Læserbrev

Tværdisciplin findes skam

23. marts 2011

Mandag den 14. marts bragte Dagbladet Information et suk fra Claus Holm, prodekan for formidling på DPU, Aarhus Universitet. Tværdisciplinære uddannelser ønskes, skrev han.

Kommentaren indeholdt en tiltrængt opfordring til, at man begynder at tænke uddannelsesmæssigt nyt. Holm noterer en »tiltagende træthed« over den traditionelle modstilling mellem hårde teknisk-naturvidenskabelige fag og bløde humanvidenskabelige fag.

En modstilling, som Holm mener, bør dø ud, efterhånden som udbygningen af bredere, mere tværdisciplinære uddannelser formår at bygge bro mellem humanistiske og naturvidenskabelige kulturer i Danmark.

Som forskere, der selv har måttet kæmpe den lange, til tider ensomme, vej for at skabe den nødvendige brobygning mellem disse domæner i vores egne uddannelser og karrierer, kan vi kun bifalde disse betragtninger.

En af det såkaldte vidensamfunds forbandelser er netop, at den viden, der er til rådighed i et senmoderne samfund, er spredt ud i forskellige ekspert- og videnskulturer med ringe eller slet ingen indbyrdes kommunikation.

Behovet for folk, der kan forstå indholdet i disse forskellige videnskulturer tilstrækkeligt til at kunne facilitere og forbedre kommunikationen imellem dem er presserende.

Dels fordi denne vidensfragmentering ofte forhindrer os i at adressere en lang række samfundsmæssige problemer tilstrækkeligt kritisk og nuanceret, og dels fordi den ofte forhindrer virksomheder og andre organisationer i at få det fulde udbytte af deres vidensmedarbejdere.

Helt nyt studie

Det glædelige er imidlertid, at man allerede er i gang. Et sådant tværdisciplinært fokus er f.eks. genstanden for de nye bachelor- og kandidatuddannelser i teknoantropologi, der her fra sommer udbydes på Aalborg Universitet i både Aalborg og København.

I løbet af uddannelsen bibringes de studerede et kendskab til teknologi- og naturvidenskab med muligheden for at tone deres faglige profil i retning af bestemte fagområder.

Derudover gives de et kendskab til antropologiske metoder og feltarbejde, for eksempel i forbindelse med kortlægning af ekspertkulturer og brugerperspektiver, og andre humanvidenskabelige emner af relevans for udviklingen af teknologi. Det gælder for eksempel journalistik, etik, tværfaglig videnskabsteori og Corporate Social Responsibility alt sammen integreret gennem problembaseret projektarbejde som et bærende element.

De tværdisciplinære uddannelser findes altså allerede selv om de stadig er få.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Pær Køie Kofod

Et tvist.

Det tragiske er at "folk", brobyggere/videnformidlere, der allerede har tilegnet sig. Fokuseret på disse tværfaglige kompencer.
Ofte bliver tolket som værende Negative. Sortseere.

Inden for de eksisterende fag/brancher/strukturer.

Et supertanker-skib reagerer kun langsomt på et rorudslag!
Det gælder også indenfor det etableredes orientering

Så tålmodighed fordres. Modvilligt.

Da netop synergi-orienteringen lige nu kan resultere i en forbedring af samfundsøkonomien./samfundsdynamikken.
Forholdsvis hurtigt.

Et skridt tilbage. Overblik.
Og ofte er der lige ved siden af " fødderne" en/flere muligheder. Der ikke er taget op. Inden for en given opgave-/problemformulering.
Godt hjulpet af den tværfaglige orientering.

Da det bogstaveligt talt flyder med muligheder .
I Danmark

Der i sidste ende vil kunne genererer et menneskeligt sundere, bæredygtigt og vitalt socialt orienteret BNP.

Der skal skabes reelle løsninger, der er synergiske / mere multifacetteret "cost benefiial".

P.t. er der et "smukt" orienteringsmæssigt skrækeksempel inden for Psykiatrien. (Formidlet af Information: Psykiatrisk tågesnak)

Hvor fagfolk diskuterer om hvorvidt at der skal bygges bro til samfundsvidenskaben .
Inddrage det som faktor i diagnose interviewet.

Da den ene hævder at der er fatal mulighed for at folk bliver fejldiagnosticeret.. Over 50 %!
I forbindelse med interview.

Den anden resiterer lærerbøger.

Fejldiagnacering er meget plausibelt hvis du er kommunikativt. Historisk. Fysiologisk. Naturvidenskabeligt og socialt bevidst.

Og samfundsøkonomisk og menneskelig dyrt!

Psykiatrien "fylder" p.t. 55 milliarder. på BNP.(ifølge radiointerview forleden. P1)

Det er jo rart at man også i Aarhus har fundet ud af at der er behov for tværvidenskabelige uddannelser. Det er noget vi har arbejdet med i mange år på Aalborg Universitet, hvor ingeniøruddannelserne alle har en større eller mindre grad af tværfaglihed. Feks. udbyder vi allerede idag en ingeniøruddannelse i IT, kommunikations- og medieteknologi der kombinerer it og kommunikationsteknologi med organisatoriske og forretningsmæssige aspekter. Mere information findes på http://itcom.aau.dk.

Der beroliger du mig, Morten Falch, jeg troede, at det var videnskaben, der skulle korrumperes, men det er da heldigvis redskabsfag, og de skal selvfølgelig arbejde sammen.