Læsetid: 2 min.

Villys mange heksedoktorer

Aldrig har en regering ansat så mange særlige rådgivere som den nuværende. Alene udenrigsminister Villy Søvndal har to af disse velbetalte rådgivere til sin rådighed. Hvor er manden inden i Villy Søvndal blevet af?
31. december 2011

Et gammelt mundheld lyder, at mange kokke fordærver maden. I forhold til den røde regering kunne det oversættes til: Mange spindoktorer forplumrer budskaberne.

Aldrig har en regering ansat så mange særlige rådgivere som den nuværende. Alene udenrigsminister Villy Søvndal har to af disse velbetalte rådgivere til sin rådighed. Hvor er manden inden i Villy Søvndal blevet af?

Én ting er, at Villy Søvndal og SF i forbindelse med regeringsgrundlaget har slugt så mange kameler, at Sahara er blevet tømt. Noget andet, at Villy Søvndal slet ikke er til at genkende mere. For nylig stod den på forbrødring med SF arvefjende — det onde USA.

Det samme gælder i forhold til Kina, hvor Søvndal tidligere konstant gjorde opmærksom på undertrykkelsen af Tibet. Men den slags meninger sømmer sig åbenbart ikke for en nyudnævnt udenrigsminister med konstant skiftende holdninger. Man mærker, at medierådgiverne arbejder på højtryk i baggrunden.

Endnu mere grel var SF’s kovending i forhold til en folkeafstemning om europagten, som Helle Thorning-Schmidt og Kommissionsformand Barroso har fået bagatelliseret i en grad, at det nu ser ud som om pagten ligefrem er en fordel for Danmark. Herregud, vi afgiver ingen suverænitet, og så udelader man bekvemt, at danskerne hæfter for 40 milliarder kroner — trods alt en slat penge.

Offer for egen strategi

Villy Søvndal er for længst blevet offer for sin egen mediestrategi — ligesom Poul Nyrup Rasmussen i sin tid blev det, da han turnerede rundt med en cykelhjelm, der var adskillige numre for lille, samtidig med at han forsøgte at virke afslappet og i øjenhøjde med almindelige danskere.

En klovn i sit eget vælgerfinansierede mediecirkus. Det bekvemme for regeringen er imidlertid, at den aktuelle debat om spindoktorer kun peger bagud og ikke på de nuværende magthavere.

Med hærskaren af særlige rådgivere har den røde regering fra begyndelsen udgjort et sandt spindoktormekka.

Men måske er der en mening med galskaben? Måske skal regeringens budskaber netop stritte i så mange retninger som muligt? På den måde bliver det nemlig svært at fastholde dem på noget som helst. Det ligger dog fast, at regeringen har sat helt nye standarder i omgangen med såvel medier som vælgere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Og?

Pia Kjærsgaard lovede os, aldrig at røre ved efterlønnen. Se, det er et løftebrud, der er til at tage at føle på. Oven i købet kunne konen have fået sin vilje med andre - meeen nej hendes interesse var at bevare en regering der ville være med til at sparke de fremmede. Hellere det end bevare efterlønnen.

Samtidig har Pia Kjærsgaard været med til at understøtte de massive svigt i forhold til det danske demokrati, som nu langsomt endelig ser ud til at forvandles fra mistanker til skræmmende virkelighed.

Der er ingen grund til at give spalteplads til den kone, og det ævl hun pladrer ud i ovenstående er en omgang personangreb helt uden politisk signifikans. Det er for ringe. Alt for ringe, og vi kan ikke andet end klandre en dorsk redaktionel linje for at bringe den omgang skidt.

Der er svært for hende ikke at have magten mere.
Der er virkelig ikke meget i dette skriveri. Hvis VKO ikke kan finde noget at kritisere ministeren for (det han har gjort), men er reduceret til at kritisere ham for måden han gør ting på (e.g. slipseknuden), så er der virkelig ikke noget at komme efter.

Med en opposition, der kun er ude på at finde fejl hos Regeringen, er det sørmer nødvendigt med al den hjælp Villy og Co. overhovedet kan få!!
Så længe man bruger trashtalk og andre ufine metoder istedet for at tale politik! ..så er personlige rådgivere et must!!
Hvad har DF selv af rådgivere, medhjælpere, journalister plantet hist pist etc. til at gøre det beskidte arbejde.? Der er jo overvejende BLÅ medier her, så selvfølgelig skal Villy og Co. dækkes ind !

Jan Aage Jeppesen

Der er intet nyt i at oppositionen bruger alle midler for at underminere den siddende regering og fremstille dens politisk som skadelig og utroværdig. Den er simpelt hen enhver oppositions opgave, og sådan har det altid været så længe jeg kan huske. Og min hukommelse går endnu længere tilbage end til folkeafstemningen om jordlovene i 1963. Skræmmekampagnen med den sorte hånd der tager den lille mands hus gik rent i hos vælgerne og lovforslaget blev forkastet.

Det nye er de mange støttepædagoger, men det er vel ligesom i en militær konflikt: Når angriberne har fået stærkere våben der kan gennembryde forsvaret, så må man opruste og styrke forsvaret.

Ole Hartling.
Der er alt muligt nyt i den form for privatorienteret tilsviningskampagne som vi pt. er vidne til. Den har ikke landets styrelse som genstand.

Søren Blaabjerg

Forøvrigt mener jeg, at politikere og i særdeleshed ministre, der har brug for spin-doktorer, slet ikke er egnet til deres job, men burde skynde sig at finde noget at beskæftige sig med, der matcher deres evner og indsigt.

Hvis jeg var minister i denne regering, ville jeg også føle en vis skepsis overfor VKO's embedsmænd, og sikkert også, som følge heraf, finde mig mine egne rådgivere.

Åh nej! Hun mistede magten og har nu en holdning til, hvordan hendes direkte modstandere forvalter magten?! Tvi, gru og tænders gnidsel. Med alle de ting, som DF er forarget over i dag, kan man kun undre sig over, hvor DF var da de havde magten. Det var jo immervæk 10 år...

Dorte Sørensen

Ole Hartling
Tak for genopfriskelsen af jordlovene i 1963. – Men blev de ikke indført senere og vist også af en borgerlig ledet regering.

Så bare en lille sidebemærkning til den håndfuld flere spindoktor, som den nye regering har ansat – Det kan have noget at gøre med at ministerierne over de sidste 10 år har ansat Venstrepartisoldater i stedet for neutrale embedsmænd.

Kære Pia,

Der er ikke meget fyld på dit lange udbrud.

Hvad vil du egentligt?

Det virker som du gerne have en anden dagsorden, når det vælter ud af skabet med det der antyder alvorlige problemer med din regeringstid.

Man skulle tro at du efter 10 år "i" regering ville huske at en minister ikke er sit partis, men regeringens mand.

Men den forskel har du måske ikke reelt forstået, eftersom du mange gange har brugt det yderste mandat til at sikre, at Folketingets pligt til at checke regeringens førelse ikke blev realiseret.

Når vi så mindes, hvordan du har korrekset Hr Villy Søvndal tidligere når talen kom på kritik af din regeringstid, ja så skriger det til himlen når du endnu en gang bare er ud med sværtekosten.
Selv om jeg jo må tilstå, den passer fint til dig og dine.

Det er ironisk at den politiker, der mere end nogen anden har nydt godt af pressemonopolet - Pia K - tænk på hvordan BT og Ekstrabladet lærte arbejderen at DF var det sande Socialdemokrati - henviser til netop dette:

"ligesom Poul Nyrup Rasmussen i sin tid blev det, da han turnerede rundt med en cykelhjelm, der var adskillige numre for lille, samtidig med at han forsøgte at virke afslappet og i øjenhøjde med almindelige danskere."

Pressemonopolets mest rygende pistol - hvordan Nyrup kom på alle forsider - blev "karaktermyrdet" på alle kanaler over århundredets største politiske forbrydelse:

At iføre sig en kikset cykelhjelm.

Det samme pressemonopol, der ikke mener at Anders Foghs højforræderi (det er ikke noget vi tror - det er noget vi ved) som bragte os i en krig, der kostede både danske og irakiske liv - "interesserer læserne".

Presseetisk er Danmark på linie med Uzbekistan !

Udmærket at Information bringer, hvad DF's formand skriver, holdt op mod DF's seneste forslag fra 30.12.2011: "Dansk Folkeparti opfordrer regeringen til nu, som det sker i den politiske diskussion i Holland, at overveje, hvorvidt Tyrkiet fortsat bør være medlem af NATO. Partiet agter i det nye år at bringe sagen ind i Folketingssalen". Kilde DF's hjemmeside

"den politiske diskussion i Holland" = Geert Wilders forslag.

T.o. er det ikke noget, der fylder i den hollandske debat. Premierminister Rutte håber, at forholdet ml. Frankrig og Tyrkiets "normaliseres". Rutte har også tidl. i september, da Wilders parti foreslog noget lign., sagt, at Tyrkiets medlemskab af NATO ikke er til diskussion.

Netherlands party challenges Turkey’s NATO membership Jerusalem Post, 26.12.2011

Generalsekretær i NATO, Anders Fogh Rasmussen, omtaler Tyrkiet som en "nøgleallieret" og har rost landet for at være et uundværligt NATO-medlem, der kan bygge "bro" mellem Vesten og de arabiske lande, der nu er i oprør. New York Times, 30.09.2011

Michael Guderup

Villy Søvndals og SF´s problem er vel egentlig det samme som Enhedslistens (som jo efterhånden har stjålet en tredledel af SF´s vælgere), men stadig kun har 0,1 % indflydelse på dansk politik.

Man trives kun i den ansvarsbefriede, lækre rebel-position, hvorunder man uantastet, i Fredagsbarens sidste timer, kan sidde og skyde munden af om alle de store omstruktureringer samfundet burde underkastes.

Når virkeligheden næste morgen banker på (og den kritikløst, beundrende pædagogstuderende, med det blødende hjerte, er vappet ud af døren), er det en helt anden sludder.

Så skal man til at levere det fantasifulde valgflæsk, og samtidig indgå ubekvemme kompromiser med folk man overhovedet ikke er enig med. Det er jo håbløst!

Langsomt siver medvinds-sjukkerne over til nogle andre ansvars-forsagere, som bedre kan levere varmlufts-kastellerne, og pludselig er man så ensom, at man begynder at drømme sig tilbage til de glade dage, hvor det var omkostningsfrit at have frække meninger om alt og ingenting.

Til slut står man med to muligheder:

At træde ud af regeringen og spurte tilbage til Fredagsbarens trygge livmoder, eller at opnå absolut flertal ved at sænke valgretsalderen til 8-9 år.

John Vedsegaard

Det er ganske overraskende, at så mange politikere, er begyndt at bruge de forskellige fora rundt omkring på internettet.
Ser vi her starten på den måde der vil blive ført valgkamp fremover?

Pia Kjærsgaard, du kan angribes på en hel masse måder, jeg ønsker bare ikke at deltage i den slags personangreb.

For mig at se er din artikel kommet i stand, fordi din egen overspindoktor, som vel er tidligere statsminister, har givet dig ordre til at lave det.

Jeg forventer at se meget mere af samme slags i fremtiden, lige som også CEPOS har været ude med riven, sikkert efter ordre fra samme sted.

Det er ikke på nogen måde til Danmarks bedste med artikler som sviner hinanden til, hvad vi har brug for er politik som bygger et land op, ikke river det ned.

Hvem f..... har lukket hende ud af hullet ?

Ak, det er jo nok en af de mere end 500.000 danskere, der stemte på hendes parti.

Trist, ikke at hun er sluppet ud, men at der er så mange mulig skyldige.

Uden et opgør med TV2's "blå lejesvende", kommer vi aldrig til at se andet end forskellige nuancer af blåt.

Spindoktorer er spild af penge. Virkeligheden formes i redigeringsrummene.

Hey! - prøv lige engang at se isoleret på PK´s indlæg. Altså lad være med at fokusere på hendes fortid og holdninger.
Har hun så ikke ret i omkring 90 % af det, hun skriver?

Erik Karlsen, mener du sætninger som: "Hvor er manden inden i Villy blevet af?
eller
"Villy Søvndal er for længst blevet offer for sin egen mediestrategi — En klovn i sit eget vælgerfinansierede mediecirkus."
eller
"Villy Søvndal slet ikke er til at genkende mere."
eller
"Mange spindoktorer forplumrer budskaberne."
Vil du ikke være god at bruge resten af nytårskaften på at udpege de 90 %, som du mener hun har ret i?

Lars,
det var jo et spørgsmål. Lagde du slet ikke mærke til spørgsmålstegnet?

Men jeg kan da prøve at svare lidt på mit eget spørgsmål:
"Én ting er, at Villy Søvndal og SF i forbindelse med regeringsgrundlaget har slugt så mange kameler, at Sahara er blevet tømt. Noget andet, at Villy Søvndal slet ikke er til at genkende mere."

og

"Det samme gælder i forhold til Kina, hvor Søvndal tidligere konstant gjorde opmærksom på undertrykkelsen af Tibet. "

Martin Haastrup

Selvom jeg har landet min papilion hos flere - vil jeg alligevel summa summarum støtte Erik Karlsen ovenfor, i sin berettigede betragtning af Pia Kjærsgaards isoleret set kritikpunkter af den nuværende regering og ikke mindst dens udenrigsminister Villy Søvndals politiske profil.

Commorn venner: Det her er politisk teater - og som vi selv haglede VKO ned, og da især O og Pia med lignende retorik ('Konen fra muddergrøften' oma) må vi også SELV kunne tåle, at få en på cykelhjelmen uden at pive!

Lad os nu ikke gøre den samme dumhed som VKO og især O og Pia: Pive over at vi, fordi vi har magten får kras modstand fra en opposition som med sikkerhed vil stræbe efter, at gøre alt hvad der står i dens magt for at vinde den tilbage.

Det er nu engang demokratiets vilkår og når man har magten så er man altså skide-skyde-skive om man bryder sig om det eller ej.

Igen, jeg gider bare ikke høre på magthavere mere som V, K, og især O som hylede op indigneret når de fik modstand og vrælede som tudbrølende babier, hvergang de ikke fik ubetinget ret og når de løb tør for argumenter manisk mantraede: Vi har magten! Vi har flertallet. Dét gælder også den ny regering.

Mand dig op Villy! Og jeg kunne sige det til hele regeringen: Begynd så, at før den politik som er så væsensforskellig fra VKO og som skal genrejse landet efter 10 års hysterisk hærgen, at oppositionen, som er udslidt og laset til hullede pjalter efter 10 år, ikke længere får et eneste ben til jorden eller noget at komme efter.

Lyt til kritikken: Konen opfordrer for pokker til at Villy f.eks. lever op til den politik man kender ham for på et par konkrete punkter! Vælgerne kræver det også! Så hvad er problemet? Lyt til kritikken! – Tag den til efterretning og træk således tænderne ud på madammen, som vil være efter os som hun altid har været det – på sin helt egen djærve facon.

Jeg kan ikke se nogen angreb under bæltestedet. Man kunne derimod ønske, at Pia var mere uddybende og konkret og saglig, i sin kritik, i stedet for så person-fikseret – At der var noget realt kritisk konkret uddybende indhold at komme efter. Men det er jo som bekendt for meget rationelt tankegods at forlange fra de kanter. Det er ikke noget nyt. Pia er og bliver Pia. Sådan er det.

Den ny regering må identitets-og profil manifestere sig i overensstemmelse med SINE vælgere og i U-overensstemmelse med VKO. Ikke frygte oppositionen. - Den ligner jo som forventet mere og mere en tandløs gammel udbrændt kælling. Belastet af dens egne skeletter, som vedbliver at vælte ud af skabet; Der synes ikke at være nogen ende på ligene og stanken af råd. - Men imødegå dens kritik og stadig fastholde sin linje uanset. Medmindre kritikken selvfølgelig viser sig at være aldeles berettiget.

Pia varmer bare lidt op her. Brug det som wake up call! I stedet for at pive. Ikke gentage VKO’s klynke-mentalitet og Pia’s offershow. Politisk profil på! Hvad vil regeringen? Forære magten til VKO ved at fortsætte dens sorte pædagogik overfor landets i forvejen af VKO stigmatiserede borgere med overvågnings-IT og jeg skal komme efter dig skal jeg. - Eller får vi snart nogen sunde positive optimistiske visioner på bordet, som er til at tage og føle på – for alle de borgere som er blevet sakset af VKO og nu ligger underdrejet - Noget reelt indhold? Noget lys! - The show must go on!!

Og så en ting mere: Jeg beder for alt i verden nuværende regering IKKE at gentage Nyrup-brøleren: Efter møjsommelig mesterlig oprydning af 'Fattigfirsernes' Schlüter-regering, genrejsning af landet, betalingsbalance etc.- nedsættelse af arbejdsløsheden mmm. - At ende op med at forære AL det møjsommelige arbejde til de borgelige, som grådigeforslugne køtere kastede sig smæsklende ud et infernalsk æde-og fest-orgies skruppelløse fortæring af det arbejdes frugter vi andre havde stridt og stræbt for som landet og verden aldrig har set lignende!! Skamløst!

ALDRIG NOGENSINDE MERE!!! - Vil vi arbejde og betale for deres skamløse skruppelløse griskhed og grådighed! ALDRIG!!! - Nu kan de SELV få lov at betale for deres hjemmelavede krig-se! Også noget så eftertrykkeligt!!! TAK.

Godt nytår - Lorteland. 8-)

Der er jo i Pias indhold den "sandhed" at der er kommet flere spindoktorer.

Desværre er det også nødvendigt da Pia og
VO(k) jo bruger alle deres resurser på personangreb og ikke rigtigt lægger op til politisk at komme med konstruktive forslag, til de nok ret få politiske retningslinier som vi har set endnu fra den nye regering..

Lad os håbe at vor statsminister får kickstartet en god politisk styring af landet i dagens tale.

Fru Thorning-Schmidt står stadig tilbage med ansvaret for at gå forrest, foran de andre ministre og tage dagsordenen tilbage.

Gorm Petersen

Spindoktorer er spild af penge. Magthaverne i pressemonopolets redigeringsrum lader sig ikke narre af spindoktorer.

Pressemonopolet har ændret den politiske dialog fra at være en samtale mellem ligeværdige ideologier, til at være en plagsom gentagelse af de samme påstande, hvor den ene ideologi er så sand, at den ikke længere kan diskuteres, og den anden så falsk, at den end ikke må nævnes.

Ganske som Pravda i 70-erne (det sovjetiske nyhedsbureau).

Der terpes uargumenterede påstande, som om det var et spørgsmål om at holde op med at ryge:

1) Få nu afskaffet den efterløn.

2) Få nu givet de topskattelettelser, så uligheden kan blive større.

3) Få nu privatiseret så meget som muligt, og afskaffet solidariske ordninger.

Altså køreplanen for AFR's minimalstat.

Læg mærke hvordan dagsordenen ikke kan ændres af en ny regering. Regeringen er magtesløs overfor den eneste statsmagt:

Det borgerlige pressemonopol.