Interview

Forskning og industri skal følges ad

Debat
21. september 2011

Ligesom Vincent F. Hendricks mener professor Peter Nedergaard fra Københavns Universitet, at det kræver stærke muskler på forskningsfeltet, hvis Danmark skal klare sig i den intensiverede globale konkurrence. Men skal Danmark være en innovativ supermagt, bør vi må vi ikke glemme også at forbedre forholdene for dansk industri.

»Forskning og industri er to sider af samme sag. Min pointe er, at vi ikke udelukkende kan leve af vidensjob. Vi bliver nødt til at have en produktiv kerne, som vi kan hænge dem op på. Hvis de ikke er hæftet på en konkret produktion, forsvinder også vidensjobbene.«

Synes du, der er for lidt fokus på industriens rolle?

»Ja, det synes jeg. Vi har levet i en tilstand, hvor vi troede, at de beskidte industrijobs kunne flytte til Kina og Østeuropa, og vi kunne leve af viden alene. Men man producerer ikke viden ud i den blå luft, hvis målet er at opfinde nye produkter, som er innovative og konkurrencedygtige. Derfor er man nødt til at have både industri og vidensjobs. Det har man for eksempel i Tyskland og Sverige, som er dem, der klarer sig bedst i krisen.«

Er det så øget samarbejde mellem offentlig forskning og erhvervsliv, man skal satse på?

»Ja, men det skal være på en sådan måde, at forskningen stadig får mulig for at være fri. Al forskning skal ikke være anvendt forskning, for det er ofte den frie forskning, der giver de mest interessante og innovative resultater. Men jeg synes faktisk, at vi har et stigende samarbejde med erhvervslivet. Der er slet ikke den samme skyhed som for 20 år siden.«

Hvad bør den nye regering gøre?

»De kan starte med at oprette et ministerium for industri og produktion. Politikerne kan jo ikke sætte sig ned og lave en industri, det gør virksomhederne. Men politikerne kan lave nogle fornuftige rammebetingelser,« siger Peter Nedergaard, der mener, at der har været for ensidigt fokus på den kreative klasses velsignelser.

»I den offentlige debat har der hersket en foragt over for skorstene og røg, og man har fokuseret på den rene forskning og kreativitet. Men det kræver stadig, at man har en klassisk industri, såsom metalindustri, kemisk industri, maskinindustri og medicinalindustri.«

Tror du, at foragten er ved at ændre sig, efterhånden som vi opdager, at vi ikke kun kan være kreative?

»Nej, den er der stadigvæk. Det hænger også sammen med, at vi i det daglige ikke ser industrien, der ligger i yderområderne. Der er stadig en holdning om, at det rigtige foregår på et kontor i det centrale København. Men vi har brug for industrien til at skabe job og vækst. De kloge tanker, der tænkes på kontorerne jeg sidder selv på et skal ud og sætte aftryk i det produktive erhvervsliv.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her