Læserbrev

Ingen valgkamp i ghettoen

I Tingbjerg i Brønshøj ser man ikke meget til valgkampen — hvorfor ikke?

I Tingbjerg i Brønshøj ser man ikke meget til valgkampen — hvorfor ikke?

Sigrid Nygaard

13. september 2011

Som borger i Tingbjerg har jeg set valgplakater påklistret med overskriften »Lovgivning tilhører Allah. Demokrati er hykleri. Demokrati i helvede«. Kampagnen er tilsyneladende rettet mod muslimer, som stiller op.

Alt tyder på, at bagmændene føler sig hægtet af samfundet. Der er derfor behov for, at de politiske partier gør en ekstra indsats for at komme i dialog med dem. På den baggrund undrer jeg mig over, at der kun findes to slags valgplakater i Tingbjerg: en af Yildiz Akdogan (S), den anden er Enhedslistens plakater med det store Ø.

Mig bekendt stiller der flere partier op. Det kan jeg slet ikke undgå at lægge mærke til, når jeg cykler ned ad Godthåbsvej og praktisk taget er ved at få alle kandidaternes plakater i hovedet, når jeg skal overhale i yderbanen på cykelstien. Der sidder plakater af tre fire forskellige kandidater i de samme træer på Frederiksberg og Østerbro.

Men hvor er deres kandidaters plakater henne i Tingbjerg? Det er en enorm kontrast at se, hvor få plakater og hvor lidt man mærker til valget i Tingbjerg kontra de 'pænere' bydele i København.

Måske er det konsekvensen, at man i Tingbjerg ikke føler sig lige så inkluderet i valgkampen som i de pænere områder i København. Måske er det derfor, man i Tingbjerg klistrer mærkater over plakaterne med de kandidater, som faktisk gør en kæmpe indsats herude i lokalområdet. Og måske er det derfor, valgdeltagelsen er så lav herude.

Kom herud, politikere

Jeg tror, at en større diversitet i de politiske tiltag i Tingbjerg ville være med til give folk et bredere selvbillede og en oplevelse af at tilhøre et demokratisk samfund, hvor alle kan føle sig ligeværdige. Det ville give beboerne en oplevelse af, at de ikke bare er et overset segment, som partierne har fordomme og holdninger omkring.

Et eller andet sted kan jeg godt forstå, at der er mennesker i Danmark, som ikke føler sig helt afklaret med, hvad demokratiet vil dem.

Så kære politikere, der stiller op i København, men undviger Tingbjerg: Hvorfor vil I ikke hænge plakater op herude, og hvorfor vil I ikke dele æbler og roser ud og tage en snak med den helt almindelige borger herude?

I har alle holdningerne til ghettoerne, I laver ghettoudspil, og nogle af jer vil sågar jævne ghettoerne med jorden. Men hvorfor er I så ikke herude, når I åbenlyst har så mange holdninger til steder som Tingbjerg?

Statsministeren har givet Tingbjerg-Husum den lidet flatterende betegnelse ghetto. Med alle disse holdninger om Tingbjerg og andre ghettoer undrer jeg mig over, at ingen af jer står med røde roser, kager, æbler og lignende, sådan som I gør det i Indre By. Måske er valgkampen i det hele taget blevet for elitær og snæversynet?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Okay Jonas - skal vi to sætte plakater op for DF ude hos dine homies? (For the record, jeg er ikke medlem og vil heller ikke stemme på dem).