Læserbrev

Frivillige ind i jobskabelsen

Debat
5. december 2011

Arbejdsløsheden er for høj. Det er på tide, at vi finder alternative måder at få ledige i job. Frivillige organisationer og socialøkonomiske virksomheder kan spille en nøglerolle, hvis Folketinget vil.

Foreningerne kan tilbyde meningsfyldt frivilligt arbejde, der kommer dem selv og samfundet til gode. Det styrker den lediges selvværd, livsglæde og netværk. Anna Mee Allerslev, beskæftigelsesborgmester i København (R), har foreslået regeringen en frivillighedsplan, der kan supplere den traditionelle jobplan.

Tanken er, at de ledige, som ikke f.eks. kan komme i virksomhedspraktik, men heller ikke kan opnå førtidspension, kan blive aktiveret med frivilligt arbejde i en periode.

Forslaget har stort potentiale i et foreningsland med tusindvis af seriøse foreninger. Fonden for Socialt Ansvar, som har professionel bestyrelse, står bag Natteravnene og Bydelsmødrene. Fonden har etableret små Natteravnehold for nydanske kvinder, der går om dagen i deres boligområder og gør en stor indsats.

Disse kvinder var ledige og ikke umiddelbart tæt på arbejdsmarkedet. De havde alle styrtet af sted til jobcentre i årevis, været på lange dyre kurser, i arbejdsprøvning mange gange, til undersøgelser og behandling, men aldrig været i nærheden af et job. For fire af disse få kvinder lykkedes det at få arbejde, efter at have været frivillige i en periode.

Prøv potentialet

Når man er frivillig, er man sammen med andre engagerede mennesker og indgår i et meningsfyldt netværk. Alle, der har prøvet at være ledig, ved, hvad netværk betyder for mulighederne for at få et job. Det, at være frivillig, er udviklende. Man udvikler sine kompetencer for samarbejde, kommunikation og organisering.

I Fondens aktiviteter og i andre foreninger får de frivillige også tilbud om direkte kompetencegivende kurser. Er det ikke på tide at afprøve det kæmpepotentiale, som et sådant samarbejde mellem det offentlige og den frivillige verden indebærer?

Mange organisationer står til rådighed med gode ideer og sparring, men politikerne skal naturligvis påtage sig ansvaret for at tilrettelægge lovgivningen, så det innovative samarbejde kan fungere optimalt.

Erik Thorsted er direktør i Fonden for Socialt Ansvar

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Østerberg Bahr

HVEM er det så lige der TJENER KASSEN på det stykke frivillige "ARBEJDE"

(ARBEJDE k a n ikke være FRIVILLIGT) !!

ARBEJDE E R NOGET MAN MODTAGER en anstændig - L Ø N FOR - anstændig fordi man skal kunne LEVE af den !

Lise Østerberg Bahr

Der undergraves og undergraves på ARBEJDSMARKEDET .... med studenter - der ingen rettigheder - ikke ved hvornår de har mødetider - skal kunne tilkaldes, etc. etc. - og det er ikke overklassens børn - de skal nok finde noget SIKKERT og spændende at foretage sig til at putte på CV´et !!

Der hvor forbindelserne eksisterer - er der råd at hente.

Så lad bare "tosserne" arbejder gratis - de "FØLER" noget ved det - de tror de kan spises af med, en kop kaffe og lidt socialt samvær - i stedet for det de mangler - JOB - så de kan forsørge deres familier.

SIKKE en glidebane nogen forbereder HER !!

Lise Østerberg:

tja, det gælder ikke hvis man får Borgerløn...

Lise Lotte Rahbek

Så nu vil I tage frivilligheden ud af frivilligt arbejde også ??

Det er da det mest undergravende ( "#¤%&!) for civilsamfundet, jeg har læst længe, og det siger ikke så lidt!!

Mads Kjærgård

Jeg læser det nu mere som om, at man skal have lov til at lave frivilligt arbejde istedet for at klippe hæk, hvis man selv vil. Det lyder da ok, jeg vil da hellere beskæftige mig med noget der giver mening end ikke. Men det er jo ikke just der, Der Obersturmführer Mette er! Tror hun agter at genindfører ordningen fra 20erne, hvor de arbejdsløse skulle pumpe vand ud af en kælder, hvorpå det så løb ind i den anden ende.

"Arbejdsløsheden er for høj. Det er på tide, at vi finder alternative måder at få ledige i job."

Sig mig er prioriteten at folk skal tjene deres dagløn, eller er det at folk ikke skal have fri?

Det er kommunisme ind af bagdøren.

Mads Kjærgård

Tja men med udsigt til, at arbejdsløsheden er et blivende problem, så er det da frisk med noget nyt, andet end de sædvanlige borgerlige toner fra regeringen. Jeg havde håbet og troet at en som Mette, der har haft så mange glimerende indlæg mod den forgående regerinngs socialpolitik ville tænke nyt. Prøv fx. at se København, møgbeskidt og fuld af graffi, giv de arbejdsløse en reel løn og tilbyd arbejde, hvis en organisation mangler og ikke har råd til fx. en kontorassisten, så del lønnen, lad den gerne være lidt lavere, men lad den være anstændig. Lige nu synes jeg der lægges op til, at man netop ikke kan få lov til noget andet end at sidde hjemme og skrive ansøgninger og vente på en telefon, der aldrig ringer. Brug dog alt den ekspertice som er i stedet. Der skal da ske noget.
Arbejdsløshedunderstøttelse og biststandshjælp handler jo om og er indført for at arbejderne ikke skal gå i hundene for så er de jo ikke til rådighed længere, man kan nu engang ikke søge arbejde fra under en bro. Det er jo nu engang ikke for folks egne blå øjnes skyld man har disse ydelser, det er for at holde den ledige arbejdskraft på standby indtil der er brug for den. Men måske tyder meget på at politikerne udemærket ved, at det bliver der ikke, siden nedskæring og nedgørelse er det eneste de kan finde på. Men alle det er med til at de arbejdsløse mister modet og selvtilliden og derfor langsomt glider ud i fortabelse. Mette kan måske ikke finde en masse penge, men hun kunne finde noget af sin tidligere retrorik frem og fortælle, at det ikke er de arbejdsløses skyld. det ville gøre en forskel at blive anerkendt som ligeværdig borger!!

John Vedsegaard

Det man nu om dage kalder jobskabelse, har intet med jobskabelse at gøre - med mindre men regner dem der er ansat i sådanne ordninger for at være jobskabte.
Samtidig er sådanne ordninger enormt dyre uden at skabe et eneste job.
Det ville være bedre at ændre på de såkaldte "jobcentre" så de skabte helt nye jobs og ikke bare konkurrerende om hvem der kan skaffe flest i arbejde og i jobs der rent faktisk eksistere i forvejen er det eneste der er i spil, ikke så meget som et eneste nyt job taler vi om her, IKKE ET ENESTE!
Var jeg ikke så fredelig burde jeg blive vred..

Nu er der ikke nogen civile værnepligtige at tage af mere, så vil man plukke dem et andet sted. Det er fint, hvis folk i forvejen er aktive i en forening, at de kan få lov til at være det på dagpenge eller kontanthjælp; men det er ikke fint at anbringe dem et sted, de ikke har noget forhold til på forhånd.
Der er sådan en romantisk forestilling i samfundet, hvor de gode, gamle dage med et arbejde, man ikke viste, man ville have, gav én indhold i tilværelsen og rank ryg. Den udbytningstankegang bør vi bekæmpe, som gode demokrater! I et demokratisk samfund er enhver af værdi i sig selv. Og sådan var det da også, dengang folk kunne prioritere mellem hjem og arbejde - før flugten fra ansvaret.

Ane Karoline Bak Foged

Jeg forstår ikke, hvad I råber sådan om.

Det frivillige arbejde skulle være med henblik på at skabe, sikre og opretholde en vis arbejdsdygtighed. Tænk bare på eksemplet med de nydanske kvinder, som ved at være bydelsmødre, som bliver indsluset på arbejdsmarkedet ved bl.a. at lære at forpligte sig.

Skal man se forslaget ift. ledige, så er det første gode, at de, som laver frivilligt arbejde, men som er ledige og på dagpenge eller kontanthjælp, idag ikke må arbejde frivilligt i ubegrænset tid, fordi de jo skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet (et marked som ikke er der nu).

Det andet gode er, at de ledige, som bruger deres dage på jobcentre og aktivering på kurser, kan lave noget mere relevant arbejde, som i højere grad opkvalificerer dem, giver mening i hverdagen og bidrager til samfundet.

For der er ikke jobs til ledige lige nu! Jeg ville ønske, at der var - eller bare mulighed for flere virksomhedspraktikker.
Men når nu dette ikke er tilfældet, så vil jeg da mene, at frivilligt arbejde er et rigtig godt alternativ!

Søren Kristensen

"aktiveret med frivilligt arbejde"..., hvordan kan man få sig selv til at skrive sådan noget?

Ane Karoline Bak Foged

@ Søren Kristensen: Vil du ikke være venlig at uddybe, hvori problemet er med dette?
For jeg har virkelig svært ved at forstå, hvorfor frivilligt arbejde er sådan et onde. Og det er ikke, fordi jeg ikke vil forstå!

Ane Karoline Bak Foged

@ Lise Lotte:
Jeg har læst i kommentarerne til artiklen om Normskred blandt unge, hvor du mener, at politikerne skal opstille muligheder for de ledige? Hvordan kan frivilligt arbejde ikke være en mulighed??

Søren Kristensen

Det fine ved frivillighed er at det er frivilligt - helt frivilligt.

Ane Karoline Bak Foged

Det fine ved frivillighed er, at det er en grundpille i vort samfund, som understøtter vores foreningssamfund, som engang i tidernes morgen var en forudsætning for grundlæggelsen af vores demokrati.

Det er indbildsk blot at afskrive dette, som endnu en måde hvor stat kan tvinge de ledige til noget.
Frivilligt arbejde kan ikke ses som en pisk på lige fod med lavere kontanthjælp og kortere dagpengeperioder fx er det. Det er derimod at give den ledige en mulighed for at komme mere ud, ud af døren, væk fra køen og kursuscentret og ud i samfundet, hvor det nytter.

Lise Lotte Rahbek

@ Ane Karoline Bak Foged

Jeg ved ikke, om du har været involveret i frivilligt arbejde.
jeg har.
I frivilligt arbejde er nøgleordet "frivilligt".
Ingen beslutter hvad du har lyst til at engagere dig i. Der står ingen og tager tid på dig.
Det er din lyst, din ansvarlighed og dit engagement som styrer dig.

Hvis du giver systemet ret til at kontrollere og bureaukratisere og statistikkisere indenfor den frivillige - jeg gentager - frivillige organisation, så er det ikke længere frivilligt.
Dermed smadrer du alverden frivillige projekter og gør dem til endnu en håbløs aktiveringsmølle, og der vil helt afgjort komme kontroller og tidsstemplinger og krav, for ingen får da lov til bare at sige, at de laver frivilligt arbejde. ALT skal kontrolleres og føres til protokol, når der er offentlige instanser og overførselsindkomster involveret.

Det må ikke ske!
Det den frivillige verden kan, og som ikke må smadres er, at det fantasifulde, det medmenneskelige og de vilde projekter.

"Hvis du strammer garnet, kvæler du barnet".
Derfor Ane, skal det frivillige og den offentlige kontrol og bureaukratisering holdes LANGT fra hinanden.

Ane Karoline Bak Foged

1) Jeg er frivillig, fordi det betyder noget, fordi jeg udvikler mig fagligt og socialt ved det og fordi jeg er en af de studerende, som du mener undergraver arbejdsmarkedet, fordi jeg - med dine ord vil pynte på cv'et - med mine ord vil kvalificere mig og anvende min uddannelse i praksis mhp. at gøre mig selv bedre i stand til at tage arbejde, når jeg er færdig med min uddannelse, og mhp. at gøre mig mere attraktiv på arbejdsmarkedet.

2) Jeg er helt enig i, at frivilligheden ikke ikke skal kontrolleres, men helt ærligt så læser jeg ikke kontrol, bureaukrati og statistik ind i Erik Thorsted's indlæg. Det handler om et alternativ til kontrol og bureaukrati som sammen med aktiveringskurser og tusindvis af ugentlige ansøgninger er dyre ordninger. Disse har ikke effekt på det problem, man støder ind som konsekvens af den lavkonjunktur og det hul vi befinder os i, nemlig en større strukturel ledighed.
Jeg har svært ved at se, hvordan en kontrol af den enkelte ledige skal kunne ødelægge hele den frivillige verden. Virksomhedspraktik får da ikke virksomheder til at gå konkurs?

Jeg får fornemmelsen af, at vi ser Thorsteds forslag fra to forskellige vinkler:
Om det kan afhjælpe langtidsledighed og et kæmpe samfunds- såvel som individuelt problem
vs.
hvilke konsekvenser det vil have for frivilligheden i det danske samfund

Jeg kan ikke være enig i, at sidstnævnte skal være præmis for denne diskussion.
Jeg mener, at fokus hellere skal ligge på alle de hænder, som kunne gøre en forskel i organisationer og foreninger, samtidig med at disse hænder vil være gladere end hvis de udfyldte skemaer nede på jobcentret.

Ane Karoline Bak Foged

*Tilføjelse til 2) Jeg mener, at frivilligt arbejde i meget højere grad end kurser kan modvirke strukturel ledighed, som vil blive et kæmpe problem. Det vil sætte folk uden for arbejdsmarkedet permanent , indtil de enten bliver tvunget til tage job langt under deres kvalifikationsniveau, til at omskole sig eller til de bliver sat på førtidspension, når samfundet ikke længere tror på dem.

Frivillighed handler for mig ikke om frivilligheden i sig selv, men i det at tro på at man gør en forskel i samfundet - en tro som ledige hurtigt mister, hvis ikke de får noget at rive i!

Lise Lotte Rahbek

@ Ane Karoline

Jeg ved ikke om du henvender dig til mig, men jeg har ikke skrevet et kvidr om at pynte på cv'er eller undergrave arbejdsmarkedet her.
Dine kommentarer er muligvis rettet til mig - og muligvis ikke.

Du skriver: "Jeg mener, at fokus hellere skal ligge på alle de hænder, som kunne gøre en forskel i organisationer og foreninger, samtidig med at disse hænder vil være gladere end hvis de udfyldte skemaer nede på jobcentret."

Ja måske. Hvis det får lov at vedblive at være et (frivilligt) tilvalg at gøre en forskel i organisationer og foreninger.

Det der skiller os,
er nok min triste erfaring og til gengæld lange erfaring med, at lige så snart det er noget med arbejdsløse mennesker,
så kommer der helt afgjort også krav om kontrol og statistikker og dokumentation ind i billedet.

Jeg har ikke din optimisme.

Ane Karoline Bak Foged

@ Lise Lotte,
Jeg beklager, at jeg så mig blind på dig og Lise Østerberg, undskyld!

Ang. diskussionen så lander den vist bare her :)