Interview

Det går den rigtige vej med universitetsforskningen

Debat
21. september 2011

Folketingsmedlem Torsten Schack Pedersen, der er erhvervsordfører, medlem af videnskabsudvalget og tidligere forskningsordfører for Venstre, mener ikke, at det stigende krav om konkurrence mellem universiteterne forhindrer deres samarbejde.

»Bestemt ikke. Vi har med universitetsrefomen 2003 åbnet universiteterne mere op til omverdenen, og vi har tilført voldsomt mange flere ressourcer. Hvis samarbejdsprojekter strander på lokale stridigheder universiteterne imellem, må jeg som politiker sige, at det er ude af mine hænder. Vi har jo skabt samarbejdsmulighederne.«

Men det er jo jeres beslutning, at universiteterne i stigende grad skal konkurrere med hinanden.

»Men vi er jo netop inspireret af USA, når vi med den nye universitetslov beslutter, at tildele midler til de universiteter, som leverer, i stedet for at tildele penge efter den samme nøgle, som vi plejer. Det gør, at universiteterne bliver langt mere udadvendte. Der er langt mere matchmaking mellem virksomheder og universiteter i dag. Derfor bliver den viden, man genererer, også anvendt.«

Men hvor er det, du ser de gode eksempler på samarbejde?

»Jeg kan mærke, at når jeg tager ud på virksomheder, så har de bedre kontakt med universiteterne. Det er slet ikke så fremmed i dag, som det var for seks år siden. Men der er sikkert ting, der kunne være endnu bedre.«

- Og du oplever slet ikke, at markedsperspektivet på den danske universitetspolitik fører til, at samarbejdet mellem universiteterne hæmmes?

»Jeg synes, at vi på mange områder stiller krav om, at universiteterne samarbejder. Når man for eksempel søger Højteknologifonden om penge, er det en fordel, hvis man er flere, der går sammen om en ansøgning. Så der bliver man belønnet for at samarbejde, for det er en rigtig god idé, som vi gerne vil motivere«

Hvad skal den kommende regering gøre for at få dansk forskning op i verdensklasse?

»De skal fortsætte den kurs, som vi allerede slog ind på i 2003, hvor vi jo indgik forlig på det her område med Socialdemokraterne. Det er den fuldstændigt rigtige vej. Man ændrer ikke en flere hundrede år gammel universitetsinstitution på otte år. Men det er afgørende at fastholde udviklingen, for universiteternes viden skal ikke bare blive bag tykke mure, den skal ud til os alle sammen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her