Læserbrev

Ellegaard misforstår flotillen

Lasse Ellegaard beskylder os for at være naive, men frihedsflotillen er netop den brede folkelige opstand som alle taler om
Israelske tropper patruljerer Middelhavet, for at forhindre flotillen adgang til Gaza.

Israelske tropper patruljerer Middelhavet, for at forhindre flotillen adgang til Gaza.

Jim Hollander

11. juli 2011

Lasse Ellegaards leder 6. juli om Frihedsflotillen matcher retorisk og tematisk lederne fra Jyllands-Posten og Berlingske den 4. juli.

I denne uge blev Free Gaza Danmarks båd Tahrir ('befrielse' på arabisk) bordet af det græske militær, som i år forvalter Israels beskidte arbejde ved at blokere den internationale Gaza-flotille. Mens dette stod på blev vi i Informations leder beskyldt for at arbejde uden juridisk legitimitet, hvilket er en klokkeklar faktuel fejl.

Ingen stat, heller ikke Israel, har ret til inspicere eller angribe fartøjer i internationalt farvand, heller ikke hvis de er på vej til Gaza. Det siger folkeretten og San Remo-Manualen for 'bevæbnet konflikt til havs'. Blokaden er ulovlig og udgør en kollektiv afstraffelse af en forsvarsløs civilbefolkning, det sagde FN i september 2009. Vi har komplet juridisk legitimitet.

I Gaza er fire femtedele af de 1,6 millioner indbyggere afhængige af nødhjælp fra FN. Frihedsflotillen, som har rod i modstanden mod den 44 år lange besættelse, mener, at vi har et stort ansvar for at svare igen, når folk råber på hjælp. Særligt når det internationale samfund over flere årtier ikke har formået at sikre de mest basale rettigheder for befolkningen.

Det er også faktuelt forkert når Lasse Ellegaard beskriver lempelsen af Rafah-overgangen til Gaza. Den lille grænseby kan ikke strukturelt understøtte en økonomi i Gaza og desuden er Gaza-striben ikke en del af Egypten. Derfor skal søvejen åbnes.

Sidst skal det nævnes at det er faktuelt forkert at flotillens ledelse enten har modtaget eller afvist en henvendelse fra den græske udenrigsminister om at få nødhjælpen sejlet ind. En journalistisk pinlighed fra Information. Vi venter stadigvæk på et reelt tilbud.

Ikke et naivt tiltag

Frihedsflotillen opnåede en sejr den 21. juni da Israel meldte ud, at de vil lade byggematerialer komme ind i Gaza for første gang siden bombardementerne i 2009, der dræbte 1400 og gjorde 50.000 hjemløse. Paradoksalt nok beskyldes flotillen for at være et overfladisk stunt. I Danmark har vi fokuseret på at internationalisere perspektivet for pressen og gøre udenrigsnyheder til indenrigsstof. I sidste uge var der over 400 artikler om Gaza i de danske medier.

At folk ikke dør af sult er ikke pointen, det har aldrig været problemet i Gaza-striben - det handler om frihed. Som med Det Arabiske Forår må forandring komme ved fornyelse og unge mennesker må lede vejen.

Lasse Ellegaard beskylder os for at være naive, men frihedsflotillen er netop den brede folkelige opstand som alle taler om. Vi sejler på invitation af det palæstinensiske civilsamfund, vi er partipolitisk uafhængige, nonprofit og lige præcis det demokrati som Mellemøstens regimer frygter, hver og en.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Emil Edelgart

Det er også værd at nævne, at Rafah-overgangen kun er åbnet for privattrafik og ikke gods, og at Israel beviseligt har spekuleret i Gaza-indbyggernes daglige kalorieindtag for at holde dem på den absolutte sultegrænse. Det er helt ufatteligt, at verdenssamfundet—og ikke mindst israelerne, hvoraf en stor del er efterkommere af eller pårørende til overlevende fra Holocaust—kan se stiltiende til, imens en klokkeklar gentagelse af Warszawa-ghettoen udspiller sig med fire gange så mange ofre.

Jesper Wendt

Man burde demonstrere bestandigt imod de overgreb, men det er med livet som indsats siden starten af halvfemserne.

Per Erik Rønne

Ja, for forfatterne til denne artikel er det tydeligvis ligegyldigt om der transporteres materiale til Gaza, der kan bruges til at lave raketter med, for raketterne bruges jo kun mod jøder.

Israel er i krig med Hamas i Gaza, og har derfor ret til at blokere området. På helt samme måde som de allierede under 2. verdenskrig havde ret til at blokere aksemagterne. Og på trods af at Hitler helt som det er tilfældet med Hamas, kom til magten gennem demokratiske valg.

Anne Marie Pedersen

Per Erik Rønne

Det ene skib var fyldt med breve. Nok skal vi være varsomme, men du får altså ikke mig til at frygte papirsflyvere. Dem tør de lave i børneinstitutioner.

Chris David Bonde Henriksen

@ Morten Andersen

næ, men imod hjemmelavede raketter, fabrikeret af importerede byggematerialer og selvmordsterrorister.

Per Erik Rønne

Israel bliver stadig angrebet fra Gaza, og svarer følgelig igen.

Varer den ønskes til Gaza kan afleveres til Israel, der sørger for den sidste transport. Idet de dog sørger for at ting der kan bruges til at lave våben med, ikke kommer videre.

Men det er jo de varer, som "flotillen" så gerne vil sejle til Hamas.

At bekæmpe overmagten indebærer ikke ret til vold og terror. Accepterer du selvmordsterrorisme som legitim 'kampform'? Hvem er 'et undertrykt individ' i øvrigt?
Er det fx. bistandsklienten, som ikke mener at hans eller hendes krav til økonomisk ydelse fra samfundet bliver tilgodeset i 'tilstrækkelig' grad? Har vedkommende så ret til at udøve vold for at få sin 'ret'?

Andreas Prætorius

Lige i dette tilfælle tænker jeg på befolkningen i gaza, som holdes fanget i en kæmpe koncentrationslejr. Og hvis Israel har ret til at bruge vold og terror mod Gazas befolkning, så må det omvendte også gælde. Det er jo ikke sådan at stater har monopol på blodsudgivelse. Og hvis man anser Hamas som en legitim regering af en gaza-stat. (som jeres krigsretorik giver udtryk for) Så må den have de samme rettigheder til at bruge vold og terror mod den Israelske befolkning, som Israel har ret til at bruge samme midler mod Gazas befolkning.
Jeg ville da ønske Hamas og Israels regering&militær gik ud i ørkenen og havde et shootout indtil den ene side havde vundet, og det så var slutningen på det hele, men det sker jo næppe. Så længe Hamas og Israels ledelse fortsætter stridighederne, vil de fortsat vinde større magtbase i befolkningen samtidigt med at denne befolkning (på begge sider) slagtes. Det kunne jo være passende at Israel, som et demokratisk vestervendt land gik forest, så beflokningen igen kunne være fri for overgreb

Per Erik Rønne

@Andres Prætorius,

Israel ville naturligvis holde op med at svare på Hamas raketter, hvis Hamas holdt op med at affyre dem.

Og så er det jo lige at vi skal forholde os til Hamas dagsorden. Nemlig et judenrein Cisjordanien. Hvad enten en sådan situation skal opnås gennem deportation eller gasning. Og under alle omstændigheder en nedlæggelse af den som Fugl Føniks genopståede jødiske stat.

Bo S. Nielsen

Per Erik Rønne

Det er ved at være temmelig trivielt, at altid trækker jødekortet hver eneste gang, nogen påpeger staten Israels massive undertrykkelse. Kritikken handler om menneskerettigheder og national frihed, så alle dine antydninger (og for mit eget vedkommende direkte personagreb i en lignende tråd for nylig) om antisemitisme, er ikke andet end hjernespøgelser, du må kæmpe med selv.

Jeg kan ikke lade være med at komme til at tænke på Herbert Pundik, der sidste år, efter at hans mangeårige rolle som zionistisk påvirkningsagent var blevet almindelig kendt, udtalte: "Vi var enøjede".

Automatpiloten er slået til, på samme måde som en del kommunister under den kolde krig argumenterede ud fra tilgangen right and wrong, my fatherland. En dag, i en forhåbentlig ikke for fjern fremtid, når fortællingen om staten Israel vil være en fortælling om et tidligere undertrykt folk, der endte som undertrykkerne, vil du og mange andre enøjede Israel-apologeter og zionistiske påvirkningsagenter formodentlig græmmes.

Israel er blevet en apartheid-stat. Se det dog i øjnene.

@ Jesper Wendt

Jo, efter folkeretten var de danske sabotører / firhedskæmpere terrorister. Det vidste de også godt selv (jeg kender indtil flere gamle BOPA folk). Noget andet er at netop BOPA fx. lagde stor vægt på at rydde fabrikkerne inden de sprængte. Kun bevæbnede vagter, ofte frikorps folk, som åbnede ild, blev selvfølgelig 'lagt ned', som de gamle drenge siger.

@ Morten Andersen

Jeg ved selvsagt ikke, hvad bådene har med, men der er jo mangt og meget, som kan bruges som våben nu om stunder. Alene gødning, fx. kan forvandles til sprængstof og bygningsmaterialer til raketter. Kun fantasien sætter grænser.

Anne Marie Jensen

Andrea Prætorius

"Enhver undertrykt individ har retten til at bekæmpe overmagten"

Jeg vil snarere mene, at det gælder for et undertrykt folk. Det der med individuelle voldshandlinger ender hurtigt i noget snavs. Men udover ordlyden, er vi uden tvivl enige.

@ Anne Marie Jensen

Det er jo den gamle venstrefløjsparole: "Et undertrykt folk har altid ret." Det stemmer mig bekendt ikke overens med FN-pagten. Hvem skal i øvrigt afgøre, om et folk er undertrykt? Efter tonen i de mange indlæg på Informations blogs, skulle man tro at danskerne var et 'undertrykt folk'.

Anne Marie

Jeg bryder mig heller ikke om den situation, palæstinenserne befinder sig i, men i og med at de (i deres desperation) har valgt Hamas, har de ligesom besværliggjort forhandlingsprocessen.

Jeg skal selvfølgelig også lige nævne, at Bibi Netanyahu heller ikke er videre forhandlingsvillig. Trist derfor at Arafat i sin tid afviste udspillet fra Barak og Rabin. Det havde været en reel mulighed for 'an everlasting peace.'

Men det får vi jo aldrig opklaret.

Jesper Wendt

Chris, nu kan man ikke tage udgangspunkt i regler der ikke gør sig gældende, da blokaden stadig strider mod folkeretten, såvel som bosættelserne.

Hvis hamas er repræsentanter for palæstinenserne, så må Israel anerkende palæstina? Post war. Så kan den konflikt hurtigt cementeres.

Men, enig i din udlægning af modstandskampen.

Anne Marie Pedersen

Danskerne er da et undertrykt folk til tider. Og vi gør da også oprør fra tid til anden - via demonstrationer og civil ulydighed som fx kirkeasyl.

Fx er den del af danskerne, som nægtes deres ret til statsborgerskab da undertrykt.

Emil Edelgart

Per Erik Rønne,
"Varer den ønskes til Gaza kan afleveres til Israel, der sørger for den sidste transport. Idet de dog sørger for at ting der kan bruges til at lave våben med, ikke kommer videre."

Jeg tror ikke helt, du forstår, hvad flotillens formål er. De kan netop IKKE aflevere lasten til Israel, fordi de konfiskerer alt fra A4-papir og legetøj til krydderier og kørestole—altså ikke blot de potentielle "våbenmaterialer" som musikinstrumenter, kunstvandingssystemer og blyanter—og spekulerer som sagt i at holde Gaza-indbyggernes kalorieindtag på sultegrænsen.

@ Anne Marie Pedersen

"Danskere" uden statsborgerskab? Hvordan kan man være "dansker" uden at være statsborger?

I øvrigt er det ikke en "ret" at blive statsborger, modsat f.eks. U.S.A., hvor man automatisk bliver amerikansk statsborger, når man er født i landet.

Per Erik Rønne

@Bo S. Nielsen,

At Israel ikke giver palæstinaaraberne på Vestbredden israelsk borgerskab, gør naturligvis ikke Israel til en apartheidstat.

Israel er det jødiske folks fædreland. Og når hadet mod den jødiske stat er så stort som det er, kan man kun se det som en følge af årtusinders jødehad.

@Emil Edelgart,

Hvor har du dog den fra? Fra Hamas propagandakontor?

Anne Marie Jensen

Det er måske ikke så sært, at den konflikt står i stampe i sammenligning med Sydafrika under Apartheid, når Israel har lobbyister og protagonister overalt lige fra FN, EU og til redaktionslokaler og i den brede offentlige debat - som fx den trofaste Per Erik Rønne her på tråden.

Der er ikke bare en fysisk mur rundt om den åbne koncentrationslejr Palæstina, der er også en mur af modoplysning at trænge igennem.

En "global intifada" handler også om, at alle os almindelige mennesker tager kampen op i ord mod regimets eftersnakkere. Tag diskussionen med venner, kolleger og alle, der enten ikke ved bedre eller simpelthen har taget parti for dette zionistiske folkedrab i slowmotion.

"Aldrig mere!" var løftet efter anden verdenskrig. Glem det aldrig, uanset hvem fascisterne er.

@ Anne Marie Jensen

man må konstatere at palæstinenserne har betydeligt flere lobbyister - i hvert fald på Informations blogs.

Indtil 1967 var venstrefløjen trofaste støtter af Mellemøstens hidtil eneste demokratiske stat. Det ændrede sig drastisk, da Sovjetunionen skiftede side og begyndte at støtte de arabiske diktaturstater.

Og den danske venstrefløj fulgte troligt med. Israel blev - næsten 'over night' den store satan.

Der er ingen nåde og barmhjertighed for jødiske ofre, mens palæstinensere, om det så er selvmordsterrorister, konstant fremstilles som de uskyldige. Læs dog de palæstinensiske hjemmesider. Der kan man finde ordvalg, som kunne have stået i "Der Stürmer".

Det er ganske forstemmende og levner ikke meget håb for en fredelig løsning.

Anne Marie Pedersen

Chris Henriksen

Hvis man efterfølgende får tildels statsborgerskab, som man faktisk skulle have haft før, så er man en dansk statsborger, som har oplevet overgreb fra den danske stat.

@ Morten Andersen og Martin L.K.

Hvis ikke I er i stand til at fremkomme med egenlige argumenter, vil jeg forslå jer at finde et andet forum.

@ Anne Marie Pedersen

Hvis du tænker på de meget omtalte statsløse, som mener sig berettigede til statsborgerskab, er det sidste ord ikke sagt i den sag.

Nej, man har - stadig - ikke 'krav' på dansk statsborgerskab.

Jeg er fuldt ud klar over, at der er mange - ikke mindst læsere af Information - som vejrer morgenluft og tror at en Thorning-Schmidt/Søvndal regering vil give fri indmarch for alle, som ønsker at slå sig ned i Danmark og lade sig forsørge til deres dages ende, men de/I vil blive slemt skuffede.

Wait and see..

Anne Marie Pedersen

Chris, nu taler jeg om nogle helt specifikke mennnesker, der rent faktisk har fået/er indstillet til at få dansk statsborgerskab. Så den historie om SF og S ved jeg ikke lige hvad handler om...

Martin Kaarup

Tak til alle jer som gider svare på det naive og hypokritiske ævl som dukker op pist og her fra den samme lille gruppe.
Der er ikke altid tidsmæssigt overskud til at svare igen og så er det jo godt med en anbefal knap, så man nemt kan hoppe på fornuftens og medmenneskeligheden satser.

Og tak til Anna Tarding og Adam Qvist for at gøre en rigtig indsats, en rigtig forskel. Det har vi ikke set i rigtig mange årtier.

morten andersen

@Chris Henriksen

hvilke argumenter skal JEG fremkomme med. Det er vel dig der insinuerer at flotillen er spækket med våben. Så er det vel dig der skal begrunde dette aparte synspunkt. Beskylder du ligefrem Adam Qvist o.a. for at være våbensmuglere?

Det er naivt, at tro man kan göre en forskel med en "Frihedsflotille" -Isär i saa en fastlaast konflikt, som den mellem Palestina og Israel.

-Ligesaa naivt, som at tro man kan vinde "krigen" i Afghanistan.

Emil Edelgart

Per Erik Rønne,
Du kan se listen over forbudte materialer her:

http://www.gisha.org/UserFiles/File/publications/Products060610_Eng(1).pdf

Her er det officielle israelske dokument, frigivet via offentlighedsloven efter evindeligt juridisk tovtrækkeri, der detaljerer kalorieudregningerne og den bevidste restriktionspolitik:

http://gisha.org/UserFiles/File/HiddenMessages/DefenseMinistryDocumentsR...

Som ekstra bonus er her en lille FAQ om situationen, så du forhåbentlig kan blive bare lidt klogere:

http://www.gisha.org/index.php?intLanguage=2&intItemId=1798&intSiteSN=11...

@ Bo S. Nielsen

Dit ironiske udsagn er ret underholdende, men du ser ganske bort fra den kedelige kendsgerning, at man dels i flere arabiske lande (se f.eks. beskrivelser af tv-serier i egyptisk fjernsyn) og blandt visse palæstinensiske grupper opererer med det gode gammeldags jødehad.

Uanset om man bryder sig om den nuværende israelske regering (og det gør jeg bestemt ikke), kan man ikke med nogen rimelighed angribe israelerne fordi de er jøder (størstedelen, idet der som bekendt også bor både kristne og muslimer i Israel).

Der skal to parter til at skabe fred og det er dybt tragisk, at Yassir Arafat ikke turde tage imod det tilbud, som Ehud Barak og Yigael Rabin gav palæstinenserne tilbage i begyndelsen af 1990erne.

At den danske venstrefløj foretog en gevaldig kovending efter 1967, hvor man før denne krig bakkede op om Israel og efter krigen gik over til at støtte araberne i det gamle mandatområde er også en sørgelig kendsgerning.

Jeg vil anbefale både dig og de andre her på bloggen, som angriber Israel at læse f.eks. Herbert Pundiks glimrende kommentarer til den mellemøstlige politik.

Jeg vil stadig hævde, at Israel har ret til at forhindre invasion af terroriet, herunder Gaza, uanset om det er et militært angreb eller en 'fredelig' flotilie, som har karakter af en provokation, som tilsigter at underminere de israelske bestræbelser på at undgå terrorangreb fra Hamas militserne i Gaza, som dækker sig bag civilbefolkningen, som de har for vane.

Martin Kaarup

@Bo S. Nielsen

Vi er ude efer deres frihed. Det er sådan det er. Vi er røvhamrende misundeige på Israels frihed og deres måde at leve ;-)

Martin Kaarup

@Per Erik Rønne

Det svarer til at mene Nazi-Tyskland har noget som helst ret til at bestemme over hvilke varer som indførtes i Danmark under besættelsen, eller at Stalinisterne avde nogen som helst ret til at bestemme hvilke varer som vest-Berlin som have fløjet ind med den berømte 1. Flotilla luftbro.

Pas du lidt på med dine ekstreme magtliderlighed, for det er i virkeligheden det du agitere for; at den stærkeste må bestemme levevilkårene for de undertrykte.

John Hartfelt

Udfordringen i denne sag er at Israel har juridisk ret. Der skrives ofte at det er et brud på folkeretten at lave en blokade eller hindre adgang for udenlandske aktører til at "hjælpe" palæstinenserne, men det er ikke tilfældet.

Der er ingen konventioner der er brudt i juridisk forstand, d.v.s. på en måde, der kan prøves og føres ved en juridisk instans.

I den sidste ende er hele "aktionen" en medieaktion og propaganda. Det ses tydeligt i ord som "frihedsflotillen" samt venindinger der insinuerer eller direkte påstår at den ene eller den anden handling er i modstrid med de gældende internationale forpligtelser og love som Israel har tilsluttet sig.

Jeg mener også det er direkte latterligt, faktisk fornærmende for de reelt berørte, at sammenligne Israels blokade med jødeforfølgelser eller apartheid. Jeg mener det er lige så latterligt når Israel eller Israels støtter beskylder det for at være jødeforfølgelse hvad der foregår i medierne eller på diverse blogs.

Dette er sin egen sag, den har sine egne rammer. Selvfølgelig er der en historie bag os alle, men blokaden er altså ikke opstået som en modreaktion på Auschwitz eller lignende ævl. Den er født af konflikten der naturligt er opstået efter skabelses af den israelske stat.

Jeg anfægter ikke den enkeltes ret til at mene international lov burde laves om eller at den burde tolkes anderledes, men jeg anfægter at man mener sig berettiget til at overtræde de retningslinier Israel har sat op indenfor deres søgrænse, særligt når det betyder at de såkaldte "frihedskæmpere" dermed gør sig (som de eneste i konflikten per se) skyldige i brud på gældende love. Det tegner et billede af kriminelle aktører, og den gruppe de forsøger at "hjælpe" bliver dermed automatisk associeret med kriminelle handlinger.

Det er jeg ikke sikker på konflikten har bedre af, jeg vil endda vove den tanke at det kunne få Israel til at mene sig berettiget til yderligere sanktioner og restriktioner under henvisning til "frihedsflotillens" aktion. Spekulation ja, men ikke helt urealistisk set i lyset af de seneste årtiers konstante gengældelsesspiral.

Et pres på Israel for at ændre situationen kan i virkeligheden kun være politisk for at have en fremtid. Voldelige aktioner eller aktioner baseret på brud på international lov vil næppe (i min optik) føre til noget som helst andet end et selvretfærdigt Israel, som andre lande ikke har reelt andre muligheder end at støtte i deres kamp mod, ja lige netop, terror. Jeg tror den slags aktioner spiller mere med på Israels side end på palæstinensernes når alt kommer til alt.

Det kunne være vildt interessant hvis nogle danske journalister begyndte at grave i hvor mange israelske og palæstinensiske grupper og foreninger der står sammen om at forsøge at skabe en fredelig fremtid for begge parter!

Giv dem lidt opmærksomhed, - det er på høje tid at der også kan læses om det på dansk og man ikke konstant skal søge de internationale medier for at holde sig opdateret..

Sider