Læserbrev

PKK er en terrorgruppe

28. oktober 2011

Jeg har læst Evin Botansens læserbrev 'Tyrkerne har glemt, at der bor kurdere i deres glashus' 20. oktober 2011 med forfærdelse. Jeg finder det beklageligt, at en tekst ikke blot så fuld af fabrikerede beskyldninger, men også uvidende omkring historien og nutidens realiteter, blev publiceret den dag, hvor hele mit land krænket sørgede over de 24 unge liv, der gik tabt i et voldeligt PKK-angreb.

PKK er en blodig terrororganisation, som udfører vilkårlige voldshandlinger. Nylige PKK-angreb tæller et overfald på en gruppe politibetjente, der spillede fodbold i Tunceli, hvor en politibetjent og hans kone blev dræbt; tre civile dræbte ved en bryllupsceremoni i Hakkari, fire unge kvinder der blev dræbt i et køretøj i Siirt, en gravid kvinde og hendes seks-årige datter der blev dræbt i Batman, fire civile inklusive to små børn, der blev dræbt i Bitlis, og fire personer der blev dræbt i et bombeangreb i Ankara.

PKK finansierer størstedelen af sine terrorhandlinger ved skatteunddragelse, afpresning og al slags smugling inklusive narkotikasmugling i Europa. Kort sagt er barbari PKK's karakter. Det undrer mig, at der stadig findes mennesker i Danmark, der vover at retfærdiggøre denne berygtede organisations foragtelige handlinger.

Fri kurdisk presse

Læserne bør have at vide, at det forfatningsmæssige system i Tyrkiet er baseret på lighed mellem alle individer uden diskrimination i loven, uanset deres oprindelse med hensyn til sprog, race, farve, etnicitet, religion. Fællesnævneren er statsborgerskab.

Deres etniske oprindelse er kilde til rigdom i vores samfund, og det gælder også kurderne: I dag er der 13 radio- og seks tv-stationer der sender regionalt på kurdisk. TRT-6 sender landsdækkende på kurdisk døgnet rundt. Private kurser i kurdisk er åbne for alle. Der er mange aviser og magasiner på kurdisk.

Desuden har Tyrkiet, som anerkendt i talrige EU-dokumenter, påbegyndt en reformproces, der til stadighed forbedrer demokratistandarden til gavn for alle vore borgere. Et vitalt aspekt af Tyrkiets kamp for at beskytte uskyldige liv mod terrorisme er, at det er fast besluttet på at respektere retssikkerheden og at værne om menneskerettighederne, såvel som på at udslette politiske, sociale og økonomiske beklagelser, der udnyttes af denne terrororganisation.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Holger Nielsen

Forbudte vidner II: Leyla Zana

"- I de tyrkiske medier har der netop optrådt repræsentanter fra de tyrkiske myndigheder, der betegner Tyrkiets invasion af Nordirak som en nødvendig »legal aktion«. Men Roj TV kan dokumentere, at en masse civile er blevet dræbt under Tyrkiets invasion. Dén historie bliver ikke fortalt i de tyrkiske medier. Først efter Roj TV’s dokumentation af den tyrkiske hærs drab på civile i Nordirak er der opstået protester mod den tyrkiske regerings beslutning om at invadere Nordirak og dræbe irakiske statsborgere."

Meget nobelt at Information giver plads for ytringer fra den magt, som selv nægter kurderne samme. Nu venter vi bare på stemmerne fra den anden side. Der er nok at tage fat på, Information.

Hold dig til sagen Tunga Tunga. Evins artikel handlede ikke om PKK men om Tyrkiets hykleri og dobbeltmorale. Men det er jo forståeligt, når du ikke kan forsvare dig hyler du op om PKK.
Som Arthur Spooner ville sige,: "How dare you!"

"Læserne bør have at vide, at det forfatningsmæssige system i Tyrkiet er baseret på lighed mellem alle individer uden diskrimination i loven, uanset deres oprindelse med hensyn til sprog, race, farve, etnicitet, religion. Fællesnævneren er statsborgerskab."

Er det det samme forfatningsmæssige system der forbød kurdiske partier?

Alt bliver efterhånden retfærdiggjort med terrorisme, både af Israel, Tyrkiet, USA og Vesten. Tag noget ansvar, selv de imbecile falder ikke for jeres argumenter mere.

lillian simonsen

@Oya Tunga: - Jeg sværger, jeg er en elefant! Sagde giraffen. Den havde været under behandling af MIT (den tyrkiske efterretningstjeneste). (citat vits)
Sig mig ærligt, Oya Tunga, er du en giraf?

lillian simonsen

Her til morgen er 70 politikere blevet anholdt under razzia i Istanbul med den sædvanlige påstand om, at de er medlemmer af KCK (Kurdistans Demokratiske Konføderation). I løbet af de seneste 6 måneder er 1600 mennesker blevet varetægtsfængslet i Tykiet for det samme. Læs mere nyhedsbureauet Firat News http://www.firatnews.eu/index.php?rupel=nuce&nuceID=52223 (er på tyrkisk, men kan nemt oversættes i Google Translate).

Jeg har læst Oya Tunga's læserbrev ("PKK er terror") af 27. oktober 2011 med forfærdelse. Jeg finder det beklageligt, at vedkommende ikke forholder sig til den tekst, som personen henviser til.
Hvorfra kan du udlede, at jeg prøver at legitimere PKK-terroren? Jeg kan især fremhæve én passage for Dem, som gør det ret tydeligt, hvad mit indlæg egentilig handlede om:

"Man kan mene, hvad man vil, om PKK og deres arbejdsmetoder.

Men ét er sikkert: Tyrkiets hykleri i det kurdiske spørgsmål står lysende klart, når man på den ene side mener, at palæstinensernes væbnede kamp som undertrykt folk er legitim, samtidig med at flere millioner kurdere får krænket deres rettigheder, og enhver voldelig som ikke-voldelig modstand slås ned med hård hånd."

http://www.information.dk/282570

Min pointe og mit formål har aldrig været centreret omkring PKK eller deres terroristiske metoder - tværtimod. Min pointe var blot, at når man på den ene side beskytter palæstinensernes ret til væbnet oprør, er det foragteligt at man som du, taler om at PKK er terror.

http://jp.dk/udland/mideast/article2088838.ece

Erdogan siger, at Hamas ikke er terror, fordi de beskytter deres land. Det samme gør kurderne, de beskytter ihvertfald deres ret til at eksistere side og side (legalt som faktisk) med de etniske tyrkere.

Hvis man mener at PKK er terror, så er konsekvensen at Hamas også er det.
Og det er netop dét der var min pointe.