Kronik

Derfor høster DF indvandrerstemmer

Drengestreger er blevet til kulturelle problematikker, indvandrere er blevet fremmedfjendske, og danskerne er ligeglade med udviklingen. Indvandrerproblemerne reproducerer sig selv. Dansk Folkeparti er blevet løsningen på et problem, de selv har skabt. Her er historien om, hvordan et flyvende æg fik en indvandrer til at overveje at stemme på Dansk Folkeparti
Ifølge dagens kronikør kan fodboldidyl i Mjølnerparken hurtigt ende i ballade.

Ifølge dagens kronikør kan fodboldidyl i Mjølnerparken hurtigt ende i ballade.

Jacob Schou Nielsen

Debat
29. juni 2011

For nylig kom jeg og en ven gående på Nørrebro. Efter den ugentlige træning i vores provinsielle diasporaklub, havde vi indtaget en velfortjent kebab og var nu på vej hjem. Klokken var mange, vi havde ikke havde lygter med, så vi blev enige om at trække vores cykler.

Der gik vi så i vores egen verden og snakkede om fodbold og piger. Da solen var gået ned, var det så som så med mennesker på gaden, og hvis der skulle være andre, var de i hvert fald svære at se. Men synlige skulle de blive.

Stadig optaget af vores samtale, mærkede jeg noget hårdt ramme siden af mit hoved. Det viste sig blot at være et æg, og smerten fortog sig hurtigt, men farten og retningen hvormed det var blevet kastet, gav indtryk af en vis intentionalitet.

I samme øjeblik hørte jeg et latterbrøl og konstaterede, at det kom fra en større gruppe teenagedrenge, der grinte i kor. Jeg var ikke længere i tvivl ægget ramte ikke tilfældigt. Gruppen gav endda kasteren komplimenter for at have ramt mig i ansigtet.

Jeg prøvede at holde hovedet koldt velvidende, at det formentlig var min reaktion, de efterspurgte. Jeg formåede at undertrykke den i første omgang. Det lykkedes ikke for min ven, der råbte »hvad de mon bilder sig ind?«. Det affødte blot endnu et par flyvende æg, hvorfor jeg sluttede mig til og spurgte »hvad de er for nogle uopdragne møgunger?«

Det skulle vi aldrig have gjort, for snart løb de mod os med hævede næver. Vi glemte hurtigt alt om vores manglende cykellys og tænkte kun på komme væk og det i en allerhelvedes fart.

Raseri og omsorg

Æggekasteriet kan virke uskyldigt. Som drengestreger. Det er imidlertid meget mere til det.

Det hønsefoster, hvis potentielle liv skulle knuses mod min skal, overlever vi nok jeg tager gerne et æg i ny og næ, hvis det kan underholde. Men jeg tager ikke ansvar for disse drenges ikkeeksisterende etiske kodeks, og vores måske manglende ditto.

Min forargelse over, at drengene kastede æg efter sagesløse forbipasserende, blev hurtigt afløst af en begyndende omsorg for dem. Hvorfor mon de i deres alder var alene på gaden ved aftentide uden skyggen af voksne i nærheden?

Begge tankemønstre gav mig dårlig smag i munden. Jeg ønsker ikke at se dem som ofre og mig selv som bedrevidende hvilket det oven i købet viste sig, at jeg heller ikke var.

Samtidig kunne jeg nok se splinten i deres øje, men det forsmåede raseri som det ituslåede æg mod mit øre havde forårsaget hos mig selv, var ikke meget mere helteværdigt.

Min smag i munden blev dog ikke bedre, da jeg efter et par dages granskning forstod, at det jeg mestendels havde fået ud af episoden, var en større forståelse for dem, der stemmer højreorienteret.

Jeg har aldrig sympatiseret særligt med den ene eller anden politiske fløj, men nu begyndte jeg at få en fornemmelse af, hvad der får folk til at bakke op om højredrejede partier.

Indvandrestemme til DF

Min ven, som selv er af anden etnisk afstamning, overvejer nu at stemme på Dansk Folkeparti. Selvom jeg aldrig selv kunne finde på det, forstår jeg ham efterhånden godt. Det er nemlig langt fra første gang, han har været i en situation, hvor hans blotte tilstedeværelse det forkerte sted på det forkerte tidspunkt i de forkerte kvarterer har givet problemer for ham.

For nylig blev han antastet af to drenge med golfkøller ved stien gennem Mjølnerparken. For ikke særlig lang tid siden blev ham og hans storebror og deres etnisk danske fodboldvenner tilbageholdt i et indvandrerkvarter, fordi de ved et uheld havde ramt et 4-årigt barn med bolden.

Da både han og storebroren læser medicin, havde de hurtigt kunnet konstatere, at barnet ikke havde lidt fysisk skade, men var i chok og behøvede trøst og tryghed hos sin familie. Imidlertid var eneste nærværende slægtning en 7-årig storesøster. Først efter at have snakket med adskillige voksne mødte de endelig nogen, som kunne tage sig af det rystede barn. Forældrene fandt de aldrig.

På trods af, at brøderne på denne måde havde taget ansvar for egen handling og handlet overmåde menneskeligt og medborgerligt, blev de alligevel omringet af et dusin mennesker næste gang de kom forbi kvarteret for at spille bold. De andres vrede skyldtes en påstand om, at de skulle have slået et barn.

Da de forsøgte at forklare sig og forlade stedet, blev tilnærmelserne og truslerne kun værre. I sidste ende kom de dog væk derfra, og jeg tror ikke de kommer tilbage selvom de begge bor lige i nærheden.

Kultur ingen forklaring

Det er muligt, at nogle nu vil skyde mig i skoene, at jeg skriver ud fra en vestlig værdiforståelse uden sans for de kulturelle forskelle, der kan eksistere såvel grupper som kvarterer imellem.

Det kan der sikkert være noget om. Men så længe undskyldningen for ikke at opføre sig ordentligt, bliver et kulturelt hensyn, mener jeg, at vi som samfund har spillet fallit. Samtidig har vi mistet troen på, at de omtalte mennesker (herunder mig selv) nogensinde har muligheden for at forbedre sig.

Flere af de idealer vi bygger vores forståelse af det ordentlige menneske på, er at finde i langt de fleste civilisationer og verdensreligioner. Derfor er den kulturelle forklaring på problemerne absurd. Derfor er hverken venstrefløjens multikulturelle halalhippieisme eller højrefløjens monokulturelle patent på danskhed en særlig frugtbar løsning på problemerne. Vi skal længere ind i sindet.

Min ven er født og opvokset i Danmark. Han er under uddannelse, har altid fået gode karakterer, hans familie har oplevet en social opstigen, siden de kom til Danmark i 1980'erne, og på vejen op har de altid betalt enhver sit om det så gjaldt samfundet eller banken.

Han er med andre ord integreret i ordets allermest positive betydning, og nu udøver han sin ypperste borgerpligt ved at stemme ved frie demokratiske valg på det parti, han mener repræsenterer hans interesser bedst. Hvad mere forlanger vi som samfund af ham? Forhåbentligt, at han har lov til at reagere som et menneske, der bliver vred, når han bliver uretfærdigt behandlet. Det må da være det mindste.

DF skaber problemet

Det man imidlertid skal huske på er, at hans mulighed for at få afløb for sine frustrationer er væsentligt mere indskrænket end mit som dansker. Stemmer han på Dansk Folkeparti, stemmer han samtidig på de mennesker, der ser rødt ligegyldigt om de ser en pakistaner, en araber eller en somalier. Men hvad skal han ellers gøre, når der ikke findes politiske alternativer, der tør adressere sådanne problemer på konkret vis?

De få ødelægger det altid for de mange, og ligeså vel som æggekasterne ødelagde vores aften, har Dansk Folkeparti ødelagt meget for dem ved at italesætte dem som en bestemt gruppe, der er i opposition til 'danske værdier'. Det er dog for intet at regne mod den skade, som partiet har forvoldt Danmark.

Således har Dansk Folkeparti skabt et problem, som de selv er blevet løsningen på. Drengestreger er blevet til sociokulturelle problematikker, indvandrere er blevet fremmedfjendske, og danskerne ignorante og ligeglade med denne udvikling. Problemet reproducerer sig selv. Det må da siges at være intelligent politisk design.

Simon Haugaard Corydon er statskundskabsstuderende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Herligt med nuancer i debatten.

odd bjertnes

Pudsig logik der må placere skylden for disse unges manglende 'adfærd' i traditionel forstand hos Dansk Folkeparti. Man må slå knude på sig selv ....

Det virker lidt som om, at der bag artiklen ligger en grotesk fantasi om, at islam/arabisk kulturbaggrund skulle ytre sig som en venstredrejning af vækgerkorpset ? Så van-informeret kan man ikke være igennem årtier. Islam er essensen af al politisk højreorientering, ideologi nærmest ufortalt for den slags er 'enten underkastet' eller et fjendebillede.
Der bliver ikke i længden nogen godbidder til venstrefløjen der. Socialdemokratiet, der ellers følte et for os ALLE tragisk 'masselinje-åndsfællesskab' med islam langt hen ad vejen, er vist også ved at opdage menuens egentlige indhold. Må man da håbe.
For ellers scorer DF også DEN ! Og det ville da næsten være for meget hvad ?

'Her er historien om, hvordan et flyvende æg fik en indvandrer til at overveje at stemme på Dansk Folkeparti'

Ikke lige frem hvad jeg ville kalde HØSTE stemmer...

Anne Marie Pedersen

Hvor er det nogen gode situationsbetragtninger. Fint beskrevet.

Men hvor er det gak-gak, at sige, at der ikke er løsninger andre steder end hos DF. Helt ærligt. Jeg køber simpelt hen ikke præmissen om, at al venstrefløjspolitik er halalhippiet. Beskrivelsen af problerne passer da meget godt til den måde, som de opfattes der.

En anden vinkel kunne være: Hvad med at klantre medierne for ikke, at videreformidle de løsninger, som mange partier faktisk har på problerme - herunder fjernelse af fattigdomsydelser, flere praktikpladser, flere penge til skolen, bedre mulighed lokale løsninger på problemer i boliger osv.

DR erkender jo selv, at de har tabt stort set alle unge seere. Unge gider ikke høre om dovne, fordrukne, voldelige, egoistiske unge.

Hvis DF virkelig har sat dagsordenen for og etikkerne på de beskrevne problemer, så siger det vel også noget om den taletid de har fået i medierne.

Som sagt. Det kunne også være en vinkel.

Men ok. Hvad kan man forvente af en statskunskabstuderende, der "har aldrig sympatiseret særligt med den ene eller anden politiske fløj".

Hvor ligger hans politiske sympati så?

Ja en ny regering bliver nødt til at prøve at gøre noget ved disse ghettoproblemer.

Nu skal det så siges, at der mig bekendt ikke er ret mange med indvandrerbaggrund, der stemmer på DF. Og at der er nogle få bør vel sådan set ikke undre.

Dels står DF for nogle generelle "lov-og-orden" holdninger, som næppe har mindre appel til indvandrere end til indfødte danskere. Og dels er der intet ulogisk i, at en indvandrer med f.eks. armensk baggrund kan være begejstret for DF, fordi DF er et antimuslimske parti.

Men alle undersøgelser viser nu mig bekendt, at borgere med etnisk minoritetsbaggrund stemmer massivt mere til venstre end gennemsnittet af befolkningen.

Det er måske også derfor, at højrefløjen så gerne vil forhindre dem i at opnå dansk statsborgerskab, så de kan stemme ved fremtidige folketingsvalg.

Anne Marie Pedersen

Lars Hansen

Nej. Indvandrere stemmer på DF. Det med at stemme til venstre er noget som kun er tilfældet de første par år i DK. Og da DF's vælgersegment generelt har nogle demografiske, der i udpræget grad passer på indvandrere, så er de faktisk stor-stemmere på DF.

Jeg har terpet vælgerundersøgelser i forbindelse med fag på uni. Og kompendiet er smidt ud. Men det var læren fra mange af teksterne.

Henrik Jensen

God artikel; men en underlig konklusion:

"Således har Dansk Folkeparti skabt et problem, som de selv er blevet løsningen på."

Altså - en gang til for prins Knud: De her problemer eksisterer også i landeog byer, der aldrig har hørt om Pia - Frankrig eller Tyskland, UK eller Sverige.

Jeg selv skiftede mening i slutningen af 80´erne, da jeg havde en sikh-kæreste fra London. Hun var fra det indiske Punjab og ikke, "racemæssigt", til at skelne fra de pakistanske piger på Nørrebro.

Læg dertil, at hun gerne gik med pyjamas-trøje og pludderbukser. Lang historie, kort: Vi blev bombarderet med svinske bemærkninger på Nørrebro - hvor jeg dengang boede. Og der var øretæver i luften mere end en gang.

Så det der med offerretorikken, som nogle kommentatorer bevæger sig ud i, kan de arkivere i deres krops mørkeste forsnævringer.

Et basalt krav - til alle - er, at man opfører sig ordentligt.

Anne Marie Jensen

@ Anne Marie Pedersen

"Indvandrere stemmer på DF. Det med at stemme til venstre er noget som kun er tilfældet de første par år i DK. Og da DF’s vælgersegment generelt har nogle demografiske, der i udpræget grad passer på indvandrere, så er de faktisk stor-stemmere på DF."

Jeg tror ikke du lyver eller overdriver, men jeg kunne godt tænke mig at se hvilke målinger og hvordan de er foretaget. Det lyder ærlig talt helt gak-gak. For mit vedkommende kan jeg fortælle, at den eneste indvandrer, jeg har mødt, der sagde, han ville stemme på DF, var en mand fra Punjab. En sikh. Dertil kan der sikkert også være en del serbere, kristne og ateistiske eksiliranere (selvom mange eksil-iranere er kommunister) og så østeuropæere, der kunne tænkes at stemme anti-muslimsk.

Uanset hvad er kronikkens formulering "høster" vist noget af en overdramatisering:

"Venstre ville med seks mandater være Folketingets mindste parti. Både De Konservative og Dansk Folkeparti ville ryge under spærregrænsen og dermed ud af Folketinget ... Til gengæld ville Socialdemokraterne, SF, De Radikale og Enhedslisten sidde tungt på magten med samlet 169 mandater."

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1960840.ece

Anne Marie Pedersen

Anne Marie

Jeg skal nok se om jeg kan finde referencer.

Dengang blev fænomenet forklaret ud fra deres diversitet. Altså hver gang en tyrker ser en somalisk dreng i et negativt nyhedsindslag, så bekræfter det hans fordom om, at alle andre indvandrere end tyrkere er nogle slemmer nogen.

Groft forenklet selvfølgelig.

johan clausen

at df kan løse nogle af de sociale problemer der findes på nørrebro er helt hen i vejret. de snakker jo blot om overvågning og straf.

hvis man vil løse problemerne må man forstå dem.

Anne Marie Jensen

@ Anne Marie

Tak :)

Nic Pedersen

2 x Anne Marie

Vi godt udvide segmentet noget!
Udover tyrkere kan jeg fra min personlige bekendtskabskreds tilføje ihvertfald albanere, vietnamesere, kinesere ugandere og diverse ekssovjetborgere m.fl., som har givet udtryk for samme.

Indvandrere er skam en blandet skare, hvilket egentlig ikke burde overraske nogen!

Anne Marie Jensen

Det må jeg nok sige, Nic. Det var da ellers noget af en regnbuefarvet højreorienteret vennekreds ;)

Lisa Rasmussen

Debatten om "utilpassede unge" har det altså med at blive noget overdimensioneret. Drengestreger har eksisteret, siden drenge blev opfundet og begyndte at handle i flok. Det er bekymrende, når det ikke blot er rødderne fra Vibevej, der ligger i "krig" med rødderne fra Lærkevej, men når visse flokke lægger nationale, etniske, seksuelle eller andre forskelle til grund for deres "krigs"handlinger - og her er der MÅSKE et kulturproblem, der skal løses. Drengeflokke har vist til alle tider hurtigt fundet nogle "dem", der kunne være i opposition til "os" og det helt uanset flokkens etnicitet eller kultur.

Det er utvivlsomt fornuftigt, hvis de rette sociale instanser er opmærksomme på problemerne, også i ghettoområderne, og tager en grundig snak med forældrene om at opdrage deres unger ordentligt. Både børn og forældre - danske, nydanske og udenlandske - kunne i det hele taget godt trænge til et kursus i tolerance. Politikerne er vist et lost cause i den sammenhæng.

Anne Marie Pedersen

Anne Marie - Jeg har lige søgt lidt blandt de forfattere, jeg troede det måske var (Lars Bille, Goul Andersen, Lars Torpe, Ole Borre) og det var vist ikke nogle af dem. Nu må jeg desværre løbe - så referencen må vendte til senere :(

Anne Marie Jensen

@ Anne Marie

Intet problem.

Nic Pedersen

@Anne Marie Jensen

Der er både venner og bekendte imellem, men bortset fra det, så er der ikke noget højreorienteret i ikke at gide idioter, som ikke kan opføre sig ordentligt, uanset farve og oprindelse!

Måske, du burde se lidt på dine egne fordomme? ;-)

Anne Marie Jensen

Det er immervæk ret højreorienteret at stemme på et højreekstremt parti. Ligesom det f.eks. er ret venstreorienteret at stemme på Kommunisterne ved lokalvalget.

Så kan vi selvfølgelig begynde at tale om proteststemmer, men nu hører jeg både dig og artklens forfatter tale om DF som en slags løsningens parti. Hvilket nærmest ikke kunne være mere hul i hovedet.

Og ja, jeg kigger gerne på mine egne fordomme. Dem har vi alle sammen nok. Men at kalde DF for højreorienteret må vist siges at være en "fordom", der for længst er cementeret godt og grundigt i virkelighedens verden.

Nis Jørgensen

AM Pedersen: Alle de undersoegelser jeg har kunnet finde viser det samme som AM Jensen skriver, med lette variationer. Dog er det nok vaerd at kigge paa, hvem den enkelte undersoegelse definerer som 'indvandrer". Det skal i ovennaevnte modificeres til "indvandrer, flygtning eller efterkommer fra udvalgte ikke-vestlige lande".

Niels Mosbak

Nic Pedersen

DF er ikke bare et "højreorienteret" parti.
DF er kendt - også i udlandet, og omtales i medierne, som det det er, et højreekstremt parti.

Nic Pedersen

@Anne Marie Jensen

Jeg burde måske præcisere, at når jeg skriver "udtryk for det samme", mener jeg ikke nødvendigvis, at de alle er DFere, hvilket jeg heller ikke er. Det er slet ikke alle, som kan stemme til folketingsvalg.

Men en meget kritisk holdning til "problemindvandrere" er faktisk meget udbredt blandt indvandrere!
Det er bare forbandet sørgeligt, at DF, som jeg bestemt ikke ser som noget "løsningens parti", er blevet den eneste "ventil" for sådanne frustrationer!

Visse kredse på "venstrefløjens" modstand mod udvisninger af selv det værste afskum og almindelig borgerlig/socialdemokratisk blødsødenhed vækker bare afsky hos mange.
Både indfødte og tilflyttere!

Karsten Aaen

I gamle dage, i 1930erne f.eks. ja da havde baggårdene på Stenbroen på Nørrebro og i Århus da deres indbyrdes slåskampe.

Og også ude i landet var og det måske sådan stadigvæk? Dem fra Ribe skulle have nogle tæsk hvis de vovede sig til Esbjerg. Eller dem fra Jægersgårdsgade gav drengene fra Schleppe-grellsgade tæsk og vice versa.

Og hvorfor? Jo, meget af det handler om en eneste ting: arbejderklassens normer. I arbejderklassen måler man sin succes på fysik, drengene på deres muskler, pigerne på deres (yndige) kroppe.

Mht. episoden med fodbolden er det altså noget man kan genkende eller finde på ude i det ganske danske land. Det hedder rygter - og mod rygter kæmper selv guderne forgæves.

Ang. om indvandrerne stemmer højreorienteret eller venstreorienteret ener jeg at alle undersøgelser viser, at de stemmer massivt på f.eks. Soc. Dem. SF, De Radikale og Enhedslisten. (så kan man selvfølgelig altid diskutere om Soc.Dem og De Radikale er venstre-orienterede...)

Når det er sagt, så har mange indvandrere, flygtninge og efterkommere holdninger, som ligger tæt op ad DF i det her. Holdninger som 'smid dem ud' har jeg også hørt fra indvandrere, sammen med holdninger som
'afrikanere lugter.' Hvis man tror, at fordi folk er indvandrere, at de ikke også godt kan være (en slags) racister, ja så tager man grundigt fejl.

Og jo, episoden med ægget og episoden med fodbolden er udtryk for noget kulturelt. Nemlig for den samme kultur som eksisterede her i landet for 40 år siden, da jeg var barn. Børnene kan lege frit uden voksnes opsyn og hvis de vil de voksne noget ved de hvor de er - de voksne altså. Og så er det også udtryk for en kultur på den måde, at der er tale om en landsby kultur, hvor børnene leger ude om aftenen iog passer på hinanden. Men ved hvor de voksne er.

Og personligt synes jeg faktisk det er fint. Børn (altså normale middelklassebørn i DK) i dag er alt alt for overvåget - af stort set alle. Især mødrene synes at være bekymrede for dette eller hint.

Mht. den konkrete æg-episode har det sikkert været nogle teenage- drenge, som har syntes det var sjovt at kaste med æg og så se om de kunne ramme nogle - sådan er drenge.... - altså en drengestreg.

Problemet med dette er at det i min barn og ungdom i 1970erne og 1980erne blev anset for drenge-streger, uanset hvem der kastede dem, nu er gjort til enten et socialt eller et kulturelt problem. Og som nogle, ikke artikelskriveren, men andre, måske vil anmelde....

Ib Christensen

"Forældrene fandt de aldrig"

Se lige på det her regnestykke.

8 timers arbejdsdag, med selvbetalte pauser 9 timer.
Det forlanges vi er villige til at transporterer os selv 1½ time hver vej til arbejde. 3 timer
Vi skal arbejde til vi er 65 og sikkert længere om nogle år. Og for at holde os sunde anbefales det at sove 8 timer.
9 + (2*1½) + 8= 20
Så vi er allernådigst tildelt 4 timer af døgnet til vores private forpligtigelse som voksne.

Nic Pedersen

@ Niels Mosbak

Dette ikke sagt i noget forsvar for DF, men partiet er ikke en skid andet, end et anakronistisk Socialdemokrati (ca. anno 1960)!

Hvor højre-/venstreekstremt det så er, vil jeg ikke blande mig i.

Niels G Madsen

En aften for ca. 14 dage siden sad jeg på min altan og nød solen. pludselig blev jeg (også) ramt i nakken af et hårdt kastet æg. Afsenderne var et par unge mænd, tilsyneladende af dansk oprindelse, som var til fest på naboaltanen. Jeg blev også ret vred. Hvem skal jeg nu stemme på for at få sådan noget bragt til ophør?

Steen Erik Blumensaat

Politik er at blæse et problem op og derefter fremstå som løsningen på problemet.
Politikere er ikke frelsere de er problemet vi skal frelses fra.

@Steen Erik

Apropos at "blæse et problem op"...

Det er da osse småskummelt at ingen politikere anerkender, at det faktisk går bedre og bedre med integrationen (på fx arbejdsmarkedet).
Højrefløjen vil ikke tale problemet ned, for de lever af det, og venstrefløjen...ja, de har vel osse deres taktiske hensyn.

Det pudsige er at virkeligheden ofte overrasker ved at trodse al logik. I dette tilfælde at DF skulle opfattes som en løsning i stedet for problemet. Jeg har svært ved at tro det, men hvad ligger der under?

Vanvid? Som min datter siger: " det er som heste der render ind i en brændende lade".

Jeg glæder mig til at se om AMP og andre kan finde noget.

@ Torben og mange andre

Vi er mange udlændinge der er godt trætte af den lille minoritet af andre udlændinge der nasser på samfundet og begår kriminalitet.. men det får ikke mig eller nogen jeg kender til at stemme på DF..

peter jensen

I det globaliserede og multikulturelle samfund må man forberede sig på at man 100meter længere fremme lige så godt kunne være i en tyrkisk landsby , en sidegade i Libanon, somalisk landsby eller et pakistansk landdistrikt.
Det er spændende, de nye smage, lugte, madvarer og smukke hudfarver.
Men man må også indstille sig på kulturelle sammenstød , ikke som for år tilbage når man rejste ud.
Nu sker disse sammenstød på gaden her i Dk.

At påstå DF er årsagen til disse kultursammenblandingers negative konsekvenser er noget vås.
DF reagerer og overreagerer på disse kultursammenstød.

Men det er en udvikling der ikke kan stoppes, det bliver ikke "som det var engang".
Disse kultursammenstød er ikke problemer , det er vilkår vi må indrette os på fremover.

De som evindeligt danser om det "socioøkonomiske juletræ" har ikke fattet en brik af det hele.

Måske skabes der en art global kulturel konsensus med årtierne, det forudsagde selv Mogens Glistrup.
Men indtil da kommer vi til at møde den rumænske landsby mentalitet, den pakistanske klankultur, den tyrkiske nationalisme, lige henne om hjørnet Nørrebrogade nr 156...

Basal mentalitetsændring mht det offentlige rum og gated communities er det vi kommer til at se i Dk de nærmeste år.
Det "gode gamle Dk" som DF vil afstikke kursen mod findes ikke mere og kommer ikke igen.

Jeg synes ordet "drengestreger" mister sin værdi når skribenten fortæller at drengene kommer løbende hen imod dem med knyttede næver.
Er selv vokset op i Blågårdsgade og kan sagtens genkende det billede der tegnes her. I bakspejlet vil jeg ikke betegne de 10 angstfyldte år med at jeg var offer for drengestreger. Jeg plejer at sige at jeg var udsat for psykisk terror.

Bo S. Nielsen

Jeg voksede op i 80erne i et arbejderkvarter i udkanten af Storkøbenhavn, og kan tydeligt genkende de der episoder - dog med drenge af alle etniciteter. De fleste tæsk, jeg personligt har modtaget i min tid, har forresten været delt ud af mange-generationsdanskere.

Socio-økonomiske forhold og vold i hjemmet kombineret med, hvad Karsten Aaen sikkert meget rigtigt anser som arbejderklasserøddernes macho-roller, har det nok med betyde lidt flere øretæver (og æg, hyben fra slangebøsser, "vaskere" om vinteren osv - barndommens og teenageårenes vold tager mange former) end et (over)beskyttet liv i Hellerup.

Hvordan den slags pludselig kan blive ensbetydende med kuturelle problemer (læs: islamisering af Danmark - bøøøøh!), er der nok ikke mange bedre svar på end det, kronikøren faktisk byder ind med:

"... har Dansk Folkeparti ødelagt meget for dem [indvandrerdrengene] ved at italesætte dem som en bestemt gruppe, der er i opposition til ‘danske værdier’."

Dansk Folkeparti - og før dem, de fleste af årene også Glistrups Fremskridtsparti - har alle dage levet af at producere stereotype hadobjekter. Racismen har alle dage eksisteret, den har bare ikke i samme grad været acceptabel.

Af samme årsag fejler Nic Pedersens analyse af DF som en slags "Socialdemokrati Classic". Socialdemokratiet var partiet, der satte sig som opgave at varetage lønarbejdernes interesser indenfor klassesamarbejdet, og som gik forrest i opbygningen af velfærdsstaten. Ikke mindst havde Socialdemokratiet ikke den nationalistiske overbygning, som er DF's alfa og omega. Hvis man skal sammenligne DF med noget andet parti, kommer nutidens VK-regering og Socialdemokrati meget nærmere. VK-regeringens udlændingepolitik er de sidste ti år blevet 100% enslydende med DF's. Og det nuværende S vil af populistiske og strategiske grunde ikke distancere sig til DF. DF, der med fremmedhadet som sit ideologiske DNA, i det uendelige vil kunne stramme skruen en tand mere - om det så skal koste internationale domme.

Hvis vi vil prøve at forstå hvorfor, nogle indvandrere stemmer på DF, tror jeg vi skal se på nogle helt klassiske fællestræk, der ikke handler om racisme eller anti-muslimske følelser. Disse kan naturligvis ikke ses bort fra som en del af forklaringen, men grundlæggende handler det nok mere om, at store dele af arbejder- og mellemklassen har udprægede småborgerlige holdninger. "Smid dem ud" er formentlig en måde at snobbe op til nogle klassiske konservative dyder, der både bunder i ønsket om socioøkonomisk opstigning og reaktionære forestillinger om at straf er godt og hårdere straffe er bedre. Her har Socialdemokratiet og SF paradoksalt nok de senere år været med at til at legitimere DF ved at tilslutte sig dets diskurser omkring udlændinge, muslimer og stramninger af straffe. Og på dén banehalvdel er Pia Kjærsgaard ikke bare bedst, hun er en folkeforfører.

Også undertegnede vil dog alt andet lige gerne forholde mig kritisk til hvor mange indvandrerstemmer, DF får. Og hvilke indvandrere. Torben Skovs billede af heste, der løber ind i en brændende lade, indrammer vist dén tendens ret præcist, hvis vi taler om indvandrere fra "en ikke-vestlig kulturkreds", som det vist hedder på DF'sk.

Drengestreger er tidløse. Og et æg er ikke et "fuck dig, dit kristne danskesvin". Det er en kikset form for styrkelse af gruppen, som alle dage har eksisteret blandt teenagere, og som formodentlig ikke forsvinder uanset hvor mange mennesker, DF og deres kopipartier lykkes med at få udvist af landet.

Hvis man derimod er bekymret og utryg ved regulær kriminalitet og skyderier, som er en helt anden problemstilling end den, kronikøren ridser op her, så hjælper det ikke noget at stille sig under Pia Kjærsgaards misbrugte Dannebrog og hyle op om arabisk kultur og islam.

Vil man hjælpe sig selv ud af frygten for dem, man opfatter som "de fremmede" ballademagere, så skal man se på hvad det er for et system, et flertal stemmer på valg efter valg, og hvad det gør ved mennesker. Fattigdom i alle dens agskygninger er en del af dét system.

Bo S. Nielsen

Shawn Rawn

"I bakspejlet vil jeg ikke betegne de 10 angstfyldte år med at jeg var offer for drengestreger. Jeg plejer at sige at jeg var udsat for psykisk terror."

Jeg opvoksede, som nævnt ovenfor, også i et hårdt kvarter. I perioder var jeg også bange og "psykisk terroriseret". Blågårdsgade er sikkert værre, det skal jeg ikke afvise. Og det er pissehårdt, når man har grund til at være bange.

Men sagen er, at i mit kvarter, var drengestregerne, som nogle gange slog over i vold og mobning, noget drenge lavede. Som sagt, det er ikke (nødvendigvis) indvandrerdrenge, der laver de ting. Det er til gengæld meget ofte de drenge, der kommer fra de mest belastede kår.

paul rey henningsen

Der er så meget spændende i denne streng af kommentarer jeg kunne kommentere på, men vælger dog blot i stedet at komme med et lille indspark til debatten :
Jeg er 100% imod udvisninger af enhver art. Jeg er opdraget til at løse problemerne der hvor de opstår.
Begår et menneske kriminalitet 3 minutter efter grænsekrydsning, straffes vedkommende som ethvert andet menneske der befinder sig på dansk jord, hverken mere eller mindre.
Hele idéen med at bortvise folk er i mine øjne forkert. Og umoden. Og svag.

paul rey henningsen

PS : der skulle have stået "BØR vedkommende straffes som..." osv

Anne Marie Jensen

Shawn Rawn

"Jeg synes ordet “drengestreger” mister sin værdi når skribenten fortæller at drengene kommer løbende hen imod dem med knyttede næver."

De knyttede næver er en voldstrussel, ingen tvivl om det. Macho-idealet dyrkes ofte i drengegrupper, og det gælder både indvandrerrødderne på Blågårds og de hårde blonde drenge fra Vestegnen.

Det er bare stadig ikke noget Pia Kjærsgaard har en intelligent løsning på.

peter jensen

Pia K har ingen intelligente løsninger på noget.
Men venstrefløjens "kulturblindhed" er katastrofal ,,,og komisk.

paul rey henningsen

Det er altså osse svært for udenforstående at blive kloge på acceptabel adfærd her i landet. De fleste steder i verden reguleres adfærd på gadeplan ved at hr. og fru jensen simpelthen råber lømlerne an, og da alle svendsenerne og hansenerne hjælper til, blir der lyttet.

Men i danmark sker der ingenting, ingen siger fra eller til ude på gaden når der f.eks. sker overfald, (i det mindste uanset gerningsmændenes eller ofrenes nationalitet), for den påståede nationale enighed om acceptabel opførsel er enten en skrøne eller også forventer folket at myndighederne tager sig af al opdragelse.

I danmark er hjælpen fra person til person ganske fjern, indtil du enten på mirakuløs vis assimileres eller finder dig tilrette i en ghetto. Her i landet er der ingen interpersonlig opdragelse, så man skal kunne sin Grundtvig for at navigere smidigt.

Alle forventer at du ad dig selv indordner og velfriserer attituden. Og du kan ikke spørge naboen i opgangen hvordan, for vi taler helst ikke sammen.

Der ustedes istedet dekret fra oven. Der kommer sådan en konduktør og fortæller den nytilkomne at du må dét og dét, måske endda kun pr. brev. Den eneste sideværtskommunikation er konflikt eller skældud, som man ville gøre i skolen hvis den nye elev ikke fattede reglerne dikteret ovenfra.

Der foregår ingen præventiv, kulturel udveksling af retningslinier og gensidig barometermåling blandt mennesker på gadeplan, ja altså før konflikterne opstår. Så ingen ved andet om accebtabel adfærd end det der af myndighederne dekreteres.

Et sådan forventningsløst og interpersonligt frakoblet samfund er rimeligt umuligt at trænge ind i og blive en del af. De flestes bedste håb er blot at hægte sig på i farten og måske suge lidt nektar.

Og det er synd, for danskerne er faktisk skideflinke og ville med glæde hjælpe,hvis altså bare lige vi var blevet opdraget til det.

Anne Marie Pedersen

Hej Anne Marie J

Jeg har været inde og søge i lidt forskellige artikeldatabaser og faktisk har jeg ikke set en eneste artikel, hvor forskere har lavet avanceret statistik på indvandrerstemmer.

Men jeg er dog alligevel sikker på, at have set sådanne opgørelser - eller måske har vores underviser selv haft data og kørt sådanne analyser.

Det interessante er, at jeg så en del opgørelser der peger på, at indvandrere generelt stemmer til venstre. Men når man ikke kontrollerer for antal år i DK og uddannelse og arbejde og alder, så er sådan en undersøgelse ikke ret meget værd. De siger i hvert fald ikke noget om, hvorvidt det er indvandrerstatus eller andre demografiske karakteristika, der er udslagsgivende for de strukturelle stemmemønstre.

Jeg støtte også på et par "meningsmålings"-analyser. Men jeg vil mene, at telefonundersøgelser ikke er særlig repræsentativt gode for indvandrere (og heller ikke for andre grupper for den sags skyld - men indvandrere har andre telefonabonnementmønstre end etniske danskere.) Telefonundersøgelser af indvandrere har nogle indbyggede svagheder, da man har et helt ukontrolleret bortfald. Og man ved, at bortfaldet faktisk er størst blandt df-stemmer.

Anyways. Jeg blev ikke umiddelbart meget klogere på det her så jeg tror jeg bliver nødt til at nørde lidt ud over det her tema - måske sammen med nogle andre :) Og i virkeligheden bør man vel læse om tendenser i andre lande også for at sætte sig ind i emnet.

Dette er en klassisk diskussion, hvor der kun er to præmisser. ENTEN at alle ikke etniske danskere er kriminelle samfundsnassere ELLER at alle ikke etniske danskere er forfulgte uskyldigheder der i deres stille virke gør Danmark rigere.

Sålænge alle historier skal presses ned i en af de to kasser, kommer vi ikke nærmere løsningen.

Sandheden er vel et sted midt imellem?