Læserbrev

Forbrugere og åbent ansvar

Debat
23. september 2011

Det er en fin idé med en åben tænketank med ideer til den nye regerings første 100 dage.

Jeg synes dog de indledende spørgsmål i Information 17. september leder diskussionen i en gal retning, hvad angår bæredygtighed. I skriver: »diskussionen om bæredygtighed har været styret af forslag om højere afgifter og flere forbud. En del af løsningen beror imidlertid på en mere ansvarlig forbruger«.

Men lovgivning og skattepolitik skal jo netop hjælpe os som forbrugere til at handle mere ansvarligt. Hvad er alternativerne, hvis man ikke vil have regler eller grønne afgifter?

Går man ind på tænketankens hjemmesiden nævnes blandet andet miljøvaredeklarationer som løsning på klimaudfordringen. Og ja, det er udmærket for den meget oplyste forbruger, som har tid og overskud. Man kan blot forestille sig, at der på hver eneste vare i supermarkedet var et søjlediagram, hvor man skulle se på søjlernes længde for henholdsvis klimagasser, kvælstofoxid- og svovldioxidforurening, partikler, skovbevarelse og frugtbarhed/udpining af landbrugsjord.

Men man skal ikke spørge mange travle børnefamilier, før der tegner sig en klar reaktion. De vil med sikkerhed ønske, at man fjerner de miljøskadelige varer fra hylderne, og at man ikke skal straffes økonomisk for at foretage det ansvarlige valg.

Vi vil reguleres

Med andre ord vil vi gerne have lovgivning og grønne skatteomlægninger.

Forestil dig for eksempel, at vi afskaffede el- og benzinafgifterne og erstattede dem med kampagner for køb af lavenergipærer- og køleskabe samt biler, der kører langt på literen.

Køb disse for jeres børnebørns skyld — selv om det ikke kan betale sig! Hvor mange ville gøre det?

De fleste forbrugere vil gerne hjælpes til at foretage de ansvarlige valg — så vi ikke skal stå flere timer i butikken og læse deklarationer. Vi vil også gerne slippe for dilemmaet, om hvorvidt vi skal handle til fordel for os selv eller til fordel for de kommende generationer. Der er lavet mange opinionsundersøgelser, som viser, at vi som forbrugere har den bedste vilje, men den holder ikke altid, når vi står foran tilbuddene i butikken.

Står man ved indgangen til Brugsen og spørger kunderne, er der 80 procent, der gerne vil købe økologisk, men inde i butikken er der kun 10 procent der gør det, når de ser prisskiltene.

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Søren Kristensen

Ja, vi skal turde tage konsekvensen af vore eventuelle ønsker om at leve mere miljørigtigt, økologisk og med større dyrevelfærd i sigte og det kan kun efterleves med lovgivning.

Jeg er fx. stort set holdt op med at købe kød, fordi det jeg kan få i supermarkedet ikke lever op til mine krav om økologi og dyrevelfærd og jeg er for doven til at gå i specialbutikker.

Landbruget undergraver sig selv, hvis det ikke på en eller anden måde læser skriften på væggen, for jeg tror ikke jeg er den eneste der tænker i de baner, selv om der selvfølgelig altid vil være en halvdel af befolkningen som er hamrende ligeglade eller som bare ikke har overskud til at tænke over hvad de propper i hovedet.

Anne Marie Pedersen

Hvis vi "kun" får miljø-beskrivelser på varerne, så må vi indskærpe endnu engang for babyer og børn, hvor vigtigt det er, at vælge de rigtige forældre. Ellers har de tabt i det kemiske kapløb.

Og måske, vi også skulle dele kloden op i to halvdele og forklare dyr og planter, at der ikke skal være interaktion mellem de to dele. Så kan vi have skadelig kemi i den ene halvdel og økologi i den anden.

God artikel.

Personlig kan jeg ikke fordrage ideen med at forbrugeren skal vaere ansvarlig for alt mulig. Jeg tror det er producenterne der har lanceret den for at kunne gaa i skjul.

Det er ham der ansaetter et barn i sin fabrik der er ansvarlig for boernearbejde, og ikke mig der koeber hans T-shirt.

(Det skal dog tilfoejes, at jeg har nemt ved at vaere ren - man skal have en lang uddannelse og gerne 5 aars erfaring for at kunne arbejde i vores firma, saa der er garanteret fri for boernearbejde. Til gengaeld storsviner vi med CO2 paa alle vores flyrejser).