Læsetid: 2 min.

Ugens netdebat: vækstgrænsen

21. juni bragte Information et interview med den forhenværende socialdemokratiske leder Mogens Lykketoft. Den tidligere finansminister i Poul Nyrups regering melder sig her ind i gruppen af kritikere, der gør op med tanken om, at vi både kan sikre en bæredygtig fremtid og samtidig bevare den ekspansive væksttanke, som dominerer den internationale politik og økonomi...
Debat
24. juni 2011

21. juni bragte Information et interview med den forhenværende socialdemokratiske leder Mogens Lykketoft. Den tidligere finansminister i Poul Nyrups regering melder sig her ind i gruppen af kritikere, der gør op med tanken om, at vi både kan sikre en bæredygtig fremtid og samtidig bevare den ekspansive væksttanke, som dominerer den internationale politik og økonomi.

Lykketoft mener desuden, at Europa i dag arbejder finanspolitisk farligt, ved slavisk at skære i det offentlige forbrug i krisetider, og sætte forbruget op når det går godt. »Man overgår nærmest hinanden i at vise 'ansvarlighed' ved at spænde livremmen ind på det forkerte tidspunkt i konjunkturforløbet. Det er i min forståelse virkelig vanvittigt«, konkluderer han.

Interviewet har skabt en masse debat på information.dk. »Dagens artikel er længe ventet«, skriver Jette Tofte Bøndergaard og fortsætter: »Men hvor skal vi begynde med en positiv formulering af det nye vækstbegreb? Jeg ville ønske, at vi kunne formulere noget positivt om de alternative muligheder, som et farvel til vækstøkonomien måtte medføre. Først tror jeg dog, at der er alternative vækstområder, som vi kan opdyrke«, skriver hun og nævner blandt andet større arbejdsbyrdedeling med ældre og yngre og en større opmærksomhed på fødevareproduktionen som vigtige felter.

»Jeg er enig i, at der er behov for en positiv formulering af det nye vækstbegreb«, skriver Philip C. Stone. Han mener, at dette begreb må være tilstrækkelig fleksibelt til at åbne for vækst på nogle områder, samtidig med at vi eliminerer vækst på andre. »Begreber som nulvækst og afvækst klinger for negativt, og alt for meget af skattestop. I værste fald kunne de stå i vejen for de investeringer som kommer fællesskabet til gode«, mener han.

Kapitalens løsning

Bjarke Lautrup-Larsen mener, at det er tragikomisk at høre politikere tale om, hvordan vi skal have gang i væksten, efter at krisen er overstået. »Alle fakta tyder på, at vi allerede nu har nået den maksimale globale olieproduktion, og dermed allerede inden for de nærmeste år ikke årtier vil opleve udbredt og vedvarende mangel på olie. Jeg er desværre så pessimistisk, at jeg ikke tror på, at vi kommer igennem dette her uden gigantiske og grundlæggende omvæltninger i vores samfund og levevis,« slutter han.

»Hvorfor skulle den fri økonomi ikke kunne tilpasse sig tider, hvor der er knaphed om ressourcer, der førhen var rigeligt af?« spørger Bjarke Hansen. »Staten kan og skal spille en rolle, som Lykketoft også er inde på«, medgiver han, men han mener ikke, at det giver anledning til at spå kapitalismens sammenbrud.

Information bringer hver fredag et uddrag af ugens mest interessante kommentarer på information.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Esben Maaløe

En anden spændende debat i ugens løb sås i kommentarsporet til artiklen om 'folket der kuppede folkemødet'

http://www.information.dk/271181

Der var da godt nok en sløv opsummering.