Interview

’Ligestillingsdebatten er for skinger til, at vi gider deltage’

30. december 2011

— Foreningen Far er et af de mandlige talerør, som dagens kronikører revser for ikke at tage del i ligestillingsdebatten. Hvorfor vil I ikke være med?

»Det er helt tydeligt, at kronikkørerne har lavet deres hjemmearbejde ualmindeligt dårligt. Vi bidrager med høringssvar til Folketinget, vi går i Deadline på DR2 og fortæller om vores mærkesager. Jeg køber slet ikke præmissen om, at vi ikke deltager aktivt i debatten. Når det så er sagt, mener vi generelt, at man kommer meget længere ved at fokusere på de helt lavpraktiske, konkrete ændringer end ved at bruge sin energi på, om det nu er de røde eller blå feminister, der har fat i den lange ende. Det er os ærlig talt rimelig ligegyldigt.«

— I mener ikke, at I som forening har et ansvar for at deltage aktivt i den del af ligestillingsdebatten?

»Den slags kønsdebat, som der bliver lagt op til her, er i hvert fald for skinger til, at vi gider at gå ind i den. Vi mener, at man bedst ændrer de ligestillingsmæssige problemer, der unægteligt stadig er, ad den lovgivningsmæssige vej. Altså ved at fokusere på, hvor i lovgivningen man kan lave helt konkrete ændringer, der reelt sikrer ligestilling mellem kønnene.«

-Hvordan gør I det?

»For eksempel forsøger vi så ofte som muligt at gøre lovgivningsapparatet opmærksom på, hvilke erfaringer, vi kan bruge fra vores nabolande. For vores nabolande er altså langt foran Danmark på ligestillingsområdet. I Island har de for eksempel en tredelt barsel — en tredjedel til kvinden, en tredjedel til manden, og en tredjedel, som de selv kan bestemme over. Det kunne vi godt lære noget af.«

— Men bliver det ikke nemmere at få lovgivningsapparatet i tale, hvis man deltager mere aktivt i selve debatten?

»Man ændrer ikke på de faktiske omstændigheder ved at råbe op om alt muligt ligestillingsfnidder hver og hver anden dag — man gør det ved at gå konkret til værks.«

»Min forgænger i foreningen holdt før i tiden sådan nogle mandeaktioner, men jeg synes simpelthen det er for useriøst i dag. Vi vil hellere diskutere på baggrund af forskningsresultater, erfaringer fra vores nabolande og på analyser af, hvad vi kan gøre bedre, end at deltage i en debat med Fay Weldon og Anne-Dorte Michelsen. Det vil Carl-Mar Møller sikkert kunne få en masse sjov ud af, men det er ikke noget, vi gider at bruge tid på.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Inger Sundsvald

I de debatter jeg har deltaget i, om bl.a. barselsorlov til mænd, er det mændene der er skingre (et af de mange nedladende udtryk, der vist kun bruges om kvinder). De vil fandeme ikke have lovgivning på området, og finder det generelt nedværdigende for mandekønnet, hvis yngre eksemplarer fik bedre lovfæstede rettigheder.

Personligt deltager jeg heller ikke i kampen mellem de røde og de blå feminister, hvor man kalder hinanden ’navne’. Men til Informations artikler om ligestilling mangler der faktisk nogle andre end de sædvanlige gamle, der for enhver pris vil beholde deres behagelige liv med opvartning og automatisk rent tøj i skabene – eller for den sags skyld nogle andre end de yngre mænd, der er mere interesseret i at tale om deres egne problemer med at se deres børn fra et brudt forhold, eller deres problemer med at få sex nok.

Hvor mange af "foreningens far" ansatte, er helt eller
delvist finansieret af staten ?
Ingen så vidt jeg ved.
Så deltagelse i debatter mv. er ren hobby efter endt arbejdstid eller finansieret af medlemmerne selv.

Hvordan ville debatten mon se ud hvis man fjernede støtten alle kvindeorganisationer ?
F.eks. Kvinfo, såkaldte kønsforskere osv.