Læserbrev

Trafiksanering af København

Byg 15 parkeringshuse i fire etager ved indfaldsvejene til Storkøbenhavn med plads til 40.000 biler
9. januar 2012

Tusinder af mennesker bruger en masse tid på motorvejene ind og ud af København. Det tidsforbrug vil en betalingsring formindske, siger statsministeren og transportministeren. Men det argument er falsk.

Betalingsringen vil ikke formindske det samlede tidsforbrug til transport. Hvis bare hver femte af de bilister, der i dag sidder i motorvejenes køer på vej til eller fra København skiftede til tog og bus, ville dem, der fortsætter i bil, ganske vist komme hurtigere af sted.

Men dem, der tager tog og bus i stedet, ville bruge meget mere tid på at komme frem og tilbage, med det elendige, overbelastede kollektive transportsystem, der er til rådighed omkring og i København.

Hvis regeringen vil formindske trafikanternes tidsforbrug, bilernes ødelæggelse af bymiljøet i København, olieforbruget og CO2-udslippet, og ikke kun indkassere nogle milliarder til dækning af underskuddet på statsbudgettet, må den tage andre muligheder i betragtning. Hvad statsministeren nu også siger, at hun vil. Her er et forslag til overvejelse:

• Byg 15 parkeringshuse i fire etager ved indfaldsvejene til Storkøbenhavn med plads til 40.000 biler.

Ekspresbusser

• Udlej faste parkeringspladser for 10.000 kroner om året og opkræv en parkeringsafgift på 75 kroner døgn for de resterende pladser. For pladsleje og afgift får man tillige transport med en komfortabel ekspresbus med internetforbindelse til en busstation i København.

• Reserver et spor på motorvejene og de større indfaldsveje til ekspresbusserne hverdage mellem klokken 6 og 9 og klokken 15 og 18, så de kan komme uhindret hurtigt frem fra parkeringshusene.

• Opret sikrede, overdækkede cykelparkeringspladser ved ekspresbussernes endestationer og etabler fleksible bus- og minibusforbindelser derfra til større arbejdspladser og butikscentre i nærområderne.

• Hæv parkeringsafgifterne i Storkøbenhavn, mest i det centrale København.

Således kan der løbet af 4-5 år for en relativt lille investering opnås en betydelig trafiksanering i Københavns-området, på en sådan måde, at transporttiderne for mange nedbringes på en behagelig måde og uden større udgifter for den enkelte bilist, der skifter til ekspresbus.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Tak til Klaus Illum. Her bare et par tillægsforslag. Stil cykler til rådighed ved alle stationer og få gang i delebilordninger osv. Lav også busbaner i Storkøbenhavn og i den indreby så bilisterne der sidder i en bilkø kan se hvor let og hurtigt busserne kommer igennem.