Læserbrev

Ingen muslimsk parallelpolitik

Debat
14. september 2011
Der var megen debat om valgplakater der blev ødelagt, men hvorfor var medierne ligeglade med, at det også skete for kandidater uden indvandrerbaggrund?

Der var megen debat om valgplakater der blev ødelagt, men hvorfor var medierne ligeglade med, at det også skete for kandidater uden indvandrerbaggrund?

Francis Dean

Valgkampen bekræfter endnu engang, at udlændingedebatten er fuld af myter. Og at vores manglende forståelse af, hvad der sker blandt indvandrerne, er med til at blokere for integrationen.

Første myte siger, at indvandrermiljøet her i landet er et 'lille samfund i samfundet' helt afsondret fra os andre. Dette forhold kommer ikke mindst til udtryk i forbindelse med mediernes dækning af konflikter i indvandrermiljøet.

Efter at have boet 20 år på Nørrebro kender jeg en del til indvandrernes interne konflikter. Alligevel undrer jeg mig over en konflikt, der opstod i begyndelsen af valgkampen og dele af mediernes dækning heraf. På valgkampens første dage, opstod tilsyneladende en voldsom konflikt internt i det muslimske miljø i København, mellem demokratiske og antidemokratiske kræfter. Plakater fra en række indvandrerkandidater blev i i Nordvestkvarteret og på Nørrebro overklistret med antidemokratiske slagord og ødelagt, og det forlød, at Hizb ut-Tahrir stod bag.

Temaet var fastlagt fra starten ikke mindst i Ekstra Bladet og på TV2 News. Der var tale om et internt opgør blandt muslimer. Jeg opdagede dog, at også mine plakater var blevet ødelagt og overklistret, med de samme slagord. Jeg tænker, at det kunne være interessant for offentligheden at vide, nu hvor alle tror, at der er tale om et internt opgør, hvor indvandrere overfalder indvandrere.

Så jeg ringede til Ekstra Bladet, TV2 News og Ritzau og gør opmærksom på, at mine plakater har fået samme medfart. Det har ingen interesse. Den interne konflikt i indvandrermiljøet er mere interessant. I TV2 News blev den interne konflikt underlagt grundig analyse. Lad os endelig holde det inden for den muslimske osteklokke.

Interesse i politik

Anden myte siger, at indvandrerne stemmer kun på 'deres egne' folketingskandidater. Andre kandidater kan godt holde sig væk. Deres politik interesserer indvandrerne sig ikke for.

I slutningen af foråret skete der noget. Efter et halvt år med uafbrudte valgrygter var de fleste danskere godt trætte af politik. Det mærker man, når man som jeg lavede valgkampagne på gaderne og stemte dørklokker. De fleste af de indvandrere jeg mødte, var generelt meget nemme at diskutere politik med. Interessen var stor. Dertil kom, at der var mange sofavælgere, som gerne ville op af sofaen. Og kun de færreste vidste, hvem de vil stemme på.

Nu har jeg lagt min kampagne om, og fører massiv kampagne i kvarterer med mange indvandrere: Mjølnerparken, Lundtoftegade-kvarteret, Blågårds Plads oog så videre. Om jeg får de stemmer, jeg gerne vil have, vil valgdagen gøre mig klogere på. Om ikke andet bilder jeg mig ind, at det betyder noget for integrationen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Her i byen hvor jeg bor så jeg en plakat med Johanne S.N. på (eller rettere hendes billede ;) ). Det var overtegnet, hun havde bl.a. fået noget, der lignede et overskæg og mærkelige øjne.

Og så var det at jeg følte mig hensat til min barn og ungdom i en middelstor østjysk provinsby nær Århus (som byen hed før en wis wammen borgmester brugte 500 millione kr. til at re-brande byen...).

Her kunne man også, ved valgtider, se plakater med billeder af folk på hærget af af overskæg, horn i panden, sorte streger i panden eller over øjnene eller på øjnene. Nu er man så åbenbart bare gået over til at sætte ready-made klistermærker på....

Så sent som i dag så jeg en plakat med mærkatet 'er du street' på.....mækeligt tænkte jeg, er der noget de radikale ikke er det jo netop street....

En ironisk kommentar, måske...

Jeg tvivler på der er konsensus, på den anden side bor vi alle på gaden snart, hvis det ikke vender. :)

Sabine Behrmann

Heller ikke i hovedet på socialdemokrater er man dansker, når man har den forkerte hudfarve.

Andreas Prætorius

Lad mig gøre opmærksom på at alle dem der har stemmeret er danskere selvom de er sorte i huden eller har en anden religion end folkekirken.