Klumme

Venstres vilde veje

Uro blandt borgmestrene, den tåbelige grænsekontrol også videre
Dansk Folkeparti ved i sandhed, hvor de har Venstre. Ved Venstre det? Her er partiets leder forebiget forud for partiets landsmøde sidste år.

Dansk Folkeparti ved i sandhed, hvor de har Venstre. Ved Venstre det? Her er partiets leder forebiget forud for partiets landsmøde sidste år.

Keld Navntoft

Debat
11. juni 2011

Forleden blev nationen mindet om, at partiet Venstre også kan være andet end hoven magtarrogance i regering og Folketing. Andet end selvfede dogmatiske unge gamle mænd i fodslag med Dansk Folkeparti. Andet og mere end gratis fadbamser, småsnyd i forvaltningen og handelshøjskolevenstre i vemodig kontrast til frisind, tolerance og hæderlighed i et rummeligere højskolevenstre.

Bertel Haarder forsøger sig som liberalismens ferme hybrid i begge genrer; ynder at fremstille sig som omvandrende højskolesangbog med egen indgang til fødelandsdigternes velsignelser. Lige til et punkt hvor dannelsen krakelerer, og man midt i vredens umanerlighed husker, hvad den suffisante mand i valgfrihedens misbrugte navn har bedrevet af mindre og store ulykker i skole og fremmedpolitik.

Den Haarder'ske skikkelse er interessant, fordi den som sådan om end uden langtidsholdbar overbevisning og nederlagstruet i ambitionen om et kønt eftermæle søger at favne Venstres rummelighed og legitimere selvtilstrækkelig magtudøvelse i højskolens dannelsesidealer.

Den yngre Søren Pind praktiserer med overkomprimeret sangstemme og et hensynsløst afslappet forhold til tonernes indbyrdes forhold lidt af det samme. Men Pind har for længst i frejdig kynisme og med initiativer langt ud over kanten af det rimelige og forstandige diskvalificeret sig som honnet stafet for det klassiske Venstres grundværdier.

Nu ikke fordi disse værdier i historiens skæve gang er blevet holdt påfaldende højt i hævd. Mere uforsonlige røster afskriver Venstres positive indsats som ikke meget andet end kortsigtede kontante interesser. Fra forskning til faktura som bekendt og noget for noget.

Værre end sit rygte

Således kan man se på sagen uden at komme i konflikt med historisk forsvarlighed: at Venstre faktisk er værre end sit rygte; at partiet fortrinsvis har tjent og tjener kunder i butikken, og at fanden i den optik tager de sidste.

Gribende var Fogh Rasmussens historietime, da han ålede 'elitens' moralsk forkastelige samarbejdspolitik under besættelsen. I samme åndedrag undlod den tidligere statsminister foruden andre bemærkelsesværdige fortielser nænsomt at berøre sit eget partis særdeles aktive andel i tilpasningen såvel i landbrugsafsætningen til Tyskland som i den sociale massakre mod danske arbejdstagere. Det var tider.

I hvert fald kan man ikke siden beskylde partiet for at gå forrest i opbygningen af velfærdssamfundet. Venstre var nærmest konsekvent imod. Og Venstres ledende folk har i vore dage indtaget førerpositionen, hvad angår den almene velfærds nedbrydning. Hvad enten Fogh Rasmussen mente det med minimalstaten eller ej, hvad han nok gjorde, opleves nu virkeliggørelsen i salamitakt med skattestop, privatiseringer og ekstreme besparelser i det offentlige. Man får bevisligt ikke mere for mindre, som Venstres liturgiske tekst har hævdet i det tiår, partiet har ledet landet.

Venstre vil især se sit fremtidige skudsmål plettet som følge af den brutale fremmedpolitik, partiet fører med Claus Hjort Frederiksens åndsfæller i DF. Det ansvar fortjener mere end fodnoter i fremtidens historiebøger. Venstre har siden 2001 forsynet det betændte område med ministre. Én af dem stilles formentlig for Rigsretten, en anden nævnt ovenfor, synes belastet.

Tåbeligt

Og her var det så i ugens løb at andre kræfter i det store regeringsparti meldte sig, og borgmestervenstre trådte i karakter. En række af partiets glimrende kommunale ledere vender sig nu imod stramningerne på fremmedområdet og tager således bl.a. afstand fra regeringens tilbud om at betale kommunerne for at få indvandrere til at rejse hjem.

Ringsteds gode venstreborgmester, Niels Ulrich Hermansen, siger:

»Det er så tåbeligt. Hvis nogen borgere stod og gerne ville tilbage ... så skulle vi nok hjælpe, men det er under vores værdighed at banke på folks døre og overtale dem ... «

Vi kan ikke være bekendt at være diskriminerende, tilføjer borgmester Hermansen i overensstemmelse med flere andre kommunale ledere. Hos dem ude omkring bor jo konkret indvandrere, hvis integration ikke er noget problem, og som er vælgere og danskere eller kommende danskere.

Venstre på Borgen faldt med det samme over de kritiserende borgmestre, hvis initiativ kan blive farligt for regeringens i forvejen tabte troværdighed.

Søren Pind: Det er »tåbeligt at kritisere, at et spørgsmål fylder for meget ...«. Hvad friheds- og assimilationsministeren så end mener med udsagnet, bør man jævnligt minde ham om det, når han er kommet i opposition.

Magi

Men for nu at træerne ikke skal vokse sig store i himlen, gik andre kommunale venstrefolk i medierne med krav om mere lokal blå politik. Sjovt nok opretholdes påstande om mere for mindre og privatiseringens lyksaligheder fortsat.

Såfremt nogen finder den politik en anelse manisk, er der ikke noget at sige til det. Man kunne jo ellers tro, at venstrefolk ligesom havde høstet visse erfaringer og indset, at den fikse idé om altings markedsgørelse mest af alt har karakter af magi.

»Sometimes it works, sometimes it doesn't,« som den gamle høvding i Little Big Man siger om mystikkens uberegnelige kræfter.

De fremmedpolitisk set kritiske borgmestre tilbage til dem fik imidlertid markeret et synspunkt, som moderpartiet bør skrive sig bag øret. Når Venstres eget bagland og de konservative mener, at nok er nok, begynder der at tegne sig en tid efter denne, hvor DF omsider sættes uden for indflydelse, og stramninger over for et indvandrende mindretal ikke længere kan være de borgerlige partiers brand og DF's sikre scoretrick. Tiden er ved at rinde ud for DF's epoke, der har kostet det danske samfund ufatteligt dyrt.

Småt, ikke stort

Så mangler blot S og SF at slutte op og forlange udlændingestramningerne slækket, retsforholdene i landet normaliseret og grænserne genåbnede. I de to partier synes oppositionstrangen og modviljen mod grænsegenindførelsen ironisk sagt at være overskuelig.

Pia Kjærsgaard optræder med vanligt mopsede hånsord over for andre landes indvendinger, Søren Krarup understreger den ideologiske pointe i en landegrænse, og ministrene siger goddag mand økseskaft.

Det er ellers ikke hverdagskost, at det officielle Tyskland går i rette med en dansk regering og sender viceudenrigsminister og ambassadør i byen med protester.

Også her forbløffer Venstre. Partiet, man engang kaldte flommeeuropæerne, kan snart kun opvise deres EU-parlamentsfolk som gode europæiske samarbejdspartnere. Venstres aktive EU-forkæmpere med Uffe Ellemann i spidsen må have det dårligt, at de således skal se en regering, der i forvejen ikke står distancen, forsøgsvis holde sig selv på taburetterne en stakåndet frist ved at sabotere af det europæiske sammenhold samt krænke vores nabo.

Hvor stort er det her, som de plejer at spørge i Radioavisen?

Jamen, det er ikke stort, det er småt. Det er akkurat som med fremmedpolitikken ikke stort, men småt i slaget; det er snæversynet og torskedumt med indbygget selvafvikling i overskuelig fremtid. Men først efter at regeringen med et hold tykke overflødige toldere har spenderet en kvart milliard på DF's magtsyge sentimentale landsskadende virksomhed, hvor det hoverende parti med åbne øjne og stoltheden lysende ud af dem nedsætter deres fædrelands internationale omdømme. Andre partier bistår. Og Venstre.

DF ved i sandhed hvor de har Venstre.

Ved Venstre det?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Spot on, Metz!

Pia Konstmann

Jeg ser det desværre ikke så vigtigt, om Venstre ved det. Eller rettere om de vil indrømme det, bare overfor sig selv?

Det store spørgsmål der snart bliver besvaret er, om vælgerne ved det, eller vil indrømme det, bare overfor sig selv?

Vores håb må være, at det ikke bare bliver en snævert flertal der får skiftet vores regering ud, da det vil betyde, at der er mere end rigeligt tilbage til at sabotere enhver form for oprejsning af DK, både inden- som udenrigs.

Problemet med grænsebommene, uagtet alle de pinlige forsøg på at tale udenom står jo tydeligvis lysende klart for alle uden for DK's grænser og de fleste her til lands, nemlig at det er en "naturlig" fortsættelse af den fremmedpolitik VKO sammen har ført i 10 år.

Hvis ikke dette sætter grænsen for hvor langt man vil tillade sit land at synke, når det ikke længere "bare" generer de nye borgere i vort land, men nu også kommer til at koste kassen, sandsynligvis milliarder, i tabt fortjeneste, når stadigt flere lande ikke vil hverken feriere her eller handle med os, ja, så er det kun fantasien der sætter grænsen!!

Og jeg har ikke fantasi, nej, jeg VIL ikke ha' fantasi til hvorlangt VKO's vælgere vil gå.

Ansvaret, det fulde og hele ansvar er nemlig forlængst gået fra VKO's politikere og ud til deres vælgere. (Og Per Ørum's vælgere).

Det er DEM der åbenbart ikke kan få nok, for det er DEM der har ladet VKO fortsætte deres "lempfældige" forhold til menneskerettigheder, div. andre love og regler, mm, velvidende præcist HVAD de kunne forvente udfra hvad vi allerede havde/har fået!!

Ved de det?

Pia Konstmann: " jeg VIL ikke ha’ fantasi til hvorlangt VKO’s vælgere vil gå."

http://politiken.dk/udland/ECE1305868/paven-hylder-romaer-for-foerste-gang/

Ved Venstre hvor Venstre har Venstre? Er det udgangsspørgsmålet.
Hvis Claus Hjort er venstre, så tror jeg der er klarhed. Han har selv sagt det i tv. Vi ville noget, og måtte købe os til det. Jep. Venstre ville sparke de fattige i maven. For at kunne dette måtte de går til DF. Handelen var, at DF så fik lov at sparke de fremmede i ansigtet. Alle - i sort blok var glade: K og Ørum fik forlænget ansættelsen i folketinget et par måneder (det er jo rede penge og pension: købekraft i den virkelige verden).
Vi andre - vi må vente til landets forfatning indhenter disse landsrøvere. Det er en dyr fornøjelse. Men vi er heldigere end så mange andre, der må til barrikaderne for at få den ret.

John Houbo Pedersen

Kære Metz! Dit spoglige formåen er uovertruffet og sopt on, TAK

John Houbo Pedersen

spot on!
sorry

Lars Peter Simonsen

Lige i det ene øje!

Der er jo ret meget som bygger på magi i den regering, skattepolitik, strukturreformer, boligpolitik (når nej sådan en har de ikke), beskæftigelsespolitik.

Men modsat Charging Bear så virker det aldrig for regeringen.

Lars Lindgren Chrsitensen

Ja regeringen arbejder efter devicen om at går den så går den, ellers kan de jo bare føje den til en lang lang liste af skandaler, hvor det næsten er ved at være fuldstændigt uigennemskueligt hvad der er juridisk, moralsk og etisk anstændigt.

Metz undgår desværre de underliggende årsager til hele grænsekontrollen. Her er en mere fyldig gennemgang:

http://www.180grader.dk/Politik/graenseloes-totalitarisme-om-afviklingen...

Anne Marie Pedersen

Kære Kasper Planeta Kepp siger.

Jeg citerer lige mig selv:

Hvis vi ikke vil leve op til EU’s meget basale fundament (den frie bevægelighed), så må vi da melde os ud. Vi kan da ikke bare pisse på de regler VI ikke bryder os om - mens vi i øvrigt lyver om, hvorvidt vi har tænkt os at bryde reglerne.

Når vi ikke engang vil stå ved det, vi gør, ja så nærmer vi os ikke engang en national udgave af civil ulydighed.

Enten er vi med i EU og tager det sure med det søde (og her er vi jo berettiget til at ændre alt det, som vi ikke kan lide!), ELLER vi tager og melder os ud. Så er den ikke længere.

Og så er omfanget af den grænseoverskridende kriminalitet da vist ikke steget de sidste 10 år i følge politiets opgørelser.

Kristian Rikard

Det fornægter sig ikke, at Metz har skrevet mange og lange ord gennem årene. Mange og lange og sommetider svære ord :-)
Den del af det, som jeg selv forstår, er jeg faktisk ret enig i.

Anne Marie Pedersen

Kristian Rikard

Det der irriterer mig ved Metz's skrivestil, er ikke så meget de lange ord, som hans sætningsopbygning. Den er sprudlende anderledes MEN kræver stram tegnsætning. Og der er steder, hvor et ekstra semikolon eller et par tankestreger ville løfte læsbarheden.

Et eksempel kunne være sætningen:

"De fremmedpolitisk set kritiske borgmestre tilbage til dem fik imidlertid markeret et synspunkt, som moderpartiet bør skrive sig bag øret."

Her ville læsevenligheden øges, hvis sætningen "tilbage til dem" blev omkranset af tankestreger.

I talegrammatik, ville vores intonation NETOP indikere disse tankestreger.

Normalt kommenterer jeg ikke det skriftlige udtryk af en artikel - men siden det er et tilbagevendende tema i tråde ved Metz's artikler, så må det være ok. Teksten skal trods alt være læsbar for at have en berettigelse :)

@Anne Marie Pedersen

I papiravisen er de efterlyste tankestreger faktisk benyttet.

Niels Mosbak

Hvis man ikke synes at teksten er så tilgængelig som ønsket, kan man blot gå ind på

http://www.den2radio.dk/

og lytte til Metz selv.

Anne Marie Pedersen

Tak for linket Niels.

Og der kan man bare se Steen. Det kan være at en eller anden e-sætternisse snupper stregerne.

Kristian Rikard

Kære Anne Marie Pedersen,
Så må du sku tænke dig til dem - det er sparetider!

Espen Fyhrie

Vedrørende manglende tankestreger

Der er tale om et teknisk problem, som vi er klar over eksisterer, og søger løst snarest muligt. Det er altså ikke Georg, der ikke har sat tankestreger, de er derimod forsvundet i et mellemled. Vi beklager.

Debatvært
Espen Fyhrie

Anne Marie Pedersen

Hvilke streger skulle man egentlig tænke sig til - om ikke tankestreget.

Kristian Rikard

Det er rart at vide, at det ikke er Georg (blandt venner) som er synderen :-)

Hylekoret råber hep-hep for Georg. Georg kan ikke li` kriminalitetsbekæmpelse. Georg vil ha` fri bevægelighed for forbrydere, tyvekoster og smuglergods.
Og I er enige.
Lige til den dag I kommer hjem og finder jeres bolig tømt for værdier, ringer til politiet og få svaret : Det har vi desværre ikke resourser til at ta` os af.
Så ringer I til et sikringsfirma og får installeret isenkram for at sikre jer selv.

Formålet med øvelsen påståes af regeringen at være bekæmpelse af ulovligheder. Lad os se det virke. Efter et års tid elle to skal effekten vise sig i statistikken. Er den negativ, er det en politisk skandale og millionerne er spildt.
I modsat fald er det en succes og vi nikker anerkendende.

Så simpelt er det.

Niels Mosbak

Leo Nygaard

Hvis nu man kanaliserede pengene over til politiet, der jo står for kriminalitetsbekæmpelse her i landet, ville man netop ikke opleve den situation du beskriver.
At politireformen har betydet at politiet ikke har resurser nok - det kan du alene takke Lene Espersen, og resten af regeringen for.

Der er således ingen grund til at spilde millioner på symbolpolitik, der skal dække over at DF har solgt efterlønnen.

Mosbak - Ja, ja. Hvis Lene Espersens forældre ikke havde mødt hinanden, var Lene................Du snakker partipolitik, i stedet for at forholde dig til sagen.

Jeg kan ikke vurdere hvor millionerne har størst effekt. Det lader jeg fagfolk om.
Uanset diverse statistikker er der et voldsomt kriminalitetsproblem i sydjylland. Der er ikke en villavej uden indbrud. Alle kender nogen, der er ofre.
Byggepladser, varevogne med indhold, erhvervsvirksomheder udsættes for røveri. Ja, selv hele sættevogne køres ud af landet. Erhvervene har tryglet regeringen om at gøre noget.
DF har stor tilslutning i landsdelen. Måske denne sag er en medvirkende årsag hertil.
Men jeg er skeptisk over for metoderne. Det forlyder f.eks, at der ikke skal kontrolleres for færdsel ud af landet ??
Det rigtige må være at afprøve effekten et års tid under interimistiske forhold, og spare alle millionerne.
At gøre kriminalitetsbekæmpelse til noget om fremmedpolitik og "at sabotere af det europæiske sammenhold samt krænke vores nabo" er vildt overdrevet. Når vore EU partnere i øst ikke kan styre deres banditter, må det være vores ret at aktionere.

Niels Mosbak

Leo Nygård

Jeg vil uden skam hævde, at jeg har en vis faglighed i bagagen efter 25 år i politiet.
Så stol du roligt på hvad jeg fortæller dig om kriminalitetsbekæmpelse;-)

Niels, lad du bare vindmøllerne snurre i fred, selv om de kører og kører så kommer de ikke ud af stedet.

Leo Nygård jeg bor selv i Sønderjylland og kan slet ikke genkende din udlægning af virkeligheden.
Politireformen har slugt midler. En anklager for talte mig, at hun ofte tilbragte en halv arbejdsdag med at køre frem og tilbage mellem Esbjerg og Sønderborg.
Den egentlige skandale er, at der findes en engelsk og en dansk udlægning, der ikke ligner hinanden. Den engelske taler om toldkontrol og er beregnet på EU. Du ved udmærket godt, at kommer der 4 grænsebomme hjælper det ikke en skid, grænsen er åben som en si. Den danske udgave er beregnet på den danske befolkning og snakker om grænsekontrol, men den kan ikke bruges i EU, desuden lyver DF om kriminaliteten begået af udlændinge. Vestager siger VOK taler med to tunger. Lene E. tager vel næppe til Berlin, hvis der ikke var tale om problemer i det dansk - tyske forhold. Derfor har Metz ret i sin analyse og Marlene Wind i sin udlægning:" håndteringen af grænseproblemet er dybt uprofessionelt og minder om valgflæsk og leflen for den indre svinehund. "Desværre Leo er du hoppet i med begge ben.

Hør sortsnakkeren i fuld flor:
http://www.youtube.com/watch?v=YV4vFkc8OeM

Kristian Rikard

Ja, det er imponerende. Nu skal vi have "ejerskab" til nogle regler og normer, som Venstres kommunikationsdirektorat har udtænkt. Det næste bliver vel, at vi skal købe dette ejerskab af staten. Det er næsten lige så klart, som når vor detroniserede prinsesse i udenrigstjenesten udsender Fatwaer over syriens præsident eller 3F eller Gaddafi. IH - hvor vi gungrer!
Vor rorsmand i finansministeriets omgang med nationaløkonomi - for ikke at tale om helt simple tal - bør en smule empati udelukke en nærmere beskrivelse af.

Læs hvad jeg skrev, de herrer.
Ikke et ord om politireformen, det er jo ikke emnet.

Mosbak - du er fagmand. Det ku` du bare ha sagt og kommet med din vurdering af den bedste måde at fange banditter på, istedet for at være sur på Lene i en gammel sag.

Bøg - Om det, der rent faktisk kommer til at foregå. vil virke, vil jo vise sig, Som jeg skriver. Jeg udtrykker selv min tvivl. Jeg er da helt enig i at der er tale om valgflæsk i munden på Pia.

En erhvervsmand fortalte forleden, at anmeldelse af et røveri i hans firma ikke førte til noget. Der gik simpelthen for mange timer og banditterne fik god tid til at køre over grænsen. En hurtig varm linie til grænsen kunne ha` ført til pågribelse. Om dette kaldes grænsebomme er ligegyldigt, bare det er effektivt.

Hvad mener fagmanden om det ?