Kronik

Opråb fra skurvognen

Østeuropæere presser løn og rettigheder på byggepladserne. Fagbevægelsen er magtesløs. Hvis ikke SRSF-regeringen finder en løsning, åbner den en sårbar flanke til Dansk Folkeparti
Jakob Mathiassen (med rød hjelm) og det øvrige sjak i gang med at rejse endnu en bygning. De frygter alle, at de i fremtiden vil blive erstattet med billig udenlandsarbejdskraft.

Jakob Mathiassen (med rød hjelm) og det øvrige sjak i gang med at rejse endnu en bygning. De frygter alle, at de i fremtiden vil blive erstattet med billig udenlandsarbejdskraft.

Torben Eskerod

27. oktober 2011

I den franske film La Haine fra 1995, der handler om unge rødder fra ghettoen, siger en af hovedpersonerne: »Det er ligegyldigt, hvordan du falder, det er landingen, der tæller!«

Sådan har jeg det også fortiden. Ude på byggepladsen imellem betonelementer går jeg rundt med en følelsen af at være midt i et frit fald mod jorden.

Jeg kan se, at løn og arbejdsforhold støt og roligt bliver dårligere. Jeg arbejder i et fag i frit fald. Spørgsmålet er, hvem der vil gribe os? Den nye centrumvenstreregering eller nationalisterne i Dansk Folkeparti?

Da jeg var en purung og helt grøn betonarbejder, havde jeg tilnavnet Vejrligs-Jakob. Det havde jeg fået, fordi jeg en regnvejrsmorgen havde ringet til formanden og foreslået ham, at jeg holdt vejrlig hjemme i stedet for i skuret.

Det regnede, og jeg vidste, at hele sjakket alligevel ville side inde i skuret og få løn for at vente på tørvejr. Og jeg kunne jo lige så godt side derhjemme og vente, som jeg kunne sidde inde i skuret.

Den idé havde ingen gang på jorden, men rationalet bag fejlede ikke noget. Dengang var det nemlig utænkeligt, at sjakket ville gå ud i regnen og arbejde.

Det var i 2001. I dag — 10 år efter — er vejrlig så godt som afskaffet. Det sjak, jeg er i lige nu, arbejder i regnvejr. Det gjorde mit sidste sjak også. Vinkelsliberen sender igen og igen stød igennem vores drivvåde handsker, og arbejdstøjet er gennemblødt ind til underbukserne. Men vi knokler videre.

Det er ikke, fordi vi er tilfredse med at arbejde i regnen, slet ikke! Vi brokker os højlydt til hinanden, men vi nøjes med at brokke os!

Når det bliver ved ordene, er det bl.a. pga. et brev, som vi alle sammen modtog forleden. Det var fra firmaet, som meddelte, at man pga. konkurrencen, havde besluttet at sløjfe de årlige stigninger i timelønnen. Brevet slog fast, at firmaet håbede, at løntilbageholdenhed kunne forhindre, at det blev nødvendig at ansætte østeuropæere og tyskere.

Som ringe i vandet

Vi er ikke de eneste betonarbejdere, der får dårlige nyheder med posten for tiden. Danmark har fire store bygningsentreprenørfirmaer.

Det største er MT Højgaard, som allerede sidste år sendte et brev til deres ansatte og bekendtgjorde, at man ikke længere kunne konkurrere med de firmaer, der brugte udenlandsk arbejdskraft. Fremover ville de blive nødt til at benytte sig af billig, udenlandsk arbejdskraft.

Det er formentlig entreprenørselskabet Pihl & Søn, som MT Højgaard ikke følte, at man kunne konkurrere med.

Pihl er den næststørste bygningsentreprenør herhjemme, og de har længe ligget forrest i feltet, når det gælder brugen billig, udenlandsk arbejdskraft. Selskabet har nok en pæn del af ansvaret for, at alle de største bygningsentreprenører i dag bruger billig, udenlandsk arbejdskraft til betonbyggeri.

Landets tredje største bygningsentreprenør, NCC, kastede håndklædet i ringen i begyndelsen af året og har startet et pilotprojekt på Roskilde Forbrænding med brug af billig udenlandsk arbejdskraft. Rygterne siger, at firmaledelsen er godt tilfreds med projektet.

Det fjerde største bygningsentreprenørselskab herhjemme, Hoffmann, har jeg netop arbejdet for. Jeg blev fyret for et par måneder siden pga. mangel på arbejde, og det var jeg ikke alene om. Hoffman renoverer universitetet på Amager, og her blev fem danske betonarbejdere fyret omtrent samtidig med mig. Mindre end en uge efter blev et sjak af polske betonarbejdere ansat på det selvsamme byggeri.

Det er derfor jeg og de andre gutter i sjakket finder regntøjet frem og nøjes med at brokke os, når himlen åbner sig over vores lille byggeplads.

Vi ved, at vi til enhver tid kan blive erstattet af polakker eller tyskere, der ikke brokker sig over overarbejde, og som slet ikke ved, hvad vejrlig er for noget.

Impotent fagbevægelse

Nu er der nok nogle, der tænker: Hvad med fagforeningen, kan de ikke gøre noget?

Det korte svar er: Ikke en skid! Det lidt længere svar er, at fagforeningen selvfølgelig gør alt, hvad den kan. Men gennem de sidste 100 år har den afskrevet sig så godt som alle kampformer, der ligger udover det fagretslige system. Og dette system har vist sig helt og aldeles impotent over for den systematiske brug af billig arbejdskraft fra andre EU-lande.

Det fagretslige system baserer sig nemlig på, at lønmodtagerne er organiserede i fagforening. Det er tyskerne og polakkerne ikke. Til gengæld er de tilfredse med en løn, som en dansk lønmodtager vil få meget svært ved at leve for herhjemme.

Uanset at ledelsen i fagbevægelsen nok ikke er meget for at indrømme det, er dansk fagbevægelse i store træk, skakmat. Ikke mindst over for de mægtige multinationale selskaber, der tegner min branche.

Det er derfor, jeg går med en fornemmelse af at være i frit fald, når jeg går rundt i regnen og lægger jern i betondækkene på den etageejendom, vi er ved at opføre fortiden. Desværre er jeg nok ikke alene om at have det sådan. Jeg tror, fornemmelsen er vidt udbredt — også uden for byggebranchen.

Eksportchaufførerne har sikkert længe kunnet mærke, at de falder. I 2004 var der 12.000 danske eksportchauffører, i dag er der kun 2.500. En dansk chauffør er simpelthen for dyr i drift i forhold til en tysk eller en polsk.

Søfolkene på Scandlines Gedser-Rostock-færger har også følt dækket forsvinde under deres fødder, siden Scandlines besluttede at udflage den ene af rederiets to nye færger på ruten til Tyskland.

Jeg kunne fylde en hel kronik med den slags eksempler. Vi er mange, der falder for tiden.

S og SF magtesløse

Vil den nyvalgte centrum-venstre regering gribe os? Kan den gribe os?

Det er ikke, fordi regeringen ikke har fokus på problemerne i det regeringsgrundlag. På side 26 nederst er der et lille afsnit, hvor der ridses nogle initiativer op:

•Øget myndighedskontrol, herunder et mere effektivt samarbejde mellem relevante myndigheder og en styrket oplysningsindsats over for udlændinge.

•Stærkere indsats for gennem EU at fuldbyrde danske arbejdsretsdomme i udlandet.

•Undersøge mulighederne for at undgå social dumping, når der udføres større offentlige opgaver.

Det er alle gode forslag, men jeg tror ikke, Borgen kan løse problemet alene.

For det første, fordi venstrefløjen ikke har de nødvendige 90 mandater, Radikale Venstre skal hjælpes til at prioritere det.

For det andet, fordi problemet er så omfattende og fundamentalt, at lovgivning ikke kan klare det alene.

Der er også en lov imod vold, men volden er der stadig. Lovgivning er nyttesløs, hvis ikke den bliver håndhævet. Hvis politiet ikke rykker ud, når der bliver anmeldt vold, hvis folk, der er vidne til vold, ikke ringer til politiet eller er parate til selv at stoppe den.

Der er brug for alle hænder — også betonarbejdernes. Der er brug for en bevægelse!

Jeg håber, at centrum-venstre regeringen vil være med til at skabe den bevægelse. At ministrene og partierne vil prioritere det. At de aktivt vil hjælpe den på vej.

Lykkes det ikke, står Dansk Folkeparti nok klar i kulissen. De har i forvejen fokus på to af hovedpersonerne i denne sag: Indvandrere fra andre lande og EU.

På Youtube udtaler den amerikanske professor og forfatter Noam Chomsky sig om Tea Party-bevægelsen i USA. Han siger bl.a.: »Det er ikke så vigtigt, at Tea Party-bevægelsens svar ikke giver nogen mening. Det, der er vigtigt, er, at de har et svar!«

Sådan er det også med Dansk Folkeparti. Hvis de er de eneste, der har et svar, er det ligegyldigt, at svaret ikke giver nogen mening, eller at det er direkte farligt — folk vil følge dem alligevel. Ikke fordi vi er dumme, men fordi vi er bange.

De intellektuelle på tv, kan snakke alt det, de vil om den danske konkurrenceevne og betydningen af samhandel som fredsskaber. Jeg gider ikke høre på dem. Jeg har ikke brug for at få at vide, hvorfor jeg falder, jeg har brug for at få at vide, hvordan jeg skal lande.

Jakob Mathiassen er betonarbejder og forfatter til bogen 'Beton, om livet i skurvognen'

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

randi christiansen

Det lykkedes at skræmme flertallet af danskerne til at stemme ja til EUmedlemskab, dengang alting så ud til at gå så godt, at vi ikke rigtig behøvede at tænke os om, men troede at vore liv var i trygge hænder. Det var de ikke. Vi er blevet snydt, så det driver. Der var ikke mange nok, der bemærkede, at med hensynet til den frie bevægelighed, forsvandt samtidig Danmarks frie aftaleret på arbejdsmarkedet - man troede (og håbede) at det kunne man nok forhandle sig ud af med henvisning til landets suverænitet m.m. Nu sidder vi i suppedasen, og det havde vi nok gjort alligevel, man kan jo ikke melde sig ud af verdensøkonomien. Vores eneste chance er, at forsøge at påvirke EU i den rigtige retning - dvs påvirke resten af verden....velkommen til verden - Occupy the World

Hej Jakob - problemet er vel vores FRIVILLIGE aftalesystem: Jeg er træt af at læse artikler om problemet med østarbejdere, uden at få en ordentlig forklaring på, hvori problemet består. EU bliver altid nævnt, og så de danske politikere, der enten beskrives som magtesløse eller, at de ikke ønsker at gøre noget ved problemet, men problemet er jo vores eget og består i, at vi ikke har nogle lovpligtige minimumslønninger inden for hvert fag, som alle SKAL følge. I Danmark er deta jo lovligt ikke at tegne overenskomst og det er lovligt at lønne folk med en skål ris og en madras på gulvet i et del kælderværelse og evt. to kroner i timen. Det er helt lovligt!!! Det har intet med EU at gøre. I Spanien, som jeg kender meget til, er der minimumslønninger, der SKAL overholdes af ALLE arbejdere og så er det ligegyldigt, hvor de kommer fra i verden. Hvis de ikke får den lovpligtige overenskomstløn inden for deres område, ja så arbejder de SORT. I Spanien forhandles der også løn af arbejdsmarkedets parter og både lokalt og nationalt, men den løn, man kommer frem til, SKAL GÆLDE FOR ALLE - den bliver lovpligtig, og det er lige meget om virksomhederne har overenskomst eller arbejderene er i fagforening; lønnen gælder alligevel. I Danmark skal vi bare forhandle lovpligtige i stedet for frivillige overenskomster, og den ændring skal foretages af den danske politikere i folketinget. Derefter kan alle dem der ikke overholder overenskomsterne knaldes af skat og det er kun et spørgsmål om at have kontrollører nok (som jo altid vil tjene egen løn ind mange gange). Jeg hører gerne din Jakobs og fagforeningernes kommentar til mit indlæg, for jeg er træt af at EU skal have skylden for, at alle absolut ikke vil røre vores åh så frivilllige og hellige aftalesystem.

Hej Jakob - problemet er vel vores FRIVILLIGE aftalesystem: Jeg er træt af at læse artikler om problemet med østarbejdere, uden at få en ordentlig forklaring på, hvori problemet består. EU bliver altid nævnt, og så de danske politikere, der enten beskrives som magtesløse eller, at de ikke ønsker at gøre noget ved problemet, men problemet er jo vores eget og består i, at vi ikke har nogle lovpligtige minimumslønninger inden for hvert fag, som alle SKAL følge. I Danmark er deta jo lovligt ikke at tegne overenskomst og det er lovligt at lønne folk med en skål ris og en madras på gulvet i et del kælderværelse og evt. to kroner i timen. Det er helt lovligt!!! Det har intet med EU at gøre. I Spanien, som jeg kender meget til, er der minimumslønninger, der SKAL overholdes af ALLE arbejdere og så er det ligegyldigt, hvor de kommer fra i verden. Hvis de ikke får den lovpligtige overenskomstløn inden for deres område, ja så arbejder de SORT. I Spanien forhandles der også løn af arbejdsmarkedets parter og både lokalt og nationalt, men den løn, man kommer frem til, SKAL GÆLDE FOR ALLE - den bliver lovpligtig, og det er lige meget om virksomhederne har overenskomst eller arbejderene er i fagforening; lønnen gælder alligevel. I Danmark skal vi bare forhandle lovpligtige i stedet for frivillige overenskomster, og den ændring skal foretages af den danske politikere i folketinget. Derefter kan alle dem der ikke overholder overenskomsterne knaldes af skat og det er kun et spørgsmål om at have kontrollører nok (som jo altid vil tjene egen løn ind mange gange). Jeg hører gerne din Jakobs og fagforeningernes kommentar til mit indlæg, for jeg er træt af at EU skal have skylden for, at alle absolut ikke vil røre vores åh så frivilllige og hellige aftalesystem.

Lise Østerberg Bahr

Om få år er det alligevel ligemeget med byggeri af nye flotte huse/bygninger... transport på vejene af BILKA varer el. andet vi nu om dage ønsker os:

For om få år er der ikke mere olie, ikke mere at lave plastik /møbler/legetøj/indretning m.v., af, verden vil atter blive indskrænket i 100 år, hvis den da ikke forlades til fordel for rummet snart, af visse fra eliten... der allerede har forladt Danmark i faktuel forstand, men blot kalder sig danskere af navn - uden at være det af gavn - for de andre danskere.

Så vær ikke så forskrækkede, fordi vi snart er i den situation, - som flykaptajnen fra sin gummibåd - ...."this is your captain speaking....in a MOooooo ....

Kan vi mon (selv) nå at vende bøtten ??

Jens Overgaard Bjerre

Du må tage en journalistuddannelse på 4 år. I gennemsnit ½ million om året i løn og med medieforliget får du ingen problemer med at finde arbejde.

Men til gengæld får du ikke til at sige din mening, som du gør nu med denne artikel.

Og som rigtig godt viser, hvad vi alle sagde i sin tid om EU: at vores arbejde ville blive overtaget af billig udenlandsk arbejdskraft.

Vi må da tilsvarende kunne true med at lukke udenlandske kapitalister ind i landet.

Nååeh nej - det er jo kapitalisterne der snylter på os - men....

Kunne man ikke tilbyde udenlandske kapitalister, der er villige til lavere milliongager og lavere "gyldne håndtryk" (f.ex. sølvfarvede håndtryk), at komme ind i landet og udkonkurrere de danske kapitalister ?

Der må da være et eller andet galt med demokratiet, hvis den ene part kan true den anden part med konkurrence - hvis den anden part samtidigt er afskåret fra at true den ene part med konkurrence.

Anna Maria Pedersen:
Hvad Tesfaye forklarer på YouTube, har intet med mit indlæg at gøre. I mit indlæg er min pointe, at den overenskomstforhandlede løn inden for hver branche skal gøres lovpligtig, som den fx er i Spanien. Overenskomstlønnen er ikke normalt - heller ikke i Spanien - en løn, man slet ikke kan leve af. Det er ikke en generelt mindsteløn, der skal gælde i alle brancher, jeg taler om; overenskomstforhandlinger, skal der være præcis som nu, men resultatet skal være lovpligtigt. Alle andre arbejder så ulovligt/sort. Jeg EFTERLYSER en seriøs forklaring på problemets rod og konkrete forslag til dets løsning i stedet for blot diffust at nævne EU som den store synder. Hvorfor har vi problemet og hvordan kan det nemmest løses af vores danske politikere???

Tja, vi er Damernes Magasin, Mads Skjern er kommet til Korsbæk og nu er "det hårde tider, Hr Schwann!"

Mao. vi er ved at blive udkonkurreret og det er forbandet ubehageligt!

Den er faktisk ikke længere!
Og landingen bliver nok hård for både betonarbejdere og alle os andre!

Der ER ikke nogen, der "griber os", selvom folkene i ministerbilerne, uanset farve, helt givet vil vedblive at love redning, bare vi stemmer på dem og betaler deres goder!

På den positive side, glæder jeg mig til at læse Jakobs bog, hvis den er lige så velskrevet som hans artikel her. :-)

@L.Geisler

Hvad hjælper en lovpligtig minimumsløn for spaniere med et arbejde alle de mange spaniere uden et arbejde?

Fagforeningerne er gode til at skaffe "de som har mere", men solidariteten rækker sjældent til at dele sliddet OG hyren med dem udenfor fabriksporten.

Jakob har jo helt ret i at: "problemet er så omfattende og fundamentalt, at lovgivning ikke kan klare det alene."

Jakob Lindblom

Hej Jakob

Tak for en god kronik.

Til L. Geisler m.fl. der gerne vil have EU's rolle uddybet, så skyldes det, at man først gjorde indhug i fagbevægelsens kampredskaber, dernæst i offentlige udbuds muligheder for at sikre mod social dumping og endelig forhindrede national lovgivning på området. Alt dette gennem domme fra EU-domstolen i form af først Vaxholm og siden Rüfffert og Luxembourgdommene.

Man kan læse mere her:

http://www.modkraft.dk/blogs/jakob-lindblom/article/har-fagbevaegelsen-e...

Til L Geisler om lovfæstet minimumslønninger, så vil dette langt hen ad vejen afskaffe fagforeninger, da der så ikke er nogen grund til at stå sammen og kæmpe, hvilket jo netop ses i de lande, som du henviser til. Se på medlemsflugten idag efter ophævelsen af eksklusivaftalerne. Det vil blive meget værre!

Og hvad der er endnu værre, det er, at man så vil give politikerne mulighed for at sænke lønnen via finansloven, hvilket jo er netop det, som sker for offentlige ansatte i Spanien, Grækenland og andre steder. Ikke just tillokkende...

Og det er ris til egen røv for den danske stat (måske ikke for de danske firmaer), når danskerne pludselig ikke kan finde arbejde og må gå på diverse overførselsindkomster.

Tænk hvis alle kapitalisterne forlod landet.

Så ville folket kunne generobre deres land, og starte på en frisk med at opdyrke jorden o.s.v.

Den Kolde Krig var spild af tid. Kapitalisterne var hele parate til at forlade landet - vi kunne bare have spurgt dem lige så høfligt.

Niels J. Pedersen

Rigtig god artikel, som Jakob Lindblom linker til herover. Og også god artikel ar Jakob Mathiesen.

@Peter Lassen, ingen hetzer på udlændinge, så længe de ikke underbyder tariffen. Alle er velkomne, hvis der ikke er social dumping, men det lyder som om, at du har dit på det tørre.

Du rammer hovedet paa soemmet lige her:
"En dansk chauffør [og alle andre] er simpelthen for dyr i drift i forhold til en tysk eller en polsk."
Det er problemet... Problemet er ikke konkurrence, men at Danskere simpelthen er for dyre i drift til at deltage i konkurrencen.

Det er der saa nogen mulige loesninger paa:
1. Du kan bygge nogen mure saa konkurrence ikke kommer ind.
2. Du kan haabe paa at omkostningerne for konkurrenterne stiger.
3. Du kan reducere dine egne omkostniner.

#1 er ikke reelt brugbar (selvom det er den du synes at foretraekke). For det foerste er verden i gang med en total globaliseringsprocess der ikke lader sig stoppe. For det andet er der nogen regler i EU om arbejdskraftens fri bevaegelighed (og EU domstolen er ret fanatisk med at den overholdes). Og for det tredie er der en underliggende maalsaetning i EU om at de 'fattige' lande hjaelpes ved at de udfoerer arbejde for de 'rige' og derved faar penge med hjem.
PS: Jeg er ikke specielt EU tilhaenger, men EU er en realitet... Det forsvinder ikke...
#2 vil gradvist komme til at ske, men det bliver langsomt, specielt med en ny lurende recession.
Saa er vi ved #3, som de fleste nok umiddelbart vil afvise, men som er den loesning der paa den ene eller anden maade kommer til at ske.

Naar problemet er at Danskere er for dyre i drift, saa er loesningen at reducere prisen. Det er ren 'Business 101'...
Der er bare lige en hage ved det: Det er hulens dyrt at bo i Danmark fordi priserne paa alt er meget hoeje, saa hvis vi saetter loenningerne ned kommer det til at goere nas.

Saa his vi paa en eller anden maade fik priserne ned, saa kunne vi ogsaa reducere loenninger uden at det gjorde (alt for) ondt...
Men, desvaerre, priserne er hoeje primaert pga.... de hoeje loenninger!

Nuvel, saa priserne kan ikke komme ned af sig selv... Saa maa vi goere den almindelig arbejdende Danskers penge mere vaerd paa anden maade... ELLLER lade ham beholde flere af dem!
Det er saa skattesaenkninger paa arbejde vi snakker om her (og det vel at maerke REELLE saenkninger, ikke bare flytninger til andre skatter). MEN, som med saa mange ting er der ogsaa kameler der skal sluges her. Med skattesaenkninger er kamelen at det betyder faerre penge i de offentlige kasser, og det vil de 2/3 af den stemmeberettigede befolkning (folk paa overfoersler og offentligt ansatte) der er afhaengige af de penge ikke finde sig i, for saa faar de mindre.

Kan du finde en REEL udvej? Jeg kan ikke... DK har lavet et system hvor et (komfortabelt) flertal kan stemme sig til mindretallets penge, og de goer det, uanset om det i sidste ende betyder at arbejdspladser som din bliver overtaget af udlaendinge.
Naar de sidste af din type arbejdspladser saa er forsvundet, saa bliver 'du' [ikke noedvendigvis dig personligt, men din type arbejder] en af dem som modtager af kontanthjaelp eller understoettelse, og som der der bliver flere og flere vil presset vaere at laegge flere skatter over paa mindretallet.

En reel LOESNING af problemet vil medfoere at de 0.1% af verdens befolkning der er Danskere indretter sig efter de andre 99.9%... Det omvendte kommer ikke til at ske!

@L. Geisler

Mht. Spanien... Hvordan er det lige dere oekonomi har det, og hvor stor er det lige deres arbejdsloeshed er? Jeg tror ikke det er et godt eksempel du har fundet dig der :-p

I nedenstående uddrag af Jakobs artikel, ses det tydeligt, at det er det fagretlige system, der er problemet, fordi det bygger på, at man frivilligt er dækket af en overenskomst, og de der ikke er/ønsker at være det, kan så arbejde for den skål ris/eller symbolske løn, de har "lyst" til. Jakob skriver, at fagbevægelsen har droppet alle andre kampformer, end dette frivillige system, og at politikerne ikke kan løse problemet, hvis de radikale ikke vil være med. Desuden skriver han "For det andet, fordi problemet er så omfattende og fundamentalt, at lovgivning ikke kan klare det alene."
Til det må jeg sige, at selvfølgelig kan lovgivning alene ikke klare et problem. Der skal følges op på lovgivning med bl.a. kontrol af om den overholdes og helst også mentalitetsændringer hos de, der betragter mennesker som en handelsvare. Nedenstående er de af Jakobs citater, jeg her refererer til:

"Nu er der nok nogle, der tænker: Hvad med fagforeningen, kan de ikke gøre noget?
Det korte svar er: Ikke en skid! Det lidt længere svar er, at fagforeningen selvfølgelig gør alt, hvad den kan. Men gennem de sidste 100 år har den afskrevet sig så godt som alle kampformer, der ligger udover det fagretslige system. Og dette system har vist sig helt og aldeles impotent over for den systematiske brug af billig arbejdskraft fra andre EU-lande.Det fagretslige system baserer sig nemlig på, at lønmodtagerne er organiserede i fagforening. Det er tyskerne og polakkerne ikke. Til gengæld er de tilfredse med en løn, som en dansk lønmodtager vil få meget svært ved at leve for herhjemme".
------- ---------
"Det er alle gode forslag, men jeg tror ikke, Borgen kan løse problemet alene.For det første, fordi venstrefløjen ikke har de nødvendige 90 mandater, Radikale Venstre skal hjælpes til at prioritere det.
For det andet, fordi problemet er så omfattende og fundamentalt, at lovgivning ikke kan klare det alene."
--------- -----------

@Gorm Petersen

"Så ville folket kunne generobre deres land, og starte på en frisk med at opdyrke jorden o.s.v."

God ide!

Vi kunne i den forbindelse bruge nogle eksperter fra Zimbabwe. De har kørt den model i en årrække nu!

Til Jakob Lindblom:
Tak for svaret.
Du er nr. 2, der her skriver, at jeg foreslår minimumslønninger. Nej, jeg foreslår overenskomstforhandlinger som vi kender dem i dag (og som de kender dem i mange andre lande, herunder Spanien) MEN, når så overenskomsten er forhandlet på plads, SKAL den gælde for alle, der arbejder inden for området.
Hvad er der galt eller farligt ved mit forslag? Jeg forstår det simpelthen ikke?? Du kan kalde da godt kalde det en minimumsløn inden for hvert område, men den er forhandlet af abejdsmarkedets parter og man må selvfølgelig også gerne få mere end den, men den skal som minimum være til at leve af!

Det er klart at der er job som er mere udsat for international konkurrence end andre. Det er typisk job der ikke kræver længerevarende uddannelse. Samlet set er Danmarks produktion sund og lønkvoten passende, så landet kan sagtens konkurrere på eksportmarkederne og tjene penge, men Danmark skal anstændigvis fastholde et arbejdsmarked der kan tilbyde job til alle danskere uanset uddannelse - det er sundest for den enkelte og for landet - og derfor er det direkte svar til løntrykkende virksomhed at erhvervslivet pålægges at betaler erhvervsskat af de udlændinge der tages ind i produktionen.

@Morten Lynge
Jeg har ikke fundet på noget eksempel om Spanien men selv boet og arbejdet der i 14 år, og taler derfor om et land, jeg kender meget indgående. Spanien har for en stor dels vedkommende gennemført Ny Alliances politik, og se, hvad det har ført til!! Et af de punkter, hvor man dog ikke har liberaliseret så meget som Ny Alliance ville gøre, er mht. overenskomstsystemet. De spanske lønniveau (så som prisniveauet) ligger under det danske, men alligevel er deres lønninger dobbelt så høje som Østlandenes, og derfor flytter masser af spanske virksomheder også deres produktion til fx Polen. Men det er altså endnu ikke blevet lovligt i Spanien at arbejde til fx polske lønninger, selv om højrefløjen har det på programmet og samme højreflø øvrigt er dømt sikre vindere til valget d. 20. november.

@L. Geisler

Der er det galt ved dit forslag, at det ignorerer alle dem, som IKKE har et arbejde og dermed en løn - minimums- eller ej!

@L. Geisler

...og derfor har de nu en kaempe arbejdsloeshed...

Man kan ikke TVINGE hoeje loenninger og omkostninger igennem, for det medfoerer bare at arbejdspladserne flytter.

Protektionisme har aldrig vaeret en god ide, og er det heller ikke nu, uanset hvor attraktiv det virker for dem der ikke ser paa helheden...

To butikker der saelger samme varer ligger ved siden af hinanden. Den ene har dobbelt saa hoeje priser end den anden, men har til gengaeld finere indretning... Hvor handler folk?
Verden er blevet globaliseret, og du kan ikke de-gloablisere den igen...

Margit Kjeldgaard

Jeg tror jeg forstår L. Geisler. Udtrykket "minimumslønninger" opfattes let som en lov, men jeg vælger at opfatte det som at overenskomsterne skal "almengøres". Derved får overenskomsterne større autoritet blandt arbejdsgivere og organiserede har stadigvæk fordele som uorganiserede ikke har. Jeg henviser til en meget erfaren faglig kammerat, som redegjorde for denne faglige strategi her http://modkraft.dk/sektion/fagligt/article/almengorelse-af-overenskomster .

I øvrigt skyldes den store forskel mellem hvad danske arbejdere har kæmpet sig til af lønninger og hvad østarbejdere accepterer jo at østarbejdere ikke betaler skat her i landet og ikke bor med familie her, men vender hjem til lavere leveomkostninger.

Det giver en fordel for østarbejderne, som man måske kunne reducere ved at lægge skat på produktionen og ikke på (danskerens) løn, som SF foreslog for en menneskealder siden. Andre skattekilder er miljø- og ressourcer samt fast ejendom, som radikale foreslår.

ML:

hvor et (komfortabelt) flertal kan stemme sig til mindretallets penge,

GP:

Det udtryk var meget fremme i 70-erne. Man kaldte det for 2/3 samfundet. At et flertal af vælgerne kunne sikre sig alle goderne og med stemmesedlen tvinge den sidste trediedel ud i slavearbejde (SOSU-er o.lign).

Skulle det så være skattelettelser kun for SOSU-erne eller hvad ?

Mange af indlæggene har ikke fattet, at verden stort set kun består af handelsmure.

Prøv at spørge en hvilken som helst dansk eksportvirksomhed.

Alt det med at nu er der sket noget der ikke kan rulles tilbage o.s.v. har intet hold i virkeligheden.

Hver eneste dag sker der tilbagerulninger - alle steder i verden. Du kan ikke sælge større ting til Kina uden modkrav om at oprette afdelinger i Kina - overføre teknologi o.s.v.

For nogle år siden gjorde svenskerne det geniale at devaluere deres krone meget voldsomt. Det synes at have virket !

Man bliver mere konkurrencedygtig samtidig med, at det bliver mindre attraktivt for fremmede håndværkere at arbejde i Danmark.

@Lynge

om arbejdspladserne flytter ... afhænger af en række andre forhold udover lønniveau.

om gloabliseringen kan standses, rulles tilbage ...afhænger af beskatning/told på forbrugeradfærd - og subsidiering af beskæftigelsesadfærd.

@Jakob Lindblom:
Nu har jeg netop læst et par af dine udmærkede og meget afklarende artikler om området : Specielt den meget uddybende artikel www. på Kritisk Debat, hvor du forklarer, hvad forskellige EU-domme betyder for Danmark. Det står helt klart i dine artikler, at EU kun accepterer danske (tyske, m.v.) overenskomster, hvis de er lovfæstede og gælder for ALLE, der arbejder på det pågældende område i et land. Det står også klart, at fagbevægelsen ikke ønsker sådanne lovpligtige overenskomster, fordi man så mister indflydelse og medlemmer, fordi folk ikke vil kunne se ideen i at være medlem, når overenskomsten gælder for dem under alle omstændigheder. Desuden nævner du faren for, at staten kan gribe ind og sætte lønnen ned. Det var ellers aldrig set før i de lande i Sydeuropa, hvor det netop er sket, og har været et helt ekstraordinært (og virkningsløst) tiltag i forbindelse med den nuværende spekulant-krise. Men er der da ikke eksempler på, at man har grebet ind, fx med lov og domstole i Danmarks hellige frivillige aftaleret? Hvad, når der fx strejkes, og strejken til sidst afbrydes ved lov/af politikerne? At overenskomster er lovpligtige, er hverken en garanti for at staten blander sig i dem eller at den blander sig uden om dem. Man kan jo også ved lov vedtage, at de af arbejdsmarkedets parter forhandlede overenskomster skal gælde alle, men at staten ikke må blande sig i dem med lovindgreb... Hvorfor ikke? Af dine udmærkede artikler fremgår det, at der er to muligheder for at undgå alle former for løndumpning i Danmark.:
1. Vi gør overenskomsterne gældende for alle ved lov. De bliver nemlig respektet af EU og diverse EU-domme, så længe de gælder for ALLE i de pågældende land.
2. Vi får et EU-forbehold på området, så vi selv kan bestemme vores arbejdsmarkedspolitik. Et sådant forbehold kan måske også andre lande, som fx Sverige være interesseret i, og så vidt jeg ved, har Storbritannien allerede et forbehold vedrørende arbejdsmarkedsforhold, således at de frit kan lade være med at regulere deres arbejdsmarked som de vil.
Der mistes tusindevis af arbejdspladser hver måned, fordi bl.a. vores fagforeninger ikke ønsker at gøre vores overenskomster lovpligtige så det skal overholdes af alle, der betræder dansk jord. Fagforeningerne holder fast ved, at vores aftalesystem forbliver frivilligt for at beholde medlemmer og indflydelse. Men fagforeningerne mister alligevel medlemmer, og vi er mange, der hellere ser den hellige frivillig-aftale- ko slagtet og vores arbejdspladser bevaret, end at bevare denne frivillighed, mens vores arbejdspladser fordufter, og vi nu også bliver frataget dagpengene efter kun 2 år. Så enten må man møjsomt (det tager jo mange år) arbejde for at ændre EUs domme=love og lovgivning og ellers må man melde sig ud, (hvilket da er helt ok med mig).Som et sidste bud, kan vi opfordre den nye regering til at arbejde for et forbehold på området, men regeringen er vist nærmere interesseret i at få afskaffet de allerede eksisterende forbehold, end at få flere nye.

"For nogle år siden gjorde svenskerne det geniale at devaluere deres krone meget voldsomt. Det synes at have virket !"

Ja, det er flot Gorm!

En devaluering betyder bare kun, at man kan købe mindre for sin løn, hvilket bare ER en lønnedgang med andre midler!

Så svenskerne har heller opfundet overflødighedshornet!

Jakob Lindblom

Hej Geisler

Lige et kort svar og for kort ifr. emnet alvorlighed. Nej, det er ikke nok at ophøje overenskomsten til lov. Det var netop det, som Luxembourgdommen sagde, da det vil være konkurrenceforvridende, hvis udenfrakommende skulle sætte sig ind i andre landes overenskomster.

Beklager iøvrigt, hvis jeg misforstod dig. I dit første indlæg skrev du lovpligtige minimumslønninger, hvilket ikke er det samme som almengørelse, som mest ligner det, som du foreslår nu. Og som iøvrigt diskuteres i mit link højere oppe. Iøvrigt er der tvivl om almengørelse er lovligt. De har det i Norge og EU truer med traktasag via EØS, men hvor langt det er, det ved jeg ikke.

Jeg tror dog ikke, at det er nogen patentløsning, men det kan da diskuteres om end så af nød.

Frederik Hansen

Jakob:
Velkommen til virkeligheden med det frie marked ---tror du higer tilbage til en tid, som forsvandt, fordi netop fagveægelsen valgte en helt domagtisk forstokket holdning til udviklingen i stedet for proaktivt at tage udfordringen op, før det var for sent......
I har ikke noget andet valg end at bevise, at I er mere værd end de østeuropæere, som leverer til en anden pris - ked af at sige det !

NP:

Så svenskerne har heller opfundet overflødighedshornet!

GP:

De har såmænd bare indset, at når der ikke er gode løsninger, er den mindst ringe den bedste.

NP:
Vi kunne i den forbindelse bruge nogle eksperter fra Zimbabwe. De har kørt den model i en årrække nu!

GP:

Jeg tænkte nu mere på andelsbevægelse o.s.v.

Metoder til at holde de grådige kapitalister, der ikke gider røre en finger (når de ikke lige sniffer coke) og rager til sig på andres bekostning, er vigtige.

Ellers kan selv Danmark ende med krigsherrer, klaner o.s.v.

Lise Østerberg Bahr

Det der foregår p.t. på EU- plan og verdensplan, for at få "ro" over feltet, ro på befolkningerne, ligner:
komedie: Dvs. H. C. Andersens stykke om "Kejserens nye klær´......se... "han har jo ikke noget tøj på"....

@ Gorm Petersen

"De har såmænd bare indset, at når der ikke er gode løsninger, er den mindst ringe den bedste."

Så langt er vi helt enige!

Den mindst ringe løsning vil bare komme til at skuffe manges forventninger, tror jeg. (bare spørg i kantinen hos Saab eller Volvo)

Mht. til andelsbevægelse, ved jeg ikke lige, om jeg synes, at dennes slutproduktersom Danish Crown og Arla er så fede forbilleder!?

@Bill Atkins

Selvfoelgelig er der andre faktorer end loennen der taeller, men de bliver mindre og mindre relevante efterhaanden som uddannelsesniveauet og effektiviteten i de 'fattige' lande kommer op paa vores niveau. Vi kan ikke selv komme naevnevaerdigt hoejere op paa de omraader, men det kan de! I vores priser paa arbejdskraft er indregnet den NUVAERENDE forskel, saa naar forskellen mindskes, saa bliver vores priser for hoeje (hvilket lige netop er hvad der sker)...

Globaliseringen kan ikke rulles tilbage! I hvert tilfaelde ikke af at der laves nogen separate regler i Danmark (som var hvad der blev naevnt).
Paa verdensplan er alt selvfoelgelig muligt (i hvert fald i teorien), men jeg vil sige det er usandsynligt. Der er alt for store interesser bundet op i at verden er globaliseret, og i hvert fald i mine oejne er det en god ting, for jo mere vi ved om hinanden, og jo mere vi alle er filtret ind i hinanden paa tvaers af landegraenser, jo svaerere er det at gaa i krig med 'de andre', for de er lige pludselig vores venner og naboer.

Her er et par uddrag af fagforeningsmanden Bent Moos artikel om løndumping og hvor få, der i mange brancher egentlig er dækket af de danske overenskomster. Artiklen i sit hele kan læses på:
http://modkraft.dk/sektion/fagligt/article/almengo… .

"Myten om det overenskomstdækkede danske arbejdsmarked i Den Danske Model lever i bedste velgående.

De mest omtalte undersøgelser siger kun noget om, hvor mange lønmodtagere der på det private arbejdsmarked er dækket af en overenskomst, hvor der tales om at ca 30 procent er uden. Personligt tror jeg, det ser endnu værre ud!

Det siger imidlertid intet om antallet af virksomheder, der er dækket af en overenskomst på det private arbejdsmarked.

Der findes mig bekendt ingen undersøgelse heraf, men jeg vil uden at ryste på hånden anslå, at det er under halvdelen med store variationer inden for de forskellige brancher.

I hotel- og restaurationsbranchen, som jeg i mit faglige arbejde primært har med at gøre, er overenskomstdækningen formodentlig helt nede på 20 procent. Og det især står særligt slemt til på alt andet end hoteller, kursuscentre og større kæder . Det siger sig selv at det giver hårde betingelser, når der skal kæmpes for forbedringer i den overenskomstdækkede del af branchen, der udsættes for et ekstremt løndumpingspres fra de mange useriøse arbejdsgivere, der kan køre på frihjul.

Det siger også meget om, hvor mange i branchen, der står ubeskyttet med meget få sikrede rettigheder.

Fagbevægelsens normale løsning
Fagbevægelsens svar på denne situation er i dag alene organisering og faglig kamp (hovedkonflikt og sympatikonflikt) fra restaurant til restaurant, fra cafe til cafe og fra fastfoodforretning til fastfoodforretning. Det kræver, at der skal sættes store faglige ressourcer ind på at gennemtvinge en overenskomst overfor hver enkelt arbejdsgiver, der som hovedregel er totalt afvisende, når de kan leve højt på, hvor let det er i vor branche at erstatte organiserede ansatte.

Af mange grunde, det her vil føre for vidt at komme ind på, er det en illusion at tro, at en faglig kamp i hotel-og restaurationsbranchen fra virksomhed til virksomhed kan føre til at hele branchen overenskomstdækkes."

randi christiansen

Spørgsmålet er : hvordan kan man løse problemet med løndumping i en verden, hvor økonomierne er indbyrdes forbundne ? Ref. artiklen om "Det globale finanssystems forbundne kar"
"Schweiziske systemforskere har kortlagt et netværk af indbyrdes ejerforhold mellem klodens største banker og industrivirksomheder. En afhængighed, som skaber en stor systemrisiko under finanskriser"
Det er planetens vigtigste modstandskamp !

Frederik Hansen

Løndumpning ?? Man udbyder sin arbejdskraft til markedet, som så afgør, hvad den er værd - as simple as that !
Ronkedorene i den danske fagbevægelse har bare ikke fattet pointen i en globaliseret verden og prøver desperat og søge tilbage til gode gamle dage...... Man må endvidere forudse, at den ulige kamp mod tiden/udviklingen kun bliver endnu sværere, al den stund, at medlemmerne forsvinder fra den synkende skude.

Den organiserede fagbevægelse med LO i spidsen har siddet på hænderne i årevis, og når nu alvoren går op for den, så er toget kørt....

Hvis danske politikere skal stå til regnskab for, hvad folk kommer til at tjene, direkte igennem lovgivning, vil vi ikke have problemet, før polakkerne får stemmeret i Danmark.
Det danske aftalesystem er et knæfald for liberalismen, fordi man her accepterer, at noget, der er så fællesskabsorienteret som arbejdsmarkedet, anses for privat og først og fremmest et spørgsmål om ejendomsret. Et brud med den tankegang vil være det stærkeste skridt henimod at sikre danske lønmodtagere, offentlige og private - og måske igen sikre en forståelse af betydningen af at engagere sig i partipolitik.

Frederik Hansen, vi kan ikke overlade folks liv og velfærd til noget så vaklevornt som 'markedet'. I en verden, hvor effektiviteten i produktionsledet er blevet og bliver stadig større, hvor varemængden ikke er problemet, hvor der kort sagt mest af alt er tale om en mangel på fordeling af de eksisterende forbrugsgoder, er det tegn på et sygt system, at folks vilkår ikke forbedres, men forringes.

Frederik Hansen

@Hansen
Jeg mener ikke, at der er noget alternativ til markedet, og fagbevægelsen krampagtige nationalegoistiske tilgang fører i hvert tilfælde ikke noget konstruktivt sted hen.....

Frederik Hansen

@Hansen
Kan du ikke stilfærdigt fortælle, hvor du har set en økonomi, der ikke er styret af markedet virke i praksis ?

Sider