Kommentar

Mens vi venter på Radio Møller

P1 forbereder sig på konkurrencen med misforstået munterhed
Debat
8. oktober 2011

1. november starter den første seriøse konkurrent til DR, Radio 24syv, populært kendt som Radio Møller efter den nu afgåede kulturminister. Det er som bekendt Berlingske og People Group, der står bag ansøgningen, og hvis kanalen holder sig til det oprindelige oplæg vil den lægge ud med en morgenflade, der er en blanding af P1 og P4 og på den måde prøve at lokke lyttere fra de to kanaler til sig.

Det må være årsagen til, at P1 Morgen gradvist over det sidste halve års tid er blevet mere og mere poppet. De ellers afslappede og dygtige værter har udviklet en indbyrdes kælenhed, der åbenbart skal bløde op på de seriøse emner, de sådan set er sat til at bestyre for folk, der ikke gider at høre på pop og pjat om morgenen. Personligt kan jeg for eksempel tale i timevis om min hund, og jeg er sikker på, at P1 Morgen-værterne og jeg kan få en rigtig hyggelig samtale om hunde, hvis vi træffes, men det er ikke for at høre om værternes hunde, jeg åbner for P1 om morgenen. Og det er heller ikke for at høre munter latter og indforståede bemærkninger værterne imellem, jeg lukker op.

Nyhedskonsulenter

Jeg har lidt under den tilsyneladende misopfattelse, at et af de væsentlige problemer for morgenfladen — og årsagen til at de så tit bringer indslag, der har været bragt i andre programmer i DR — var, at de simpelthen har et meget barberet nærmest ikke-eksisterende budget. Men det kan ikke være rigtigt. For nu er fladen udvidet med to 'nyhedskonsulenter'. Jeg citerer fra DRs pressemeddelelse:

»P1 Morgen udvider redaktionen med to nye medlemmer. Omar Marzouk og Anders Lund Madsen vil mandag-torsdag morgen på skift assistere redaktionen i arbejdet med at sortere i nyhederne. Tre gange hver morgen, klokken fem minutter i Radioavis, dvs. 6.55, 7.55 og 8.55, vil de to nyhedskonsulenter, som deres officielle titel bliver, på skift hjælpe lytterne gennem dagens nyhedsbillede. Med deres personlige vinkler og endnu mere personlige fortolkninger skal de hjælpe lytterne til en bedre — eller i hvert fald anderledes — forståelse af, hvordan verden hænger sammen. På godt og ondt. Og med humor.«

Sådan nogle nyhedskonsulenter arbejder næppe gratis. Og det ville sandelig også være forargeligt, hvis de gjorde.

Man kan jo sådan set godt forstå tanken bag. Det er da kedsommeligt, at alle kommentatorer (denne indbefattet) altid skal være tvære og negative. Ekstra Bladet har ligefrem noget, de kalde 'Vrisne gamle mænd' og Berlingeren (den kommende radiokonkurrent) fører sig frem med 'Groft Sagt', hvor højreorienteret vitriol gylpes op på stykbetaling. Skal vi ikke hellere have det lidt sjovt?

Pinligt og påklistret

Det har været prøvet før, og det har aldrig virket. Seriøse nyheder er bare meget sjældent sjove. Og når de er, så klarer de rigtige værter det udmærket selv.

Seriøse mennesker har meget ofte en veludviklet sans for humor. Det er ikke de to 'nyhedskonsulenters' skyld, at de virker pinlige og påklistrede.

Selve konceptet er pinligt og påklistret. Det minder faktisk mest af alt om, når folk sidder og taler i mobiltelefon i en stillekupe. De har hele resten af toget til at knevre i, men alligevel insisterer de på at braldre op i stillekupeen — og kalde dem der bliver irriterede for småtskårne og hysteriske.

P1 er vores stillekupe. Der hyggesnakkes og eftersnakkes og grines og fortælles indforståede morsomheder på alle andre kanaler i DR og resten af radiofladen. Kan vi for helvede ikke få lov til at have P1 i fred? Det er vores lille beskyttede reservat. Jeg ved godt, at vi ikke er ret mange, men tillad mig at sige en ting til redaktionschef i DR Nyheder Judith Skriver, som tilsyneladende er den ansvarlige: Vi bliver endnu færre, hvis I tror, at det er den slags I skal konkurrere på. Og lad være med at fornærme vores intelligens ved at lade som om, de to 'morsomme' mænd i nyhedsfladen bare er en udvidelse af 'I hegnet', og hvad der ellers har ligget af satire på P1. Det er klart afgrænsede bobler og har intet med nyhederne at gøre.

Og vi vil faktisk ikke tales ned til, som det sker på DRs hjemmeside:

»Jeg er sikker på, at lytterne vil have godt af at blive rusket lidt ud af vores sædvanlige måde at tænke og se nyhederne på. Og glider det ned med et grin, er det ikke den værste måde at starte morgenen på,« siger Judith Skriver.

Bortset fra syntaksen så glider det overhovedet ikke ned, og slet ikke med et grin. Faktisk er det med til at kaste os direkte i hovedet på Radio Møller. Værre kan det næppe blive.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

P1 morgen er i forvejen på grænsen til de populistiske, men hvis det nyhedshold der her beskrives skal være en del af den seriøse morgenflade. er grænsen overskredet mange, mange gange, på samme måde som DR har valgt at klassisk musik skal kommenteres af debile novicer ud i det komiske.

Jeg gentager gerne skribentens klare. smukke og enkle budskab;

"Kan vi for helvede ikke ikke få lov til at have P1 i fred!"

Anne Marie Pedersen

Jeg vil tage gerne være med i koret:

“Kan vi for helvede ikke ikke få lov til at have P1 i fred!”

Og: drop jinglerne og den evindelige 'oplysning' om, at 'du er på P1'.
Det ved vi jo for helvede godt.

Annika Tiin Nielsen

Kunne vi være så heldige at få lov at vide, hvem der har skrevet indlægget?

Så længe den påtagede jovialisme er gud på P1 morgen er jeg stået af.

Og det lyder desværre som om den skal ganges med tusind med de to herres indtog.

Snot og skæg hver for sig - tak!

-Jeg kunne hugge hovedet af den tidligere kulturminister. Den knold der har fostret dette lort.

-Jeg hader reklamer og lytter aldrig til kommersiel radio.

-Jeg er meget, meget utilfreds med at P2 er borte fra FM-båndet..!!

Maj-Britt Kent Hansen

Lone Kühlmann - hun er forfatteren, Annika - har så evig ret.

Og nu ved jeg, at jeg ikke er alene om at have haft svær kvalme den senere tid, hvor de to spasmagere af journalister slår gækken løs i kælen samtale.

Dertil kommer Anders Lund Madsen. Han funker ikke på radio. Omar Marzouk klarede det bedre. Men begge disses indslag er inderligt ligegyldige.

Kan vi ikke bevare bare ét sted, hvor seriøsiteten er i højsædet?

Hvis ikke pjatteriet stopper, slukker jeg helt og holdent!

Snart bliver også Orientering kælent, som selv pausesignalet er blebet det.

Anne Marie Pedersen

Orientering er allerede blevet stækket med nedlæggelsen af Orientering Søndag.

"Tivolisering" kalder man det vist.

Det er så fedt, at alle grædekonerne hopper lige på limpinden og hyler i kor: I gamle dage var alting meget bedre !
P1 holder stadig høj klasse generelt set, og man kunne jo faktisk også glædes over, at der nu bliver en alternativ "taleradio". Det er i hvert tilfælde helt ude i hampen at kritisere den for indholdet, før den har sendt et minut ----nærmest pinligt faktisk.

Dorte Sørensen

Nu må det holde op – i mine øjne er det store problem at licensbetalerne skal betale for Radio Møller og disse penge trækkes fra DR s budget. Hvorfor skal vi radiolyttere have en ren borgerlig kanal betalt af os selv. Var det ikke bedre at gøre DR bedre og med tyngde så informations niveauet i Danmark fik et spark op ad.
PS:. de 2 såkaldte nyheds konsulenter er nu et satirisk indslag til fx erstatning af Selv sving – Nu må vi se ,hvor sjovt og hvor mange punkter de to kan tage op og give en satirisk vinkel .

Bente Harlang, P1 Morgen er blevet ulideligt at høre på, efter der blev to værter. Det meget fyld med klip fra udsendelser er ærlig talt også en mærkelig idé - selvom sådan et magasinprogram om aftenen som et ekstrakt for dem, der ikke kan eller vil høre de hele udsendelser, kunne være en god idé.
I forvejen er der for mange genudsendelser i betragtning af, at folk kan høre udsendelserne, når de vil på nettet! Ideen om ikke at tage fratagelsen af P2 til efterretning og genskabe den langt mere genudsendelsesfri hele flade, som vi havde før - og som var en stor lise for os mange, der lytter til P1 til arbejdet - er en skandale! Men personligt tror jeg, at det i høj grad handler om hierarkiske overvejelser, der bliver forstyrret af en mulig sammenlægning af redaktioner og afdelinger under én kanalchef. Det burde kunne løses, for sandheden er jo, at DR slet ikke har produktion nok til de to kanaler - kun utallige genudsendelser muliggør udsendelser døgnet rundt.

Jørn Andersen

Heldig-heldig-heldigvis er der allerede et fremragende alternativ nemlig svensk P1 .
Her er montager,radioteater,engagerede samtaler,masser af bogstof osv.
Der tales et smukt , tydeligt , forståeligt svensk af voksne mennesker , som taler til voksne mennesker !
Her er alt dét DR P1 savner og ingen af unoderne.

Lars Villumsen

Helt enig med artiklens forfatter.

Så nu er det blevet daglig rutine at jeg slukker eller skifter kanal (hjælper nu ikke meget...) når klokken er fem minuttet i hel.

Fortsætter P1 ned ad plathedens sti, bliver det snart 60 minutter i hel..

Michelle Poulsen

Hvad skal jeg dog bruge min gode, gamle radio til når P1 bliver forringet og min yndlingskanal, P2, forsvinder? Jeg er 24 år og burde selvfølgelig høre P3 - eller The Voice (gyys), men jeg havde egentligt bare tænkt mig at min hjerne skulle blive klogere gennem mit liv og ikke ætses op af syreholdigt glittersnak. Nå men... Jeg kan jo lige så godt begynde at se TV3, blege håret og få mig et røvgevir...

Dorte Sørensen

Michelle Angelica Kaptain
Til anbefaling skaf dig en DAB- radio Her vil P2 fortsætte som vi kender den i dag. Ligeledes er, der en Jazz kanal og flere andre specielkanaler.
PS mener også at du kan finde kanalerne på din PCér.

Anne Marie Pedersen

Bente H. Jeg tror du tager fejl mht. at ingen af os her i debatrummet er bange for forandringer. Forringelser er noget ganske andet end forandringer. Og forringelser, det er, hvad der er ved at ske på P1.

Michelle Poulsen

Tak Dorte Sørensen, så undgår jeg måske alligevel en krads skæbne. Kærlighed til dig :-)

Send også jeres klager direkte til Judith Skriver jus@dr.dk.

Jeg her sendt en del klager til hende bl.a. med opfordring til at læse med her, men hun virker ret arrogant og uforstående over for kritikken.

Nu er det altså ikke DR selv, som har bestemt dette. Det er VK+O der har givet 100 millioner kroner af DRs penge til Radio Møller. Og derfor har DR været nødt til at finde på noget. Og det man har fundet på er at slå P1 og P2 sammen. Og så vidt jeg kan huske var det altså også sådan i min ungdom i 1970erne og i 1980erne.

Engang i 1990erne fik man så den idé at lave et P3 for ungdommen, et P2 for seriøs musik og og et P1 for -nå ja, lad os kalde det for taleradio. Og et P4 for den lidt ældre del af befolkningen.

Endu en gang i sen 1990erne kunne man høre folkemusik på p3 eller p4, man kunne også høre verdens-musik. Alt det er nu flyttet til digitale kanaler. Og folk får kun den musik, som de kan lide at høre.
Altså en slags udvidet lokal-radio.

Og RadioMøller, eller Radio24/7, som den jo hedder korrekt, vil bare blive endnu mere udvidet lokal-radio.
En reportage i Berlingske, tror jeg det var, om denne her radio afsluttes med at journalisten spørger en fagforenings-chef om dette: - Det I ville have var et sofastykke, nu ser det ud til at kun har fået en lille klapstol? Hvad siger du til det?

Og det har man fra politisk hold givet 100 millioner kroner til...

Til Ivan/ fra Judith Skriver

Tak for henvendelsen. Jeg er naturligvis ked af, hvis du er træt af P1 Morgen og vores forsøg på at tilbyde vore lyttere et indhold og en formidling, som de fleste kan lide og er tilfreds med.

Vi er naturligvis ganske klar over, at det er umuligt at gøre alle tilfredse. Men vi gør vort bedste for at gøre de fleste tilfredse. Det gælder både i forhold til indhold og værter. Eksempelvis får vi henvendelser fra lyttere, som modsat dig netop er meget glade for Dorte Krogsgaard som vært.

Jeg tillader mig også at være uenig med dig omkring værterne, hvor du skriver, at de leverer "en gang udvandet tomgangssnak". Det er ganske enkelt ikke korrekt. Værterne byder på 3 timers aktuel morgenradio med aktualitet, viden, perspektiv, analyse og baggrund, og gennemfører masser af vidende og indsigtsfulde interviews med gæster, eksperter og videnspersoner.

Til gengæld er du tilsyneladende temmelig enig med ret mange omkring vores forsøg med de to såkaldte "Nyhedskonsulenter". Her drøfter vi pt. om vi skal ændre eller på anden vis rette til i den periode, vi har forsøget med de to satirikere - frem til midt i december er planen at have dem hos os et nogle dage om ugen. P1 Morgen har jo tradition for at bringe satire, og her er tanken i en kort periode at forsøge os med hvad man kan kalde hverdagssatire.

Jeg håber, at du - trods de elementer du er utilfreds med - også har noteret, at P1 Morgen dels stadig byder på sit sædvanlige væsentlige og relevante indhold og i øvrigt har udviklet programmet, således at vi har ekstra fokus på dagens og tidens aktuelle emner og sager gennem alle P1 Morgens 3 daglige timer.

Med venlig hilsen

Judith Skriver

Judith Skriver
Redaktionschef
DR Nyheder
Dr Byen
DK-0999 København C
T +45 3520 3040
D +45 3520 4582
jus@dr.dk
www.dr.dk