Læserbrev

Forbudskirke skræmmer unge

Kristkirken i Kolding tager de vordende konfirmander som ideologiske gidsler
Debat
30. august 2011
Kristkirken i Kolding tager de vordende konfirmander som ideologiske gidsler.

Kristkirken i Kolding tager de vordende konfirmander som ideologiske gidsler.

Vibeke Toft

Kristkirkens Sogn i Kolding har nu tre præster, som alle nægter at vie fraskilte. Det er dog ikke det værste. Det er derimod disse præsters forkyndelse. Det er dog ikke forkyndelsesfriheden jeg har noget imod. Det hører med til troens logik, at forkyndelse ikke kan dikteres.

Problemet er konfirmanderne. Hvilket indtryk vil de få af kristendommen? Nok ikke den lutherske forståelse af evangeliet som tilgivelse, men derimod en masse man ikke må som kristen.

Mange konfirmandelever lever i dag i skilte familier. Præsterne vil fortælle disse børn, at det er en synd at blive skilt, og at deres forældre altså ikke kan blive gift igen i kirken.

Børnene vil sikkert heller ikke blive fortalt, at samliv uden for ægteskabet er ok. Noget rigtig mange børn og unge kender til fra deres dagligdag. Man vil sikkert også fortælle børnene, at fri abort og vielse af homoseksuelle er en synd. Alle disse børn får indtryk af en fordømmende kirke med et middelalderligt menneskesyn.

Mange af mine studerende i læreruddannelsen har ofte en negativ opfattelse af kirken, når de starter med at følge undervisningen i religion. En studerende spurgte mig ligefrem, hvordan jeg dog kunne være kristen, når jeg nu er bøsse. Han havde læst på nettet, at jeg er gift med en mand. Kirken fordømmer jo dig og dit forhold insisterede han. Det må da være op ad bakke i den forening.

Wake up call i Kolding

Det er desværre et indtryk, mange studerende kommer med, fordi der er mange tabersager i medierne. Det er selvfølgelig en spændende baggrund for mig at undervise på. Men det kunne dog være bedre for folkekirken, om deres forhåndsindstilling ikke var så negativ.

Hvad skal vi så gøre, vi som tror på Folkekirkens fremtid? Problemet er ikke præsterne, de er kaldet af menighedsrådet. Problemet er heller ikke menighedsrådet, der er lovligt valgt. Nej, problemet er nok, at folkekirkeordningen og menighedsrådsloven har haft deres tid.

Disse ordninger fungerede fint dengang, der var en aktiv folkelig opbakning; men når vi er kommet dertil, at et menighedsråd som det ved Kristkirken kan slippe af sted med at tilsidesætte langt de fleste af de 10.000 sognebørns interessere, misbruger rådet det ansvar, man i et godt repræsentativt demokrati bør have over for andres synspunkter.

I stedet for at jamre over situationen i Kolding burde vi snarere se den som et wake up call. Det er på høje tid, vi justerer struktur og regler omkring organisationen. For det dur altså ikke, selv om man kan henvise til, at alle regler er overholdt.

Der er nemlig større ting på spil end vielse af fraskilte. Det er kristendommens fremtid i vort land, det gælder.

Hans Krab Koed, menighedsrådsformand, Sankt Nicolai Sogn, Kolding

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Holger Nielsen

Noget tyder på at sognebørnene i Kristkirkens Sogn i Kolding burde løse sognebrev til Sankt Nicolai Sogn, Kolding. Nå, det skal jeg jo ikke blande mig i, jeg er jo ateist.

i disse tider, er der mange ateister, som når de betragter de troende,

til de ateisters erklæring: jeg er ateist, tilføjer:

gud ske tak og lov

Lennart Kampmann

Orwell beskrev klart begrebet "Doublethink" der er evnen til at have to modstridende opfattelser uden at lade sig slå ud af deres indbyrdes udelukkelse.

Noget tyder på at det er en nødvendig evne at have når man er medlem af Folkekirken.

Med venlig hilsen
Lennart

Må jeg anbefale sognepræsten at gå i kirke i Kristkirkens sogn. Det har jeg nemlig været - og der lyder ingen toner om dette eller hint som Hans Krab Kofoed åbenbart tror, der gør. Tværtimod holder især den ene præst gode, lutherske prædikener hvor vægten netop er på tilgivelse, ikke på synd. Og de gange, jeg har været der, har kirken altså været stuvende fuld - og ikke kun på grund af dåbsgæster -
og der har været mange, mange unge mennesker, også med deres familier.

Og jeg tror det er fordi, netop Indre Mission (som præsterne tilhører) ikke er bange for at bruge nye metoder til at formidle det kristne budskab. Jeg har f.eks. oplevet guitar, rock-musik, overhead mm. når jeg har været. Ikke altid, selvfølgelig, men stort set hver eneste gang har der været noget nyt i formidlingen af det kristne budskab.

Mht. konfirmations-undervisningen ved jeg ikke noget om den, (jeg har ingen børn) - men jeg går stærkt ud fra at der er lagt en plan for denne. Og at den også indeholder ord som tilgivelse mm. Og at præsterne går i dialog med eleverne om emner som fri abort f.eks.

Desuden burde sognepræsten i Nicolai Sogn læse Kristeligt Dagblads gennemgang af Indre Mission nu.
Jeg går også stærkt ud fra at præsterne i Kristkirkens sogn kan skelne mellem det at være præst, det at være underviser og det at være kirkebogsførende.

Ellers mener jeg (og har gjort det i mange år) at konfirmations-undervisningen skal helt ud af skoletiden. Det hører ingen steder hjemme - i et moderne samfund...

Så har konfirmanderne 4 muligheder :

- Følge med og lovsynge.
- Løse sognebånd til nabosognene
- Medbringe egen præst.
- Droppe helt ud af fest - og gaveræset.

Hilsen en Koldingborger.

Claus Oreskov

”Det hører med til troens logik, at forkyndelse ikke kan dikteres.” skulle der ikke stå: ”Det hører med til troen….”For så vidt at tro og logik udelukker hinanden!

Hvis vi absolut vil have en Statskirke, så er det på tide at Staten griber ind over for præster der ikke vil vie homoseksuelle. Det går ikke at Staten accepterer at homoseksuelle er andenrangsborgere. Og de præster der ikke vil vie dem, må oprette en frikirke :-)

Hvis det ikke sker, så bør fx socialrådgivere også have ret til at nægte at sende ledige i aktivering etc. De er ligesom præster ansat af det offentlige!

Heinrich R. Jørgensen

"For det dur altså ikke, selv om man kan henvise til, at alle regler er overholdt."

Den logik var god nok til farisæerne i gamle dage, så den er vel også god nok nu til dags?

Karen von Sydow

Helt enig,
det er bizart, at vi med en statskirke (FOLKEkirke) skal være vidner til overgreb som disse.

Jeres indlæg vise jo bare, at "statskirken" skal afskaffes og "Folkets Kirker" må overtage på det fri relgionsmarked.

Konfirmationen skal afskaffes, den er et overgreb mod børn og har intet belæg i kristendommen, den er en administrativ opfindelse. De unge kan så lade sig, hvad de nu ønsker, når de fylder 18 år, og samtidig kan de tilmelde sig til kirkeskatten hvis de ønsker.

Jette Abildgaard

Fy for pokker Danmarl!

Mit land er gaaet fuldstaendig i SORT!

Slettet Profil

Jeg er helt enig, Søren. Og bortset så fra det, så er konfirmander for unge til at forstå ånd - Børn boer i forvejen i ren ånd – De når knap at miste den renhed, inden en præst kommer og korrumper dem.

Jeg syntes at voksne bør holde unge fra kirken og ritualerne, indtil de er 18. Og generelt bør folk holde sig fra religioner, hvis de ikke er villige til at praktiser - Som ”Tyler” fra filmen Fightclub så sandt siger: ”Shoving feathers up your ass doesn’t make you a chicken!”.

V.h

Brian Pietersen

@Jette Abildgaard

Det gjorde det desværre allerede omkring årtusindskiftet, det skal laves om hurtigst muligt.

Jette Abildgaard

Brian Pedersen,

Jeg kunne ikke vaere mere enig Brian....

Havende vokset op paa landet i det moerke Jylland, husker jeg alt. alt for godt de moerke 'praester'.....jeg faar kuldegysninger bare af at skrive det!!

Disse 'kirker' har intet....absolut intet med kristendom at goere og....desuden skal man huske, at kristendom og religion er to meget vidt forskellige ting!

De 'gode' kirker...i Kolding eller ej......laver jo udelukkende alle disse stunts for at faa penge og magt....altsaa noejagtigt det samme som vores regering - absolut intet andet - personlig fortjeneste er vist det eneste der efterhaanden florerer i deres hoveder.

Jeg husker da jeg var barn, hvordan en af de sorte praester (mindede ioevrigt temmelig meget om Soeren Krarup) kom med smaa kuverter(opkraevning af penge) og, jeg husker mine foraeldre fare forvildet rundt og skaendes om, hvor mange penge de skulle give denne gang....noget saadant er sygt...jeg er IKKE hverken religioes eller kristen i dag og, jeg taenker paa dette hver eneste gang jeg ser det selvfede smil fra Soeren Krarup....noget af det vaerste man kan udsaette mig for, og jeg ville ikke stole paa sadanne 'praester' over en doertaerskel.....og, jeg har ikke ord for hvad folk udsaetter deres born for ved at sende dem der.......maaske en 'enderledes' form for 'kaerlighed'........yrgh!

Robert N Gjeertsen

Hvad mener de Sorte Fætre om denne form for Lovreligion? Eller behøver de ikke længere at mene noget da de ikke stiller op til det næste fup-valg ?

Robert N Gjeertsen

PS :
Hvordan siger man *Tidehverv* på 1930-Tysk ??

Niklas Monrad

Man kan jo også argumentere for, at Folkekirken er så omfavnende, at den tillader forskellige stemmer at komme til orde. Det er der åbenbart nogle herinde der ikke synes er i orden...

Hans Jørgen Lassen

Må jeg anbefale, at man holder sig langt, langt væk fra religion og anden overtro?

Og så er det jo i øvrigt rent til grin, at man overhovedet gider diskutere, hvor grænserne for den autoriserede overtro bør gå.

Ud med revl og krat!

Niclas Monrad - enig.
Flere indlæg giver udtryk for en sørgelig intolerance.
Fjernes statsmagtens indflydelse, får kirken sin frihed til at gøre hvad f...... den/de vil, og så skal vi ikke blande os i det.
I er helt på linie med folketinget, der osse ser sig kaldet til bestemme over religiøse menneskers liv.
Hvad med lidt mere demokratisk respekt.

Jeg synes det er så fint, at man ikke behøver at have nogen tro for at gå rundt og gøre gode ting.
Smile, tilgive, rumme, dø i fred. Det er alt sammen ting alle kan gøre, når de vil.

Jeg synes det er ærgerligt, at vi kommer til at diskutere det her med kirke, kristendom og religion, som om et trossystem på nogen måde giver dets abonnenter nogen som helst fortrin frem for andre.

Men det hele skrider så let, når nogen er fikse nok i afsættet.

Jette Abildgaard

Fra Menneskerettighedskonventionen, som Danmark skrev under paa i 1940'erne:

Artikel 9 - Ret til at tænke frit og til samvittigheds- og religionsfrihed

Artikel 9 giver ret til frihed for tanke, samvittighed og religion. Dette indbefatter retten til at skifte religion eller overbevisning, samt til at følge sin religion eller overbevisning ved tilbedelse, undervisning, praksis og overholdelse, under visse begrænsninger der er "foreskrevet ved lov" og er "nødvendige i et demokratisk samfund".

Dette indebaerer ALLE religioner og mangel paa samme!!

Venligst Danmark...FOELG DE LOVE I SELV UNDERSKRIVER!!!

Det vil helt sikkert vaere MEGET NYT for de siddende Danske politikere...men det giver en god fornemmelse i maven rent faktisk at overholde hvad man selv indgaar!! Ikke ogsaa Danmark!!!

'.... og præsten er dum. Vi hader ham og hans Gud .....
.... og stiller op til at få malket vores had af liberale ekstremister...igen.
Må vi så være 'fri'.

Nej I må ikke.
Men I må tænke selv.
Enig med Niklas Monrad og Leo Nygaard.

@ Nicolas Monrad og Leo Nygaard om :

" ... Folkekirken er så omfavnende, ..." og om " ... statsmagtens indflydelse ..."

Omfavnende eller ej, religiøse spørgsmål er en privatsag. Så Folkekirken skal bare forsvinde, forsvinde helt op i den blå luft. Færdigt arbejde.

Og hvad så med dåben : Fødsler og navn rapporteres til Folkeregistret. Simpel lovændring.

Og hvad så med konfirmationen : Gavefesten er en helt og aldeles privatsag. Ingen lovændring nødvendig.

Og hvad så med vielsen : Det er en rent juridisk anliggende, der bedst ordnes af en sagfører eller i langt de fleste tilfælde simpelthen ved indsendelse af en meget simpel, underskrevet formular til Folkeregistret. Simpel lovændring.

Og hvad så med ligene : Her kræves nok lidt overvejelser og nogle lovændringer, men det er et rent praktisk problem.

og hvad så med kirkerne (bygningerne) : De skal naturligvis bevares som de (smukke, min mening) historiske monumenter, fleste er som statens ejendom : De kan f.eks. udlejes til passende formål ..., eventuelt til private religiøse klubber, hvis vi da har tillid til at disse vil behandle bygningerne ordentligt, eller til andre passende formål : Lødige kulturelle aktiviteter, biblioteker,

De der gerne vil have kirker, præster, dåb, konfirmation, bønner og salmesang, osv, jamen de finder jo nok ud af dét. Private initiativer skal nok finde på løsninger ... og de finder nok også ud af at betale for dem. Staten (vi) skal i hvert fald ikke betale.

Det rager slet ikke mig.

PS : Og hvis dronningen og hendes efterfølgere gerne vil være medlem af en af disse private religiøse klubber, jamen ... helt fint med mig.

Jette Abildgaard

odd bjertnes,

Korrekt at praesten ikke er dum...han skal bare skaffe kunder saa han kan beholde sit job!!!

INGEN...ikke et eneste menneske paa denne planet, kan tvinges til at tro paa andre ting,end det mennesket helt SELV og helt ALENE vaelger...INGEN praest kan og boer involveres i en personlig beslutning ....slet, slet ikke Danske sorte praeste-uhyrer og - staten....jamen det ville blot goere det endnu vaerre...forestil dig Pia K. have magten til at fortaelle dig hvad du maa tro paa....

Jeg synes det er ærgerligt, at vi kommer til at diskutere det her med kirke, kristendom og religion, som om et trossystem på nogen måde giver dets abonnenter nogen som helst fortrin frem for andre.
skriver Lars Dahl.

Det synes jeg også.
Det var bedre om man diskuterede disse deles fortrin i forhold til hinanden, og gjorde lidt mindre i Dhimmi-snak af den ene eller anden observans.
Man kan dog ikke omme udenom, at der er forskel på inputs, også kvalitative - og at de ytrer sig over tid - og i kvantiteter.

Jette Abildgaard

Per Jongberg,

Jeg kom saadan til ata grine da jeg saa din bemaerkning om bygningerne!!

Her i Dublin gaar jeg fatisk af og til i kirke......den er bygget om, saa den i dag er en kombineret restaurant og pub....har aldrig foer huset saa mange gaester...det eneste der er tilbage er orgelpiberne!!

Og....jeg bor i et dybt katolsk land..., men vi vaelger helt selv om vi gaar i kirke....helt specielt after alle de sexuelle overgreb her har vaeret.....der OGSAA har vaeret her.....!!

Der er noget der hedder PERSONLIG FRIHED!!! GLEM de sorte praester og TVANGEN!!

Tvang foerer ingen vegne...altsaa bortset fra ned i et dybt sort hul!!

Jeg har til min rædsel opdaget jeg ikke er ateist. Skulle det kendetegnes, ville det være antiateist. Det var dog agnostiker. Ikke noget jeg har fordybet mig i før, men ateist er gennemgående et misforstået begreb.

Niels-Holger Nielsen

Min konfirmationsforberedelse

Jeg husker, hvordan jeg kom galt af sted, da jeg skulle overvære en gudstjeneste, som jeg havde lovet mine forældre at gå til mens jeg gik til konfirmandforberedelse. Jeg havde presset en af mine venner til at gå med. Da jeg kom for at hente ham, var hans forældre på vej ud, de skulle til stor frokost. Vi var lidt "fremmelige", og syntes at lejligheden skulle bruges og gik straks i kælderen for at drikke hjemmebrygget vin - med hæver direkte fra ballonen. Bagefter op i barskabet og drikke gin direkte fra flasken, og så i kirke.
Min ven var blevet lidt omtåget og sløvede den under den første del af gudstjenesten, men vågnede så op, og sang med høj og klar drengerøst (han havde sunget i Københavns Drengekor i flere år) med på de kære gamle salmer. Fint nok. Men omtrent samtidig blev jeg voldsomt dårlig og var nødt til at komme ud i frisk luft. Inden jeg nåede en bænk på siden af kirken havde jeg brækket mig fire steder, første gang umiddelbart uden for kirkedøren. Da gudstjenesten var forbi, var der ingen af de hjemgående, der tog sig af mig, de kiggede bare (forarget, tror jeg). Jeg havde det overordentligt dårligt indtil jeg gik i seng, og de fysiske tømmermænd var ikke de værste, som man nok kan forstå. Det sværeste var at gennemføre middagsmaden med min familie, men det gik godt.
Jeg hørte aldrig noget for det, heller ikke til konfirmationsforberedelse, men præsten, Cowboy-Carl, som han kaldtes blandt forstadssognets børn omkring konfirmationsalderen, drak også selv som et hul i jorden, og var altid lettere beruset til konfirmationsforberedelsen.

Det kan man da kalde tilgivelse!

Per Jongberg
Det er meget fint at du gennemgår alle de praktiske forhold der skal ordnes, når kirke og stat skilles. For det er jo det du beskriver.

Men når du indleder med : "Så Folkekirken skal bare forsvinde, forsvinde helt op i den blå luft. Færdigt arbejde."
må det være en fejlformulering.

Du slutter jo selv med, at de der vil ha` en (folke)kirke, frit kan etablere den.

Konfirmationen var faktisk afskaffet i cirka 200 fra 1536-1736 (mener jeg?) Pietisterne indførte den igen. Hvorfor mon egentlig? På den ene side var det selvfølgelig noget grumme noget, på den anden side havde dette også den positive gevinst at almuen fik lært at læse. Og i hvert fald senere hen blev det et krav, at man skulle kunne sin Luthers Katekismus for at kunne gå ud af skolen (engang i 1800-tallet mener jeg).

Mht. fødsel og død mm. så burde man ikke have lavet den ny kirkebog for nogle år siden, men tværtimod have lavet en lovændring, så det er kommunens folke-register, der står for dette. I dag sender præsten en blanket ind eller sender informationerne videre til kommunen; det er dobbelt-arbejde...

Steen Erik Blumensaat

Fyrstekirken er lavet af fyrsten så han har kontrol over hvad folket skal tro, et monopol på den rette tro.

Mikael Hertig

Hans Krab Koed påpeger diskrepansen mellem menighedens holdning i bred forstand og menighedsrådet. Menighedsrådet kan vel udskrive en lokal urafstemning om sagen, hvis det vil?