Kommentar

Venstre bør ikke slutte sig til hetzen mod regionerne

Endnu engang sprang proppen af flasken. Denne gang var det Dansk Folkeparti der lod proppen springe på deres sommergruppemøde: Regionerne skal nedlægges, vi har aldrig elsket dem
11. august 2011

Jeg har nu heller aldrig elsket Dansk Folkeparti i den udgave de findes på Christiansborg. Desto mere ærgrer jeg mig over, at mit parti igennem de seneste ti år har bevæget sig væk fra at stå vagt om det danske decentraliseringsprincip, til at støtte mere og mere centralisering. Alene for at kunne stryge pianisterne med hårene.

Denne gang skulle den såkaldt logiske forklaring være, at regionerne har løst opgaven med etableringen af de nye supersygehuse. Undskyld udtrykket men mere dødssyg forklaring skal man lede længe efter. Realiteten er jo, at Regeringen og centraladministrationen endnu ikke har udløst en eneste krone til de nye sygehuse. Realiteten er, at der endnu ikke er lagt en eneste sten. Realiteten er, at supersygehusene kun eksisterer som skitser og beskrivelser på en masse papir. Realiteten er, at det formodentlig varer 12-15 år før supersygehusene står klar.

Snydt for succesen

Hvad er så regionernes brøde? Åbenbart at det at lykkedes at levere opgaven på sygehusområdet. Realiteten er, at aldrig er så mange patienter blevet behandlet i det danske sygehusvæsen. Aldrig har ventelisterne været kortere. Aldrig har effektiviteten været højere. Aldrig har et regionalt niveau administreret så mange penge på en enkelt opgave.

Borgenes bedømmelse heraf er, at aldrig har så mange været tilfreds med sygehusvæsenet som i disse år. Det er forståeligt, hvis folketingspolitikerne føler sig snydt for succesen. Alt dette skal man huske at holde op imod, at lovgiverne på Christiansborg ikke ligefrem har givet regionerne og de folkevalgte regionspolitikere de mest optimale arbejdsbetingelser. For regionerne måtte jo ikke ligne amterne.

Jeg tror, at turde lovgiverne løse på de snævre bånd, der er lagt over regionerne, ville der kunne opnås endnu bedre resultater. Jeg mener ikke, at der nødvendigvis skal tilføres yderligere 'magt' til regionerne. Men spørgsmålet om hvordan regionerne skal organisere og administrere bør være op til de enkelte regionsråd.

Svært at forstå

Derudover stiller jeg mig grundlæggende uforstående over for en tankegang om, at f.eks. det nordjyske sygehusvæsen ville kunne styres bedre fra Slotsholmen i København. Jeg kan godt komme i tanke om en række borgernære opgaver, som staten allerede har ansvaret for, hvor borgerne på ingen måde oplever tilfredsstillelse i opgaveløsningen.

I den aktuelle debat er forslaget så, at sygehusene skal være selvejende institutioner. Kan måske umiddelbart lyde tilforladeligt. Men jeg har svært ved at forstå, at man vil overlade så mange skattekroner, at de tælles i milliarder, til et organ, der ikke er direkte ansvarlig overfor vælgerne.

Hvad enten driften af sygehusene blev overtaget af staten eller af ikkedemokratisk valgte bestyrelser, vil det være udtryk for en hidtil uset centralisering af en offentlig opgavevaretagelse. Som liberal, og med en tro på, at opgaverne skal løses så tæt på borgerne som muligt, finder jeg de opstillede alternativer alt for utilstrækkelige. Endelig skal jeg i al stilfærdighed minde om, at regionerne faktisk løser en række andre opgaver. De er ganske vist ikke økonomisk tunge. Men man skal ikke se bort fra den politiske vigtighed.

Liberalt demokrati

Siden Folketinget vedtog kommunalreformen har det været velkendt, at Dansk Folkeparti og De Konservative ikke har brudt sig om regionerne. Venstre har hidtil, indtil for otte dage siden, fastholdt, at regionerne havde en rolle at spille i det danske folkestyre. Det fremgår således også af Venstres seneste principprogram, at »i et levende folkestyre skal opgaver og ansvar være placeret i det yderste bæredygtige led«. Endvidere, at et »Folkestyre må ikke blive til ekspertstyre«, og endelig, at det skal sikres, »at der forud for mere vidtrækkende beslutninger er tilstrækkelig tid og mulighed for oplysning og debat«.

Tilsyneladende har Venstres ledelse glemt, hvorledes vi i Venstre definerer et liberalt demokrati. Et demokrati, hvor hver enkelt borger har mulighed for indflydelse på ledelsen af samfundet gennem frie valg til folkevalgte forsamlinger.

Jeg undres samtidig over, at man starter med at slå to streger og skrive facit, inden der har været mulighed for en debat, og dermed for at se alle mellemregningerne.

Jeg håber, at DF's forslag er en sommerballon. Så fred være med det. Men skulle DF få mulighed for at gennemføre forslaget efter et valg, må jeg konstatere, at mit gamle parti har taget et syvmileskridt væk fra en decentral tankegang. Det synes jeg ikke klæder et parti, der er historisk rundet af folkelighed.

Ole B. Sørensen er Regionsmedlem for Venstre

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tom W. Petersen

"DFs forslag" - ??
Er det ikke Venstres egen statsminister, der har bebudet nedlæggelsen? Har vi læst aviserne forkert?

Flemming Adelskov

Decentralisering hører med til demokrati så alle for indflydelse på udvikling i deres område. Dog må vi i Region Sjælland sande, at vi enten valgte de forkerte politikere eller, at vor regionen geografisk er skruet forkert sammen. Thi to store byer i regionen er forstæder til hovedstadsområdet, hvor man i forvejen har mange af landets største sygehuse. Alligevel besluttede Region Sjællands politikere at lægge Regionens Sjællands Mega-sygehus i en af disse byer, Køge kun 30-40 km fra mange af hovedstadens store sygehuse. Køge et sted hvor den store sydlige del af regionen har dårlige offentlige forbindelser til, et sygehus som ligger mellem 70 km og 140 km væk fra mange større byer i regionen.
En stor del af Region Sjælland befolkning følte ikke de havde indflydelse på vigtige regionsbeslutninger.

Det morer mig, at Ole B. Sørensen giver DF kredit for, at ville nedlægge regionerne. Enten er han uoplyst og har levet i en boble de seneste dage eller også tror han, at læserne herinde er snotdumme.