Kommentar

Tyrkerne har glemt, at der bor kurdere i deres glashus

Tyrkiet profilerer sig som palæstinensernes frelser ved at støtte skibe med nødhjælp, kravet om en palæstinensisk stat og tage imod løsladte fanger, som Israel ikke vil lade vende hjem til de palæstinensiske områder. Men hvorfor undertrykker tyrkerne kurderne, hvis situation minder meget om den palæstinensiske sag
20. oktober 2011

Et af den seneste måneds udenrigspolitiske samtaleemner har været anerkendelsen af Palæstina som en selvstændig stat, og at få sat en stopper for Israels overtrædelse af internationale konventioner.

Men ét spørgsmål har været stærkt negligeret den seneste tid — nemlig det kurdiske spørgsmål.

Mens Tyrkiet blandt sine arabiske nabolande profilerer sig som den stærke, muslimske stat, der står i spidsen af en fordømmelse af Israel for dets brud på menneskerettighederne, begår Tyrkiet selv menneskerettighedsbrud mod kurderne — f.eks. ved at nægte kurderne deres borgerlige og politiske rettigheder ved at anvende kemiske våben i kampen mod PKK i strid med Genèvekonventionens artikel 7, eller ved at ramme civile i krydsilden mellem PKK og de tyrkiske tropper.

Tyrkiet har længe haft problemer med PKK, der blandt vestlige lande betegnes som en terrororganisation.

Ifølge PKK's eget udsagn kæmper de for rettigheder for kurderne på lige fod med tyrkerne samt for retten til egen jord. Hamas kæmper for det samme — blot mod Israel. Men mens Tyrkiets premierminister Recep Tayyip Ergodan forsvarer Palæstina mod Israels krænkelser, krænker Tyrkiet selv kurdernes rettigheder, hvad enten der er tale om overgreb mod terrororganisationen PKK's frihedskæmpere eller almindelige civile.

Ingen vilje

Man kan mene, hvad man vil, om PKK og deres arbejdsmetoder.

Men ét er sikkert: Tyrkiets hykleri i det kurdiske spørgsmål står lysende klart, når man på den ene side mener, at palæstinensernes væbnede kamp som undertrykt folk er legitim, samtidig med at flere millioner kurdere får krænket deres rettigheder, og enhver voldelig som ikke-voldelig modstand slås ned med hård hånd.

Tyrkiet viser ingen vilje til fredelige forhandlinger med kurderne, hvilket efterhånden har kostet mange mennesker livet.

Trækker krigskortet

Tyrkiets parlament har vedtaget en lov, der udvider det tyrkiske militærs mandat til at gennemføre grænseoverskridende aktioner i samarbejde med atommagten Iran mod kurdiske guerillasoldater i det nordlige Irak. Den slags tilladelser er blevet givet med jævne mellemrum siden 2007.

For mange kurdere havde en fredelig forhandling været ønskeligt, men Tyrkiet trækker endnu engang krigskortet frem. Som det kurdiske parti, BDP's formand, Selahattin Demirtas udtalte det, må Tyrkiet opgive deres krigeriske attitude og bane vejen for fred og dialog — de er trods alt de demokratiske og overmagten i denne konflikt.

Ved det tyrkiske parlamentsvalg i sommer opnåede en række kurdiske politikere en plads i parlamentet. Partiet BDP fik 36 mandater. Lige nu sidder seks personer for partiet fængslet sammen med i alt 908 kurdiske politikere, borgmestre og menneskerettighedsforkæmpere for at støtte KCK (Kurdisk Demokratisk Samfunds-Forbund). De folkevalgte parlamentsmedlemmer har anmodet om løsladelse, men har fået afslag fra domstolene, da de ville forsvare sig på kurdisk (kurdisk ifølge domstolene er »uforståeligt og ukendt«). Dette til trods for, at over 20 millioner tyrkiske statsborgere taler kurdisk.

Det er den fornægtelse og undertrykkelse af det, man kan kalde 'den kurdiske identitet', der i sidste ende vil resultere i oprør.

Overgreb og arrogance

Tyrkiet havde en reel mulighed for at samarbejde demokratisk med disse parlamentarikere om det kurdiske spørgsmål, men valgte i stedet at fængsle dem på den baggrund, at man har en formodning om, at de samarbejder med forbudte organisationer.

Det ser ikke ud til, at Tyrkiet reelt er interesserede i en fredelig løsning med deres kurdiske landsfæller. Det er derfor forbløffende, hvor meget Tyrkiet ligner Israel, når det drejer sig om undertrykkelse, overgreb og arrogance mod fredelige forhandlinger. Alt imens man blandt sine mellemøstlige allierede udviser mod nok til at gå imod Israel, som støttes af USA.

Men premierminister Ergodan kender også vigtigheden i at være respekteret blandt sine arabiske naboer. Derfor skal denne kamp for Palæstinas frihed også ses i dette lys. Det hykleriske og dobbeltmoralske opstår i det øjeblik, man selv undertrykker en minoritet på samme brutale måde, som fjenden Israel gør.

Dog er det vigtigt at have in mente, at der pt. foreligger en undersøgelse af et tyrkisk EU-medlemskab — og at en godkendelse har lange udsigter, hvis Tyrkiet ikke finder en fredelig løsning over for en minoritetsgruppe, der igennem historien er blevet ofre for en udefinerbar tyrkisk nationalisme, hvor slogans som »Stolt er den, der kalder sig tyrker« og »Et land kan ikke deles« præger samfundstilstanden.

For i virkeligheden er det det samme krav, man stiller til Israel.

Derfor må Tyrkiet vise sig modne nok til at behandle deres minoriteter, som de vil have andre skal behandles.

Evin Botansen læser jura på Aarhus Universitet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg vil med glæde diskutere Tyrkiets rolle i undertrykkelsen, men artiklen bærer præg af en skjult dagsordenen. Det såkaldte kurdistan, spænder over 6 lande, så grundlaget er helt uden sammenligning.

Evin Botansen læser jura på Aarhus Universitet
Og det gør hende til ekspert i forhold til konflikten.
En artikel fyldt med fejl..er der ikke nogen kriterier for hvad der bliver trykt i Information?
Sagen er, hver gang Tyrkiet forsøger at spille stort i mellemøsten så stiger PKK konflikten, meget mystisk.

Artiklen har slet ikke noget med sandheden at gøre. Jeg er virkelige skuffet over. INFORMATIONENS beskrivelse af situationen om Tyrkiet, hvor informationen hævder, at Kurderne bliver undertrykt.

Svært at få en ende på konflikten når PKK bliver støttet af forskellige lande, b.la. Israel og USA.

Alle ved at kurdernes rettigheder i Tyrkiet er samme som tyrkerne. synes efterhånden kurderne i Tyrkiet er træt af PKK.

Desuden er det virkeligt ulækkert, at der i de fleste vestlige medier ( bland andet informationen ) bliver set på PKK som oprørsbevægelse og samtidig frihedskæmpere. Det er terrorister vi har med at gøre.

Ufattelig artikel. Israel fængsler palæstinenserne - det er ikke hvad tyrkerne gør. Se på de andre mellemøstlige, hvor kurderne bor. Har de på nogen måder samme rettigheder - med undtagelse af Nordirak, takket være USA.

De angriber soldater og civile, hvad skal Tyrkiet gøre, når de ikke gider at forhandle? Og de såkaldte politikere sidder inde for at støtte PKK. Hvis man støtter Hamas i Israel, vil man ikke blive fængslet? De vestlige lande er bare til grin.

AKP har gjort et fantastisk arbejde for Tyrkiet. De har taget intiativ, men det er umuligt at føre dialog med terrorister. PKK får hjælp af Israel og USA. Der er helvedes mange beviser på det. Det klart konflikten ingen ende har.

Israel får tildelt område, og derefter ved krig overtager terrortorium hvilket er imod de internationale love. De bosætter sig ulovligt og de har som sagt fængslet palæstinenserne. Er det hvad Tyrkiet gør med de tyrkiske statsborgere af kurdisk afstamning? Nej, det tror jeg ikke.

Nu har AKP siden de kom til magten i 2002, forbedret veje, skoler, hospitaler med mere i det sydøstlige Tyrkiet. Men når der bliver lavet veje, ødelægger de såkaldte frihedskæmpere maskinerne, kidnapper vejarbejderne og planter vejbomber, kæmper de så for lige rettigheder? Det er bare ufatteligt så blinde folk er.

Den artikel er jo det glade vanvid.

PKK er en terrororganisation. De har lige myrdet 24 unge uskyldige tyrkiske soldater og i sommer sprængte de en bus i luften med kvinder og børn - listen er lang. Sådanne grusomme terrorhandlinger kan ikke og må ikke forsøges legitimeret på nogen måde. Det betyder derimod, at man ikke skal forhandle med PKK på ligesom man heller ikke forhandler med al-quaeda.

De skal opspores og nedkæmpes hvor de end befinder sig. Det burde EU og USA sætte højt på dagsordenen at hjælpe Tyrkiet med, bla. ved opbygning af et effektivt efterretningsnetværk i det nordlige Irak, så Tyrkiet bedre kunne få ram på PKK's ledere.

At sammenligne PKK med den palæstinensiske kamp er helt hen i skoven. Det ville ramme bedre at sammenligne dem med de mexikanske narkokarteller. De kæmper for sig selv, tjener penge på samme måde og bruger mange af de samme metoder og kurderne selv, er dem, som er mest bange for PKK. De repræsenterer ikke kurderne i Tyrkiet.

PKK kæmper i øvrigt ikke for et selvstændigt Kurdistan i Tyrkiet. Få véd vist, hvad de egentlig kæmper for. Kurdere i Tyrkiet er statsborgere i Tyrkiet, har samme rettigheder som alle andre statsborgere i Tyrkiet. Tyrkisk er det officielle sprog ganske som mandarin i Kina, tagalog i Filippinerne, hindi i Indien osv.

Dem, som PKK gør livet mest surt for er kurderne i det østlige Tyrkiet. De forhindrer nemlig udvikling af områderne.

Virkelig ringe artikel..
Hvis forfatteren skal tage konsekvensen af sin egen konklusion, må det være den at "Israel" er en forbryderisk terrorstat. hvilket vil være sandt, men ikke et det han er ude efter.

Tyrkere og kurdere er eet oprindeligt folk, og det er blot den latterlige nationalisme der splitter dem, hvorimod jøderne besatte Palæstina og derfor ingen eksistensberettigelse har som stat på Palæstinas jord (48).

Henrik L Nielsen

Jeg forstår ikke helt at der er nogen det mener Kurderne behandles godt af den Tyrkiske regeringen. De eksempler der er på hvad Kurdere har gjort, med busser osv., er jo ikke forskellig fra hvad nogle Palæstinesiske grupper gør. Palæstinenserne springer busser, cafeer og sende uberegnelige raketter der også rammer børn. Der er de seneste år flere døde i kampen om dette Kurdistan, hvad det så måtte være, end der er i Palæstina.
Det er da rigtigt der er nogle forskelle på baggrunden af de to konflikter, men det ændrer jo ikke på, at Tyrkiet ikke behandler Kurderne som ligeværdige. Det lader de som om på papir, men realiteten er en anden. Prøv at tage til den del af Tyrkiet og ikke kun den turistvenlige del.
Jeg støtter Palæstinensernes ret til frihed, men jeg støtter også kurdernes ret til anerkendelse af sprog, kultur, politik osv.
Det er egentligt pudsigt, at dem der kæmper mod Israel får opbakning, mens et andet folk, der kæmper med samme midler for stort set det samme mod Tyrkiet, er nogle banale skurke. Det er da hamrende ligegyldigt hvad baggrunden for konflikten er, når begge ligger så langt tilbage i tiden. Jeg støtter på ingen måde Israel, men det undrer mig at alt de gør er altid forkert, når andre godt må stort set det samme.

Henrik L Nielsen

Op mod 3.000.000, kurdere er tvangsforflyttet, op mod 4000 landsbyer er ødelagt. Siden 2004 er der modsat Hadi G.s påstand, 119.000 kurdere fængslet på vilkår der minder om palæstinensernes, 17.000 er forsvundet. 18.000 civile kurdere er døde. Ih, ja, Tyrkerne behandler kurderne så retfærdigt. Alle disse tal er fra konflikten mod Tyrkiet.

Henrik L Nielsen

Jon Møller

Samme metoder bruges af palæstinensiske grupper. De sprænger busser, cafeer, butikker, børn er også uskyldige selvom de er Israelere, når de rammes af uberegnelige raketter, som der kommer hundredevis af årligt ind over Israelske beboelser. Disse grupper er også erklæret terrorister. Betyder det så at Israel ud fra din logik ikke skal forhandle med Hamas og Fatah om en løsning af den konflikt?

Stig Rasmussen

En del debattørers kommentarer viser tydeligt at de netop ikke har forstået artiklen, at det er ekstremt hyklerisk at snakke om PKK terror og så samtidigt hylde Hamas for at gøre modstand.

Kurdere blev indtil 1990erne omtalt som "bjergtyrkere" af den tyrkiske regering, de ville ikke engang anderkende et kurdisk folk.

Forfatteren nævner heller ikke at Tyrkiet har besat og koloniseret Nord Cypern, hvilket ikke er meget anderledes end Israels bosættelser, bortset fra at der er en chance for at bosættelserne forsvinder...

lillian simonsen

Bravo, Evin Botansen! Tak for godt indlæg om Erdogans dobbeltspil for verdensgalleriet. Det er jo sådan det er: Med den ene hånd forsøger Tyrkiets ministerpræsident at tække sympati i den israelske/palæsinensiske sag, mens han med den anden hånd i årtier benhårdt undertrykker sin egen befolkning, blandt andre kurderne. Det er et brandfarligt storpolitisk spil. Erdogan arbejder på at blive sultan over Mellemøsten, hviskes det i mit øre. Og hvis nogen er i tvivl om, hvordan en tredjedel af den tyrkiske befolkning bliver undertrykt, så læs hvad Thomas Hammarberg, EU-kommisæren for Menneskerettigheder skriver i flere sine rapporter fra i år https://wcd.coe.int/wcd/ViewDoc.jsp?id=1814085
14. oktober i år besøgte EU-kommisæren igen Tyrkiet og udtalte:
" Der er nogle langvarige, systematiske dysfunktioner i det tyrkiske retssystem, der skader menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder”
http://www.coe.int/t/commissioner/News/2011/111014TurkeyVisit_en.asp
Hvordan kan Erdogan nægte borgere at have basale rettigheder som ytringsfrihed og pressefrihed? Det er jo det, han gør ved at fængsle alle, der ytrer sig imod regeringen. 4000 BDP-medlemmer (det pro-kurdiske parti) er fængslet, heraf 20 borgmestre og 9 parlamentsmedlemmer.

Jeg siger det igen. Regeringen forsøger at udvikle fra veje til skole i sydøst Tyrkiet, men når terroristerne gør det meget svært for dem, så er det jo ikke fordi de vil have det kurdiske folk skal have det bedre - og dermed kæmper de ikke for forbedret kurdiske levevilkår eller rettigheder.

BDP støtter jo PKK, det er jo ikke nogen hemmelighed. Det er klart de bliver fængslet.

Appropos pressefrihed, kender jeg ikke et land der har mere pressefrihed end Tyrkiet. Når man ser på de vestlige medier, der kun spyder deres lorte propoganda.

Når det kommer til menneskerettigheder, laver de vestlige lande ikke andet end at tage det op, når det gælder Rusland og Tyrkiet, hvilket vil jeg tage med et gran salt.

Nu vil I nok tænke at jeg kun siger vesten og vesten, men i sidste ende passer det. Tyrkiet har fået en betydelig større rolle, og det sidste vesten ønsker er et stærkere Tyrkiet.

Og hvis vi vender tilbage til de metoder PKK benytter sig af, er det terror, hvis de til tider kun sigter efter civile. Jeg vil også mene det er terror hvis de angriber uskyldige soldater midt i en militærpost. Det er svære for den tyrkiske regering, for terroristerne er i blandt civile og det gør det helvedes svært at skelne.

Vent og se om Recep Tayyip Erdogan får skovlen under PKK, det vil tage tid - fordi de bliver støttet af netop vesten, som ikke har snakket andet om the fight against terrorism..

Og hvis vi vender tilbage til de metoder PKK benytter sig af, vil jeg mene det er terror uanset om de angriber civile eller uskyldige terror. Jeg væmmes ved dem, og væmmes dem der støtter dem. ** - Det blev nok lidt mere klart.

lillian simonsen

@Hadi G: Du forholder dig ikke til det faktum, at EU-Kommisær Thomas Hammarberg gentagne gange river Tyrkiet i ørerne for at bryde de konventioner, de har indgået og underskrevet med EU. Tyrkiet var iøvrigt også det land, der har fået flest domme ved EU Domstolen. Der er kun én vej - og det er at give alle borgere deres basale rettigheder og anderkende etniciteter. Når det sker, forsvinder alle problemer med ét slag!

Stig Rasmussen

"Appropos pressefrihed, kender jeg ikke et land der har mere pressefrihed end Tyrkiet. Når man ser på de vestlige medier, der kun spyder deres lorte propoganda."

Det må vist være månedens joke...

Stig Rasmussen

"Og hvis vi vender tilbage til de metoder Hamas benytter sig af, er det terror, hvis de til tider kun sigter efter civile. Jeg vil også mene det er terror hvis de angriber uskyldige soldater midt i en militærpost. Det er svære for den israelske regering, for terroristerne er i blandt civile og det gør det helvedes svært at skelne."

Er du også enig i ovenstående Hadi?

@Henrik Nielsen

Jeg synes, at dele af den Europæiske venstrefløjs traditionelle opbakning til terrororganisationer er problematisk. For nogle er det ligesom i orden at sprænge busser i luften med kvinder og børn, hvis man er en venstreorienteret terrororganisation, der hævder at kæmpe for folkets ret på en eller anden måde. Selv efter München massakren blev PLO støttet vidt og bredt, selvom det tog mange år efter, at de var holdt op med den slags, før andre ville have noget med dem at gøre. Der flyder stadig penge til Columbianske terrororganisationer og PKK bliver også støttet. Man har endda fundet en PKK træningslejre i Holland. Det er jo helt forygt at destabilisere Tyrkiet på den måde. Staters voldsmonopol er en forudsætning for, at man kan opbygge noget som helst, så det skal man ikke undergrave i Tyrkiet - tvært imod.

Og Henrik! - hvis Fatah og Hamas sprængte busser i luften med børn i, nej så skulle man heller ikke forhandle med dem. Det undrer mig, at du kan mene noget andet. Det undrer mig, at når du skal forholde dig til, om man skal respektere PKK når de gør den slags, så svarer du ikke nej, men blot, at Tyrkerne skam også er slemme, hvilket betyder, at du giver grønt lys til, at PKK sprænger busser i luften med kvinder og børn i. Du og jeg befinder os hermed holdningsmæssigt på 2 forskellige planeter og disse ubegribeligt grusomme terrorhandlinger vil fortsætte så længe der er for mange, der som du, forsvarer dem, som gør det.

lillian simonsen

Hallooooooo! Udgangspunktet for en diskussion om terror eller ej starter helt naturligt ved udgangspunktet for en stats tilstand, og der er ikke lighed for alle borgere i Tyrkiet. Derfor gør de borgere, som bliver krænket og undertrykt oprør. Det er ikke terror, men frihedskamp. Hvis Tyrkiet havde lige rettigheder for alle og respekterede deres borgere, var der fred i det skønne land.

Vesten er selvfølgelig tilfreds med tyrkiet ikke får for meget magt, og ro til at samle regionen..præcis som det sker her. Men hvis USA er en legitim mægler, så er alle. Forfølgelsen af kurdere har stået på så længe jeg kan huske, så pudsigt tidspunkt at bringe denne artikel, og så smurt ind i faktuelle fejl.

Trist at Danmark støtter det zionistiske felttog, det har ikke set sin lige, siden de konservative støttede nazisterne på østfronten.

Det er vildt hvordan i bliver ved med at tale om Palæstina og derefter trækker linjer til kurderne i Tyrkiet.

Kære venner, få jers historie og fakta på plads! Palæstina er et besat område, hvorimod Tyrkiet ikke er besat.

Denne forskel er altafgørende for vores forståelse af situationen. Jeg kan kun undre mig at man ikke kan kapere at behandle denne klare forskel.

Er det mon et forsøg på at forfalske Israels historie og derved legitimere Israles behandling af Palæstina??

Kurderne har lov til at brokke sig, og de har lov til at demonstrere og vise utilfredshed, men da de IKKE er i krig, har de ikke lov til at dræbe nogen som helst. Heller ikke de tyrkiske sikkerheds styrker der selv er kurdere. Og den tyrkiske regering har en pligt at overholde loven deres parlament beslutter.

Skulle man trække et analogi til kurdernes problemer er at vi i DK har opfundet en term ved navn "udkants Danmark" der føler sig overset. Vi så hvordan disse viste deres utilfredshed, gennem civile processer.

Og ved palæstinensernes situation kan man trække linje til da Tyskland havde besat os. Vi havde dengang nogle personer og grupper der saboterede jernbaner osv i DK.

Desuden at PKK/PJAK føler sig dårligt behandlet i de diverse lande de lever i, skyldes det meget at de ikke forstår at alle andre etniciteter i området også har det på samme måde som dem selv.

Det er IKKE et race spørgsmål, det er simpelthen pga dårlig uddannelse og økonomi at lande har set bort fra disse egne.

Men for at være fair, har Tyrkiet gjort meget under Erdogan for at komme disse folk i møde. Dette har vestlige medier bare svært ved at gengive.

De vil heller som så mange andre debattør herinde fokusere på "forskelle" mellem racer, etnicitet, religion, køn, hår frisør osv. osv. essentielt ligegyldigheder.

Det "kurderne" burde indse er at vestlige lande har brugt del og hersk princippet i mere end 100 år nu, for at opnå deres egen interesser. I dag er der flere rapportager der hentyder hvordan Israel og USA støtter disse terror organisationer i det nordlige Irak.

Dette for at sætte pres på diverse regeringer i området, så de får det svære ved at arbejde for deres respektive landes interesser.

Altså i Tyrkiets tilfælde truer man dem med bomber, hvis de ikke makker ret mht den pres de for tiden sætter på Israel, mht den radar station USA har tænkt sig at bygge i landet, mht medlemskab i EU, mht hvordan amerikanske og israelske firmaer der har skrevet kontrakt under på at trække gas op fra Cyperens farvande, uden om Tyrkiet, osv osv.

Så set fra en kurder bosat i Tyrkiet kan det umuligt være i dennes interesse at se et svagt Tyrkiet når det kommer til international politik. Men så er det jo godt at han ingen skolegang har haft og får sine nyheder fra BBC radio.

@Stig Ramussen.

Jeg fik skrevet det helt forkert, og du kan se hvad jeg mente under. Desuden har Israel sendt adskillige raketter mod hospitaler og skoler - og selvfølgelig dræbt en del civile. Men de er jo også en terror-stat.

Konflikten havde fået en ende hvis Vesten ikke ville forhindre Tyrkiet I at blive stærkere. USA havde det nok også I baghovedet da de invaderede Irak, at de kunne bruge Nordirak, til dét de gør i dag. To fluer med et smæk.

Forresten. Hvilke rettigheder mangler I at kurderne mangler?

Stig Rasmussen

Jesper Wendt:

Hvad er det for et "zionistisk felttog"????

Er det komplet umuligt at være modstander af både Israels og Tyrkiets opførsel eller skal man vælge side?

Stig Rasmussen

Hadi G:

Tyrkiet har fornylig bombet landsbyer i Irakisk Kurdistan medens Erdogan fordømte Israels fremfærd i Gaza...

Hvis Israel er en terror stat er Tyrkiet en ultra terror stat.

Enten er du imod civile angreb i alle tilfælde hvad enten det drejer sig om israelere eller tyrkere, eller også er du en hykler.

Og det er da dejligt at kurderne har fået deres egen stat, men det er måske et Stor-Tyrkiet der også skal kolonisere dette område?

Hvad vil du have den tyrkiske regering skal gøre?
PKK bliver ved med at angribe - nu må det altså være nok. Det er klart Tyrkiet prøver at ødelægge deres baser i Nordirak. Kurderne er bare en brik i et puslespil, som USA spiller.
Og jeg kan ikke forstår, hvordan du mener at kurderne bliver undertrykt på samme måde som palæstinenserne.

Stig Rasmussen

Hadi G

Hvad vil du have den israelske regering skal gøre?
Hamas bliver ved med at angribe - nu må det altså være nok. Det er klart Israel prøver at ødelægge deres baser i Gaza. Palæstinenserne er bare en brik i et puslespil, som den arabiske verden spiller.
Og jeg kan ikke forstår, hvordan du mener at palæstinenserne bliver undertrykt på samme måde som kurderne.

Stig Rasmussen

Jamen thats it!! Nu spørger du om det rigtige, hvad skal Israel gør?

Jo trække sig ud af besat land! Eller også kan de få lov til at overtage HELE Palæstina og anse palæstinenserne som dets egne borgere.

Tahir Canbek - Står der nogle steder at det er ekspertbaseret? Man kan godt eje analytisk sans, uden at være ekspert, så tag lige og hop ned fra din høje hest.

Jesper Wendt, Jon Møller, Hadi G og divserse
Hvor er det afskyeligt at voksne mænd som jer, kan sidde og lyve så kraftigt. Jeg ved ikke om det er bevidst, eller om I bare lever i uvidenhed?

For det første så læs lige debatindlægget igennem én gang til - der står ingen steder, at forfatteren sympatiserer eller bare anser PKK's kamp for legitim. Pointen er blot, at Tyrkiet ser Hamas som frihedskæmper, men PKK som terrororganisation. Og jo, man kan drage en ganske klar linje til Palæstine og Hamas - for for sagen i dens kerne er blot, at der er tale om 2 undertrykte befolkninger.
Der er også den side af sagen, at Tyrkiet er en suveræn stat og derfor ansvarlig for sin befolkning, derfor bør de også vise sig det ansvar fortjent, og stoppe deres kategoriske undertrykkelse.

Hadi G - Få styr på dine facts, Tyrkiet knægter pressefriheden, de er ifl. Jounalister Uden Grænser nr. 138 i verden ang. pressefrihed. Så drop dit tyrker-forsvar og argumenter sagligt i stedet.
Du er tydeligvis upartisk i din såkaldte argumentation og derfor en total joke herinde.

Stig Rasmussen

Hadi G:

Så man må godt angribe civile hvis det bare ikke er et folk der lever i et andet land? - syg form for argumentation.

Hvad så med Nord Cypern, bortset fra at tyrkerne har etnisk udrenset alle græsk-cyprioter, så må det det da tælle som et folk ,der er besat/drevet bort fra deres eget land.

Arash:

Så må der gives en åbning, at trække sig tilbage uden at have en fredsaftale med palæstinenserne giver ingen mening.

"Det ene er et folk, der lever i et andet folks land."

Hvor er det smukt. Dette forstærker blot det jeg skrev ovenover.

Hvor foreslår du dette folk skal drage hen? Nu når de har gjort sig den ulejlighed at emmigrer til Tyrkiet (hvilket vi jo alle ved, var det kurderne i sin tid gjorde ;) ) og forstyrre den idylliske, tyrkiske fred?

Stig, jeg deler den opfattelse af at de begge synder, men, det har ikke en direkte relation 'undertrykkelserne' imellem. Derimod har tyrkiet og Israel indirekte og direkte indflydelse på 'situationen'.

Kurdernes kamp for selvstændighed er ikke koncentreret i tyrkiet, men spænder over 6 nationer.

Det zionistiske felttog vil tage sin tid at forklare, jeg henviser til det i ovenstående.

Jeg er imod at civile dør under sådan en kamp. Den form for krig 'kurderne' fører mener jeg er kujon-agtig. Vejsidebomber, angreb på politistationer med mere - for derefter at flygte ind i Irak. Med hånden på hjertet, hvor mange af jer mener at AKP ikke har prøvet at få en ende på konflikten? Hvem har taget intiativ? R.T.Erdogans taler har været klar og tydelige, og han er, ligesom vi andre, klar over at PKK for støtte andet steds fra.

@Stig Rasmussen. Så du mener at PKK gør det rigtige, nemlig at føre guerillakrigen der koster så mange civile livet? Jeg har i flere indlæg skrevet det samme igen og igen, at regeringen har forbedret alt i det sydøstlige siden kom til magten. Når de prøver at ødelægge det, så tvivler man egentlig på hvad de kæmper for.

Sammenligningen mellem Israel og Tyrkiet er måske ikke helt retfærdigt. Der er jo ikke tale om territoriale besættelser fra tyrkisk side ift. spørgsmålet om kurdiske vs. palæstinensiske territoriale rettigheder. Sagen forholder sig DERFOR noget anderledes, idet vi taler om selvstændighed og suverænitet. Derfor ville inddragelsen af Cypern konfliktet give bedre mening for artiklens budskab. Der burde dog IKKE herske nogen tvivl om, at kurdere har ret til deres rettigheder på samme måde som palæstinenserne - og på lige fod som tyrkere. Derfor ER det yderst problematisk, at Erdogan forsøger at indtage rollen som den ”sympatiske” mægler i regionen, når han samtidig fører et usympatisk og uacceptabelt politik overfor sine kurdiske landsfæller. Det er både HYKLERISK og DOBBELTMORALSK. Derfor er artiklens titel ”Tyrkerne har glemt, at der bor kurdere i deres glashus” lige i øjet!!!

PS. Hvad angår pressefrihed i Tyrkiet – ja, sidst jeg var i Tyrkiet (2010) ville jeg vise et klip på YOUTUBE til min faster. Og gæt hvad: ACCES DENIED!

Hadi G - Ja, du har helt ret. PKK fører kujon-agtig krig sammenlignet med det tyrkiske militær. De burde i stedet - som tyrkerne - bruge kemiske våben, ramme civile familier hvoraf det yngste barn er 6 mdr. gammelt og nægte at lade kurdere forsvarer sig på kurdisk, da man anser det for uforståeligt og ukendt.

Men sagen er nu bare engang den, at Tyrkiet er - på papiret - den demokratiske stat i denne konflikt.
PKK er ikke "den gode" i denne konflikt, det bør efterhånden være klart. Men det hjælper bare ikke, at man hælder benzin på bålet, ved at nægte en hel befolkning deres rettigheder, fængsler deres demokratiskvalgte politikere, fængsler folk i 15 år for at aflægge ed på kurdisk, nægter en 59-årig syg kurdisk mand behandling for hans sygdom og jeg kunne blive ved.

Det er bare ikke holdbart, især - som forfatteren påpeger - hvis Tyrkiet skal blive en del af EU.

De har fået sende tilladelse, de taler deres eget sprog. At de får fængslet deres politikere er jo fordi de støtter terroristerne.

Rammer PKK ikke civile? Der døde en 2-årig pige af en vejsidebombe i forgårs og jeg kunne blive ved.
Lad os vende tilbage til ramadanen, den hellige måned i den muslimske verden. Statsministeren viste så meget tålmodig, men efter gentagne angreb af PKK - var tålmodigheden brugt op. Så er det klart Tyrkiet bliver nød til, endnu engang at opererer i Nordirak.

Dejligt at se hvor meget I forsvarer PKK - en terrororganisation.

Det sjove er at kurdernekæmper for selvstændigt land over 5-6(?) lande, men det er ikke til at se - man skulle kun tro det var Tyrkiet der "undertrykte" dem.

FUCK PKK - og dem der støtter dem.

Hadi G - Hvor har jeg givet udtryk for at støtte PKK? "PKK er ikke “den gode” i denne konflikt, det bør efterhånden være klart".

Lad være med at drage usaglige konklusioner.
PKK er terror, men såfremt PKK er terror, så er Hamas det også. Og det er nemlig det, Ergodan ikke mener. Så fuck Hamas, for at tale dit sprog ;)

Hadi G - Hvor har jeg givet udtryk for at støtte PKK? "PKK er ikke “den gode” i denne konflikt, det bør efterhånden være klart".

PKK er terror, men såfremt PKK er terror, så er Hamas det også. Og det er nemlig det, Ergodan ikke mener. Så fuck Hamas, for at tale dit sprog ;)

Hadi G siger:

De har fået sende tilladelse, de taler deres eget sprog"

Er det din definition på, at så er alt ok.
Og sendetilladelsen for ROJ-tv vil de have fjernet, så tyrkerne igen kan dikterer hvilke nyheder der kommer ud. Lad os alle slå et slag for demokrati og liberale frihedsrettigheder!

ROJ-tv opfordrer til had og er også brugt af PKK, derfor vil jeg også mene den bør lukkes. Der er blevet fundet beviser i b.la. Belgien, men det er altså svært at få lukket den.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op med Hamas. Israel får jo bare tildelt et stykke af Palæstina og tager så bare mere og mere. Nu har de også indført blokaden(læs:fængsel). Ingen gør noget ved det, og så prøver de at gøre modstand, men det virker jo ikke. Efter min mening er det sørgeligt, hvis Hamas rammer civile mål - dog har Israel ramt mere end nok civile. Israel skelner jo ikke mellem civile og terrorister. Det er faktisk hvad Tyrkiet gør i sydøst. Det er ligefør de bør indfør en blokade også ;)
Når det så er sagt, er det dejligt at se Abbas få mere og mere støtte, da det går den demokratiske vej - men igen tør ingen sige Israel imod. Jeg synes det er et frisk pust i verden, at Erdogan kan sige zionisterne imod, samtidig at får han støtte fra den muslimske verden.

Lad os nu lade domstolene afgøre sagen om Roj-tv.

Og til den lange smøre du fyrer af mht. Israel, kunne det samme siges om Tyrkiet.

Det legitimerer på ingen måde, at man fx fængsler demokratisk valgte politikere og oveni købet ikke lader dem forsvare sig på deres sprog. Det er ikke demokrati.

Nu strammer nu den. Israel er langt værre end Tyrkiet og det ved du også godt selv.

Hvis PKK er en terrororganisation - og de demokratisk valgte politikere støtter dem, på den ene eller anden måde, skal de fængsles.

Jeg tror på at Erdogan nok skal få skovlen under PKK. Det er bare ikke noget der sker på 1 år.. måske årtier. Vi må bare vente og håbe på at terror få dets ende.

Sider