fælt, eller rød blok har overbevisende løsninger på Danmarks grundlæggende problemer.
Vi nørder kan leve af kaffe og cola.
Det med grådigheden er konernes skyld.
"Thi min kone Ilsebil, vil det jeg ikke vil"
sagde manden til flynderen.
(fra "konen i muddergrøften").
Og så har der været konkurrence altid - selv da vi klatrede rundt i trækronerne.
Hvis vi forbrugere går fallit, kan konkurrencens vindere jo ikke få gevinsten udbetalt. Så må konkurrencens vindere leve af at barbere hinanden. De får ikke penge fra os.
Heldigvis ringer Mike Tyson ikke dagligt på min dør og forlanger, at vi skal bokse dagen lang.
Konkurrence kan heldigvis begrænses - og bliver det også i et omfang, de færreste gør sig klart.
Hvis man reelt indførte konkurrence, ville det medføre en global indkomstudligning selv ikke Marx turde drømme om.
Gorm Petersen: Den ”globale indkomstudligning selv ikke Marx turde drømme om”, er da helt øjensynligt igang. I vore kinesiske virksomheder stiger lønnen for blue collar workers med godt 10% årligt og dygtige white collars endnu mere p.g.a. den rivende, markedsøkonomiske udvikling i Kina.
Produktion, udvikling etc. vil fortsætte med at søge derhen, hvor den kan udføres mest omkostningseffektivt, eller hvor markedet er. I takt med denne udflytning indskrænkes skattegrundlaget i Danmark, ligesom det høje, danske aflønningsniveau vil komme under pres. Og hvis fremtidige regeringer vil holde balance i dansk økonomi, må de offentlige udgifter nødvendigvis reduceres med indskrænkninger i velfærdssamfundet til følge.
Vesten er i aftagen, og Vestens overforbrug og materialistiske livsform vil ikke kunne opretholdes på samme niveau på længere sigt. Men denne globale indkomstudligning kan vi som danskere, der hylder solidaritetsprincipper, da kun hilse velkommen.
Så da jeg som nyudklækket ph.d. rejste til USA i 2007 var det for at få mere råderum og danne mit eget netværk. Siden har jeg også boet og forsket i Tyskland og Spanien. Hvert sted har deres fordele og ulemper. I USA oplevede jeg en stor begejstring og forskningsmæssig frihed, men bagsiden af medaljen er at det sociale sindelag er underudviklet hvilket skaber for mange tabere. Indtil videre har Tyskland været klart at foretrække mht. levestandard og prisniveau, og laboratorierne er ofte forsynet med det nyeste og mest avancerede, men for få hænder til at udføre arbejdet. En stiv og gammeldags ledelsesstruktur kan til tider gøre det uinspirerede at arbejde der. Spanierne har de hårdeste vilkår mht. forskning og karriere da der er få penge og for mange om buddet. Men ellers er det et skønt land at bo i.
Der er mange ligesom jeg der har valgt forskningen pga. interesse og nysgerrighed. For at skabe de mest optimale forskningsmæssige betingelser er man ofte nødt til at underprioritere tryghed og flytte meget. Så det er ikke for guld og mammon at man vælger at blive forsker - i hvert fald ikke i et halvoffentligt regi. Spørgsmålet min udenlandske kæreste og jeg nu stiller os er hvor vi finder de mest gunstige betingelser på sigt?
Jeg græmmer mig når jeg iagttager den inkompetente måde som politikerne forsøger at styre forskningen på i DK. Omdrejningspunktet synes at være tom retorik og management ævl. Vi skal være i front og i verdensklasse over hele linjen samtidig med at vi frygtsomt skuer ud i den store grumme verden og iklæder os mentale skyklapper som et værn mod udanske værdier.
Potentielt har DK meget at byde på da vi er et lille land med en stor fleksibilitet og uddannelsesniveau. Dvs. at vi kan omstille os meget hurtigt og (igen) blive et foregangsland når det kommer til at finde løsninger på nogle af verdens problemer.
Selvfølgelig er det vigtigt at DK kan tilbyde nye tilflyttere gunstige vilkår mht. løn og levevilkår - i hvert fald i en periode for at dække etableringsomkostninger mv. Det er hundedyrt at flytte fra sted til sted og man ser med mere velvilje på et land som hjælper en lidt på vej. Måske får man helt lyst til at slå sig ned fordi folk er søde og venlige omkring en. Som det blev nævnt i artiklen er det at blive integreret i et netværk vigtigt og her bør vi gøre en mere aktiv indsats. Sidst, men ikke mindst er det vigtigt at man som tilflytter føler sig velkommen uden chikaner og mistillid fra diverse skrankepaver. Som en selvfølge bør enhver form for kulturel og sproglig indføring være gratis.
Jeg er helt enig med Gorm her fra Bornholm fra mit elskede tastatur. Heldigvis har jeg forladt arbejdsmarkedet og er nu folkepensionist på laveste blus, men humøret fejler intet når blot jeg har mit internet og computer.
Er der for resten nogen herinde,der har noget Objekt Pascal kode for generering og check af kontrolciffer efter Verhoeff algoritmen ? Jeg har ledt med lys og lygte på nettet, men kun fundet eksempler i Perl, C++, C#, JavaScript, Phyton... Jeg skal bruge det til et konteringsmodul i forbindelse med min Business Manager front-end - opbygget efter professor Palle Hansen's Kapacitetsregnskabsmodel. Jeg vil fejre hans 100 års jubilæum den 16. juni ved et lokalt Roadshow så jeg skulle helst blive klar til tiden.
Ganske enig med Karen: Lynge din 'analytiske' asociale narrehat - bliv dog endelig væk!
Og lad os andre få mere fred til at arbejde for et stadig mere solidatisk og retfærdigt samfund.
Tænk at være højtuddannet og så være ukritisk at tro, at man er det værd som menneske, som de tilfældige (reklame- og magtbaserede) markedsmekanismer tilsiger...
Jeg vil foreslå, at vi udnævner Lynge til årets mest (indbilske) ukritiske højtuddannede - jeg har mødt mange, men han tager dog prisen...
HVis Lynge er et eksempel på en 'stjernehjerne' - så er løsningen på vort samfunds problemer tydeligvis at sætte skatten op...
@lars jørgensen
Hvis jeg var den eneste.... havde du ret.... Det er jeg ikke!
For hver eneste højtuddannet der flytter til udlandet (de kommer næsten alle fra det private), mister Danmark de indtægter der finansierer 4-5 andre, OG de arbejdspladser for folk med lavere uddannelser vi OGSÅ genererer. Det er derfor det er så fuldgyldigt tåbeligt at Danmark jager højtuddannede og DERES arbejdspladser ud af landet!
For øvrigt har jeg aldrig sagt jeg var mere værd som menneske... Men mere værd som arbejdskraft, det er jeg, for der bestemmer markedskræfterne enegyldigt! Derfor skal jeg selvfølgelig have det for min arbejdsindsats som jeg er værd, og det skal ikke stjæles af andre.
Jeg har ikke noget imod at betale en rimelig skat, men det er MIG der bestemmer hvad der er 'rimeligt', ikke dig eller andre!
De 73% af min løn jeg betalte i DK i skatter og afgifter var langt, LANGT over det rimelige (som for mig går ved halvdelen).
Du kan li' det eller ej, men faktum er at det er OS der skaber grundlaget for at det Danske samfund kan fungere. Det vil vi selvfølgelig have en rimelig belønning for (og have lov til at beholde den), ellers kan vi sagtens finde et andet land hvor vi får den.
Det har jeg ikke nogen som helst dårlig samvittighed over, for jeg vil ikke finde mig i at blive udnyttet af andre.
Forskellen på dig og mig:
Jeg vil gerne leve godt af min indsats...
Du vil gerne leve godt af min indsats...
Morten, Marie, Mads, Lennart og alle andre,,,,,
Jeg tror uenigheden beror på grundlæggende modstridende syn på forudsætningerne for prissætning - hvilke parametre vi inddrager.
Det er et komplekst emne, men mit syn er at vores viden om individuelle forudsætninger og hensigtsmæssige struktur og dynamik for individ og samfund, ud over det rent økonomiske, bør inddrages i væsentligt højere grad. Lad mig uddybe:
Intelligens er stort set genetisk betinget og medfødt. Vi kan i bedste fald påvirke vores IQ opad med et par point.(nedad er ikke svært).
Statistisk har intelligente forældre har en højere frekvens af intelligente børn, men vi forstår endnu ikke mekanismen fuldt ud. Einsteins forældre var gennemsnitlige på relevante parametre.
Menneskelig forplantning bygger på en høj grad af tilfældighed, og her er ikke medtaget betingelser under graviditet eller fødsel med stor indvirkning på intelligens og andre fysiologiske forudsætninger.
De eksterne og sociale faktorer danner barnets rammer for udvikling og har enorm effekt, men vi forstår heller ikke denne mekanisme fuldt ud.
Vi kan dog fastslå - og prøv ikke at tage det for nært! - at individet/barnet ikke selv er ansvarlig for disse eksterne påvirkninger. De er ikke "fortjent", efter merit.
Som voksne foretager vi valg og må nødvendigvis tage ansvar herfor. Men disse valg er i høj baseret på vores mere eller mindre heldige forudsætninger.
I et samfund hvor alle individer bidrager, ud fra individuelle forudsætninger, men for langt de flestes vedkommende - for det fælles bedste - kan værdisætning af individuelt indsats og output ikke udelukkende foregå efter udbud og efterspørgsel, eller hvem tog den længste uddannelse.
Hvis jeg lyder harm eller misundelig og bruger ord som grådig, eller røvhul eller demonstrativt siger ”jeg kan ikke forså!” – er det fordi jeg synes debatten totalt misser elementet egennyttighed, fra jeres side. Kan i virkeligt ikke se perspektivet i en fordelingsnøgle der sikrer skolelæren og sygeplejersken, hjemmeplejen og renovation osv. osv. – Langt bedre købekraft og livsvilkår.
Jeg vil ikke begynde at opliste alle fordelene ved en sådan samfundsstruktur - jeg har allerede taget rigeligt af jeres dyrebare tid,,hvis nogen overhoved læser,,lol.
God aften
Om jeg blev tilbudt millioner ville jeg aldrig flytte til - og da endnu mindre bosaeatte mig i - et land styret af hjemmehjaelpere og sorte praester, som giver offentligt ansatte 100% frit lejde til at behandle folk efter eget forgodtbefindende!
Ingen skat ville vaere lav nok til at jeg ville nedvaerdige mig til et sadant sted - uanset mit intelligensniveau! Alt andet, men ikke dette for det er ganske enkelt for lavt!
Er Danmark overhoved interesseret i vidensarbejde, jeg har min tvivl.
Fejlen ved de fleste akademikere er, at de har glemt hvem de skal være solidariske med i deres jagt efter mamon. Hvad glæde er der ved at være rig, hvis der ikke er nogen at dele rigdommen med ?
Mig bekendt er Danmark udelukkende interesseret i mennesker som vil behandle folk, der ikke er foedt i Danmark, eller som ikke ser ud, og opfoerer sig som "rigtige aegte Danskere??", som lort....
Det maa vist vaere det man i Danmark mener med "stjernehjerner", ikke!!?
Held og lykke til de som skulle faa trangen til at proeve....de som er saa "stjerne-intelligente" at de ikke kan se racisme naar de moeder den....
@Toke Andersen
"Kan i virkeligt ikke se perspektivet i en fordelingsnøgle der sikrer skolelæren og sygeplejersken, hjemmeplejen og renovation osv. osv. – Langt bedre købekraft og livsvilkår."
Selvfølgelig kan vi det, men det kan så RIGELIGT klares med skatter/afgifter der ligger inden for hvad jeg anser for rimeligt (halvdelen). Jeg lever jo netop i et land hvor det er tilfældet!
Det er i et lands største interesse at folk som jeg vælger at bosætte os der, for vi skaber vækst, arbejdspladser og fremdrift. Men, vi er en relativ sjælden resurse, så derfor er der rift om os.
ALLE mennesker gør som der er godt for dem selv og deres familie, alt inkluderet, og derfor gør vi selvfølgelig det samme. Mange af os er ikke bange for udfordringerne i at flytte til et andet land, så når vi kan se at gevinsterne er så store som de er ved at gøre det, så flytter vi selvfølgelig.
Det er basal menneskelig natur, nøjagtig som dem der forsøger at argumentere sig til at DE skal leve godt af VORES arbejde...
Danmark kan ikke beholde de videnarbejdere der er nødvendige for at sikre landets velstand i fremtiden ved at jage dem ud af landet. Ikke nok med at vi bliver jaget ud, men vores arbejdspladser jages OGSÅ ud fordi de Danske lønninger er alt (ALT) for høje. Det er de nødt til at være pga. skatterne...
@Leif Mønniche
At være villig til at betale 50% af sin indkomst til samfundet er at være HULENS (for ikke at bruge stærkere ord) solidarisk!
Og jeg 'skal' ikke være solidarisk med nogen... Jeg VÆLGER at være det, som et frit menneske!
Som så mange andre har jeg fundet at Danmark, gennem hvordan vi bliver behandlet som skaffedyr, ikke ønsker vores tilstedeværelse. Nuvel, i så tilfælde får Danmark sin vilje...
Hvordan landet så skal klare sig i fremtiden, tja, det har I vel tænkt over... :-p
Morten Lynge,
pas nu på. Ensidig fokus på skatter og penge vil ende med at gøre dig fattig.
Men måske skaden allerede er gjort.
Kære Lynge - uden ironi...
Har du nogensinde - ikke været - men overvejet at være en anelse selvkritisk?
Hvordan kan du tro endsige vide, at du betaler for min eksistens?
Du aner intet om mn eksistens - alligevel udtaler du dig med stor sikkerhed om emnet - og nedladende...
Det er ikke mit problem. Slet ikke.
Du udstiller dig selv - konstant....
Det er fint, at du er glad og selv-tilfreds. Når du får en høj løn og føler dig vigtig og værdsat. Men i mine øjne består en objektiv dvs. selvkritisk tilgang til virkeligheden også i, at man ser på de sociale mulighedsbetingelser for ens eksistens.
Det gør du ikke - du tager din tilfældige sociale eksistens realitet som udstryk for, at netop din person har en særlig berettigelse - og højt pengemæssigt værdsat.
I mine øjne svarer det til, når Hellerup drengen kører rundt i fars jaguar eller BMW og føler sig som hoget helt særligt. Det er sådan set fint nok. Men hvor er det dog - objektivt set - naivt og barnagtigt...
Når du taler om England som et foregangsland med lav skat - er du så klar over, at de faglærte i England ikke har en realløn og en levestandard, der er tæt på en dansk faglærts?
Er det faktum fuldstændig uinteressant for dig, eller har du bare ikke tænkt på det før?
Har du ikke en bror, en søster eller en fætter eller en kammerat fra skolen, som du synes fortjener en ordentlig levestandard - selvom han/hun ikke fik en høj uddannelse?
Har du nogensinde tænkt på, at pædagogerne i børnehaven og rengøringspersonalet er lige så vigtige som dig for at få samfund til at fungere?
Eller har du aldrig tænkt ud af din egen lille boks og derfor aldrig været tæt på at indse, hvor vigtige alle andre positioner i samfundet er - også for din eksistens?
lars jørgensen
Umiddelbart boer jeg ikke blande mig, naar du skriver til et andet menneske. jeg goer det alligevel fordi ogsaa jeg kender England....Der ER nemlig en forskel Lars...og forskellen er STOR!
I Danmark bliver man oplyst om, at alle har lige rettigheder, hvilket er en af de stoerste loegne hoert i Danmarks historien.
I England ER der forskel, INGEN proever at skjule den, men mennesker bliver stort set tiltalt og behandlet ens i England, til MEGET stor forskel fra Danmark! I England ekssiterer den personlige frihed..i Danmark er der udelukkende en kontrol saa stor af mennesker, udfoert af mennesker, som IKKE altid har forstand paa at kontrollere eller, i hvert fald misbruger deres rettigheder til samme 100%!
HVIS man oensker at blive kontrolleret paa en saadan maade, DA kan man tage til Danmark, - hvis man derimod oensker at blive tiltalt og behandlet indefor Menneskerettigheds Konventionen, da boer man holde sig MEGET langt vaek!
Danmark er nemlig MEGET langt fra at vaere et land, hvor der findes noget der blot ligner menneskelig FRIHED! Det er England IKKE!
Du er i England dig selv, du klarer dig selv, ingen hjaelper dig, MEN alle er villige til at give dig chancen...i STOR modsaetning til Danmark!
Hvis man har mærket på egen krop hvordan det er at "mangle" en postadresse i Danmark, forstår man at befolkningen der til daglig lever og bor i Danmark er totalt uforstående for de der drager ud. Der er kun smålig fjendskab overfor studerende, soldater, sømænd og arbejdende udlandsdanskere, der kaldes for associale.
Det er trist. Alle bidrager til at fremme Danmarks interesser globalt, men "dansken" har for tætsiddende skyklapper på til at han ser det. Han har derimod travlt med at skælde ud og være bedrevidende.
Galden hældes i efterrationaliseret form ud som en moralsk indignation over den manglende frivillige fralæggelse af indkomst, thi det forventes at enhver der har været borte ifører sig mao-skjorte og pisker sig selv med "Information" til de angrer deres misforståede udlængsels eskapader.
Vi bør istedet for sikre at statsborgerskabets rettigheder bevares, at man har stemmeret som udlandsdansker, at man kan gifte sig med hvem som helst når blot man er fyldt 18 og frit tage den nye ægtefælle med hjem.
Kan man overleve to vintre i Danmark er man integreret og fortjener sit rødbedefarvede pas.
Med venlig hilsen
Lennart
Lennart Kampmann,
Det ville vaere skoent om verden var saa godt indrettet som du beskriver, ikke o)!?
Dog IKKE Danmark...langt fra! Danskere som er eller har vaeret bosat udenfor landets graenser kan tiltales og behandles efter forgodtbefindende skulle de forvilde sig tilbage til deres eget faedreland....altid godt at have nogle minoriteter man kan afreagere paa.....hjerner eller ej....dine uddannelser..isaer dem du selv har betalt for...er INTET vaerd i dit faedreland...hjerne eller ej!!!
For vor stemmeret - se www.eksiltinget.dk - FN'smenneskerettigheds domstol er stadig eksisterende o)
@lars jørgensen
"Hvordan kan du tro endsige vide, at du betaler for min eksistens?"
Det var den gruppe du opstillede dig som talerør for... Selvfølgelig kender jeg ikke dine nærmere omstændigheder, hvorfor jeg addresserer dig som medlem af den gruppe.
"...er du så klar over, at de faglærte i England ikke har en realløn og en levestandard, der er tæt på en dansk faglærts?"
Den er ikke helt den samme, men den er heller ikke SÅ forskellig. En faglært herovre betaler ikke høje skatter og afgifter, og mere vigtigt, England har differentieret moms hvor der ikke betales moms på f.eks. fødevarer, og det generelle prisniveau er noget lavere end i Danmark. Det giver en meget stor forskel.
"Har du ikke en bror, en søster eller en fætter eller en kammerat fra skolen, som du synes fortjener en ordentlig levestandard - selvom han/hun ikke fik en høj uddannelse?"
'Fortjener' er et ord der indikere at man er villig til selv at gøre en indsats. Jeg kan kun komme i tanke om meget få jeg kender der ikke har været villig til at gøre det. Resten HAR været villige til at gøre den indsats (at arbejde, ikke nødvendigvis uddannelse), og har den medfølgende rimelige levestandard...
Hvis man ikke er villig til selv at gøre en indsats, så 'fortjener' man heller ikke belønningen.
"Har du nogensinde tænkt på, at pædagogerne i børnehaven og rengøringspersonalet er lige så vigtige som dig for at få samfund til at fungere?"
Selvfølgelig, men når et land som f.eks. Sweitz kan fungere med langt lavere skatter og en LANGT mindre offentlig sektor, så kan Danmark altså også.
De fungerer fordi de belønner folk for at gøre en indsats... I Danmark er det nærmest det modsatte (efterløn osv.).
Det er selvfølgelig af den grund at jeg mener det er rimeligt at betale 50% af sin løn i skatter og afgifter og IKKE mere. 50% er (langt over) RIGELIGT til at betale for de nødvendige samfundsfunktioner, og det at man har en rimelig del tilbage til sig selv betyder at man også er indstillet på at gøre en indsats.
Hvis man i Danmark betaler topskat, og bruger nogen ekstra penge man tjener på en bil, så betaler man 87+% i skatter og afgifter af dem... Giver det incitament til at arbejde?
@Karen von Sydow
Jeg fokuserer på skatter fordi de er det der gør at mit land (jeg tænker stadig som Dansker), mister folk som mig (jeg er jo LANGT fra den eneste der flytter af de grunde jeg har fremsat), OG de arbejdspladser vi havde i landet, primært pga. at skatterne i landet er skadeligt høje.
Det handler ikke om nogen enkeltpersoner, men om hvordan landet skal overleve på sigt. At jage os udenlands er ikke en god måde at sikre det på.
Jeg stiller selvfølgelig tingene på spidsen, for overdrivelse fremmer forståelsen :-)
@Morten
Jeg tror derimod vi skal konkurrere på helt andre parametre.
Kodeord som: Intelligent offentlig forvaltning. Infrastruktur. Højteknologi. Modernitet. Arbejdsmiljø. Social stabilitet, mobilitet og oplysning. Familie. Retssikkerhed. Lighed. Miljø. Frisind. Pluralisme. Uddannelses- niveau og muligheder. Høj standart i offentligt sundhedssystem. Høj personlig sikkerhed for helbred og beskæftigelse på fair vilkår.
Det handler om at acceptere og omfavne de muligheder og begrænsninger de danske rammer stiller.
At have mod til at skabe et sæt værdier der passer os og tager hånd om vores ønsker og behov på en intelligent og moderne måde, og så stole på det Brandt.
Det bemærkelsesværdige er jo at det er den vej vi er gået længe, med stor succes. Succes der har fanget verdens øjne. vores lille lorteland,,lol
Problem er når vi tvivler, som vi desværre gør med jævne mellemrum.
Hvis vi fortsætter vores udvikling og får implementere intelligente løsninger på ovennævnte udfordringer vil Danmark være et meget attraktivt sted at leve og arbejde for udlændinge også.
Men der vil altid være danskere der søger andre græsgange, permanent eller fo en tid. Jeg var selv en af dem, omend med andre mål. Det er en berigelse for land og kultur og på ingen måde en trussel i det store perspektiv.
MVH
Nåh ja,,og hvis folk rejser ud, men bliver væk. så er de forhåbentlig en berigelse for det sted de ender.
Det kan igen styrke diplomatiske bånd osv. Det er næppe et netto tab.
Fra os til jer!
@Jette Abildgaard
Der er en ganske god chance for at EU kommer ind og sikrer at i hvert tilfælde de Danskere der bor i Europa vil få stemmeret i Danmark :-)
Artiklen her er om Englændere i udlandet der har klaget til EU domstolen over at de ikke kan stemme til Engelske valg, og når sagen afgøres vil den også få virkning for Danmark.
http://www.telegraph.co.uk/expat/8291266/Expats-could-win-back-general-e...
Morten Lynge,
Da vil der vist blive problemer for en del mennesker i lille DK, for jeg er ikke helt sikker paa at de sorte praester da vil blive ved at sidde paa magten...eller hjemmehjaelperen for den sags skyld!!!
Fakta er jo at vi er mange...rigtigt mange, men lad os se....de "dejlige sorte maend" skal saamaend nok finde paa et eller andet for at forhindre det! Det vil jo ikke vaere specielt NYT om de "'kommer til' at undlade at rette sig efter de internationale lovgivninger....
@Toke Andersen
Af dine kodeord var det eneste som jeg rent faktisk kunne se passede på Danmark 'Arbejdsmiljø'. Resten er vi enten middelmådige eller halter efter på...
"Det bemærkelsesværdige er jo at det er den vej vi er gået længe, med stor succes."
Du har ikke lagt mærke til en meget vigtig ting der har ændret sig i verden over de sidste 5-10 år... Vi har ikke længere (sammen med de andre vestlige lange) 'monopol' på nogen arbejdsområder. Det var det 'monopol' der gjorde at vi stadig kunne klare os, men nu da det sidste monopol vi havde er brudt (videnarbejde), så er det slut...
Arbejdspladserne bliver nu lagt hvor de er billigst, for de KAN nu lægges der, og det er ikke i landet med verdens højeste skatter (og deraf følgende omkostninger ved at have ansatte).
For videnarbejde vil der ske NØJAGTIG det samme som der skete da de 'billige' lande kunne konkurrere med os om lav-, svær- og hitech-industri... De tager arbejdspladserne...
Denne gang har vi ikke noget der kan tage over...
@Jette Abildgaard
Man kan altid håbe :-p
Hvis EU domstolen kommer frem til den afgørelse som de ser ud til at hælde imod, så kan jeg tilgive dem meget... Bliver interessant at se hvordan de 1-1.5% af Danskerne der bor bare i London, plus alle de andre i EU (alle dem der er flygtet til Sverige og Tyskland for eksempel) stemmer...
Morten,
Ja ..tusindvis...forestil dig om VI fik rettigheder.....ville vi mon stadig vide hvad vi skulle stille op med dem?? Jeg ville saette min advokat paa overarbejde f.eks.... Maske det ville vaere loensomt for advokatstanden i lille DK, hvis vi pludselig igen skulle behandles indenfor vort eget faedrelands retssystem (hvis landet da stadig har et saadant...p.t. MEGET tvivlsomt)!!!
Irerne har MANGE gange spurgt mig, HVORFOR jeg ikke er omfattet af mine helt generelle civile rettigheder i mit eget land..det eneste jeg har kunnet svare dem er "fordi jeg blev en minoritet da jeg forlod landet, og derfor blev uden rettigheder der overhovedet" Hvad ellers kunne jeg have sagt!? Jeg er indrettet saadan at jeg ikke lyver...til forskel fra mit faedrelands regering og offentlige system! Og, jeg gider ikke langere tage hensyn til et land der saa aabenlyst skid.... paa mig og mine ligesindede...
Jette
Kunne man ikke, og her kaster jeg bare en bold op i luften, forestille sig, at man måske fanger flere fluer med honning end med eddike?
Det jeg mener er at du, over en række indlæg, konstant har befundet dig helt oppe i det røde felt. Systemet behandler dig som lort og Danmark er generelt verdens røvhul - det er sådan den korte version af dine hidtige indlæg. I den forbindelse kunne man jo så måske forestille sig, at måske så bare en del af alle dine problemer, med det danske system, kunne løses, hvis du var lidt mere imødekommende?
Nu tror jeg naturligvis ikke at du flejner ud i samme grad, som du gør her, når du henvender dig til folk i Danmark. Men selv hvis du bare kørte med en brøkdel af samme blus og hidsighed, så kan jeg da personligt sige, at du godt kunne skyde en hvid pil efter nogen som helst form for respekt eller hjælp af mig, også hvis jeg sad i et offentligt embede.
Det er bare en tanke... en tanke jeg i øvrigt ofte har tænkt. For det mest nærliggende sted er jo at kigge på sig selv, når man oplever tingene går helt af helvedes til. Den taktik glimrer så desværre mere og mere ved sit fravær - særligt blandt udenlandsdanskerne... Forleden kunne vi således læse i en kronik, at danskerne er nogle ubehøvlede hundehandlere, der stort set kun lever for at chikanere bedsteborgerne, når disse eminencer er på indkøb i Illums bager med familie og feriekufferter på slæb :)
KIm,
Det er muligt du mener jeg er oppe i det roede (violette) felt naar jeg taler om mit faedreland...
Kim...efter 11 aars tilsvining fra samme faedreland..uanset om jeg har vaeret til stede i landet eller ej, da har jeg meget lidt tilovers for baade regering og det offentlige styre i landet! Og....naar man netop HVER gang man henvender sig til disse, goer det paa en paen og venlig maade, og tilbage faar lort og oedelaeggelse smidt i hovedet...sidste gang var det 'kun' et helt aars inkomst det drejede sig om...UDENLANDSK vel at maerke...Kim...saa mister man ganske enkelt ALT for disse mennesker!!
Jeg ved, at jeg er meget langt fra den eneste Dansker, bosiddende i udlandet, som er blevet behandlet helt usansynligt uanstaendigt i Danmark, og jeg vil ikke blot sidde og vaere venlig laengere....!!! Hvorfor skulle jeg naar jeg faar uvenlighed og oedelaeggelse smidt i hovedet hver gang jeg henvender mig i det land som ogsaa er MIT!?
DERFOR raaber jeg op, og jeg bliver ved indtil jeg forhaabentligt faar lavet nogle aendringer - aendringer forstaaet paa den maade, at jeg kan faa andre Danskere til ogsaa at turde aabne munden i stedet for blot at gemme sig, og vaere kede af det...et eller andet sted i verden! For hvorfor skal vi behandles saa daarligt og oedelaeggende af vort eget land naar vi ved, at vi arbejder og lever paa en god og effektiv maade, hvilket vi ogsaa ville have gjort i vort faedreland om vi havde faaet lov at leve der paa en ordentlig og menneskelig maade!? Vi har i mange aar har 'solgt' vort faedreland paa en paen maade...som 'tak' faar vi ting som ovenstaaende smidt i hovedet, og nej...jeg er IKKE et enkeltstaaende tilfaelde!!
Eksempel: Man arbejder FULD tid i en ledende karriere stilling og samtidig laeser man fuld tid paa et studie man SELV betaler, betaler desuden sine egne sygeforsikringer etc.....DERNAEST tager man til DK...blot for at faa at vide, at en udenlandsk uddannelse INGEN vaerdi har i det forjaetteede land (dette kan fastslaas UDEN at man behoever vises eksamensbeviser etc., for de er UDENLANDSKE, hvilket er nok??)....OG faar oedelagt sin egen indkomst fra samme UDland....Kim...saa er det SLUT med venligheden....MEN...det er IKKE ensbetydende med at man ikke elsker sit faedreland og vil kaempe for det....blot IKKE for det forfaerdelige styre det har....
Du er altid velkommen til at lade vaere med at laese mine indlaeg...baade DK og IRL er frie lande ved du nok!!! Jeg er heller ikke altid enig med dig, men det behoever vi heller ikke vaere, vel!?
Jeg har intet behov for at 'saelge' min venlighed i Danmark mere Kim...jeg klarer mig fint uden det landet har at 'tilbyde' i oejeblikket men, jeg elsker mit land og mange Danskere!
Godnat fra Dublin!!
Gorm Petersen: "Danmark er internationalt set et udkantsområde, der gennem århundreders negativ selektion, har en lavere forekomst af talenter end andre befolkningsgrupper af tilsvarende størrelse."
For et så indavlet og talentløst folk som du mener det danske folk er, undres jeg over de 13 danske Nobelprismodtagere på denne liste, flere end store lande som Spanien, Polen, Australien, Kina eller Indien.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nobel_laureates_by_country
Sider