Læserbrev

Terror eller kurdernes Al Jazeera?

Jeg er overbevist om, at en lukning af ROJ-TV vil have mange negative konsekvenser for millioner af kurdere. Tv-kanalen er ofte det eneste frie medie i de respektive lande. Mange overgreb på menneskerettighederne ville aldrig komme for dagens lys uden ROJ-TV i luften
Er ROJ-TV talerør for terrororganisationen PKK, eller er det blot en kommunikationskanal for kurderne?

Er ROJ-TV talerør for terrororganisationen PKK, eller er det blot en kommunikationskanal for kurderne?

DAVID FURST

Debat
15. august 2011

Det arabiske forår, betegnelsen på folkelige protester i en række arabiske lande, har i høj grad fået næring fra frie arabiske tv-kanaler, med al-Jazeera som den mest kendte. Debat og information uden snærende statslig kontrol har sat et nødvendigt lys på magthaveres udygtighed.

En knap så kendt tv-kanal er ROJ-TV en overvejende kurdisksproget kanal, der anvendes som en meget vigtig nyhedskilde og kulturbærer for de kurdiske mindretal i Tyrkiet, Iran, Irak og Syrien, i alt over 25 millioner mennesker, som lever som etniske og sproglige mindretal i de respektive lande. ROJ-TV er for kurderne, hvad DR var for danskerne, før æteren blev givet fri. Alligevel er ROJ-TV fra i dag på anklagebænken i Københavns Byret.

Hvor den danske regering formentligt ser meget positivt på al-Jazeeras rolle, er situationen helt modsat for ROJ-TV. Her har anklagemyndigheden i Danmark rejst en sag med påstand om, at ROJ-TV på forskellig vis har forbindelse til terrorisme, nærmere bestemt til PKK, en militant kurdisk organisation. Det er en offentlig hemmelighed, at sagen er rejst efter pres fra den tyrkiske regering.

Anklagerne går primært på, at ROJ-TV gennem sine udsendelser støtter PKK og fungerer som et talerør for organisationen. Der har allerede været retssag med påstand om beslaglæggelse af tv-stationens penge (en sag anklagemyndigheden tabte), og nu skal ROJ-TV så for retten anklaget for støtte til terror. Anklageren ønsker bl.a., at Byretten fratager kanalen retten til at sende fra Danmark.

Øget censur

Jeg kender ikke nærmere til, hvad anklagemyndigheden baserer sin sag på, men jeg er overbevist om, at en lukning af ROJ-TV vil have mange negative konsekvenser for millioner af kurdere. Tv-kanalen er ofte det eneste frie medie i de respektive lande. Mange overgreb på menneskerettighederne ville aldrig komme for dagens lys uden ROJ-TV i luften.

Eksempelvis er Tyrkiet et ufrit land for journalister. Der er fængslet så mange, at Tyrkiet ligger helt nede på en 138-plads i pressefrihed, iflg. Journalister Uden Grænser. På et nyligt møde i FN-forbundet bekræftede formanden for den tyrkiske menneskeretsorganisation IHD, at myndighederne nøje overvåger pressen og jævnligt lukker medier, som regeringen ikke er tilfreds med. Jeg har ikke nøjere indblik i pressefriheden i Iran, Syrien og Irak, men mon ikke det står skidt til?

Begivenhederne, senest i den arabiske verden, har vist, at verden har brug for en fri presse og ytringsfrihed, hvis der skal ske forandringer i retning af (mere) demokrati og bedre menneskerettigheder. I den forbindelse må der nødvendigvis være brede rammer for, hvad der må formidles. Det er jo er selve meningen med en fri presse. Censur er aldrig en vej frem læs blot den danske grundlov.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Der er vist ingen tvivl om, at denne sag er politisk. Og Tyrkiet varetager i hvert fald ikke kurdernes interesser.

PKK skal man ikke flirte med. De myrder i hobetal af uskyldige mennesker med samme metoder som andre teorrorister. Den slags organisationer skal man ikke støtte.

Et meget stort problem er den Europæiske venstrefløjs traditionelle beundring af organisationer, der bruger vold i stor skala herunder PKK. Hvis ROJ-TV støtter PKK på ulovlig vis, så ligger de som de har redt og det ville være ærgerligt, men den går altså ikke. Det er ulovligt og det skal det fortsat være. Vi må håbe på en retfærdig retssag.

Tyrkerne forventer jo nok, at Danmark gør alt for at stoppe Roj-tv.
Det var jo derfor de støttede Anders Fogh Rasmussen som generalsekretær i NATO.

http://www.information.dk/252305

Og Roj TV støtter aldeles ikke PKK; de bringer udtalelser og interview med folk fra PKK på samme måde som de også bringer indslag, kommentarer mm. fra folk i det tyrkiske establisment.

Radio og TV-nævnet had adskillige gange undersøgt det her; og intet fundet, netop pga. ovennævnte journalistiske tilgang til stoffet. Senest udtalt i en af tv-aviserne i går af Radio og tv-nævnets formand.

Og det er altså dem, som har kompetence, dvs. beføjelsen til at fratage en station dens sende-tilladelse, ikke Københavns Byret.

*censir og andre forebyggende foranstaltninger kan aldrig indførees igen' står der i en af §§ i den danske Grundlov, senest den fra 1953. Og hvis det her ikke er en forebyggende foranstaltning, ja så ved jeg da ikke hvad er. Sagen skulle være afvist øjeblikkeligt...

Tyrkiet ønsker ikke fokus på at der lever etniske minoriteter i Tyrkiet, f.eks. kurdere, eller armenere.
Der lever kun tyrkere, og de kurdere, der lever der, er i Tyrkiets optik, bare nogle tyrkere med en mærkelig tyrkisk dialekt.

Det er dog yderst interessant, at den danske regering direkte eller indirekte støtter kurderne i Irak, mens kurderne i Tyrkiet bare kan sejle deres egen sø.

Og for lige at runde den af: Cigaretrygning er nu forbudt i Tyrkiet, også i (gamle) film; Peter Plys har fået en bøde for at drikke root beer - som er en slags sodavand. Eller rettere tv-stationen har fået en bøde. for at vise den slags 'u-islamisk, moralsk nedbydende tv når børn ser tv.'

Og jeg troede først jeg var kommet til USA...men nej.

Retssagen vier bare hvor langt Danmark er nået ud over afgrunden. Men som på tegnefilm så tror folk ikke at de falder så længe de ikke kigger ned, derfor kigger ingen ned.
KIG NED!

@Jon Møller.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på, den europæiske venstrefløjs traditionelle beundring, for jeg føler mig ikke som venstreorienteret. Men et endnu større problem er måske, at den europæiske højrefløj ikke blot mener at vide, hvad der er rigtigt og forkert, men også hvad venstrefløjen mener.

Jeg ved heller ikke, om der er relationer mellem PKK og den kurdiske tv-station, ROJ, og jeg tvivler på ROJ får en retfærdig retssag, når der er gået politisk plattenslageri i sagen. Til gengæld ved jeg, terrorbetegnelsen er påført politisk, og kan fjernes politisk. Og når noget er politisk, er det afhængig af, hvilke "briller" politikerne har på.

Til gengæld ved jeg, at det tyrkiske problem med kurderne stammer tilbage fra det osmanske riges opløsning. Og jeg ved også, at de tyrkiske kurder ikke har andre chancer i Tyrkiet end at gøre oprør.

Videre ved jeg, at tyrkiske militær og paramilitær gennem tiderne har myrded kurder i tusindvis, og holdt endnu flere indespæret under torturlignende tilstande. Og blot nu til dags holder Tyrkiet journalister i 100-vis fængslet uden dom, blot for at skrive sandheden om kurdernes vilkår i Tyrkiet.

Det må jo være det, du sympatiserer med, når du fremfører at de (PKK) myrder i hobetal af uskyldige mennesker.

Følg med i Roj-tv sagen på http://www.nudem.dk/