Læsetid: 2 min.

De røde har glemt os mænd

Velfærds-Danmark diskriminerer lavindkomstmænd, og SF og S er ligeglade. Vi finder os bare i tingene og drikker os ihjel, i stedet for at klage
21. maj 2011

Mænd i Sverige straffes med fængsel, hvis de har sex med en prostitueret. SF/S vil indføre samme regel i Danmark. De vil også kønskvotere til bestyrelser. Fint nok! Men jeg vil have en kæreste! Jeg vil røres ved! Jeg vil have sex, et barn, en at tale med! Også selv om jeg er en lavindkomstmand. Hvad gør I for, at mænd på bunden kan få en kæreste, familierelationer og børn?

Jeg er førtidspensionist. Hvis det lykkes mig at finde en kæreste, som vil bo sammen med mig, tager man mit 'reelt enlig'-beløb fra mig. Fjern den stigmatiserende diskriminerende regel, der forhindrer folk i at finde sammen.

Hvorfor må jeg ikke få en kæreste? Hvorfor er der ingen, der vil have mig, og hvad gør I ved det? Er lavindkomstmænd ikke jeres målgruppe? Stemmer vi bare pr. automatik på jer, så I behøver ikke at tage jer af, vores problemer ... eller?

I lader mænd i stikken! I satser på kvinderne. I tror ligestilling stadig drejer sig om, at kvinder skal have bedre vilkår. Men det er mændene på bunden, som trænger til ligestilling. Flere mænd begår selvmord, er narkomaner, alkoholikere, hjemløse, arbejdsløse og psykisk syge.

Mandefjendsk samfund

Flere kvinder end mænd, får en videregående uddannelse. Og kun kvinder har lovhjemmel på krisecentrene.

Velfærds-Danmark diskriminerer lavindkomstmænd, og SF og S er ligeglade. Vi finder os bare i tingene og drikker os ihjel, i stedet for at klage.

Alting drejer sig ikke om kroner og øre.

Vi vil også gerne røres ved. Og hvis ikke danske kvinder vil have os, så vil vi gerne have en kvinde fra et ikke-EU-land, uden at I tager vores 'reelt enlig'-beløb fra os.

Har I ikke fantasi, indsigt, kreativitet til at lave lovgivning, der vil få flere mennesker til at leve i tosomhed? To mennesker under samme tag bruger 40 pct. af den CO2, to mennesker under forskelligt tag bruger. Og alt, I taler om, er grøn energi!

Efterløn, ligeløn, kønskvotering i bestyrelser og ligestilling for kvinder er alt, I taler om. Mænd, der studerer og har barnet halvdelen af tiden, får ikke del i den dobbelte SU. Vi vil have samme barsel og lov til at holde den i barnets pubertet!

Har I ikke opdaget alle de drenge, der er blevet svigtet i skolen og nu sidder på jobcentrene, fordi de ikke kan læse. I hjemmet, i skolen og børneinstitutionerne var de omringet af kvinder.

Hvad med kønskvotering på alle offentlige stillinger og uddannelser så vores drenge kan få nogle mandlige rollemodeller?

Er i overhovedet klar over, at der er andre mennesker end husejere og lønmodtagere og enlige mødre?

Jeg fatter jer ikke!

Lorteland!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Inger Sundsvald

Ja, helt enig :-)

I dag formodes man at være en familie med far, mor og børn, og være tilfreds med at se tv’s show og underholdning. Det må være nok, mener man tilsyneladende.

Inger Sundsvald:

tak for links. Ja, der er noget af det. Folkekøkken osv. Men hvad med et hus, hvor man kan komme med sine hovedtelefoner der ikke længere dur (alle har 3-4 af den slags) og lodde et par ledninger eller stik og så dur de igen...Eller samle et hold, der selv bygger klassiske guitarer den ene dag og har læsegruppe den næste?

Der er mere af den slags på Nørrebro, som ikke er mit lokalområde. Jeg bor tæt på Christiania, men der bryder jeg mig ikke om at 'hænge ud' - føler mig snarere 'hængt ud' der...

Rasmus Bahnsen

ja, rørende ville det være at kunne sige, at folkebibliotekerne blev taget seriøst som moderne medborgerhus.

Jeg tror i øvrigt, at der er masser af partnere til Johannes derude. Også nogle, som ikke stiller samme krav som damerne i 2. Sektion..

Johannes, gå ned på dit lokale folkebibliotek og spørg, om de vil lave et arrangement, med dig som omdrejningspunkt for en diskussion om tabermanden. Så skal damerne nok komme...

Rasmus Bahnsen: rigtig god ide til Johannes! Og jeg tror du har særdeles meget ret i at damerne ville komme.

Bibliotekerne blir brugt af mange som 'hænge-ud' sted, incl mig selv. Aviserne studeres, nettet besøges, bøger, film, cd'er.

Der mangler bare noget. Folk snakker jo ikke sammen på bibliotekerne. Og der er ikke sociale faciliteter ... der er lidt en fims af 'stilhed'. Det kunne man godt gøre lidt bedre tror jeg.

Inger Sundsvald

I dag er det nok sådan, at for at få tingene til at ske, må det være på privat initiativ. Kommunernes stramme økonomi levner ikke råderum til vedligeholdelse, rengøring m.v. af lokaler, selv om der skulle findes egnede steder til div. foretagender.

Og skulle nogen stå med tomme lokaler, er der skrappe regler for hvad de må bruges til, hvor mange parkeringspladser der skal være, hvilke sanitære forhold der skal være, naboer der ikke vil være med til hvad som helst o.s.v. o.s.v.

Alene overskriften medførte at jeg ikke gad læse artiklen og kommentarerne, men jeg hørte at den havde medført en vældig debat og blev nysgerrig.

Er den artikel ikke et konstrueret flop? - Den er i al fald svær at tage alvorligt.

Hverken blå eller røde partier har eller kan tage ansvaret for at klynkeren Johannes ikke kan få sig en kæreste - *LOL*

Og hvem mon han forestiller sig skulle finde sådan en som ham attraktiv....

Kvinder har gennem årtier kæmpet for at få de samme rettigheder og muligheder som mænd, det er på vej til at lykkes selvom der mangler en hel del på ligelønsområdet.

En del af os har også måttet kæmpe med at få stablet et nyt liv på benene efter skilsmisser, voldelige og fordrukne mænd eller mænd der opfattede deres kone som 'mor' og servicearbejder i hjemmet, eller bare fandt en yngre model.

En del af os tog noget mere uddannelse for bedre at kunne forsørge os selv og ungerne. - Kommer man hel igennem sådan et forløb - og det gør kvinderne - så bliver man stærk. Det sidste man kan ønske sig i sit 'nye liv' er da et skvat af en mand som ikke er i stand til at tage sig sammen og komme videre - det var jo ham selv der ødelagde det hele, og nu sidder han dér og klynker.

Han kan højest få lidt medlidenhed - resten må han klare selv!

Bliv voksen - Johannes - og tag selv ansvar for dit liv!!!

bliver næsten nød til at give min mening med...

Jeg måtte lukke mit firma i 2010 grundet den økonomiske krise der tog sig en tur hele verden rundt, og efter 2 års kamp måtte jeg give op.

Jeg blev arbejdsløs igennem længere tid, og flyttede sammen med min kæreste imens jeg var på overførselsindkomst. Dette kostede mig min boligstøtte, forhøjet børnepenge o.s.v da jeg ikke længere var enlig.

Jeg må indrømme jeg ikke fandt nogen grundt til at brokke mig, da der jo kom 1 indkomst mere ind i hustanden. Bevars de ca 2500 kr om måneden i gennemsnit var da træls at miste, men som reglerne/loven nu var, så er det sådan det går.

Jeg ser personligt ingen problemer i, at enlige for mere udbetalt før skat end samboende/gifte. da boligudgifter o.s.v er de samme uanset om man bor alene eller sammen med en, ergo skal dne enlige også have mere hjælp til at klare udgifterne end når 2 kan dele dem.

Mange "brokker" sig over at, vælger de at flytte sammen med en kæreste så bliver de trukket i kontanthjælpen/pensionen o.s.v iforhold til den kommende partners indtægt. Jeg finder det helt rimligt at dette sker, forhøjet ydelser gives netop for at dne enlige kan klare sig.

Kan læse enkelte indlæg, som "brokker" sig over, at man som pensionist/kontanthjælpsmodtager ikke har mulighed for at finde sig en kæreste fra udlandet, da man ikke kan stille det berømte "forsørgerbeløb", igen, jeg mener ikke det er Danmark som skal betale for at man finder sig en partner i udlandet, kan man ikke selv forsørge partneren, til denne selv kan bidrage til det danske samfund, så er det "bare surt", ja kærligheden kan være stor o.s.v men det kan ikke være rigtigt at den danske stat skal betale for at en partner kan komme til DK og leve resten af livet uden at "yde" sit for at bevare det Danmark vi bor i.

Vi er i DK så heldige at vi har et system, som sørger for at alle har et tag over hovedet og kan få mad på bordet hver dag. Ja der findes nogle som ikke kan klare sig for det de for udbetalt, men så er det simpelthen fordi de forvalter deres penge forkert. Da jeg måtte lukke mit firma og gå den tunge gang til kommunen, måtte jeg indse, at jeg måtte flytte fra mit dejlige rækkehus og ind i en meget mindre lejelighed, sælge min bil og droppe rejserne sydpå o.s.v, for at jeg kunne få det hele til at nå rundt. Jeg kunne klare det, det var hårdt og overhovedet ikke sjovt, men jeg klarede det.

Hvorfor tror nogle, at bare fordi de er på en eller anden overførselsindkomst fra staten/kommunen at de så har krav på et liv som de levede da de havde et arbejde?, når der sker omvæltninger økonomisk for en, så er man simpelthen nød til at sætte tæring efter næring, og koster det bilen, huset, rejserne, de store gaver o.s.v, så er det desværre det der sker. HVORNÅR indser folk dette.

Danmarks pengepung kan ikke blive ved med at forsørge den meget hurtig voksende gruppe af folk som ikke længere kan klare sig selv, om det er p.gr.af den økonomiske krises manglende jobs, sygdom, alderdom eller andet, uanset hvilken gruppe man høre under, er man et eller andet sted, nød til at indse, at denne gruppe vokser meget iøjeblikket og den "beskattet" gruppe bliver mindre og mindre, og ligesom i privat økonomien, så er staten også nød til at sætte tæring efter næring, så der kan blive nok til at alle dog kan sove med et tag over hovedet og få mad hver dag.

Johannes Jensen

From: johannesceciljensen@hotmail.com
To:UUUUUU@tv2east.dk
Subject: Tak for din venlige respons.
Date: Fri, 7 Oct 2011 18:43:25 +0200

Kære Lene

Mange tak for din venlige og søde e-mail, jeg er helt enig med dig i dine betragtninger, denne problemstilling med et stigende antal veluddanede kvinder og dermed et dalende antal af de "rigtige" mænd, handlekraftige mænd, bløde som smør, hårde som stål, forstående, arrogante, kærlige, barske, glade for børn, indfølende, huslige, karriereminded med et udseende som Leon Davinci, Arnold Swarzenegger og Joey osv.

Jeg lavede et lign. indlæg i Information og efter dette blev der lavet et debat program på DR2, hvor 5 toneangivende kvinder i Danmark, tog hul på denne længe savnede indbyrdes kvindelige problemstilling, for det er jeres problem, det er ikke vores, og det er jer der indbyrdes må løse dette.

Bare lidt sjovt, at der skulle en lavindkomst mand til for, at få jer til at gøre dette, hvilket jeg er lidt stolt af :-).

Når, jeg siger, at det "tog hul" på det, så er det præcis, hvad jeg mener, de kom ikke med problemløsninger, hvilket man ikke kan forlange på 26minutter, og problemløsninger er, hvad jeg efterlyser i Politiken. Jeg så nemlig gerne processen spilet lidt op, i og med, at problemet bare har fået lov, at gro sig større og større, på grund af :

- mændenes modvillighed over, at skulle gå imod ders maskuline selvbilllede og opføre sig som kvinder ved, at "klage" deres problem.

Det har ikke gjort det lettere, at der så hårdhændet er blevet sagt "klynker" til disse, især fra kvindernes side men også mændenes, dem jeg kalder "mors drenge".

Ligeledes har der været nul støtte fra de "velbjergede" mænd, de der har kærlighed, sex og børn i overflod på i takt med, at de bliver en "truet dyreart".

Vi har et system der traditionelt, som udgangspunkt betragter kvinden som det svage køn, hvilket ikke er således idag, idag er det svage køn, lavindkomst mænd.

Og, så har vi ikke mindst kvinder der har bygget en del af deres selvbillede og kvindekamp ved, at have et "fjendebillede" som sparringspartner i deres udvikling mod den moderne kvinde, og det føles akavet, at skulle til, at støtte / hjælpe de mænd, man har bekæmpet i alle disse år, det er svært, at gå over i et nyt spor, når man har gået i det samme år efter år.

Janteloven har også været inde i problematikken.

Det har været som, at have en vorte på et uheldigt sted, som man har været modviillig til, at gå til lægen med og som så bare har fået lov, at vokse sig større og større

Men, ofrene er jeres og vores sønner, vores fætre, fædre, onkler, jeres søstres højtelskede børn, jeres veninders fædre, vi er alle i samme båd og de næste tabermænd står klar i kulisen, hovedparten af de, der klare sig dårligst i skolen er drenge, ligesom hovedparten af de unge i fængslerne er drenge.

I har vundet kønskampen, i har fået magten, nu er det tide, at i også tager det ansvar der følger med magten.

Du skriver, at du ikke kan se løsninger og nævner fllere mandlige undervisere og uddannelsesmuligheder, jeg ser løsninger, men måske er det fordi vi mænd løser problemer, hvor kvinder bare taler om dem :-)?

Manglen på sex og kærlighed hos højindkomst kvinder og lavindkomst mænd er et fælles problem, som kan løses via i kvinder begynder, at "snobbe nedad". En problemstilling, som skal diskuteres internt imellem jer, i og med, at det hovedsageligt er jeres veninder / medsøstrere /jer selv som "dømmer jer", hvis i har en mand, der ikke ligge inden for rammerne af jeres "idealbillede".

I er problemet og løsningen.

Nogle andre tiltag til, at rette op på den stigende skvævvridning er:

Krisecentre lovhjemmel på lige fod med kvindernes, samme budget som kvindernes på mænds vilkår / mænds problemstillinger / livskriser.

Ændre navnet Mødrehjælpen til Forældrehjælpen, på grund af signal værdien.

Ligestillingsordføre poster og ligestillingsminister taburetten skal skifte imellem en kvinde og mand, konsekvent ved lov, på grund af signalværdien.

Megen af problemstillingen er en mangel på konsekvens omkring ligestilling, i kvinder har råbt på ligestilling men, når det kommer til den modsatte side af lighedstegnet har i været påfaldende stille og ikke kæmpet lige så hårdt, hvilket i burde. I og med, at vi er i samme båd og ligestilling, hvis det er det i vil have, involvere begge køn. Det offentlige og offentlige institutioner bør signalere, at ligestilling er målet, ikke ensidig forbedring af kvinders kår.

Det nytter ikke, at i bare siger, i kan da bare kæmpe for jer selv, ligesom vi har kæmpet for vores ligestilling, fordi det er jeres sønner, som skal leve i det samfund, hvor i kun har kæmpet for jeres døtres vilkår som voksne. I elsker jo jeres børn lige meget og i vil jo ægte ligestilling, hvem er bedst i Danmark til, at kæmpe for ligestilling, hvem bruger mest ressourcer tid og energi på ligestiling? Det gør i, i er bedst kvalificerede til, at løse konsekvenserne af jeres kamp for ligestilling.

Kønskvotering på alle offentlige arbejdspladser og uddannelse. Efter devisen, at ud ad to lige kvalificerede ansøgere skal man vælge det køn, der er mindst repræsenteret på pågældende arbejdsplads / uddannelse og incitamenter i form af frynsegoder, højere løn, skal bruges til, at tiltrække det køn, der er mindst repræsentere og forskellen i løn og frynsegoder skal udjævnes i samme takt, som ligestiling opnås, altså 50 / 50.

Der er adskillige velfærdsydelser som ud over, at løse et indlysende problem, har utilsigtede virkninger i form af et incitament til, ikke at finde en kæreste, som man kan ændres til, at give incitament.

"Ombygning" af velfærdsydelser, så flere får incitament til, at flytte samme, få en kæreste med de goder det føre med sig for samfundet i form af mindre sygdom, mere tryghed, mere glæde, mere kærlighed, flere børn, længere middellevetid, mindre pres på de udgifter der går til, at "behandle" konsekvenserne af ensomhed og mangel på kærlighed og sex f.eks. sprut, stoffer, kriminalitet, psykisk syge, selvmord og ikke mindst et mindre spild af CO2 i og med, at to mennesker der bor under samme tag forbruger 40% CO2 af, hvad to mennesker der bor hver for sig, forbruger, hvilket da også er værd at tage med, når det kommer til, at argumentere for tosomhed.

Et eksempel på en lov der give incitament til, at man bor alene er det diskriminerende og stigmatiserende begreb "reelt enlig", for førtidspensionister, som mig selv, som betyder, at hvis jeg skulle finde en kvinde, der så ud over det stigmatiserede ord "førtidspensionist" (samt venindernes "fordømmelse"), vil min indtægt dale med ca. 3000kr. Dette gør førtidspensionisters muligheder for, at få sex og kærlighed dårligere og, hvis jeg havde været på dagpenge, ville man da ikke havde taget 3/10 af min indkomst, hvis jeg fik en kæreste, og selv om jeg har fuldtidsarbejde, i flere år, så kan jeg ikke få dagpenge i og med, at jeg er førtidspensionist, selv om jeg betaler til A-kasse, denne problematik har jeg oplevet selv.

Et fradrag for mænd med ufaglært indkomst og derunder, hvis de bor sammen med en kvinde.

Men, ikke mindst, en intern diskussion jer kvinder imellem omkring, hvad kærlighed, sex og tosomhed egentlig handler om, der er mange mænd derude som kan opfylde 95 %, som fravælges på grund af status, materielle goder og penge.

Hvad blev der af Romeo og Julie?

At, stryge en kvinde på låret, kysse hende blidt under øret, hviske hun er sød, og at jeg elsker hende, tage hende hårdt, sige hej, når hun kommer hjem, købe mad, bære vare, vaske op, støvsuge, lave børn, opdrage børn, gå tuir hånd i hånd, tale om alsken ting, se tv, høre musik, danse....

Er ikke noget som man behøver, at have en akademisk uddannelse, endsige et job for, at finde ud af.

I velfærdsdanmark er de basale behov dækket for alle, høj som lav, aligevel er vi fattige på kærlighed?

Vi har en verden der er ved, at køre i sænk på grund af et overforbrug, meget af dette overforbrug stammer fra mænd, som vil have sex, kærlighed og forplantningsmuligheder. Hvis ikke de behøvede, at løbe så hurtigt, tjene så mange penge for, at få en kvindes gunst, vil de så anstrenge sig så meget for, at tjene 3 millioner kr. istedet for 4 millioner kr. Vil de vente et år med, at udskifte Rolls Roysen med en ny, vil de forurene mindre, forbruge færre ressourcer, hvis ikke kvinder så konsekvent betragtede de mest attraktive mænd som de mænd, der tjener allerflest penge, som kan forbruge / forurene mest?

Vores Jord har brug for en omfattende ændring, en ændring som indebære en kraftig reduktion af ressource forbrug, hvorfor ikke bruge sex og kærlighed som incitament, som begrundelse for, at sætte forbruget af jordens ressourcer ned, ligesom kvinder idag bruger sex og kærlighed som incitament for, at mændene skal fælde flere træer i regnskoven end, de egentlig har brug for?

Løsninge for mig, at se, er, at i kvinder begynder at vælge lavindkomst mænd, frem for, at fravælge dem, at i omdefinere de idealkrav i har til den "rigtige mand", at status, materielle goder, penge, udannelse, kommer længere ned på listen over, hvad der gør en mand attraktiv.

Vores velfærdssamfund vil blive en hel del sundere, velfungerende og succesrigt hvis der var 250.000 singler frem for 1 million, vi skal have lige mange kvinder og mænd, på alle arbejdspladsser og uddannelser, det vil skabe et godt arbejdsmiljø og få kærligheden til, at blomstre.

Endnu en gang tak for din pæne respons og fortsat god dag

Venlig hilsen Johannes

P.s.

Du kan se debat programmet, vil du ha´en tabermand,, som vare 26minutter, ved at trykke på knappen i nederste hjørne på dette site:
http://www.dr.dk/DR2/2sektion/2011/05/26103537.htm

Her er mit indlæg i Information som afstedkom ovenstående debat program:
http://www.information.dk/268745

From: UUUU@tv2east.dk
To: johannesceciljensen@hotmail.com
Date: Fri, 7 Oct 2011 12:13:38 +0200
Subject: SV: VS: Mail-adresse

Hej Johannes

Jeg efterlyste din mailadresse, fordi jeg fik lyst til at skrive til dig efter dit indlæg i Politiken i lørdags. Det har ikke noget med TV2 ØST - min arbejdsplads - at gøre. Det var ment som en privat kommentar og mit syn alene på, hvordan det er, at være en af de veluddannede kvinder, du nævner i artiklen. Så jeg satte mig ned og formulerede noget temmelig selvretfærdigt om, hvordan det er at være mønsterbryder og bruge sine evner på den bedst mulige måde. At det ikke er noget, man gør uden (stadig) at knokle. Og hvor ærgerligt det er, at mange mænd ikke får eller tager de chancer. Især for mændene, men også for os kvinder, der gerne vil leve sammen med mænd, der har fået (mulighed for at få) det bedste ud af deres evner. Den type mænd bliver der færre af.
Og hvis det er ham, man som veluddannet kvinde går efter, kan det betyde, at man skal leve uden kærlighed og sex - et liv, du selv beskriver - og det synes jeg er vildt ærgerligt.

På den måde rammer problemet dobbelt. Desværre har jeg ikke selv løsningen på det. Flere mandlige undervisere i uddannelsessystemet? Flere uddannelsesmuligheder til voksne mænd, der ikke klarede skærene i første omgang? Og måske skal veluddannede kvinder være lidt mindre selvforherligende.

Håber ikke, jeg har spildt din tid med mit klynkeri. Den korte version er egentlig bare, at det var befriende at læse så ærligt et indlæg som dit.

Hilsen Lene

(Tag dig lidt ansvar for dit eget liv i stedet for at give alle andre skylden. Der findes kun et menneske, der kan tage vare på dit liv, og det er dig selv.)

Det er så 'flot' en floskel, når man tænker på , at ingen har indflydelse på sin egen undfangelse. Man indholder utroligt meget ved fødslen, men bliver så præget de næste 0-25 år.Nogen kommer op at flyve, nogen bliver på jorden og nogen er under og langt under niveau, resultater af en process, som vi ikke har en skid indflydelse på i opvæksten, bortset fra at leve op til omgivelsernes forventninger .
Hvornår er det nu lige, helt præcist, man skal tage ansvaret for eget liv? og hvorfor?-det må da være dem, der politisk og samfundsmæssigt ja og forældrene, der har bestemt prægningsmodellerne, der skal stille et kollektivt livsstøtteapparat til rådighed. Det kan man så have mere eller mindre brug for.
Selv diciplinen at skaffe sig en partner for kortere eller længere tid, skal man da evt.have hjælp til -om nødvendigt-workshops hvor man får en personlighedstest, lærer nogle scorereplikker og noget om at omgås andre mennesker.
Naturligvis.
Men ansvaret for eget liv, ville man ikke engang forlange af en hund, der bliver, som den er trænet til medmindre, der er fejl i kysen.
Ansvarsforflygtigelse, samfundets/kollektivets fører til de fleste kendte problemer i personers udvikling eller mangel på samme.

Sider